Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Száguldó cirkusz blog

Hirdetés

Utolsó kommentek

Alonso szenzációs győzelemmel a vb élére állt Valenciában

2012.06.24. 18:13 Real Simon says

Fernando Alonso a 11. helyről indulva, szenzációs előzéseket bemutatva és a Ferrari stratégiai húzásait remekül kihasználva fényes diadalt aratott hazai közönsége előtt, Valenciában. A verseny első felében fölényesen vezető Sebastian Vettelt, majd Romain Grosjeant is generátorhiba fosztotta meg a győzelem lehetőségétől, Lewis Hamilton pedig az utolsó előtti körben, Maldonadóval ütközve vesztette el kiérdemelt dobogós helyét. A verseny drámaiságát jellemzi, hogy Michael Schumacher saját pozíciójának ismerete nélkül haladt át harmadikként a célvonalon, Mark Webber pedig a 19. helyről indulva futott be negyediknek. 

Alonso_Ferrari_EUR12_r600.jpg
Fernando Alonso bámulatos agresszivitással vívta ki 29. GP-győzelmét, ezzel visszavette a vb-pontverseny vezetését is (Fotó: Ferrari Media)

Flavio Briatore, a Benetton, majd a Renault F1-es csapatának vezetője mondogatta, hogy az emberek nem azért nézik a Formula-1-et, mert ilyan vagy olyan motorok lapulnak a motorburkolat alatt. Az embereknek a látvány, a show kell, mert egyszerűen kikapcsolódásra, szórakozásra vágynak. Nos, ha Mr. Briatore bekapcsolta vasárnap délután a nagyképernyős plazmatévéjét szardíniai otthonában, vagy klubjában, a Billionaires Clubban, elégedetten dőlhetett hátra a bőrfoteljében. Az Európa Nagydíj – a 2012-es hagyományokat folytatva – igazi thriller volt Valenciában, ami hemzsegett az eseményektől, előzésektől, ütközésektől.

Végül a spanyol „nép fia”, Fernando Alonso győzött hazai földön a Ferrarival, amiből a levezető körben csodálatos módon kifogyott a benzin, ezért a pilóta megállt az egyik tribün előtt. Ott kiszállt a rengeteget szapult, mégis az idény első duplázásáról gondoskodó F2012-esből, és a lelátóról integető-kiabáló, többezres rajongótábora előtt elöntötték az érzelmek. Alonso nem sírt, amikor 2005-ben, Interlagosban megnyerte a világbajnokságot, sem egy évvel később, amikor duplázott a Renault-val. Most felment a dobogóra, és a spanyol himnusz alatt – amelyet Fernando jelentős késése ellenére az utolsó taktusig lejátszottak – elpityeredett, akár egy kisgyerek. És ez nem színészkedés volt: ezek valódi könnyek voltak, látványos kitörés az óriási nyomás alól, amely Alonso vállára nehezedett ezen a hétvégén, illetve az elmúlt hónapokban.

Spanyolország története legmélyebb válságát éli át, a fiatalok körében 30 százalékot is meghaladja a munkanélküliség. Az ország államháztartási hiánya megközelíti a 30 évvel ezelőtti, riasztó szintet. Fernando pedig – sportemberként és jó hazafiként – pontosan tudja, hogy ebben a helyzetben kevés dolog tud olyan sokat segíteni az emberek lelki állapotán, mint a spanyol sportolók sikerei. A nemzeti futballválogatott szombaton 2:0-ra megverte Franciaországot, vasárnap pedig Alonso aratott megkérdőjelezhetetlen, remek diadalt Valenciában. Ennek is szóltak a könnyek.

„Nehezen tudom szavakba önteni az érzéseimet. Hazai pályán, hazai közönség előtt nyerni semmihez sem hasonlítható. Egyszer már átéltem hasonlót: 2006-ban, amikor Barcelonában nyertem a Renault-val, pontosan emlékszem még arra a napra. De most a Ferrarival, telt ház előtt versenyeztem, és miután a spanyol válogatott tegnap nyert, ma nekem is sikerült. Büszke vagyok rá, hogy spanyolnak születtem. Ami pedig az érzéseimet illeti, ez életem eddigi legszebb győzelme” – mondta a verseny után Fernando Alonso.

Fernando nagyszerűen kezdte a versenyt, a 11. helyről indulva az első körben három pozíciót fogott. Sebastian Vettel szintén remekül jött el a rajttól: a világbajnok három kör után már több mint öt másodperccel vezetett Hamilton (McLaren), Grosjean (Lotus), Kobajasi (Sauber), Maldonado (Williams), Räikkönen (Lotus), Hülkenberg (Force India) és a spanyol Ferrarija előtt. Hat forduló után már 8,5 mp volt Vettel előnye Hamiltonnal szemben, a McLaren-Mercedes láthatóan képtelen volt lépést tartani a jelentős aerodinamikai átalakításokon átesett Red Bull-lal. A Ferrari pilótái eközben egy-egy Force Indiát tartottak nagy nyomás alatt: Alonso az egész hétvégén nagyszerűen vezető Nico Hülkenberget gyötörte a 7. helyért, míg Felipe Massa a skót Di Restát üldözte a kilencedik pozícióért. Mark Webber – aki DRS-ének meghibásodása miatt már a Q1-ben elbúcsúzott szombaton – közben csak két helyet tudott előrelépni, Kovalainent (Caterham) és Vergne-t (Toro Rosso) megelőzve, a 17. pozícióba jött fel.

A szakemberek egyöntetűen a Lotus-Renault-kat tekintették Vettel egyetlen komoly ellenfelének a versenyen. Romain Grosjean meg is felelt az elvárásoknak, amikor a 10. körben, erőből elment Hamilton mellett, ezzel átvette a második posztot. Négy körrel később Kimi Räikkönen is megvillant, a finn nagyszerű manőverrel vette át az 5. helyet Pastor Maldonadótól, amiből Hamilton kerékcseréje miatt rögtön negyedik pozíció lett. A következő fordulóban Räikkönen is kilátogatott a depóba, Alonso pedig az alkalmat (továbbá Hülkenberg első depózását) kihasználva a harmadik helyre tört előre.

Sebastian Vettel a 18. körben szánta rá magát az első kerékcseréjére, a német ekkor már 15 másodperccel vezetett Grosjean előtt. A Lotus stratégiái azonban remekül reagáltak a Red Bull húzására, és azonnal berendelték a franciát is a boxba. Alonso ekkor gyújtotta be igazán a rakétáit. A 18. és a 20. kör között sorozatosan előzte meg vetélytársait, Webbert, Michael Schumachert, Kobajasit és Bruno Sennát, ezzel a kilencedikről visszakapaszkodott ötödiknek. Senna Williamse – vélhetően egy lassúdefekt miatt (ámbátor nem lehet teljesen kizárni egy kis idegen „segítséget” sem Kobajasi részéről) – hirtelen keresztbe fordult a pályán, rögtön azután, hogy a Ferrari megelőzte, de a brazil hihetetlen reflexekkel megfogta és irányba állította a kocsiját. A brazil azonban túllépte a megengedett sebességet a boxutcában, ezért később áthajtásos büntetést kapott.

Nem sokkal ezután Jean-Eric Vergne elkövette rövd F1-es pályafutása legnagyobb butaságát. Heikki Kovalainen ellen védekezve, az egyenesben többször is rálegyezett a Caterhamre, aminek ütközés lett a vége. A Toro Rosso jobb hátsó kerekével elkapta a Caterham bal elsőjét, és miután a két sérült gumi mellett a kasztni darabjai is szétszóródtak a pályán, a versenyigazgató a 30. körben beküldte a biztonsági autót.

A safety car lenullázta Vettel magabiztos, 24 másodperces előnyét, vagyis Grosjean és Hamilton visszakapta a lehetőséget, hogy az új rajt után ismét az elsőségért hívják ki a világbajnokot. Csakhogy a McLaren ismét eljátszotta a nagy lehetőséget, Lewis második kerékcseréjénél ezúttal az első emelő, illetve a bal első kerék ragadt be, aminek következtében Hamilton a hatodik helyre, Alonso, az addig csak egyszer depózó Daniel Ricciardo (Toro Rosso) és Räikkönen mögé esett vissza. A két Mercedes csupán árnyéka volt önmagának: a 6. helyről rosszul rajtoló Nico Rosberg a hetedik, Schumacher a nyolcadik helyen tanyázott, de mindkettejüknek hátra volt még a második kerékcsere. A Mercedes a tűzforró pályán (az aszfalt 45 Celsius-fokra melegdett fel Valenciában) gyorsan elkopó gumikkal magyarázta pilótái szenvedését.

Öt körig tartott, mire letisztították a pályát és a safety car kiállt a sor éléről. Alonso a restartnál kíméletlenül megtámadta, és meg is előzte Grosjeant a második pozícióért, Hamilton pedig Räikkönen Lotusát „ugrotta át” az ötödik helyért. Vettel jó ritmusban kapta el a restartot, de az RB8 pillanatokkal később lelassult: elment a hajtás! „Egyszer csak nem tudtam gázt adni, a motor leállt, én pedig ott ültem tehetetlenül az autóban” – mesélte csalódottan Sebastian. Később kiderült, hogy a generátor hibásodott meg a kocsijában, emiatt a motor nem tudott több üzemanyagot felvenni. Alonso ekkor átvette a vezetést, és úgy tűnt, egyedül Romain Grosjean jelenthet komoly veszélyt a spanyolra nézve. Néhány fordulóval később, a 42. körben azonban a Lotus is erőtlenül gurult félre – ugyanaz a generátorhiba jött elő Grosjeannál, amely korábban Vettel vesztét is okozta.

„Egyszerűen elment az erő az autóból, az elektronika meghalt, még a mérnökömnek se tudtam beszólni rádión keresztül. Addig szinte tökéletesen alakult a verseny: jól rajtoltam, jó volt a stratégia. Sebastian nagyon erős volt, nem tudom, hogy el tudtam-e volna kapni, vagy sem. Amikor kiestem, második voltam Fernando mögött. Ekkor azt gondoltam, megszorongathatom a vezetésért, mivel a mi autónk sokkal kevésbé koptatta el a gumikat, mint az övé. De a sors sajnos másképp akarta” – értékelt csalódottan Grosjean. Sovány vigasz, hogy ezzel csapattársa, Räikkönen jött fel harmadiknak, közvetlenül Hamilton mögé.

A verseny utolsó harmadában a gumikopás és a bátorság döntötte el a pozíciók alakulását. A pontszerzésért csatázó Felipe Massa szerencsétlenül összeakadt Kobajasi Sauberjával, orrcseréje miatt a brazil orrcserére kényszerült, végül körhátrányban ért célba. A 48. fordulóban Vitalij Petrov (Caterham) és Ricciardo (Toro Rosso) ütközött, szinte lekopírozva csapattársaik, Kovalainen és Vergne korábbi egymásra találását. Mark Webber egyre feljebb lopakodott, az egyetlen kerékcserére játszó Paul di Resta (szinte) védekezésképtelen Force Indiájának megelőzése után, a vége felé Rosberget és Hülkenberget is maga mögött hagyta. Az ausztrál rohamléptekben zárkózott fel Schumacher mögé, a Mercedes veteránja azonban hosszú szenvedés után végre magára talált.

Nehezen nő be viszont a feje lágya Pastor Maldonadónak. A májusi Spanyol Nagydíj győztese Valenciában is remekül ment, a 3. helyről rajtolt a Williamsszel, és végig a legjobb hatban autózott. Az utolsó körökben utolérte Lewis Hamiltont, aki rongyorsra kopott, elfékezett gumijai miatt egyre lassult, nehezen tudta tartani a harmadik helyet. Maldonado az 56. körben úgy döntött, megtámadja az angolt a dobogós helyért, amiben még az sem zavarta, hogy mind a négy kerékkel elhagyta a pályát. A DRS-zóna egyenesét követő sikánból visszatérve aztán sikerült úgy eltalálnia a pályán maradó McLarent, hogy az egyenesen a korlátnak rohant. Hamilton dühösen vágta ki a kormányt a kocsiból, miközben Maldonado tovább ment, sőt, befutott tizediknek. A stewardok azonban kivizsgálták az esetet, és úgy döntöttek, a venezuelai a hibás a balesetért. Mivel az ügyben csak a leintés után született döntés, 20 másodpercet hozzáadtak Maldonado versenyidejéhez, akit így tizedik helyett a 12. helyen rangsoroltak.

Amikor Alonso Ferrarija, majd hat másodperccel később Räikkönen Lotusa is befutott a célba, még nem lehetett tudni, vajon Schumacher ki tudja-e védekezni Webber rohamait. Miután átszelte a célvonalat, Schumi feltette az egymillió eurós kérdést a versenymérnökének: „Hanyadik lettem?”. A hétszeres világbajnok fejében meg sem fordult a fejében, hogy a dobogón végezhet. „Láttam [Mark] Webber depótábláját nem sokkal a vége előtt, őt nyolcadiknak, majd hetediknek mutatta, és tudtam, hogy én eggyel vagyok előtte. Aztán a fiúk mondták, hogy harmadik vagyok – és nem akartam elhinni! Nem számítottam erre, ráadásul Hamilton és Maldonado összekoccant, így a verseny vége felé teljesen elvesztettem a fonalat.”

Amikor Schumacher megtudta, hogy megvan az első dobogója a Mercedes színeiben, örömében elsírta magát az autóban. Akkor is érezhetett egy kis szorítást a szíve tájékán, amikor a Red Bull felhívta a stewardok figyelmét, hogy Schumi nyitott DRS-szárnnyal, sárga zászló alatt ment el Hamilton McLarenje mellett (a német végül megúszta büntetés nélkül. Schumacher utoljára a 2006-os Kínai Nagydíjon állhatott fel a dobogóra, még a Ferrari színeiben. Öt és fél évet, pontosabban 99 versenyt kellett kivárnia, hogy újra pezsgőzhessen. A Kerpeni titán a maga 7 vb-címével nagyban hozzájárult ahhoz, hogy összesen tíz világbajnoki cím viselője állt a dobogón Valenciában.

Az Európa Nagydíj végeredménye
Circuit de la Comunitat Valenciana, Valencia
57 kör=308,883 km

1. Fernando ALONSO (SPA) Ferrari 1:44:16,449 óra (177,727 km/h átlag)
2. K. RÄIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault          + 6,421 mp.h.
3. M. SCHUMACHER (D) Mercedes AMG     + 12,639"
4. M. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault        + 13,628"
5. N. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes + 19,993"
6. N. ROSBERG (D) Mercedes AMG             + 21,176"
7. P. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes   + 22,866"
8. J. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes        + 24,653"
9. S. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari                + 27,777"
10. B. SENNA (BRA) Williams-Renault         + 35,961"
11. D. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari  + 37,041"
12. P. MALDONADO* (VEN) Williams-Renault  + 54,630"
13. V. PETROV (RUS) Caterham-Renault      + 1:15,871
14. H. KOVALAINEN (FIN) Caterham-Renault  + 1:34,654
15. Charles PIC (FRA) Marussia-Cosworth    + 1:36,551
16. Felipe MASSA (BRA) Ferrari                + 1 kör h.
17. P. DE LA ROSA (SPA) HRT-Cosworth  + 1 kör h.
18. KARTHIKEYAN (IND) HRT-Cosworth    + 1 kör h.

Kiestek: HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes (baleset, 56. kör); GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault (generátor, 41. kör); KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari (?, 34. kör); VETTEL (D) Red Bull-Renault (generátor, 34. kör); VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari (baleset, 27. kör)

* Maldonado 20 mp-es büntetést kapott, mert Hamiltont veszélyeztetve tért vissza a pályára

Leggyorsabb kör: 1:42,163 (190,953 km/h) – Rosberg, Mercedes AMG, az 54. körben

A világbajnokság állása 8 futam után
Pilóták:
1. Alonso, 111 pont – 2. Webber, 91 p. - 3. Hamilton, 88 p. - 4. Vettel, 85 p. - 5. Rosberg, 75 p. - 6. Räikkönen, 73 p. - 7. Grosjean, 53 p. - 8. Button, 49 p. - 9. Pérez, 39 p. - 10. Maldonado, 30 p. - 11. Di Resta, 27 p. - 12. Kobajasi, 21 p. - 13. Schumacher és Hülkenberg, 17-17 p.

Konstruktőrök:
1. Red Bull Racing, 176 pont – 2. McLaren-Mercedes, 137 p. - 3. Lotus F1 Team, 126 p. - 4. Scuderia Ferrari, 122 p. - 5. Mercedes AMG F1 Team, 92 p. - 6. Sauber F1 Team, 60 p. - 7. Williams F1 Team, 45 p. - 8. Force India F1 Team, 44 p. - 9. Scuderia Toro Rosso, 6 p.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr624608351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

SJoli 2012.06.24. 18:57:47

Schumacher dobogós helyének is örülök.

rognork 2012.06.24. 20:22:56

remélem ezt a félhülye maldonadot eltiltják egy időre. kicsit unalmas már a barmok jelenléte.

Sünmami 2012.06.24. 21:53:57

@rognork: Szerintem vannak tőle még egészen hülyébbek is, most így történt, de tud ő jobban is:)

Sünmami 2012.06.24. 22:11:34

Az idei szezon tényleg a "legek" éve. Igaz hogy akkor lett volna még érdekesebb a futam, ha ma olyan áll a dobogó tetején akire még ebben az évben nem került sor, de ez így volt szép. Szerintem az összes sportoló egyik legnagyobb álma az, hogy hazai közönség előtt győzzön és most mindenki láthatta, hogy egy ilyen kemény spanyol "matador"-ból is mekkora mélyről jöttek az érzések. Teljesen megértem és átérzem az örömét, mert ez nem is volt semmihez fogható. Pityergett ő már bizony a kocsiban is, felváltva Schumival, akire hogy őszinte legyek, nem tettem volna ma nagy tétet. Nagyon jó érzés volt látni mindhármukat együtt a dobogón, ez különleges nap lesz a számukra. Hét világbajnoki cím ide vagy oda, bizony ezért a helyért betyárosan megszenvedett M.S. Eddig az összes futam tele volt meglepetésekkel. Igazán megköszönhetjük nekik, hogy valóban száguldó cirkuszt varázsolnak a képernyőre minden alkalommal, és szó szerint szórakoztatnak bennünket. Kezd visszatérni a régi jó változatos, pörgős F1. Reménykedjünk a hasonló folytatásban és egy bő hónap múlva itthon is átélhetjük ezt fantasztikus hangulatot. Biztosan nem bánom meg, hogy ott leszek:)

Neked pedig gratulálok a mai debütáláshoz;) Csak így tovább;)

Real Simon says 2012.06.25. 01:03:03

@rognork: Minden érmének két oldala van, és a másikat is meg kell nézni. Vagyis, Maldonado szempontjait. A venezuelai egyértelműen gyorsabb volt, mint Hamilton az elfékezett, "kockás" gumijain. 2 kör volt hátra a versenyből, valamikor meg kellett támadnia HAM-t, ha akarta a dobogót. A célegyenesben kihúzódott a McLaren mellé, fél autóhosszal HAM előtt is volt, amikor jött a kanyar. Csakhogy Lewis nem hagyott egy autónyi helyet (amit egy új, idén bevezetett szabály előír, ha jól tudom...), kivezette a Williamst a pályáról. Igen, onnan visszatérve belement a McLaren oldalába, de ez már egy következmény volt. Annak a következménye, hogy HAM nem hagyott helyet neki - a gyorsabb autónak - a sikán bejáratánál. Maldonado nem hülye, csak autóversenyző.

Real Simon says 2012.06.25. 01:04:52

@Sünmami: Köszönöm, a gondolatokat is, meg a gratulációt is. :) De szombaton "debütáltam" a Boxutca magazinban, nem a verseny előtt. ;)

Sünmami 2012.06.25. 08:05:33

@Real Simon says: Á, igazad van, nézd el nekem a tévedést, nálam már tudod hogy 22 óra magassága nagyon homályos:) De szombaton a twitteren és a fb-n is azonnal megjegyeztem, mentségemre legyen mondva:)

Gyurcats 2012.06.25. 10:44:38

@Real Simon says: Az eset nem a célegyenes végén volt, bár ott is mellé ment a Pásztor, hanem a DRS zóna végén levő sikánnál. Pásztor mellé ment külső íven, és Hamilton hagyott is neki helyet féktávon. A sikánon belül ezt a manővert a versenyen többször is láthattuk többektől, csak ők valahogy "érettebben" oldották meg a helyzetet. Csak várni kellett volna még egy jobbos kanyart és az egyenesben simán elment volna, mivel jobban tudott volna kigyorsítani. De most már mindegy :(

rognork 2012.06.25. 12:00:27

@Real Simon says: ugye nem gondolod, hogy egy ilyen véleményes védekezésre az adekvát válasz az, hogy megtorpedózzuk a másikat, csak mert az szabálytalan volt? mellesleg nem úgy szól a szabály, hogy védekezésénél tilos 2x irányt váltani, vagy ha mégis, akkor 1 autónyi helyet kell hagyni?

Real Simon says 2012.06.26. 13:14:12

@rognork: De, úgy szól a szabály. Nem lehet kétszer irányt váltani, és egy autónyi helyet kell hagyni. És valóban nem a célegyenes utáni S-kanyarnál történt az ütközés, hanem a DRS-zónás egyenes után. My mistake. De Hamiltonnak akkor is több ésszel kellene belemennie az ilyen párbajokba. A verseny vége felé már nagyon szenvedett a kockásra fékezett gumikon, tudta, hogy nem tudja megúszni a frissebb gumikon autózó Maldonado támadását. Ha LH egy kicsit enged, veszít egy pozíciót, de bejön negyediknek, és most 2. a pontversenyben. Maldonado azt mondja, azért ment bele a McLarenbe, mert megdobódott a rázókövön. A videón is ez látszik. Több ész kellene Hamiltonnak, és kevesebb lila köd. Maldonadónak meg több türelem.

Gyurcats 2012.06.26. 21:33:25

Azért Hamilton idei teljesítményére nem lehet ráfogni hogy ész nélkül versenyez, pláne a tavalyi év tükrében. Talán ez a legösszeszedetteb éve, mióta az F 1-ben van.Szerintem nem (csak)ezen múlott a dobogó, hanem a box munkán.
Száguldó cirkusz