HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Mosolyogjatok a dobogón, srácok!

2013.10.06. 18:40 Real Simon says

Ezzel a mondattal küldte fel a Koreai Nagydíj után a dobogóra Romain Grosjeant a Lotus vezető stratégája. Alan Permane üzenetének több értelmezése is lehetett. Vonatkozott a Lotuson belül kialakult feszültségre – a csapat nem utasította Kimi Räikkönent, hogy engedje vissza az elcsent 2. helyet Grosjeannak, a francia csak elvi engedélyt kapott arra, hogy versenyezhet a finn ellen. Másrészt: ki tud őszintén mosolyogni, amikor Sebastian Vettel ilyen lehengerlő fölénnyel nyeri a futamokat – zsinórban immár a negyediket –, és megállíthatatlanul halad a negyedik vb-címe felé?

VETTEL_ACTION_KOREA13_600.jpg

Még öt verseny van hátra a szezonból, de Sebastian Vettelnek csak a következő, Japán Nagydíjra kell koncentrálnia. A Red Bull német rekordhalmozója zsinórban a negyedik diadalát aratta Jeongamban, pedig két biztonsági autós fázis is nehezítette a dolgát. Ha Szuzukában is nyerne és megszerezné idei kilencedik diadalát, továbbá Fernando Alonso nem végezne előrébb a kilencedik helynél, Vettel máris négyszeres világbajnoknak mondhatná magát.

„Elég jó volt a tempónk, hogy mindkét safety car után az élen maradjak, pedig a Lotusok nagyon gyorsak voltak és jobban bántak a gumikkal, mint mi. Szerintem a szuzukai a világ legjobb versenypályája, a rajongók teljesen őrültek – persze, jó értelemben. Nagyon várom már azt a versenyt, remek lesz! Nagyon élvezem a versenyzést, remek csapatunk van és minden jól alakul” – összegzett koreai sikere után Sebastian.

Vettel leintéskor mért előnye (4,2 másodperc Kimi Räikkönen előtt) nem ad pontos képet arról, mennyire a mezőny fölé nőtt Jeongamban. De ha valaki egy kör kivételével valamennyit a vezető helyen tölti, és két biztonsági autós periódus sem tudja kizökkenteni az egyensúlyából, annak a versenyzésére nem illik más jelző, mint a domináns.

A német legkomolyabb bajnoki riválisa, Fernando Alonso ezúttal nem tudta hozni remek formáját. A spanyol az előző futamokon a 9., az 5. és a 7. rajthelyről jött fel másodiknak, ezzel életben tartotta a Ferrari reményeit a bajnoki címre. Koreában azonban megtört ez a szép sorozat, a spanyol csak hatodik lett Lewis Hamilton mögött, ezzel 77 pontra nőtt a hátránya Vettellel szemben. Ha eddig csak a csoda segíthetett Alonsón és a Ferrarin, mostantól már az is kevés, imádkozni is kell érte. Fernando vak lenne, ha nem ismerné el Vettel és a Red Bull lehengerlő fölényét: „Megérdemlik, jelenleg ők a legjobbak. Mindent megnyernek, nekünk pedig jobban illene szerepelnünk.”

ALONSO_FERRARI pitstop KOR13_600.jpg

Alonso rögtön az elején kompromisszumos manőverekre kényszerült, méghozzá a saját csapattársa, Felipe Massa miatt. A brazil a hármas (hajtű)kanyarhoz érve elfékezte magát, keresztbe állt a pálya belső ívén (Rosberg Mercedesét akarta elkerülni), emiatt a spanyolnak is fékeznie kellett, ezzel ütemet vesztett. Lewis Hamilton (Mercedes) és a bombaformában versenyző Nico Hülkenberg (Sauber) mögé került, de ezúttal a Red Bull és a Mercedes mellett a Sauber is túl gyorsnak bizonyult a Ferrari számára; Fernandónak nem volt reális esélye a dobogóra.

Alonso még szombaton szócsatába keveredett a Pirelli sportigazgatójával, Paul Hemberyvel, amikor a spanyol a gumik megbízhatatlanságát kritizálta. „A gumik minősége erősen a határértéken mozog. Ha mindannyian 100%-os erőbedobással hajtanánk, a (szuperlágy) gumik öt kilométert sem bírnának ki” – hangzott a spanyol velős verdiktje a kvalifikáció után. Alonso elismerte: nem a gumik okozzák a Ferrari idei vesszőfutását, de ha a Pirelli összekapná magát, „legalább lehetne normálisan versenyezni”. Hembery erre úgy reagált, hogy Alonso egyike az F1 legelismertebb versenyzőinek, „éppen ezért csalódást keltő és övön aluli ilyen kommentárokat hallani egy ilyen nagy bajnoktól”. A sportfőnök végül azt tanácsolta a spanyolnak, kérjen tanácsot Sebastian Vetteltől, hogyan lehet hatékonyabban kihasználni az idei abroncsokat.

A versenyen aztán bebizonyosodott, hogy Alonso nem a levegőbe beszélt. A 32. körben Sergio Pérez – aki a negyedik helyen haladt a McLarennel, közvetlenül Mark Webber előtt – jobb első kereke durrdefektet kapott, miután a McLaren mexikói pilótája csúnyán elfékezte magát az első kanyarban. A gumitörmelék miatt ekkor kellett először pályára küldeni a biztonsági autót, amely összeszedte a mezőnyt. Webber pillanatokkal korábban kapott friss gumikat (szuperlágyakat; a 2-es számú Red Bull ugyanis kifogyott a közepes abroncsokból!), és noha az ausztrál nem gumihiba miatt esett ki néhány körrel később (Adrian Sutil egy féktávon belecsúszott az RB9-esbe, eltalálta a kék autó olajhűtőjét, emiatt lángra lobbant a Red Bull hátulja), Mark is keményen kritizálta a Pirellit. „A versenyzők nem igazán számítanak, ez a helyzet! A gumik nagyon hamar elkopnak, néha fel is robbannak – a Pirelli feladata lenne, hogy megoldást találjon erre. A Pirelli majd Pérez blokkolására fogja fogni a defektet, pedig ez pont fordítva működik: a versenyzők azért fékezik el magukat, mert a gumikon nem marad futófelület” – mondta az ausztrál.

GROSJEAN_HAM_KOR13_600.jpg

Nem fenyegették gumiproblémák a Lotus párosát. Romain Grosjean sokáig magabiztosan őrizte a második helyet Vettel mögött, de a 37. körben (éppen a Webber-Sutil baleset idején, közvetlenül a második safety car beküldése előtt) „elaludt”, és Kimi Räikkönen meglepte, átvette tőle a pozíciót. A francia remek tempót diktált a verseny utolsó 15 körében, a gumijai is legalább tíz körrel frissebbek voltak, mint Räikkönen abroncsai, ezért rádión megkérdezte a csapat vezetőit, nem szólnának-e Räikkönennek, hogy engedje vissza az elvesztett pozíciót? Alan Permane, a Lotus vezető stratégája erre úgy reagált, hogy nincs csapatsorrend, versenyezzenek, vagyis, ha Romain utol tudja érni Kimit, megtámadhatja. „Romain dühös volt, méghozzá érthetően” – magyarázta a furcsa helyzetet később Permane. „Korábban többször megkértük rá, hogy engedje el Kimit, amikor úgy gondoltuk, neki jobb esélye lenne az előzésre. Így tettünk például a Nürburgringen, amikor Kiminek volt esélye, hogy megelőzze Sebastiant (Vettel), vagy Silverstone-ban, amikor a finn sokkal gyorsabb volt nála a futam közepén. Ma azonban nem volt reális esélyünk arra, hogy megverjük Vettelt, ezért döntöttünk úgy, hogy engedjük őket versenyezni a leintésig. Romain alighanem saját magára volt mérges, ezért küldtem neki egy kis üzenetet a végén a rádión keresztül.”

Permane azt mondta a franciának a levezető körben: „Erről később még beszélünk. Kérlek, mosolyogj a dobogón!” – amit Grosjean meg is tett. Ahogy egyébként illett is, hiszen a Bahreini és a Német Nagydíj után ez volt a harmadik alkalom idén, hogy a két Lotus-pilóta együtt pezsgőzhetett a dobogón.

A Mercedes megint eltaktikázta magát a gumikkal. Hamilton a harmadik helyet őrizte, kivédekezte Alonso támadásait is, de a 28. körben tehetetlennek bizonyult csapattársa, Nico Rosberg ellen. Hamilton ekkor már annyira frusztrált volt, hogy nem válogatta meg a szavait a rádióüzenetekben. „Mennyire vagyok veszélyben hátulról?” – kérdezte egy alkalommal, amire versenymérnöke, Peter Bonnington azt válaszolta: „Nico van mögötted, 2,4 másodperccel”. Hamilton válasza: „Nem ezt kérdeztem!”. Amikor az első kerékcseréje előtt arról érdeklődött, hogyan állnak, a versenymérnök közölte vele: „Egy körre vagyunk a tervezettől”, mire Lewis: „Kutyamód összezavarsz, ember!” Hamilton frusztrációja a második tervezett cseréje előtt érte el a tetőfokát. Rosberg megelőzte a kopott gumijain kínlódó angolt, ami után lefittyedt a 9-es rajtszámú Mercedes orra, látványos szikraesőt szórva a kocsi alváza felé, ezért a Mercedes először a németet hívta ki a boxba, kerék- és orrcserére. „Engem mikor akartok behívni, ember? A gumijaim k**va rossz állapotban vannak” – kérdezte nem éppen úriemberi hangnemben Hamilton. Amikor Bonnington elmagyarázta neki, hogy előbb Rosberg problémáit kell megoldaniuk, Hamilton megint csak nem repesett az örömtől – de a Pérez defektje miatt pályára küldött biztonsági autó (átmenetileg) megmentette az angol negyedik helyét.

WEBBER_DI RESTA KOREA13_600.jpg

Senki és semmi nem állhatta azonban útját Nico Hülkenbergnek, aki Szingapúr után Jeongamban is csodát tett a Sauber-Ferrarival. A német elképesztően jól, precízen versenyzett, a két Ferrari után Hamilton Mercedesét is megelőzte (az SC kiállása után, erőből!), rámutatva, hogy a svájciak a nyár vége óta a C33-as problémáinak mélyére néztek, és megtalálták a megoldást. „Életem egyik legjobb versenyét futottam ma. Azelőtt is sokszor voltak már autók a visszapillantó tükrömben, de nem olyan sok, mint most, ami kissé aggasztó volt. Lewis a végén erős nyomás alatt tartott, különösen az utolsó szektorban – tudtam, hogy nagyon jól kell kilőnöm az első kanyarból. De a Sauber kigyorsítása ma kiváló volt, ez segített 'életben maradni' Fernandóval, majd később Lewisszal szemben is. Nagy köszönet a csapatnak, amiért ilyen remek autót tettek alám!” – mondta Hülkenberg.

A mai Koreai Nagydíj után két komoly kérdés izgatja a száguldó cirkusz szakembereit. Az egyik, hogy vajon sikerül-e Sebastian Vettelnek már a jövő hét végén, Szuzukában bebiztosítani a negyedik világbajnoki címét. A másik, hogy vajon miért nem kapott, illetve, mikor kap végre a tehetségéhez, tudásához mérhető, nyerőképes autót Nico Hülkenberg? Míg előbbi kérdés csak egy versenyző, illetve a Red Bull csapata (és rajongóik) számára fontos, Hülkenberg helyzetbe hozása a sportág jövője, a fiatal tehetségek gondozása (és elkallódásuk megakadályozása) szempontjából kardinális kérdés. A Lotus remek vásárt csinálna vele, a Grosjean-Hülkenberg duó az F1 legtüzesebb és egyik legizgalmasabb pilótapárosa lehetne.

KOREA_DOBOGO_VET-RAI-GRO_600.jpg

4. KOREAI NAGYDÍJ, Jeongam
A végeredmény:
55 kör = 308,630 km

1. VETTEL (D)             Red Bull-Renault   1:43:13,701 óra (179,387 km/h átlag)
2. RÄIKKÖNEN (FIN)   Lotus-Renault        + 4,224 mp.h.
3. GROSJEAN (FRA)   Lotus-Renault        + 4,927”
4. HÜLKENBERG (D)  Sauber-Ferrari        + 24,114”
5. HAMILTON (GB)      Mercedes AMG     + 25,255”
6. ALONSO (SPA)       Ferrari                   + 26,289”
7. ROSBERG (D)         Mercedes AMG     + 26,698”
8. BUTTON (GB)          McLaren-Mercedes + 32,262”
9. MASSA (BRA)         Ferrari                   + 34,390”
10. PÉREZ (MEX)        McLaren-Mercedes + 35,155”
11. GUTIÉRREZ (MEX)       Sauber-Ferrari   + 35,990”
12. BOTTAS (FIN)              Williams-Renault + 47,049”
13. MALDONADO (VEN)    Williams-Renault + 50,013”
14. PIC (FRA)                    Caterham-Renault + 1:03,578
15. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 1:04,501
16. BIANCHI (FRA)             Marussia-Cosworth + 1:07,970
17. CHILTON (GB)              Marussia-Cosworth + 1:12,898

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr725554230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása