HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Az anyja se ismerne rá Silverstone-ra - BritGP tech file

2010.07.08. 20:24 Real Simon says

1950. május 13-án Silverstone-ban vette kezdetét a Formula-1-es világbajnokság. A hajdani második világháborús katonai repülőtérből kialakított pálya a száguldó cirkusz 60. évfordulójára jelentős változásokon esett át. (KG)

A régi vonalvezetést majd’ egy kilométerrel tették hosszabbá, hiszen az egykori Bridge és Brooklands kanyar helyett, a vadonatúj Aréna-részbe több tempós fordulót is beépítettek, valamint egy szokatlanul hosszú egyenes is boldogítja majd a versenyzőket.

Az élvezetesnek tűnő nyomvonal ellenére többen aggodalmukat fejezték ki az aszfaltcsík sikerességével kapcsolatban, lévén a különböző minőségű szakaszok miatt (az új és a régi részen eltérő az aszfalt minősége) megnőtt a csúszásveszély, sőt a silverstone-i kört már az elmúlt esztendőkben is többször érte kritika az aszfalt egyenetlensége miatt.

Ennek ellenére az első benyomások a pályáról nagyon bíztatóak, ugyanis néhány hete a MotoGP mezőnye már kipróbálhatta az újjávarázsolt northamptonshire-i pályát, a motorosok pedig ódákat zengtek róla a nyilatkozataikban.

„Fantasztikus ez a pálya!” – lelkendezett gyorsasági motoros világbajnokunk, Talmácsi Gábor. Ezzel az összes többi versenyző is egyetértett. Ahogy abban is nagy volt az összhang, hogy a huplik sokat rontanak az összképen.

Silverstone eddig is gyors pályának számított, de az átalakítások után még az is előfordulhat, hogy az egész versenynaptár leggyorsabb pályája lett a Brit Nagydíj helyszíne. A számítógépes szimulációk alapján egy kört 1 perc 23 másodperc alatt teljesítenek majd a versenyzők, 250 km/óra körüli átlagsebesség mellett. Csak miheztartás végett: Monzában tavaly 1 perc 24-et futottak a legjobbak edzésen, ami 250 km/órás átlagnak felelt meg.

Mivel csak két-három olyan pont van a pályán, ahol a fékek komoly igénybevételnek vannak kitéve, a fékezési stabilitás nem olyan hangsúlyos kérdés az autó beállítása során. A hosszú egyenesek, gyors kanyarok és a gyakori, oldalról jövő széllökések miatt sokkal fontosabb a versenyautó aerodinamikai stabilitása. Az új Aréna-résznek köszönhetően pedig valószínűleg alacsony szárnyállással fognak körözni a versenyzők.

Az autók hasmagasságát az átlagosnál kicsit magasabbra állítják. Mivel a versenyzők a jobb köridő érdekében előszeretettel autóznak keresztül a kerékvetőkön a gyors kanyarokban, a pálya huplisabbnak tűnik, mint amilyen valójában.

Silverstone-ban az autók mechanikai egyensúlya kissé előre tolódik, hogy az autók minél stabilabbak, és könnyen irányíthatóak legyenek a gyors hajlatokban. Ezek a részek fogják a legnagyobb kihívást jelenteni, hiszen a gyors fordulók nagyon megterhelik az abroncsokat. Továbbá a pálya régi és új részén más az aszfalt minősége, ami az abroncsok tapadásában, és kopásában is jelentős különbséget jelenthet.

Az átalakított pálya a motorokat nagyon igénybe fogja venni, a szakemberek szerint ugyanis egy kör kb. 70 százalékában lehet padlógázzal autózni. A kanyarok jelentős részében is gázelvétel nélkül lehet autózni, így az erőforrások Monzához hasonló terhelést kell, hogy elviseljenek. A V8-asok hűtése azonban nem szokott problémát okozni a szigetország hagyományosan hűvös éghajlata miatt.

A pilótáknak még egy fontos befolyásoló tényezővel kell számolniuk: a széllel. Mivel Silverstone hajdanán repülőtérként üzemelt, nincs olyan természeti akadály, ami felfogná a légáramlatokat. Márpedig ezek befolyásolhatják az autók aerodinamikai egyensúlyát, ezáltal bizonytalanabbá téve az autó kezelhetőségét, elsősorban a nagysebességű kanyarokban.

A focivébé döntőjének hétvégéjén meglátjuk, kinek hogyan sikerül megbirkóznia a „nagy ismeretlennel.”


Silverstone_tech_file

Pályahossz: 5,901 km
Becsült legjobb köridő: 1:23,130

Becsült átlagsebesség: 250 km/h
Padlógáz: 70%
Fékek igénybevétele: alacsony

Leszorítóerő: alacsony-közepes (10/4)
Gumikopás: magas

3 komment

Címkék: előzetes silverstone brit nagydíj

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr472211901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.05.06. 18:00:20

Sztem szörnyű amit tettek ezzel a pályával. Egy szánalmas góm már csak a régi önmagához képest. A "régin" az 1991 előtti vonalvezetést értem.

simon weber 2012.05.07. 05:44:55

Ezt meg kellett tenniük, mármint a szervezőknek. Ecclestone a kilencvenes évek elején komoly összetűzésbe került a BRDC-vel, már szerződése volt Brands Hatch-csel a Brit Nagydíjra. Silverstone 2000 környékén is rendkívül elavult volt infrastruktúra szempontjából. Düledezett a boxutca és talán a 2000-ben rendezett verseny volt a legkeményen. A futamot áttették a korábbi juniusi időpontról áprilisra és a brit tavasz betett a futamnak. Az esők miatt sártenger volt a pálya körényékén, hogy egy csomó néző autója bennragadt, és a sztrádáról nem tudtak lehajtani a versenyre igyekvő nézők és több 10 kilométeres dugók voltak az M40-sen és az M1-sen. Szerintem alapvetően Silvestone még mindig jobban sikerült mint Hockenheim. Hockenheimet konkrétan kiherélték. Én legalább a régi nyomvonalat meghagytam volna, amolyan műemlékként. Bárki, bármit mond a Tilke pályák lehet hogy kihívás elé állítják a versenyzőket, de unalmasak is. Hiányzik belőlük valami. A régi tradícionális pályákban ott volt a történelem. Szerintem ez is kell a szurkolóknak. Az, hogy tudják régen itt vagy ott halt meg ez vagy az a pilóta, vagy hogy pl Silverstone esetében a Ferrari itt nyert előtte. Ez az ami kezd kiveszni a forma-1-ből. Mit tud elmesélni egy kommentátor pl a szingapúri versenyen? Az előző három futamon azt a 2-3 megmozdulást ami emlékezetes volt.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.06.22. 18:17:56

@simon weber: amit az elején írtál azt mind értem de az infrastruktúra fejlesztéséhez minek kellett megváltoztatni a nyomvonalat is? Miért kellett kiiktatni az Abbey és a Priory közti szakaszt, benne a Bridge kanyarral?

Mi köze egyiknek a másikhoz?

Hockenheimet ne is mond... :(((
Száguldó cirkusz