Az Audi meglebegtetett F1-es beszállása, majd visszalépése miatt csúszott június végére az új Formula-1-es motorok elfogadása - árulta el Adrian Newey, a Red Bull főtervezője. A Forma-1-es Bizottság csak múlt hét csütörtökön szavazta meg a V6-os turbómotorok 2014-es bevezetését, miután a Volkswagen-konszern visszalépett.
Sokáig úgy látszott, hogy a Renault érdekében áll a soros, négyhengeres kis turbók bevezetése, az eredeti tervek szerint 2013-tól. De a Forma-1-es Bizottság a megbízhatósági versenyeken aktív Audi visszalépése miatt döntött úgy, hogy egy évvel (2014-re) elhalasztja az új motorok bevezetését, és soros négyhengeresek helyett V6-os turbók lesznek a száguldó cirkuszban.
Dr. Wolfgang Ullrich (középen), az Audi motorsportfőnöke a gratulációkat fogadja Le Mans-ban. A németek nem kérnek elnézést az F1-es brigádtól (Fotó: Audi)
A szakemberek előtt nem volt titok, hogy a Volkswagen-konszern is részt vett az előzetes egyeztetéseken, az Audi F1-es benevezését fontolgatták. Ennek a németek két feltételt szabtak: a motorok kicsik (lehetőleg soros négyhengeresek) és környezetbarátok legyenek. De hogy a németek addig merészkednek, hogy maguk javasolják az új motorformulát az FIA-nak, majd a döntés előtt visszakoznak, arra senki nem számított.
"Az Audi volt a motortárgyalások mozgatórugója. Kijelentették, hogy ha soros, négyhengeres turbómotorok lesznek, beszállnak a Forma-1-be. Az összes csapat belement ebbe, hogy bevonzzuk az Audit. Mindezek után mégis úgy döntöttek, hogy köszönik szépen, de egyáltalán nem érdekli őket az F1, mi meg hoppon maradtunk a négyhengeres turbókkal" - nyilatkozta Newey a BBC-nek.
A Motorsport-Total.com úgy tudja, az Audi igazgatótanácsa már februárban kész tények elé állította a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA). Márciusban aztán az Audi technikai igazgatója, Ulrich Hackenberg kiengedte a szellemet a palackból, amikor így nyilatkozott: "Ez (az F1) nem nekünk való. Biztosan vannak gyártók, amelyeknek igen, mi viszont nem tervezzük a beszállást."
A Volkswagen-konszernt (amelynek egyik luxusmárkája az Audi) az amerikai NASCAR-sorozattal is hírbe hozták, ám májusban a németek bejelentették, hogy 2013-tól saját csapattal fognak indulni a rali-világbajnokságon (WRC).
Az Audi visszalépése amellett, hogy nem volt elegáns, kellemetlen helyzetbe hozta a jelenlegi F1-es motorszállítókat is.
"Mérnöki szempontból nem könnyű a négyhengeres turbómotor beszerelése, mert előbb egy keretet kell köré építeni, így nem lehet ideálisan kihasználni a felépítését. Ebből a szempontból egy V6-os motor sokkal jobb csomag, 2014-től ilyen erőforrásokat fogunk használni. A fordulatszám-tartományokról még folynak a tárgyalások, jelenleg 14-16 ezer/perces maximális fordulatszámról beszélünk" - árulta el a kompromisszumos megoldás részleteit Adrian Newey.
Utolsó kommentek