HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Webber Kovalainenre, a Lotus műszaki főnöke Webberre mutogat

2010.06.28. 19:42 Real Simon says

Megoszlanak a vélemények a hétvégi Európa Nagydíj leglátványosabb eseménye, Mark Webber salto mortaléjának okait illetően.

A Red Bull ausztrálja a verseny 10. körében, fékezés nélkül rohant bele hátulról Heikki Kovalainen Lotusába, miközben a pozícióját védő finn a 17-es kanyar külső íve felé terelgette a T127-est. A Red Bull felemelkedett, majd egy hátraszaltó után fejjel lefelé csúszott egy darabig az aszfalton, végül a talpára visszazökkenő kocsit a gumibálák fogták meg.

A Red Bull Racing telemetriájából kiderült, hogy Webber az ütközés pillanatában több mint 190 mérföld/órás (305 km/h) sebességgel haladt, gyakorlatilag fékezés nélkül rongyolt bele a Lotus hátuljába. Egy közepes méretű személyszállító repülőgép felszállási sebessége 150 mph (240 km/óra), így teljesen érvényesült az energiaital-gyártó szlogenje: „A Red Bull szárnyakat ad!”

Webber elbénázott rajtja és első köre után a 9. helyre esett vissza, majd be kellett iktatnia egy boxkiállást, hogy kicseréltesse sérült első légterelőjét. Emiatt esett vissza a Lotus mögé, amivel amúgy csak lekörözésekkor szokott találkozni. Most viszont Kovalainen a pozícióját védte, és miután a T127 aerodinamikailag sokkal kevésbé kifinomult, mint az RB6, a finn jóval korábban lépett a fékre a pálya leggyorsabb szakaszán, mint az ausztrál szokott.

„Először azt hittem, Heikki el akar engedni, azért fékez: 80 méterrel korábban fékezett, mint én tettem az előző körben. Nagyon meglepődtem, az új csapatok egyszerűen más kategóriában versenyeznek, mint mi” – elemezte a helyzetet Webber.

A Red Bull csapatvezetője, Christian Horner szerint „Markot nem lehet hibáztatni a balesetért. Ugyanakkor Heikkit sem hibáztatom – profi versenyző, aki egy sokkal lassabb kocsit vezetett.”

Mike Gascoyne, a Lotus technikai igazgatója azonban egyértelműen Webbert hibáztatja a balesetért. „Mark sokkal gyorsabb kocsija lévén utolérte Heikkit, akinek muszáj volt fékeznie a rendelkezésére álló [mechanikai] tapadás miatt. Ilyenkor mindig a hátulról érkező felelőssége, hogy biztonságosan oldja meg az előzést, és Mark nem így tett” – állítja a csípős nyelvéről híres „Rottweiler”.

Webbert láthatóan megrázta a hatalmas bukfenc, de szerinte a következő versenyre, Silverstone-ra teljesen rendbe jön. „Elég keményen nekiütődtem a cockpitnek, kicsit fáj még itt-ott, de nem kell aggódni. Ez ugyanaz a kasztni volt, amellyel nyertem Barcelonában és Monte-Carlóban, sok pole pozíciót szereztem vele és most is megvédett a nagyobb sérüléstől, úgyhogy összességében jó volt hozzám. Még csak a bajnokság felénél járunk, úgyhogy gyerünk, tovább!”

A baleset videója (angol kommentárral):

5 komment

Címkék: baleset lotus webber kovalainen valencia red bull szaltó európa gp

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr442211885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gardendesigner 2010.06.29. 07:59:45

Azt hiszem Gascoyne-nak tökéletesen igaza van. A finn nem vágott Webber elé, és a lassúság nem ok arra, hogy hatulró rosszúl felmérve a helyzetet, teljes sebességgel belerongyoljon Webber. Ezen az elven minden futamon lehetne 10-15 ilyen baleset.

Ismeretlen_148360 2010.06.29. 12:01:58

Ez így igaz. Nekem az a durva, hogy Palik, Czollner és most Webber is rácsodálkozik, hogy az újonc csapatok autói "másik ligában" versenyeznek. Nincs ezen mit csodálkozni, ha megnézzük, hogy szezon közben nem lehet tesztelni, és a szezon elején is csak 12-14 nap állt rendelkezésükre, hogy belőjék a kocsit a szezonra. Gascoyne Kanada után nyilatkozta, hogy csak Monaco körül jöttek rá, hogy kb. feleakkora hűtőnyílások is elegendőek a fékek megfelelő hűtéséhez, mint amit a szezon elejére terveztek. A "kicsik" csak így tanulhatnak, versenyről versenyre, és mivel nem lehet tesztelni, kétszer is meg kell gondolniuk egy alapos változtatást. Nincs ez jól így, legalább 2 tesztelést be kéne iktatni a szezon közben.

Ismeretlen_148360 2010.06.29. 12:05:29

... és akkor nem jelentenének "mozgó akadályokat", veszélyforrást az új kocsik az élmezőny tagjai számára.

gardendesigner 2010.06.29. 13:02:49

Szerintem ebben a dologban a FIA-nak kellene nagyon sürgősen rendet rakni. Nekem sokszor van olyan érzésem, hogy a jelenlegi 3 új csapatot a FIA önös érdekektől is vezérelve lépre csalta. A gyártók kivonulásakor megíjedtek, hogy kiürül a rajtrács, és abban az időben hangzatos, jól csengő ígéretekkel(költség sapka, a régiek majd segítenek design elemekkel...stb) behozták őket. Még szavazatnak is jók lehetnek a FIA felé.....Aztán teljesen magukra hagyták őket, nem mérlegelve, hogy ezzel saját fészkükbe is piszkítanak. Ha bele gondolunk, hogy a Force India egy már működő csapatot megvéve is évekig küzdött az első kézzel fogható eredményért, számíthattak volna erre. A Lotuson már most látszi a fejlődés, és szerintem a többi is lassan elindulna, ha nem folytanák meg őket, gyakran a kommunikációval is. Bár addíg, amíg Domenicali a saját csapata gyengeségét nyilatkozat háborúval próbálja palástolni, addig semmin sem csodálkozom. És akkor még itt lesz a 13. csapat, ami a 107%-os szabály miatt elég ha egy Trabanttal nevez, mert tesztek nélkül szinte esélytelen, hogy egy futamon is rajthoz állhasson.

Gyurcats 2010.06.29. 16:04:40

Szerintem is potenciálisan veszélyforrások az új csapatok (pláne ilyen szűk pályán), de azért az érdekes, Webber-nek már nem ez az első hasonló esete. Talán kicsit nyomasztja, hogy most nyerő autóban ül!!?? Ha első éves pilóta lenne már rég ráhúzták volna, hogy nem idevaló, túl heves, túl erőszakos. Abban viszont egyet értek az előttem szólókkal, hogy az év közi tesztek nagyon sokat segítenének a kis csapatokon (is)!
Száguldó cirkusz