Ha ez így megy tovább, a Formula-1 a legjobb úton halad az önmegsemmisítés felé.
A vasárnapi Európa Nagydíj után nem az a fő beszédtéma, hogy Sebastian Vettel megnyerte a futamot, ezzel három hónap után visszatért a győztesek sorába. A fő beszédtéma egyrészt Mark Webber lélegzetelállító balesete volt – az RBR ausztrálja olyan hátraszaltót vágott a verseny 10. körében, amiért még a Red Bull Air Race-en is megtapsolnák. A másik központi téma az a fejetlenség (pontosabban, inkább túlszabályozottság), amit az FIA stewardok tanúsítottak.
Első safety car-vonal. Második safety car-vonal. Meg szabad-e előzni a depóból a pályára tartó, de még a fehér vonalon belül lévő AMG Mercedest a pályán lendületből érkező versenyautónak, vagy nem? És ha nem, miért nem? Miért nem úgy időzítik a biztonsági autó beküldését, hogy a vezető Vettel, vagy a második helyen lévő Lewis Hamilton elé érkezzen a pályára, s ne a 3.-4. helyen köröző Ferrarik elé? És végül: miért van szükség arra, hogy – egy nézők által teljesen követhetetlen rendszer szerint – lemérjék a boxutca bejárata felé rohanó autók sebességét, és megbüntessék azt az autóversenyzőt, akinek az a dolga, hogy minél hamarabb körbe érjen a pályán?
Vettel egész jól rajtolt, Webber rosszul, így Hamilton már a második kanyar előtt befurakodott a két Red Bull-Renault közé. Mivel Webber első vezetőszárnya megsérült a Hamiltonnal történt koccanás során, az ausztrál visszacsúszott, így Fernando Alonso és Felipe Massa zárkózott fel a 3. és 4. helyre a Ferrarival. Webber az első kör végére kilencediknek (!) esett vissza, és fogcsikorgatva, kocsija (és saját) teljesítményének határait feszegetve próbált visszakapaszkodni az élmezőnyhöz. Ez lett a veszte, mert a 10. körben, a pálya leghosszabb egyenesének végén (a 17-es kanyar előtt) elmérte a féktávot, és a vétlen Heikki Kovalainent használta fel lassítónak. A Red Bull bal első kereke nekiment a Lotus jobb hátsójának, az RB6-os felpörgött, mint annak idején a Mercedes Le Mans-ban, és egy „salto mortale” után, a fején átfordulva, de a talpára érkezve nekicsúszott a gumifalnak. Webber szerencsére kisebb agyrázkódással megúszta a bizarr balesetet, míg Kovalainennek haja szála se görbült.
Vettel még éppen el tudott menni a boxutcából kifelé tartó biztonsági autó mellett, Hamilton viszont éppen akkor ért mellé, amikor a safety car már a pályán volt (igaz, még az „átléphetetlen” fehér sávon belül). A McLaren üdvöskéje egy pillanatra megtorpant (elgondolkodott, mi ilyenkor a teendő), majd versenyzői ösztönére hallgatva gázt adott. Vesztére, húsz körrel később ugyanis megjött a versenybíróság határozata: Hamiltonnak át kell hajtania a boxutcán. De a valenciai depó olyan rövid – mindössze 240 méter (a Hungaroringen 304 méter) –, hogy a vb-éllovas angol a büntetése letöltése után, a 28. körben vissza tudott jönni a mezőnyt kissé feltartó Kobajasi Kamui elé!
Ezt a békát Fernando Alonso nehezen nyelte le. A Ferrari spanyoljának a problémái ott kezdődtek, hogy a biztonsági autó pont előtte ért be a pályára, és – Fernando szavaival – „a mi csapatunknál nem szokás megelőzni a safety cart”. A problémák fokozódtak a kerékcserénél, ahonnan a spanyol csak a 10., míg a csapattársára várakozni kényszerülő Massa a 17. helyre tudott csak visszatérni. Alonso ezzel minden esélyét elveszítette a dobogós helyezésre, Massa meg a pontszerzésre. Alonso nem akart hinni a fülének, amikor Andrea Stella arról tájékoztatta rádión keresztül, hogy Hamilton „második volt és visszajött másodiknak, nem veszített pozíciót”. Erről az ügyről még sokat fogunk hallani a következő napokban.
Kobajasi volt a verseny második felének hőse. A Sauber japánja a keményebb Bridgestone-okon vágott neki a versenynek, és a safety carnak, meg a kerékcseréje késleltetésének köszönhetően az új rajtnál a 3. helyen találta magát. Mindenki azt gondolta, hogy Kobajasi csak délibáb, aki hamarosan eltűnik az őt gyötrő Button elől – de nem! A derék Kamui az 57 körös futam 54. fordulójában vette csak a depó felé az irányt, ahol megkapta a szuperlágy abroncsokat, és az egymással kergetőző Sébastien Buemi és Alonso mögé sorolt vissza. Csakhogy a Sauber friss gumijai kiválóan tapadtak, és amikor a Ferrari spanyolja elfékezte magát az 56. körben, Kobajasi becsusszant mellé belülről; majd az utolsó kör utolsó kanyarjában a Toro Rosso svájci üdvöskéjét is megelőzte, megszerezve a 7. helyet!
Neki nem kellett tartania attól, ami a harmadikként leintett Button, a negyedik helyezett Barrichello (Williams), valamint a szintén pontszerző Robert Kubica, Adrian Sutil, Buemi és Pedro de la Rosa napját is megkeserítette. A versenybíróság ugyanis 14 körrel a leintés előtt jelezte, hogy az említettek vétkeztek, ugyanis túl gyorsan igyekeztek a boxbejárat felé az S.C. beküldése után, ezzel átlépték a versenyigazgató által megállapított biztonsági sebességlimitet. Ember legyen a talpán, aki ezt követni tudja! Vagy akár a büntetés módját és mértékét. A versenybíróság ugyanis úgy határozott, hogy a lehető legártatlanabb büntetést, 5 másodperces időhozzáírást alkalmaz, ami a lehető legkisebb mértékben borítja fel az eredeti befutási sorrendet.
Sebastian Vettel így – saját bevallása szerint – „könnyű győzelmet” aratott (egyetlen hibája az volt, amikor az új startnál túladagolta a gázt, és Hamilton majdnem meglepte a célegyenesben). Lewis Hamilton zsinórban harmadszor lett második Valenciában, míg Jenson Button ismét reménytelen pozícióból küzdötte fel magát a dobogóra, csapattársával együtt 33 ponttal gazdagítva a McLaren-Mercedest. Rubens Barrichello negyedik helye messze a legjobb eredmény idén a Williams csapattól (ahol azért keserűséget okozott, hogy Nico Hülkenberg az utolsó körökben kényszerült a verseny feladására, mert a kipufogóból előtört lángcsóvák kiégették a jobb hátsó gumit), Adrian Sutil pedig a 13. rajthelyről indulva hozta be hatodiknak a Force Indiát.
Az Európa Nagydíj végeredménye, Valencia:
57 kör = 308,883 km
1. S. VETTEL (D) Red Bull-Renault 1:40:29,571 óra
2. L. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes + 5,042 mp.h.
3. J. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 12,658*
4. R. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 25,627*
5. R. KUBICA (PL) Renault + 27,122*
6. A. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 30,168*
7. K. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari + 30,965”
8. F. ALONSO (SPA) Ferrari + 32,809”
9. S. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari + 36,299*
10. N. ROSBERG (D) Mercedes GP + 44,382”
11. F. Massa (BRA) Ferrari + 46,621”
12. P. de la Rosa (SPA) Sauber-Ferrari + 47,414*
Leggyorsabb kör: 1:38,766 (197,521 km/h átlag), Button, McLaren-Mercedes
* 5 másodperc büntetés a safety car mögötti sebességtúllépésért
Utolsó kommentek