HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

„Közel leszünk a győztes formánkhoz” – interjú Chris Dyerrel (Ferrari)

2010.08.01. 09:00 Real Simon says

Chris Dyer akkor kezdett az F1-ben az Arrows mérnökeként, amikor Damon Hill majdnem nyert a Hungaroringen. 2001-ben került a Ferrarihoz, azóta olyan kiválóságok kocsiját készítette elő a győzelemre, mint Michael Schumacher, vagy Kimi Räikkönen. A Shell meghívására készítettünk interjút a Ferrari vezető versenymérnökével a Magyar Nagydíj előtt. (S.I.)

Milyen emlékei vannak Magyaror-szágról?
-
A legelső kellemes emlékem 1997-ből való, amikor Pedro Diniz verseny-mérnöke voltam az Arrows csapatnál. Damon Hill révén megnyertük volna a versenyt, ha nincs az az olajfolyás két körrel a cél előtt. De a legjobb budapesti emlékem 2001-ből való, amikor először lettem világbajnok Michael Schumacher győzelme révén. Akkoriban én voltam a kettes számú mérnök Michael kocsiján.

Csalódott volt akkor, vagy inkább örült, hogy Damon majdnem nyert egy Arrowsban?
-
Hah! Ha a szezonban elért többi eredményt nézem, sokkal inkább büszkék voltunk, mint csalódottak! (nevet)

A Ferrari csapata győztesként tér vissza a Hungaroringre. Hogy értékeli a gárda formajavulását?
-
Hockenheim előtt volt néhány szerencsétlen versenyünk, ahol nem tudtuk azokat az eredményeket hozni, amelyekre a kocsi képes lett volna (Valenciában és Silverstone-ban is a safety car szerencsétlen időzítése miatt veszített értékes helyezéseket a csapat – a szerk.). Folyamatosan fejlesztettük a kocsit, hogy csökkentsük a lemaradásunkat az éllovasoktól. Ezek a fejlesztések általában nem látványosak, de a hockenheimi szereplésünk, amikor egy lépéssel a mezőny előtt jártunk, beigazolta, hogy jó irányban haladunk.

A szezon két legfontosabb technikai újítása az F-csatorna és a „befújt diffúzor”. Az elsőt a Spanyol GP, a másodikat az Európa GP óta használja a Ferrari. Ennek köszönhető a fölényük?
-
Az emberek nyilván arról tudnak a legtöbbet, ami a hírekben szerepel. Az F-csatorna és a „blown diffusor” is ezek közé tartozik, de nem szabad elfelejteni, hogy egy Formula-1-es autó sohasem egy dologtól lesz gyorsabb. Az előtérben lévő fejlesztések mellett például Silverstone-ban módosítottuk az első szárnyon, de emellett még végrehajtottunk a kocsin három-négy olyan újítást, ami nem olyan látványos, mégis hatékony. A formajavulásunk ezek összességének köszönhető.


Chris Dyer 2007-ben és 2008-ban Kimi Raikkönen versenymérnöke volt

A McLaren technikai vezetője, Paddy Lowe azt mondja, hogy a Ferrari első légterelőjének széle lehajlik, ami szabályellenes. Mit szól ehhez?
-
Leginkább semmit (nevet). Nem szeretném kommentálni. Csak annyit, hogy az FIA minden technikai részletet szigorúan ellenőriz, és az F1-ben a világon minden hajlik, rezeg, hiszen óriási erők dolgoznak.

Pontosan mi a feladatköre a Ferrarinál?
-
Tavaly év elején neveztek ki vezető versenymérnöknek. A különbség a régi és a mostani munkám között az, hogy amíg korábban egy autóért, illetve pilótáért – Michaelért, majd Kimiért – feleltem, most én fogom össze az egész mérnöki gárda tevékenységét. Az én felelősségem, hogy a versenyautó minden egyes része megfelelően elő legyen készítve az edzésekre és versenyekre. Ugyanakkor érdekes módon éppen a részletekre nincs akkora ráhatásom, mint korábban. Péntek este egy nagy technikai megbeszélést tartunk, ahol leülünk az egyes részlegek vezető mérnökeivel és megbeszéljük, hogy is állunk, illetve merre kell mennünk a hétvége során. Aztán szombaton még csiszolunk valamennyit az autón,de a kvalifikációra már versenykész állapotban kell lennie, hiszen utána nem nyúlhatunk hozzá.

Világ életében mérnökként dolgozott. Tényleg jól érzi magát ebben az új menedzseri szerepben?
-
A Formula-1 egy gyorsan változó, rendkívül dinamikus sport. Számomra ez az új pozíció egy izgalmas új kihívást jelent, és nagyon élvezem.

A Hungaroring a technikás pályák közé tartozik, ahol a jó köridő elérésében különösen nagy szerepe van a jó kigyorsításnak. Mit tesz ezért a Ferrari?
-
Ehhez természetesen elengedhetetlen egy jól kiegyensúlyozott autó, amely stabilan tud kigyorsítani. A motor rugalmasságáért azonban elsősorban a pálya adottságaihoz és az igénybevételhez mérten megválasztott üzem- és kenőanyagok felelnek. A Ferrari immár hat évtizede működik együtt a Shell-lel, ez idő alatt 155 GP-győzelmet szereztünk együtt, ami önmagáért beszél. A verseny közbeni tankolás betiltásával még nagyobb hangsúlyt kap a megfelelő  üzem- és kenőanyagok fejlesztése. A versenybenzin tekintetében az FIA nagyon szigorú normákat alkalmaz, azokól eltérni nem lehet. Kenőanyagok terén azonban lényegében szabad kezet kapnak a mérnökök – akár Coca-Colával is feltölthetnénk a motort, ha akarnánk. Azonban szeretném leszögezni, hogy a Ferrari sohasem csinál ilyet! (nevet.)

Egy versenymotor teljesítménye akár 4-5 százalékot is esik a használat során (2009 óta egy versenyző legfeljebb nyolc erőforrást használhat fel egy szezonban – a szerk.). Ha a Shell nem fejlesztene számunkra olyan üzem- és kenőanyagokat, amelyek ezt a teljesítményvesztést kompenzálják, sokkal rosszabbul állna a szénánk.

Tudna konkrét példát említeni arra, amikor a Shell mérnökeinek előrejelzése alapján sikerült elkerülni egy motor- vagy váltóhibát?
- Hogyne. Bár én akkor még nem dolgoztam a Ferrarinál, a kollégáim máig emlegetnek egy 1999-es esetet, amikor Melbourne-ben a verseny előtt kicserélték Eddie Irvine kocsijában a motort, mert a Shell mérnökei a laboranalízis során kimutatták, hogy bizonyos fémek koncentrációja igen magas. Irvine az új motorral megnyerte a futamot, a kiszerelt motort pedig berakták a következő tesztelésen, és néhány kör után tönkrement. Arra viszont már én is jól emlékszem, amikor Michael Schumacher úgy nyert Imolában a 2000-es évek elején, hogy három körrel tovább tudott kint maradni, mint Mika Häkkinen. Michael a futam után külön kiemelte, hogy azt a három kört, amivel megnyerte a versenyt, a motor kiváló kenésének köszönheti.

Dyer a Ferrari technikai koordinátorával, Luca Baldisserrivel konferál

Milyen szereplést vár a hétvégi Magyar Nagydíjon?
-
Nem szeretek jósolni, de a pénteki szabadedzéseken tapasztaltak alapján (Alonso 2., Massa 4. helyen végzett - a szerk.) úgy vélem, sokkal közelebb leszünk a hockenheimi győztes formánkhoz, mint amit a korábbi versenyeken mutattunk.

3 komment

Címkék: ferrari schumacher technika michael üzemanyag shell kimi raikkönen versenymérnök chris dyer kenőanyag

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr402211940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_149244 2010.08.01. 10:22:37

:) Ez nagyon jó volt - és sikerült olyat megtudnom amit eddig még nem. Tiszta "insider" lett a blog. :) Mondom én h többet kellene versenyre menned! :) (ok, nem rajtad múlik)

Ismeretlen_149536 2010.08.02. 22:38:55

Kicsit Shell PR szaga van, de csak nyugodtan. Ők legalább nem az óceánt kenik az olajaikkal.

Ismeretlen_148360 2010.08.03. 09:47:35

Szerintem 2 kérdés van a tízből, amiben megemlítem a Shellt. Egyébként ők tették lehetővé ezta beszélgetést Dyerrel, bevittek a pályán felállított laboratóriumukba, aztán a Ferrari-garázsba is. Naná, hogy nem hagyom ki őket a cikkből! :)
Száguldó cirkusz