HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Walter Csaba bizakodó - interjú a Porsche Szuperkupa magyar indulójával

2010.08.01. 11:10 Real Simon says

Minden korábbi magyar résztvevő eddig elért legjobb eredményénél jobbat mutatott Walter Csaba a Porsche Szuperkupa pénteki szabadedzésén és szombati kvalifikációján egyaránt 12. lett a gyár vendégautójával.

Interju: Lénárt Attila

Te vezeted a vezetéstechnikai tanpályát a Hungaroringen, így aztán tényleg hazai pálya. A Porschét is ilyen jól ismered?
- Valóban hazai pálya számomra a Hungaroring. Ezt a 2010-es szuperkupás 911-es Porschét nem ismerem ugyan, de versenyeztem már ezzel a márkával. De az az autó, amivel eddig gyakorlatot szereztem, az egy 2007-es modell, ez a mostani viszont 2010-es, jelentős módosításokkal, így aztán elég különbözőek… De azért ez is Porsche.

Ebben a szériában elvileg teljesen egyformák az autók – ennek ellenére megfigyelhető, hogy a gyári csapat futamonként váltott vendégpilótái nem igazán tudtak sikereket elérni. Mi ennek az oka?
- Teljesen egyformák ugyan az autók, de a beállításokban rejlő különbségek nagyon nagyok lehetnek. Egy Porschét nem könnyű vezetni, aki jól akar menni a sorozatban, annak két szezont le kell futnia, hogy versenyképes lehessen. A srácok, akik itt mennek, majdnem minden hétvégén ebben ülnek. Ezért van az, hogy a VIP-versenyzők nem tudnak különösen jó eredményt elérni. Tudni kell, hogy ez a világ legmagasabb színvonalú márkakupája, nem vétlen, hogy ez az F1 betétfutama. Eddig Mika Häkkinen volt az egyetlen, aki VIP autóval nyerni tudott 1993-ban.

Miket lehet állítani az autón?|
- Rengeteg dolgot. Variálható a kerék dőlése, a stabilizátor, a szárny, a hasmagasság, a guminyomás… Rengeteg lehetőség van, ezekből kell kikombinálni a megfelelőt.

Mi a versenyhétvége menetrendje?
- A VIP autóban ülve kissé más a program, mint a többi versenyző számára. A gyári csapatban három szerelő és egy mérnök segíti a pilóta munkáját. Mivel csak egy szabadedzés van, elég kevés a lehetőség az állítgatásokra, így sok előzetes megbeszéléssel és elemzéssel igyekszünk felkészülni. Persze, minden edzés után vannak technikai megbeszélések, ezen tisztázzuk, mi hogyan működött, mit kellene még változtatni az autón. Péntek este negyed tízig elemeztük a mérnökkel, hogy min lehetne még javítani.

A Porsche Szuperkupában is használtok telemetriát?
- Persze, de a 2010-es kocsi a tavalyihoz képest annyira más, olyan sok az új paraméter, hogy a régebbi adatok nem adnak jó kiindulási alapot. Közvetlen összehasonlításra nincs mód. Meg aztán a telemetria be is csaphatja az embert, hiszen minden paraméter változhat, pálya, levegő hőmérséklete, tapadás… Ha az ember a számítógép mellett ülve akarja beállítani az autót, könnyen zsákutcába kerülhet.

Van valamilyen terved arra, hogyan csökkentsd a lemaradásodat az élmenőkhöz képest? Sok kezdő piló ta a bajnokság éllovasait szokta figyelni az edzésen, próbálnak ellesni ezt-azt…
- Nem fogok mást követni, abszolút pontos, saját elképzelésem van arról, hogy mit hogyan szeretnék csinálni. Fejben már összeraktam a kört, már csak az kell, hogy a kocsi is pontosan azt csinálja, amit szeretnék. Sok fog múlni a jó rajton (a Porsche Szuperkupa futama 11:45-kor kezdődik a Hungaroringen, élőben közvetíti az Eurosport 2 – a szerk.), ha ott tudnék fogni néhány helyet, az nagyon sokat segítene. A tizenkettedik rajtrácsa a depófal felőli oldalon van, ami elvileg a pálya porosabbik fele. Remélem, hogy az előttünk rajtoló GP3-as és GP2-es mezőny eléggé felgumizza a pályát ahhoz, hogy a kocsim betapadjon a rajtnál.

Mit vársz a vasárnapi versenytől?
- A célom alapvetően a tisztes helytállás. Jó lenne célba érni, de az elmúlt versenyeken láthattuk, milyen kemény csatákat vívnak egymással a pilóták. Egyáltalán nem kímélik egymást, így aztán nagyon óvatosnak kell lenni. Összességében azt mondanám: szeretnék egy jóízűt autózni.

Amikor nem a Porsche Szuperkupában versenyzel, akkor hol?
- 2002-ben kezdtem az Astra Kupában pályaversenyezni, BMW-kkel mentem a magyar bajnokságban, aztán 2008-ban bajnok lettem egy 911-es Porschéval. Azóta hosszú távú versenyeken is indultam a Nürburgring Nordschleifén, idén pedig az FIA GT3 Európa-bajnokságban megyek. Ott jelenleg a 3. helyen állok, és mindenképp szeretném végigversenyezni az évadot és megtartani ezt a pozíciót. Aztán meglátjuk, mit hoz a jövő. A BMW Team Hungary tagjaként hosszú távú versenyeken is indulok, ez a fajta versenyzés is nagyon közel áll a szívemhez.

Álmaidban szerepel egy Le Mans-i szereplés?
- Igen, persze. Bár a Nürburgringi 24 órás viadalt vezetéstechnikailag nehezebbnek, ezért értékesebbnek is tartom. De nagyon sok minden kell hozzá, hogy ezeken jól szerepelhessen az ember: tehetség, tapasztalat – és rengeteg pénz.

Szólj hozzá!

Címkék: porsche hungaroring magyar nagydíj szuperkupa magyar pilóta walter csaba

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr232211941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz