Az eredménylista alapján valószínű, hogy Sebastian Vettel nyerte meg az első Indiai Nagydíjat. A világbajnok tökéletes versenyhétvégét (pole pozíció, minden körben vezetett, leggyorsabb kör, győzelem) produkált Új-Delhiben. De vajon hogyan alakult volna a verseny, ha a német is szabira megy a hosszú hétvégére? Rendhagyó tudósítás következik.
Sebastian Vettel az Indiai Nagydíj után... Vajon miért kapta ezt a nagy kupát, ha ott sem volt? :)
Az idén negyedszer pole pozícióból induló Mark Webber jól kapta el a rajtot, a mellőle induló Fernando Alonso azonban elfékezte magát az első kanyarban, amit Jenson Button kihasznált és a vezető ausztrál nyomába eredt. A mclarenesnek még az első körben sikerült szélárnyékot fognia a hosszú egyenesben, megelőzte Webbert, ezzel átvette a vezetést.
A hátsó régiókban több karambol is borzolta a kedélyeket. Kobajasi Kamui (Sauber) ütközött Timo Glockkal (Virgin), az őket elkerülni igyekvő Rubens Barrichello emiatt keresztbe állt a pályán a Williamsszel. Egy kanyarral odébb Jarno Trulli keveredett bajba, miután koccant Daniel Ricciardóval (HRT). Az olasz Lotusát csak hosszabb javítás után tudták visszaküldeni a versenybe.
A rajt legnagyobb nyertese Michael Schumacher volt, aki a 10. helyről indulva hetedikként fejezte be az első kört Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton és csapattársa, Nico Rosberg mögött. Schumi négy pozíciót lépett előre, míg a mezőny végéről induló Sergio Pérez – a kiesések és javítások miatt – hat posztot jött előre az első fordulóban.
A start nagy vesztesei a Toro Rosso pilótái voltak, Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari is visszacsúszott a legjobb tízből. Alguersuari a 9. körben – a csapat folyamatos unszolása, rádiós biztatása mellett – megelőzte Bruno Sennát (Renault), ezzel visszatért a pontszerzők közé, később Adrian Sutilt (Force India) is megelőzte.
Webber az 5. körben megpróbált visszatámadni, Button azonban nem hagyta magát, így maradt a sorrend az élen. A 17. körben az ausztrál indította meg a kerékcsere-sorozatot, vele együtt látogatott ki a depóba Alonso és az ötödik helyen autózó Lewis Hamilton is. Button csak három körrel később jelentkezett be első frissítésére (maradtak a lágyabb, sárga abroncsok), és miután visszatért a pályára, 9-10 másodpercre növelte előnyét az őt üldöző red bullossal szemben. Ez jól mutatta, hogy a McLarennek sikerült kijavítania a kvalifikáción tapasztalt egyensúly-problémákat, Jenson versenytempója remek volt.
Felipe Massa a 20. körben megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, de a cseréje után csak nehezen tudta felmelegíteni a friss gumikat. Nem sokkal ezután ráadásul elfékezte magát a célegyenes végén, ezzel a nyakára húzta „régi barátját”, Lewis Hamiltont. A magánéletében (és versenyzőként is) komoly változásokat megélő angol ezúttal gondosan előkészítette az előzési manővert, határozottan bement a Ferrari mellé balról, ám Massa úgy döntött, nem engedi el. A következő balkanyar bejáratánál a brazil ráhúzta a kormányt a mellette lévő McLarenre, és Lewis hiába vette el a gázt, nem tudta már elkerülni az ütközést.
A McLaren első szárnya és jobb első felfüggesztése, míg a Ferrarinak szintén az orra és a bal első futóműve sérült meg – mindketten mehettek ki a gyorsszervizre. Ez a baleset megpecsételte a két kakas versenyét, az autók balansza teljesen felborult (Hamilton végig erős vibrációra és alulkormányzottságra panaszkodott). Massa Ferrarijának frissen felszerelt első légretelője olyan erősen vibrált fékezés (terhelés) alatt, hogy a BBC szakkommentátora, David Coulthard felvetette annak legetőségét, hogy a versenyigazgatóság technikai veszélyeztetés miatt kiinti a brazilt a pályáról...
A szakértők véleménye ezúttal megegyezett abban, hogy a balesetért főként Massa volt a hibás. Igaz ugyan, hogy Hamilton hátrábbról indult, és legjobb esetben is csak egy vonalba került a Ferrarival, ám Massa olyan nagy helyet hagyott belül, hogy az feljogosította az angolt az előzési manőverre. Hamilton ez egyszer fellélegezhetett: nem őrá haragudott a fél világ; Massa viszont nehezen emésztette meg, hogy boxutcán áthajtásos büntetést kapott, amelynek letöltése után ráadásul összeroppant a 150 Italia első felfüggesztése és a kavicságyba csúszott...
Az élen közben nem sok minden változott: Button vezetett Webber előtt, mögöttük Alonso és a két Mercedes-pilóta, Rosberg és Schumacher rótta a köröket. A 37. körben ismét az ausztrál kezdte meg a második cseresosozatot – de ezúttal rajtavesztett. Fernando Alonso két körrel tovább tudott kint maradni, mint Webber, aminek köszönhetően a keményen versenyző ferrarista ki tudott csusszanni a Red Bull elé, átvéve tőle a második helyet.
A hajrában már csak az utolsó pontszerző helyek sorsa, valamint a Mercedes házibajnoksága tartotta életben az izgalmakat. Bruno Sennának két körrel a leintés előtt kellett kiállnia második kerékcseréjére, ezzel oda lett a brazil remek 9. helye. Sergio Pérez közben megalkuvás nélkül tört egyre feljebb a versenyre magára talált Sauberral. Az újonc a 47. körben ügyesen megelőze Petrov Renault-ját, majd a másik Renault kiválásának is köszönheten megkaparintotta az utolsó pontszerző helyet.
Schumacher és Rosberg teljesen egyforma gumistratégiával ment a versenyen, mindketten használt közepes (sárga) abroncsokon kezdtek, majd egy körön belül új közepes gumikra váltottak. Közöttük a hétszeres világbajnok taktikusabb, kíméletesebb vezetési stílusa döntött: míg Nico már a 45. körben a kemény keverék felvételére kényszerült, Michael öt körrel tovább maradt kint (a lágyabb gumijai még simán bírták). Így sikerült Schuminak megtartania az 5. helyet, azt a pozíciót, amelyen Spában és Monzában is célba ért. De ennél is fontosabb, hogy a kerpeni immár 5 pontra megközelítette a csapattársát a pontversenyben, és a hátralévő két versenyen akár meg is előzheti Rosberget.
Jaime Alguersuari jó versenyzéssel jött be nyolcadiknak, értékes konstruktőri pontokat szerezve a Toro Rossónak (Fotó: STR Media)
Button, Alonso, Webber, Schumacher, Rosberg, Hamilton, Alguersuari sorrendben repesztett a mezőny a kockás zászló felé, amikor... Sebastian Vettel beindította a Red Bull-Renault motorját, balra indexelve kijött a boxutcából, és mindenkit megelőzve megnyerte a versenyt, idén már tizenegyedszer.
Csoda volt, amit a világbajnok művelt.
Az Indiai Nagydíj végeredménye
Buddh International Circuit
1. VETTEL (D) Red Bull-Renault 1:30:35,002 óra (203,513 km/h)
2. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 8,433 mp.h.
3. ALONSO (SPA) Ferrari + 24,301"
4. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault + 25,529"
5. SCHUMACHER (D) Mercedes GP + 1:05,421
6. ROSBERG (D) Mercedes GP + 1:06,857
7. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes + 1:24,183
8. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
9. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 1 kör h.
10. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
11. PETROV (RUS) Renault + 1 kör h.
12. SENNA (BRA) Renault + 1 kör h.
13. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1 kör h.
14. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 2 kör h.
15. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 2 kör h.
16. D'AMBROSIO (B) Virgin-Cosworth + 3 kör h.
17. KARTHIKEYAN (IND) HRT-Cosworth + 3 kör h.
18. RICCIARDO (AUS) HRT-Cosworth + 3 kör h.
19. TRULLI (ITA) Lotus-Renault + 5 kör h.
Leggyorsabb kör: 1:27,249 - Vettel, Red Bull-Renault (a 60. körben)
Utolsó kommentek