HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Lauda és Schumacher súrlódása a Ferrari-csapatsorrend ügyében

2010.07.25. 16:38 Real Simon says

Kettős győzelemmel tért vissza a Ferrari a bajnokesélyesek közé Hockenheimben. Fernando Alonso nyert, Felipe Massa lett a második, ám az a mód, ahogyan a Ferrari csapatvezetése "megágyazott" Alonso sikerének (alig burkolt csapatutasítással arra kérték Massát, hogy engedje előre a spanyolt), nagyon sok nézőt és szakembert felháborított. A helyszínen jelen lévő nézők, illetve a tévénézők csalódottsága egy dolog, de amikor az F1 háromszoros világbajnoka, Niki Lauda is csalódottan kifakad ezt a vérlázító igazságtalanságot látva, valóban érdemes megállni egy pillanatra, és elemezni a helyzetet.


Michael Schumacher szerint - akinek Mercedesét körhátrányban intettek le kilencedikként Hockenheimben - mindenkinek tudomásul kell vennie, hogy "a Formula-1 csapatsport, ahol csak egy világbajnok lehet. Ennek az egy embernek a sikeréért dolgozik az egész csapat, ezért vállalnak túlórákat a mérnökök, ezért dolgoznak napi háromszori váltásban a fejlesztők." A hétszeres világbajnok pontosan tudja, hogyan gondolkodnak és mi mörténik most a Ferrarinál, hiszen 1996-2006 között maga is haszonélvezője volt a Scuderia sajátságos felépítésének.

"Schumi" a 2002-es Osztrák Nagydíjon úgy nyert, hogy a Ferrari akkori csapatvezetője, Jean Todt rádión utasította a versenyben végig vezető csapattársát, Rubens Barrichellót, hogy engedje előre a németet. A csalódott brazil persze még rá is tett egy lapáttal a drámára, amikor nem körökkel a cél előtt, hanem csak az utolsó kör utolsó kanyarjában lassított le, hogy Michael elmehessen mellette. Schumachert kifülyülték a csalódott F1-drukkerek a dobogón, és hiába húzta fel maga mellé a sebeit nyalogató Barrichellót a pódium tetejére; hiába adta neki az első helyért járó trófeát, a Ferrari gátlástalan, minden eleganciát nélkülöző manipulációja még hosszú hónapokig árnyékot vetett Maranellóra.

Míg tehát Schumacher egyértelműen a csapatsorrend alkalmazása mellett foglalt állást, Lauda homlokegyenest ellenkező véleményen van. "Nem értem, hogy ha egyszer az FIA egyértelműen tiltja a csapatsorrend alkalmazását, hogyan történhetett meg az, amit ma láttunk? A Ferrari egyszer már eljátszotta ezt, méghozzá olyan bután, hogy az FIA kénytelen volt betiltani a csapatsorrend alkalmazását. Erre most ugyanez megtörténik még egyszer. Kíváncsian várom, mit lép erre a szövetség" - fejtegette Lauda a német RTL futamelemzése végén.

Lauda szerint az effajta direkt csapatutasításokkal megcsalják a közönséget, ugyanis nem az nyer, aki a pályán mutatott teljesítménye alapján megérdemelné az elsőséget, hanem az, akit a csapata - jelen esetben a Ferrari - arra kijelöl.

Laudát láthatóan bosszantotta, ahogyan a győztes Alonso, illetve Stefano Domenicali csapatvezető viselkedett az eredményhirdetés után. Alonso azt fejtegette a hivatalos sajtótájékoztatón, hogy ő bizony "nem tud semmiféle csapatsorrendről - Felipe egy ponton egyszerűen lelassult", ő pedig megelőzte. Az RTL-en azonban bevágták Massa belső kamerás felvételét az 50. körben történt előzésről, amelyen tisztán látszik, hogy a brazil legfeljebb 50%-ig tartja lenyomva a gázpedált. Ez, valamint az a tény, hogy Massa köridői a verseny hátralevő részében nem maradtak el jelentősen (sőt, alkalmasint jobbak is voltak) Alonsóétól, azt is cáfolja, amit Massa versenymérnöke, Rob Smedley közölt vele rádión: "Felipe, Fernando gyorsabb, engedd előzni. Jelezz vissza, ha megértetted az üzenetet."

Domenicali első nyilatkozatában azt mondta: "Szó sem volt itt csapatsorrendről; inkább örüljünk a Ferrari 1.-2. helyének!" Ez kiverte a biztosítékot Laudánál. "Hogy lehet ilyen lekezelően beszélni egy nyilvánvaló dologról, ami mindenki szeme láttára történt? Mindenki ismeri a szabályokat, és ez a csapatsorrendet egyértelműen tiltja. Hogy lehet ennyi embert hülyének nézni? Remélem, az FIA cselekedni fog, mert a sportág szavahihetősége forog kockán."

(Folytatjuk!)

11 komment

Címkék: vélemény ferrari botrány schumacher michael alonso massa niki lauda hockenheim német gp csapatsorrend

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr142211923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_149244 2010.07.25. 17:34:22

Már vártam h fent legyen a hír nálad.Itt könnyebb bepötyögni a véleményemet. :) Először is a szabály az szabály, nincs csapat sorrend. Ugyebár 2002 Ausztria miatt. Idén is voltak zsörtölődések a FIA-val kapcsolatban és itt nem hoznak határozott ítéletet akkor végleg elássák magukat. Én személy szerint megértem mindkét oldal. Azért ez egy milliárdos üzlet és a Ferrarinak létszükséglet nyerni. Egyrészt a személyautó eladásoknak is jót tesz másrészt pedig presztízs. Ha így ítélték meg legyen. De ne ilyen gusztustalan módon. Domenicalli úgy viselkedik mint egy amatőr. Szinte bejelentette ország-világ előtt h csapatutasítás lesz.Szerintem rajta röhög a paddock mókásabb fele. :) Lehetett volna úgyis, h 20-as állás a kormányon, v mit tudom én. De így...?! már Csak az a kérdés, hogy lesz-e kizárás?

Ismeretlen_149244 2010.07.25. 17:44:16

Másik szempontból a dolog. A Ferrari élő legendája a sportnak. Nekik még győzni sem elég akárhogy. Azt is úgy kellene, hogy dicsőségesen, legendásan. A mostani vezetés és a pilóták kapcsolata, viselkedése sem ezt a viselkedési normát sugallja. Legyen sorrend, de ne így. Anno volt egy Ferrari szabály az ilyen esetekre: legyen verseny, de a befejezés előtt 5 körrel döntsék el úgy hogy nem ütköznek egymásnak. Az utolsó 5 körben pedig marad a sorrend. Ok, '82-ben láttunk ebből is bajokat... De még az is tisztább volt mint ez a mai sztori.

Gyurcats 2010.07.25. 17:47:55

Szerintem büntetést semmi képen nem érdemel ez a megmozdulás, mert minden csapatnál van csapatutasítás. Az is biztos, hogy ennél sokkal elegánsabban is megoldhatták volna. Minden esetre amíg a Ferrari a Red Bull-tól veszi el a pontokat, addig én boldog vagyok:) Hajrá Mclaren!!!!!!!! (az már más kérdés, hogy hogyan tudják ezt csapaton belül megbeszélni a pilótákkal, hogy a későbbiekben ne legyen akkora feszültség mint a Red Bull-nál)

gardendesigner 2010.07.25. 17:53:26

Őszintén szólva engem nagyon felháborít, és végeztem egy kis számítást, mely szerint százalékokban kifejezve Alonsonak csupán 4-5 %-al nagyobb az esélye a vb címre, ha a mai szereplésüket vesszük figyelembe, és a hátralévő futamokra nézve óvatos következtetéseket vonunk le. Egyébként szerintem a mai botrányos győzelmet még Alonso is szégyelte, az látszott a testbeszédén. Mellesleg ezzel a plusz 8 pontal szerintem annyit ér el, hogy 8 ponttal többje lesz a harmadik helyen a legvégén. Domenicali ismét bizonyított, és Massa mérnöke is azt hazudta a BBC-nek, hogy egy fogaskerék rakoncátlankodott pár másodpercig az autóban. Na ja....miután rászóltak a brazil fülére. És azt se felejtsük el, hogy pontosan ma egy éve a kis brazil majdnem meghalt egy Ferrariban, pedig az is az ő versenye lett volna (ezt azután mondta, hogy felébredt)....A versenybíróság összeült....

Ismeretlen_149244 2010.07.25. 18:00:17

Alonso is csak hebegett úgy égett mint a Reichstag. Különben ha Massa nyer akkor mindkettőjüknek 1-1 győzelme lett volna valamint 24 pont különbség Alonso javára - ami nincs egy győzelemnyi távolság.De már mindegy.

Gyurcats 2010.07.25. 19:08:14

Megszületett a döntés! Első körben 100 000 dollár a Ferrari büntetése! Azért ez durva, még egy ekkora csapatnak is. Ezt a csapat tolta el (már megint) szerintem. Nem csodálkoznék ha jövőre már más lenne a Ferrari első embere.

Ismeretlen_131300 2010.07.26. 00:02:33

@Gyurcats: Mi durva a 100ezres büntiben? A Ferrárinál és az élmezőnybe tartozó csapatoknál milliárdokat forgatnak meg, nekik ez még csak költőpénz szinten sincs. Persze értem én, h szeretnének nyerni, kell a jó reklám meg minden, de ez akkor is gusztustalan húzás volt. Nem vagyok Ferrari rajongó, de örültem, h Massa végre kilábalt a gödörből és jól/jobban megy neki a versenyzés, mivel a balesete óta kicsit elvesztette a formáját. Erre kapott az arcába egy ilyen manővert, ezek után szerintem elég keserű szájízzel fog versenyezni, és teljes mértékben meg tudom érteni. Ezen kívül szerintem a rajongókról sem szabad megfeledkezni, akik rettentő nagyot csalódtak, szal ez igen csak nagy öngól volt a csapat részéről, ahogy anno Schuminál is...

Gyurcats 2010.07.26. 07:51:35

Azért szerintem egy csapatnál sincs talonban 100 000 dollár!! Ha még is így van akkor versenyenként csak 1000 dollárt utalhatnának nekem:) Viccet félre téve, ez az eset nem verne fel nagy port ha kicsit "diszkrétebben" intézték volna. Más csapatoknál is volt hasonló eset, mindenki tudta miről van szó, (még a Palik is:) mégsem háborodott fel senki. Ezek a rádió üzenetek voltak amik kivágták a biztosítékot szerintem. (A Ferrarinak nem szóltak, hogy mostantól az összes rádióbeszélgetést meg lehet hallgatni???) Abban egyet értünk, hogy Massa maximálisan megérdemelte volna ezt a győzelmet, és a hátralevő versenyeken sem lesz könnyebb neki ha már most tudja hogy másodhegedűs lett. Ha jól emlékszem Raikkonennek csak az utolsó négy versenyen kellett segítenie. Bocs a bő lére eresztett komentért, de remélem értitek mit szeretnék kihozni belőle!

Ismeretlen_131300 2010.07.26. 20:16:11

Az info kicsit régebbi, de azért a csapatok még most sem nevezhetőek szegénynek: Toyota: $445.6m McLaren: $433.3m Ferrari: $414.9m Honda: $398.1m Renault: $393.8m BMW Sauber: $366.8m Red Bull Racing: $164.7m Williams: $160.6m Toro Rosso: $128.2m Force India: $121.85m Super Aguri: $45.6m Ekkora éves költségvetésük volt 2008-ban, azóta persze csökkentették ezeket a hatalmas összegeket,de az a 100ezer még akkor sem kottyan meg egy olyan csapatnak, mint a Ferrari. Sőt, szerintem boldogan fizetnék ki ezt az összeget minden futam után, ha ezen múlna a dolog... Az illetékesek szerintem kicsit jobban is odaléphetnének a csapatoknak, mert lassan ott tartunk, h mindenki egyenlő, de vannak egyenlőbbek.

Ismeretlen_148360 2010.07.27. 16:00:28

Általában úgy lehet számolni, hogy a nagyok ennek az összegnek a 70%-ával gazdálkodnak idén, a kicsik meg 50-60%-ával. Az a Ferrarinál még mindig közelíti a 300 millát. Dollárban.

Ismeretlen_131300 2010.07.28. 18:33:36

Köszi az infót, na abból a 300-ból lecsippenteni azt a pár ezrecskét nem olyan eget rengető dolog:D
Száguldó cirkusz