HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Hogyan alakul majd egy F1-es verseny 2010-ben?

2010.02.07. 20:54 Putz Patrik

Izgalmasabb lesz tankolás nélkül vagy unalmasabb? Bár elsősorban nem az izgalmak miatt törölték el a tankolást, hanem költségcsökkentés miatt, jó eséllyel felforrósítja majd a futamokat.

Tavaly az autóknak kisebb eltéréssel kellett jól teljesíteni, és még ebben is jókora különbségek adódtak. A kisebb eltérés az üres és a teletankolt autó között értendő. A kocsik szinte üresen futottak az időmérő első és második részében, majd megtankolva a harmadik részben. Az élmezőny ilyenkor 50-60 kg üzemanyaggal próbált a lehető leggyorsabb lenni, és már itt megváltozott kissé az erősorrend. A Brawn BGP 001 például megterhelve arányaiban jobban muzsikált a Red Bull RB5-nél (amíg nem tetőzött a gumimelegítési probléma), míg az utóbbi üres tankkal ütőképesebb volt. Ne feledjük, 50-60 kg-nyi eltérésről beszélünk. A Brawnnak meg szerencséje volt, hogy az autó alapgyorsaságát kihasználva majdnem mindig simán átjutottak az időmérő első két körén, ahol a számukra kedvezőtlenebb ürestankos fázis volt. Az utolsó rész – megtankolva – már kedvezőbb volt számukra.

Idén ezzel szemben háromszor akkora, mintegy 160 kg lesz az eltérés egy üres és egy teletankolt autó között. És ha ez nem lenne elég, az időmérőn végig szinte üres tankkal futnak majd a kocsik. Azaz a csapatoknak 2010-re olyan kocsit kell tervezni, ami nagyon gyors üresen (hiszen ezen múlik a rajtsorrend) és gyors tele tankkal is, hiszen a versenyen így kell rajthoz állni. Lesznek olyanok, akiknek ez jobban sikerül és lesznek olyanok, akiknek kevésbé. Ekkora különbség a balanszra is kihat, hiába van gyakorlatilag az autó tömegközéppontjában a benzintank, a verseny során lesz olyan, aki egyre gyorsabb lesz a többiekhez képest és lesz olyan, aki pedig egyre lassabb.

Ráadásul az autók nem egyenlő mértékben fogyasztanak majd, így ha például a Ferrari 4-5 százalékkal többet fogyaszt, az súlyos terhet jelent a rajtnál, hiszen az F10-esek ennyivel nehezebbek lesznek a többieknél. Körönként pár tized hátrány az ideálishoz képest, de ez a hátrány fokozatosan olvad majd a verseny vége felé – hiszen a végére mindenkinek kiürül a tankja. A szerencsétlenebbeknek esetleg hamarabb...

Új szabály, hogy a rajtrács első tíz helyéért küzdő pilóta ugyanazzal a típusú gumival kell rajthoz álljon, amilyet a kvalifikáció utolsó részében használt. És mivel továbbra is megmarad a két fokozatnyi különbség a versenyen kötelezően használandó abroncsok keménysége között, felkészülhetünk arra, hogy csak a nagyon merészek fogják a lágyabb gumit használni az időmérő harmadik részében. Vagy azok, akik biztosak benne, hogy másnap esni fog az eső...

Várhatóan tehát keményebb abroncsokkal rajtol majd az élboly (ahogy a mezőny többi része is), és amennyiben túljutnak az első kanyar nehézségein, azok, akiknek jobban fekszik a nehéz kocsi, elkezdik kerülgetni azokat, akiknek kevésbé vagy, ahogy említettem, többet fogyaszt a kocsi, ezért eleve nehezebbek.

A versenyző 2009-ig a kormányon lévő kapcsolókkal, gombokkal befolyásolhatta a kocsi fogyasztását (lásd a képen az 1-essel jelzett MIX kapcsolót). Ha harcolni kellett, dúsabbra vette, míg az időmérőn a célvonal után a lehető legszegényebbre állította a benzin-levegő keveréket. Ugyanígy tett akkor is, ha beküldték a biztonsági autót, illetve szintén spórolni próbált az üzemanyaggal, ha utolért egy kicsivel lassabb ellenfelet, akit a pályán nem tudott volna legyűrni. Így esetleg összesprórolhatott annyi benzint, amennyi egy plusz körre elegendő lett, és így a boxban megelőzhette az ellenfelét.

Idén is ott lesznek a kapcsolók, de lesznek új funkciók is. Mivel az elejétől a végéig kiszámolt üzemanyag-mennyiséggel indulnak, amennyiben beküldik a biztonsági autót, nem szabad spórolni az üzemanyaggal. Ha felesleges benzin marad a tankban, az holt teher, csak lassítja a kocsit, így a pilóták igyekeznek majd a fogyasztást a „normális” szinten tartani. Még akkor is, ha a lassú menetben ehhez extra dús beállítással is kell majd elégetni a felesleges mennyiséget. Természetesen lesz majd olyan, hogy versenykörülmények között szegényebbre állítják a keveréket – ha fennáll a veszély, hogy a tank idő előtt kiürül, vagy ha látható, hogy később szükség lesz dúsítani, mert közelharcban kell megszerezni egy pozíciót. De ez csak bizonyos keretek között érvényes, senki sem fog tíz kilókat spórolni a végére, ugyanis azzal csak a saját esélyeit rontaná.

Ha a gumik elég tartósak, lehetséges lesz, hogy a csapatok egyetlen kerékcserével letudják majd a versenyt. A McLaren sajtótájékoztatóján elhangzott egy hihetetlen adat: az álló autón gyakorolva két és fél másodpercre szorították a kerékcsere idejét. Ha versenykörülmények között nem is számíthatunk ugyanilyen gyorsaságra, az már látható, hogy eszméletlen gyorsan letudják majd a cserét, de sok lesz a hibázás is, ekkora kapkodásban ez elkerülhetetlen.

Még bő két hónap és meglátjuk ki hogy boldogul az idei szabályokkal, meg azt is, hogy a huszonhat kocsi (amennyiben tényleg lesz ennyi) csurig tankolva, a hideg gumikon a hideg fékekkel hogy tudja majd bevenni az első kanyart. Le merem fogadni, hogy ez nem lesz problémamentes.

Putz Patrik
(a szerző a Sport Auto magazin rovatvezetője)

Fotó: AT&T Williams F1

2 komment

Címkék: technika

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr902211635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_149536 2010.02.08. 00:18:53

nagyon örülök hogy eltűnik a tankolás. Régen sem ettől volt jó az F1... Remélem idén is egy 2008-as végkifejlet dönti el a címet

Ismeretlen_148360 2010.02.08. 10:44:23

Szerintem nem a tankolás meglététől, vagy nem lététől lesz jobb/rosszabb egy futam. A kerékcsere megmarad, vagyis ugyanúgy lesz alkalom a boxtaktika alkalmazására, csak rövidebb ideig fognak állni az autók. Inkább ott látok változást, hogy a Q3-ban több körrekord fog születni, mint eddig, mert kevés benzinnel gyorsabbak lesznek a kocsik. Ezt viszont gátolja az a szabály, hogy ugyanazzal a gumival kell megkezdeni a versenyt, amivel a Q3-at befejezték a legjobbak.
Száguldó cirkusz