HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Pénteki Red Bull-fölény a Hungaroringen

2013.07.26. 20:00 Real Simon says

Sem a 31 fokos kánikula, sem a túlhevült fékek nem akadályozták meg Sebastian Vettelt és Mark Webbert abban, hogy magasan a legjobbakként zárják a Magyar Nagydíj első edzésnapját. A Ferrari egykörös tempója sokat javult, de Romain Grosjean harmadik helye alapján a Lotusszal is számolniuk kell a bikásoknak a hétvégén. A Pirelli új abroncsai felhólyagosodtak ugyan a jobb első kerekeken, a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery szerint azonban „lassan elvonul a vihar” a gumigyár (és "megbízhatatlan" termékei) fölül.

RBR VETTEL T5 HUN13_600.jpgVettel 1:21,264 perces körét csak Mark Webber tudta megközelíteni. A Red Bull fölénye elsöprő volt pénteken (Fotó: Red Bull/GEPA)

Sebastian Vettel az első, Mark Webber a második helyen zárta a Magyar Nagydíj mindkét pénteki szabadedzését. Ez arra utal, hogy a világbajnoki címvédő Red Bull felkészülése sikerült a legjobban a Magyar Nagydíjra. A nürburgringi futam óta eltelt három hét során a csapatok a silverstone-i gumitesztelés eredményeit, valamint a szimulátorban szerzett beállítási tapasztalatokat is felhasználhatták, hogy „beélesítsék fegyvereiket”. Ez a red Bullnak sikerült a legjobban. Mark Webber 19 kört tett meg egyhuzamban a lágy gumikkal, és konstans köridőket futott a Hungaroringen.

„Összességében jó napunk volt, de nem tudtuk teljesíteni a tervezett programunkat, mert a fékek egy ponton túlmelegedtek. A kocsi kevés és sok benzinnel is gyors, de természetesen van még hova fejlődnünk. Az egyik hosszú etapomat meg kellett szakítanom, mert túlmelegedtek a féktárcsák, ami ilyen nagy hőségben nem szokatlan dolog. Szombaton és vasárnap még nagyobb lesz a hőség, ezért jó, hogy legalább tudjuk, hol a fékek limitje” – értékelte pénteki futását a világbajnok. Vettel arra utalt, hogy a levegő 31 Celsius fokosra, az aszfalt pedig tojássütésre alkalmas 47 C-fokra melegedett fel péntek délután.

Webber a silverstone-i tesztelés hansznosságára utalt, amelyen ő nem vett részt, de a Red Bull négy pilótát – Vettelt, Daniel Ricciardót, Antonio Félix da Costát és az ifjú Carlos Sainzot – is bevetett. „A gumik hasonlóan viselkedtek a korábban használtakhoz; sok hasznos adatot gyűjtöttünk Silverstone-ban. Elégedett vagyok az autóval, jól sikerült a beállítása, a csapat nagyszerű munkát végzett. A vasárnapi teljesítmény a lényeg. A (szombati) kvalifikáció is fontos lesz, de a versenyre kell fókuszálnunk” – mondta az ausztrál.

RBR WEBBER Green Hungaroring_600.jpgWebber csak  44 ezreddel maradt el a csapattársától a Magyar Nagydíj második szabadedzésén (Fotó: Red Bull/GEPA)

Sokat javult a Ferrari egykörös tempója is: Fernando Alonso a negyedik, Felipe Massa – csupán 0,118 másodperccel elmaradva – az ötödik helyen zárta az első edzésnapot. „Ma kaptunk egy kis ízelítőt abból, milyen tempót várhatunk magunktól a vasárnapi versenyen” – mondta Alonso. „Az időjárás stabilan melegnek ígérkezik egész hétvégére, ami hozzásegít, hogy kielemezzük a többi csapat köridőit és stratégiáját, hogy még pontosabban lássuk, hol tartunk. A gumik jellegükben nem változtak, így építhetünk a tavaly szerzett tapasztalatainkra, egyébként pedig mindenki ugyanazt (a két keveréket) használja. Ahhoz, hogy előnyre tudjunk szert tenni, a gumik viselkedését kell megértenünk, olyan gyorsan, ahogy csak lehetséges. A Hungaroringen rendkívül fontos a mezőny elejéről rajtolni, fontosabb, mint más pályákon, ezért azt gondolom, hogy mindenki az időmérő edzésre fogja optimalizálni az autóját, még akkor is, ha ehhez fel kell áldoznia valamennyit a versenybeállításból” – tette hozzá a Ferrari bajnoki favoritja.

FERRARI Mogyorod Heat HUN13_600.jpgAlonso és Massa között 118 ezred döntött - a Ferrari egykörös tempója sokat javult az elmúlt három hétben (Fotó: Ferrari Media)

A vörös autókat Romain Grosjean Lotus-Renault-ja választotta el az éllovas Red Bulloktól, ami arra utal, hogy a fekete-aranyszínű kocsikkal is számolni kell ezen a hétvégén. „Őszintén szólva, az új gumik nem sokban különböznek az eddig használtaktól, ami jó hír számunkra, mivel így nem kell olyan sokat változtatnunk (az autó beállításán). Persze, tapasztaltunk némi szemcsésedést és gumikopást, de ez teljesen normális ilyen hőségben. A tempónk mindkét keveréken erősnek tűnik, de elég szoros a mezőny, ezért nehéz pontosan megmondani, hol is állunk” – jelentette ki a francia, aki tavaly a dobogón végzett a Magyar Nagydíjon.

Kimi Räikkönen is ott lehetett volna az élmezőny sűrűjében, de a második tréning végén Jenson Button feltartotta az utolsó kanyarban, így a finn csak nyolcadik lett. Délelőtt elért harmadik ideje alapján (csak a két Red Bull volt gyorsabb nála) azonban mindenképpen számolni kell a Hungaroringen „légáteresztő” Billabong flipflop papucsban flangáló Räikkönennel.

RAIKKONEN beszall HUN13_600.jpgKimi Räikkönent feltartották a legjobb köre végén, de a finn így is a pole pozíció egyik favoritjának számít a Hungaroringen (Fotó: Lotus F1/LAT)

A Mercedes nem vehetett részt a múlt heti gumitesztelésen, Silverstone-ban, ezért Ross Brawn fiainak volt mit behozniuk a Hungaroringen. Szerencséjük, hogy a Pirelli ugyanazokat a lágy és közepes abroncsokat hozta el Mogyoródra, amelyeket Silverstone-ban is próbálgattak a csapatok, hasonlóan nagy melegben. Lewis Hamilton 70, Nico Rosberg 68 kört teljesített a két szabadedzésen, csapatszinten senki sem futott ennél többet pénteken. Hamilton és Rosberg ennek ellenére máris temeti a Mercedes győzelmi esélyeit, ami arra utal, hogy a pénteki adatok alapján talán a három kerékcsere is kevés lesz az 50 fokos aszfalton vasárnap.

Jenson Button délelőtt a hatodik, délután a kilencedik helyen zárt a McLarennel, több mint három tizedet verve csapattársára, Sergio Pérezre. „A mai két edzés totális kontrasztot alkotott, a délelőtti és dálutáni tréning közötti hőmérséklet-különbség miatt. De az aut beállítását illetően sokat haladtunk előre. Úgy érzem, ma jobban megértettük az autó működését” – értékelte a McLaren futását az angol. „Egy csomó új dolgot sikerült kipróbálnunk, az autónk rendben van ezen a pályán. Az opciós (lágy) gumikon nagyon kis kopást tapasztaltunk, és inkább az első kerekeken, mint a hátsókon, vagyis, a gumik jól működnek, aminek örülhetünk. Remélem, sikerült előrelépnünk, de persze, még mindig van hova fejlődnünk” – tette hozzá Jenson.

McLAREN JENSON HUN13_600.jpgButton szerint a McLaren "jobban megértette az autó működését" a Magyar GP első edzésnapján (Fotó: McLaren)

Button óvatosan optimista értékeléséből arra lehet következtetni, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj győztes csapata esélyes lehet az idei első dobogó megszerzésére. A SKY Sports szakkommentátora (és korábbi F1-es pilóta), Martin Brundle szerint azonban ez a mogyoródi kánikulában nem reális elvárás. Az SzC_blog kérdésére, hogy melyik volt élete legforróbb versenye, amin részt vett, Brundle azt felelte: „Azt mondanám, hogy egy floridai sportkocsi-futam, a nyolcvanas évek végén. Hatvan fok volt a pilótafülkében, a t**ömön is folyt a víz! Az F1-es autók orrát ilyen nagy melegben megnyitják, a lyukat apró ráccsal fedik el, így a pilóta lábára mehet a menetszél. Ezen kívül résnyire felhajthatja a sisakrostélyt és menet közben kiengedheti az overallja tépőzárját is. Versenyzői szempontból ez a [száraz] forróság nem jelent túl nagy gondot – a malajziai párás hőség már sokkal inkább, ott levegőt venni is nehéz.”

Paul Hemberyt, a Pirelli motorsport-főnökét megkérdeztük, hogyan vizsgáztak az új gumik, illetve, mi okozta a legtöbb autón – köztük Räikkönen Lotusán és Vettel Red Bullján is – látható hólyagosodást a jobb első keréken. „A nagy hőség – közel ötven fokos volt ma az aszfalt – és persze az, hogy a kanyarok többsége jobbos a Hungaroringen. De nem hiszem, hogy aggódnunk kellene. A Pirelli mindent megtesz azért, hogy jó szolgálatot tegyen a Formula-1-nek, és úgy érezzük, hogy az elmúlt hetek támadásai után lassan elvonulnak a viharfelhők a fejünk felől. Egy, 1,2 másodperces különbségre számítunk a lágy és a közepes keverék között, és úgy tűnik jól tippeltünk” – válaszolta Hembery az SzC_blognak.

FORCE IND SUTIL sikan HUN13_600.jpgA 100. nagydíjára készülő Adrian Sutil hozta a stabil tizedik helyet a Force Indiának. A német 222 ezreddel verte csapattársát, di Restát (Fotó: Force India)

Adrian Sutil ezen a hétvégén ünnepli 100. GP-részvételét. A német a tizedik időt futotta, ezzel megelőzte csapattársát, Paul di Restát a szabadedzésen. A Force Indiánál attól tartottak, hogy a gumik konstrukciójának és összetételének megváltoztatása hátrányba sodorhatja őket. Most viszont fellélegezhetnek: a narancs-zöld-fehér autók továbbra is a középmezőny legerősebbjei maradtak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr105428244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása