HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Úton a szakadék felé? Vettel nyerte a büntetések miatt szapult Európa GP-t

2010.06.27. 19:35 Real Simon says

Ha ez így megy tovább, a Formula-1 a legjobb úton halad az önmegsemmisítés felé.

A vasárnapi Európa Nagydíj után nem az a fő beszédtéma, hogy Sebastian Vettel megnyerte a futamot, ezzel három hónap után visszatért a győztesek sorába. A fő beszédtéma egyrészt Mark Webber lélegzetelállító balesete volt – az RBR ausztrálja olyan hátraszaltót vágott a verseny 10. körében, amiért még a Red Bull Air Race-en is megtapsolnák. A másik központi téma az a fejetlenség (pontosabban, inkább túlszabályozottság), amit az FIA stewardok tanúsítottak.

Első safety car-vonal. Második safety car-vonal. Meg szabad-e előzni a depóból a pályára tartó, de még a fehér vonalon belül lévő AMG Mercedest a pályán lendületből érkező versenyautónak, vagy nem? És ha nem, miért nem? Miért nem úgy időzítik a biztonsági autó beküldését, hogy a vezető Vettel, vagy a második helyen lévő Lewis Hamilton elé érkezzen a pályára, s ne a 3.-4. helyen köröző Ferrarik elé? És végül: miért van szükség arra, hogy – egy nézők által teljesen követhetetlen rendszer szerint – lemérjék a boxutca bejárata felé rohanó autók sebességét, és megbüntessék azt az autóversenyzőt, akinek az a dolga, hogy minél hamarabb körbe érjen a pályán?


Vettel egész jól rajtolt, Webber rosszul, így Hamilton már a második kanyar előtt befurakodott a két Red Bull-Renault közé. Mivel Webber első vezetőszárnya megsérült a Hamiltonnal történt koccanás során, az ausztrál visszacsúszott, így Fernando Alonso és Felipe Massa zárkózott fel a 3. és 4. helyre a Ferrarival. Webber az első kör végére kilencediknek (!) esett vissza, és fogcsikorgatva, kocsija (és saját) teljesítményének határait feszegetve próbált visszakapaszkodni az élmezőnyhöz. Ez lett a veszte, mert a 10. körben, a pálya leghosszabb egyenesének végén (a 17-es kanyar előtt) elmérte a féktávot, és a vétlen Heikki Kovalainent használta fel lassítónak. A Red Bull bal első kereke nekiment a Lotus jobb hátsójának, az RB6-os felpörgött, mint annak idején a Mercedes Le Mans-ban, és egy „salto mortale” után, a fején átfordulva, de a talpára érkezve nekicsúszott a gumifalnak. Webber szerencsére kisebb agyrázkódással megúszta a bizarr balesetet, míg Kovalainennek haja szála se görbült.

Vettel még éppen el tudott menni a boxutcából kifelé tartó biztonsági autó mellett, Hamilton viszont éppen akkor ért mellé, amikor a safety car már a pályán volt (igaz, még az „átléphetetlen” fehér sávon belül). A McLaren üdvöskéje egy pillanatra megtorpant (elgondolkodott, mi ilyenkor a teendő), majd versenyzői ösztönére hallgatva gázt adott. Vesztére, húsz körrel később ugyanis megjött a versenybíróság határozata: Hamiltonnak át kell hajtania a boxutcán. De a valenciai depó olyan rövid – mindössze 240 méter (a Hungaroringen 304 méter) –, hogy a vb-éllovas angol a büntetése letöltése után, a 28. körben vissza tudott jönni a mezőnyt kissé feltartó Kobajasi Kamui elé!


Ezt a békát Fernando Alonso nehezen nyelte le. A Ferrari spanyoljának a problémái ott kezdődtek, hogy a biztonsági autó pont előtte ért be a pályára, és – Fernando szavaival – „a mi csapatunknál nem szokás megelőzni a safety cart”. A problémák fokozódtak a kerékcserénél, ahonnan a spanyol csak a 10., míg a csapattársára várakozni kényszerülő Massa a 17. helyre tudott csak visszatérni. Alonso ezzel minden esélyét elveszítette a dobogós helyezésre, Massa meg a pontszerzésre. Alonso nem akart hinni a fülének, amikor Andrea Stella arról tájékoztatta rádión keresztül, hogy Hamilton „második volt és visszajött másodiknak, nem veszített pozíciót”. Erről az ügyről még sokat fogunk hallani a következő napokban.

Kobajasi volt a verseny második felének hőse. A Sauber japánja a keményebb Bridgestone-okon vágott neki a versenynek, és a safety carnak, meg a kerékcseréje késleltetésének köszönhetően az új rajtnál a 3. helyen találta magát. Mindenki azt gondolta, hogy Kobajasi csak délibáb, aki hamarosan eltűnik az őt gyötrő Button elől – de nem! A derék Kamui az 57 körös futam 54. fordulójában vette csak a depó felé az irányt, ahol megkapta a szuperlágy abroncsokat, és az egymással kergetőző Sébastien Buemi és Alonso mögé sorolt vissza. Csakhogy a Sauber friss gumijai kiválóan tapadtak, és amikor a Ferrari spanyolja elfékezte magát az 56. körben, Kobajasi becsusszant mellé belülről; majd az utolsó kör utolsó kanyarjában a Toro Rosso svájci üdvöskéjét is megelőzte, megszerezve a 7. helyet!

Neki nem kellett tartania attól, ami a harmadikként leintett Button, a negyedik helyezett Barrichello (Williams), valamint a szintén pontszerző Robert Kubica, Adrian Sutil, Buemi és Pedro de la Rosa napját is megkeserítette. A versenybíróság ugyanis 14 körrel a leintés előtt jelezte, hogy az említettek vétkeztek, ugyanis túl gyorsan igyekeztek a boxbejárat felé az S.C. beküldése után, ezzel átlépték a versenyigazgató által megállapított biztonsági sebességlimitet. Ember legyen a talpán, aki ezt követni tudja! Vagy akár a büntetés módját és mértékét. A versenybíróság ugyanis úgy határozott, hogy a lehető legártatlanabb büntetést, 5 másodperces időhozzáírást alkalmaz, ami a lehető legkisebb mértékben borítja fel az eredeti befutási sorrendet.

Sebastian Vettel így – saját bevallása szerint – „könnyű győzelmet” aratott (egyetlen hibája az volt, amikor az új startnál túladagolta a gázt, és Hamilton majdnem meglepte a célegyenesben). Lewis Hamilton zsinórban harmadszor lett második Valenciában, míg Jenson Button ismét reménytelen pozícióból küzdötte fel magát a dobogóra, csapattársával együtt 33 ponttal gazdagítva a McLaren-Mercedest. Rubens Barrichello negyedik helye messze a legjobb eredmény idén a Williams csapattól (ahol azért keserűséget okozott, hogy Nico Hülkenberg az utolsó körökben kényszerült a verseny feladására, mert a kipufogóból előtört lángcsóvák kiégették a jobb hátsó gumit), Adrian Sutil pedig a 13. rajthelyről indulva hozta be hatodiknak a Force Indiát.


Az Európa Nagydíj végeredménye, Valencia:
57 kör = 308,883 km

1. S. VETTEL (D) Red Bull-Renault  1:40:29,571 óra
2. L
. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes  + 5,042 mp.h.
3. J. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes  + 12,658*

4. R. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 25,627*

5. R. KUBICA (PL) Renault + 27,122*
6. A
. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 30,168*
7. K. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari + 30,965”
8. F
. ALONSO (SPA) Ferrari + 32,809”
9. S. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari + 36,299*

10. N. ROSBERG (D) Mercedes GP + 44,382”
11. F
. Massa (BRA) Ferrari + 46,621”
12. P. de la Rosa (SPA) Sauber-Ferrari + 47,414*

Leggyorsabb kör: 1:38,766 (197,521 km/h átlag), Button, McLaren-Mercedes

* 5 másodperc büntetés a safety car mögötti sebességtúllépésért

 

12 komment

Címkék: ferrari botrány baleset webber button hamilton alonso valencia vettel red bull mclaren mercedes szaltó sauber kobajasi európa gp versenybírók

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr92211883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vacsad 2010.06.28. 00:52:15

Érdekelne a véleményed a büntetésekkel kapcsolatban. Szerintem nem volt fair a Ferarrikkal szemben (ők próbálták követni a szabályokat, látjuk milyen eredménye lett), nem volt fair a "siető" versenyzőkkel és végső soron a láthatóan teljesen tanácstalan Hamiltonnal szemben sem akinek lövése nem volt, hogy mit is kellene tennie (persze a legnagyobbat kétségkívül a Ferrari bukott, ez még a VB címekbe is kerülhet). Tudtommal az SC mögött a beküldése pillanatában érvényes sorrendben kéne felsorakozni a versenyzőknek és aki nincs a helyén az megelőzheti és utolérheti a mezőnyt. Ebből ma csak egy nagy büdös káoszt láthattunk.

gardendesigner 2010.06.28. 09:16:41

Én azért ezeket az 5 másodperces büntetéseket furcsának találom. Monacó után amikor mindenki túlzónak tartotta Schumi büntetését, főleg úgy, hogy a versenybíróság zöld jelzést adott, azt nyilatkozták, hogy futam után csak 20 (áthajtásos) és 30 (stop and go) büntetés kiszabására van lehetőség. Ezek szerint még is csak van más is. Véleményem szerint itt a büntetés mértékét Hamilton büntetéséhez igazították, függetlenűl attól, hogy a brit hibázott, vagy csak a kiskaput használta ki

Ismeretlen_149244 2010.06.28. 10:04:29

Mi ez a "túl gyorsan érkeztek a boxbejárat felé" történet...? Eddig úgy volt h volt (és van is) egy vonal mitől kezdve adott sebességgel kell közlekedni a boxutcában. Kit érdekel, h előtte mennyivel közlekedik valaki...?Az is egyfajta kihívás, hogy ki milyen gyorsan tud addig beérkezni. Nem nagyon értem miért kellett ezzel vacakolni...?

Ismeretlen_148360 2010.06.28. 11:25:18

Megint nagyon hasonlóan látom a helyzetet, mint G'designer. Csak a Ferrari magatartása volt "jogkövető", mert Vettelnek mázlija volt (még nem látta a kifelé tartó SC-t), Hamilton pedig rosszul döntött, amikor egy vonalba került vele. Alonsónak - a szokásos rinyálás mellett - igaza van: azért kerültek hátrányba (főleg Massa), mert ők betartották a szabályokat. De ne felejtsük el, hogy az FIA korábban hány meg hány hasonló döntéseel hozta helyzetbe éppen a Ferrarit. A lényeg, amit a címben próbálok sugallni, meg a cikk elején is: itt valakiknek nagyon sürgősen le kell ülniük egy nagy asztalhoz, nagyon alaposan újragondolni, átbeszélni a szabálykönyvet, és jelentősen egyszerűsítseni, ésszerűsíteni rajta. Tarthatatlan, hogy a nézők nem tudják, hogy kit miért akarnak megbüntetni (sok esetben maguk a stewardok sem tudják pontosan!), és tarthatatlan az is, hogy nem az a futam sorrendje, amit a tévében láttak! Egyszerűsíteni kell a safety car-szabályokon, hogy mindeki által követhetőbbé váljon az F1. Ehhez első lépésként javaslom, hogy C Whiting, H Blash és társaik mondjanak le; menjenek, élvezzék a millióikat a Bahamákon életük végéig! És hagyják a fiatal, tehetséges szakembereket érvényesülni az F1 irányításában.

Ismeretlen_160481 2010.06.28. 19:30:49

a szabály szerint nem úgy van, hogy ugye vettel elment akkor a többit is el kellene engednie zölddel a sc-nak? mert akkor már alapból így kellett volna kijönnie neki, vagy pedig értelem szerűen vettel elé...

Gyurcats 2010.06.29. 16:20:03

Azért én nem értem ezt a nagy felháborodást Hamilton ellen! Én már 25 éve Mclarenes vagyok, úgyhogy lehet nem látom objektíven a dolgot, de Alonso akkor sem lett volna dobogós (a nyilatkozataival ellentétben) ha Hamiltont kizárják (ne adj isten) a versenyből. Az tény hogy a SC szabályhoz ahányszor hozzányúlnak egyre rosszabb/érthetetlenebb lesz! Hamilton hibázott, büntették, a Ferráriknak pedig a lehető legbalszerencsétlenebbül jött ki a SC. Láttunk már ilyet sokszor hogy egy csapat hatalmasat bukott ilyenen.

Gyurcats 2010.06.29. 16:25:39

Az meg már csak a legnagyobb rosszindulatomat elővéve jut eszembe, hogy ez az egész arról szól, hogy az a fejlesztés amit a Ferrari már versenyek óta ígért erre a futamra, nem hozta meg a hozzá fűzött reményeket (bár kétségtelenül javultak)!! Most senki sem arról beszél, hogy nem érték utol a Red Bullokat, hanem hogy mennyire kitoltak velük a versenybírók!

Ismeretlen_160481 2010.06.29. 16:57:12

na már tudom miért nem zöld lámpával jött az sc. mert a medical cart védte. egyébként meg én sem értem a felháborodást. ha hamilton nem lassít, akkor simán a sc vonal előtt megelőzi a biztonsági autót, mint vettel, büntetés nélkül és akár az első helyért is harcolhatott volna, sőt biztos. amúgy is csak 1.5 méter miatt kapott büntetést...

Ismeretlen_148360 2010.06.29. 20:25:35

EPI - fején találtad! HA Hamilton nem vesz vissza a gázból pár pillanatra, ő is megelőzi az SC-t, és megússza a büntit. De így sem lett nagy baja. Nekem még az a fura, hogy egyértelműen Lewis a legjobb Valenciában, mégis harmadik éve végez a 2. helyen! :)

Ismeretlen_160481 2010.06.30. 20:50:24

jövőre remélem feljebb lép a dobogón :)

Ismeretlen_149536 2010.07.06. 22:09:04

Ezek a szabályhozók amellett hogy hülyék, még tanulni is képtelenek. Mondjátok már meg, hogy miért nem tudják átvenni az Indyben már évtizedek óta gond nélkül működő SC szabályokat? A jobbtól nem szégyen tanulni, sőt itt kellene is! Más: Ti hallottatok már olyanról, hogy bárkit (akárkit) jobban érdekeljen egy csapatfőnök/mérnök/apa/barátnő, vagy akár a pápa reakciója bármire, mint maga a verseny? Miért kell nekem Horner arcát néznem miközben Kobayasi épp kettőt előz az utolsó körben? Nem ismerik azt a technikát, amit én először az 1990-es olasz focivébén láttam, de az említett indyben is használják: képe a képben. Ha az említett akárki arca bárkit mágis érdekelne, hadd nézze, de csak a kép sarkában egy kis ablakban, miközben az épelméjűek a versenyt nézhetik! Könyörgöm, az F1-et lehet élvezhetően is csinálni épeszű szabályokkal, meg kevésbé idióta közvetítésvezetővel.

Ismeretlen_149536 2010.07.06. 22:12:48

A safety car meg tudja már megoldani a 21. században, lassan gurul a pálya szélén, engedjen el mindenkit, és az 1. helyezett köteles legyen beállni mögé! Ezen mi olyan bonyolult?????? Az 5 másodperces büntetést hogy lehet még röhejesebbé tenni? Legyen inkább az a bünti, hogy aki vétkezett, az ne kapjon desszertet egy hétig! Röhejessé teszik ezt az egészet. Mi az, hogy képtelenek a futam közben lejátszani a baromságaikat, és a futam végeredményét csak másnap tudjuk meg??? Szégyen, gyalázat! kretének.
Száguldó cirkusz