A 25. Magyar Nagydíj olyan volt, amilyennek egy jubileumi futamnak lennie kell. Nem hozott sok előzést, de annál több izgalmat. Volt itt safety car, ütközés a boxutcában, majdnem ütközés a pályán, egy elgurult hátsó kerék pedig majdnem balesetet okozott… Vettel pedig majdnem nyert. Helyette Webbert intették le elsőként, aki ezzel átvette a vb vezetését is.
Fernando Alonso szombaton előre temette az esélyeit: „Ezek a Red Bullos srácok sokkal gyorsabbak, mint mi vagyunk. Remélem, a versenyen jobban lépést tudunk majd tartani velük” – mondta a spanyol. Ehhez Fernandónak egy kiugróan jó (na nem úgy!) rajtra volt szüksége, amit teljesített is: Vettel mögött ő sorolt be másodiknak az első kanyarból kijövet, Webber visszacsúszott a 3. pozícióba, megelőzve Massát, Petrovot, Hamiltont, Rosberget és Kubicát. Rubens Barrichello nagyszerű rajttal feljött a 12-ről a kilencedik helyre, Hülkenberg maradt a tizedik. Lewis Hamilton a 2. forduló elején megelőzte Petrovot az ötödik helyért, miközben Jaime Alguersuari Toro Rossója elfüstölt a 2-es kanyarban.
A 25. F1-es rajt a Hungaroringen. Alonso hiába ért fel Vettel mellé az első kanyar előtt, a német a belső íven elfordult és vezette a versenyt (Fotó (c) Red Bull)
Michael Schumacher rajongói számára külön tribünt állítottak fel erre a versenyre, ám a szurkolók kevés örömüket lelhették kedvencük mai versenyzésében. Schumi a rajt után, az első kanyarban lesodródott a pályáról, így az első fordulót a 13. helyen fejezte be, a Force India-pilóták „szendvicsébe" zárva. A safety car – amelyre később még visszatérek – után, a 18. körben Kobajasi ügyesen megelőzte a németet (kár, hogy a kamerák alig mutatták), majd a verseny végén, a 10. pozíciót őrizve el kellett viselnie, hogy a sokkal frissebb gumikon hajrázó Rubens Barrichello is „levadássza”. Schumacher saját állítása szerint félreértette, Barrichello szerint viszont szándékosan nem akarta elengedni maga mellett a Williamst, amikor Rubens a 66. körben kihúzódott a Mercedes mellé a célegyenesben. A félreértés hajszál híján borzasztó balesetbe torkollott, a Williams jobb oldali kerekeit a fotók alapján egy visszapillantó tükörnyi hely, kb. 12-13 centiméter választotta el a betonfaltól. Nagyon veszélyes manőver volt Schumachertől.
„Michaelt nem lehet megváltoztatni, egyszerűen ilyen a természete. Éppen a versenybíróktól jövök, akik megmutatták videón, hogy Michael előbb a bal, majd a jobb oldali tükrébe néz, hogy felmérje, mire készülök. Elrontotta az utolsó kanyar kijáratát, tehát tudnia kellett, hogy meg fogom támadni. Én az ő helyében belülre [jobbra] húzódtam volna, és helyet hagytam volna a külső szélen. Istenadta szerencsém volt, hogy a fal véget ért, amikor lesodródtam a pálya szélére. Michael három évig volt távol, de semmit sem változott” – mondta Barrichello a telefonomba a verseny után.
Az élen Alonso igyekezett lépést tartani a vezető Red Bull-lal, de miután Vettel sorozatban futotta a leggyorsabb köröket, a spanyol tíz másodpercnél is többről követhette csak. Ekkor minden jel Vettel győzelmére mutatott, de még sok volt hátra. A kissé lagymatag körözésnek Jenson Button kerékcseréje vetett véget, aki a 15. körben elsőként vette a depó felé az irányt. Ugyanekkor megjelent garázsánál egy Force India is, melynek orra és első szárnya hiányzott. Amikor a kamerák megtaláltak egy pálya közepén heverő alkatrészt és beküldték a biztonsági autót, összeállt a kép: ez csak Liuzzi kocsijának első szárnya lehet!
A safety car megjelenése a 16. körben mindent és mindenkit összezavart. A pilóták sorra döngettek be a depóba friss gumikért, ám a nagy sietségnek sírás lett a vége a Renault, a Force India és a Mercedes istállónál is. Előbb az állását épp elhagyó Robert Kubica ütközött neki a boxutcában Adrian Sutil beálló kocsijával (amiért a lengyel 10 mp-es stop-and-go büntetést kapott – igaz, letöltenie már nem kellett, mivel a 24. körben az első felfüggesztés sérülésének gyanúja miatt kiállt). Még nagyobb riadalmat okozott Nico Rosberg kerékcseréje: az MGP-W01 jobb hátsó kerékanyáját nem húzták meg, s a boxutcában elszabadult kerék a Sauber szerelőnek sorfalán átgurulva becsapódott a Hülkenberg érkezésére váró Williams-szerelők közé. Óriási szerencse, hogy senkinek nem esett baja!
A 18. körtől indult ismét útjára a verseny, és mivel Webber nem állt ki kereket cserélni, az ausztrál vette át a vezetést. „Tudtam, hogy valami rendkívülit kell tennem, ha Sebastian elé akarok kerülni. A biztonsági autó beállásakor szinte imádkoztam: „Kérlek, Fernando, állj ki, állj ki… Ez volt az egyedüli esélyem” – mesélte Webber a verseny után. Vettel a cseréje után második posztot őrizte, mögötte Alonso foglalta el a harmadik, Hamilton a 4., Massa az 5., Barrichello a 6., Petrov a 7., Hülkenberg a 8., de la Rosa a 9. és Button a tizedik helyet. Barrichello előretörésének az volt az oka, hogy Webberhez (és Jarno Trullihoz) hasonlóan ő sem jött ki gumikat cseréltetni.
Alonso Vettel büntetése után jött fel a 2. helyre, míg Massa számára a 4. hely volt maximum ezen a délutánon (Fotó (c) Ferrari)
Webber két kézzel ragadta meg az ölébe pottyant lehetőséget, és a safety car kiállását követő körben egyéni legjobb, a következőben pedig abszolút leggyorsabb kört repesztett! Trulli a 21. kör végén kihajtott frissítésre, így a vezető ausztrálon kívül már csak Barrichello nem járt a depóban. Webber következő feladata az volt, hogy legalább 19 és fél másodperces előnyt építsen ki, hogy a saját depózása után Vettel elé tudjon visszajönni. Érdekes módon azonban Webber viseltes szuperlágy abroncsai nem koptak el gyorsabb mértékben, mint Vettel és Alonso középkemény kerekei, sőt!
A 24. körben olyan dolog történt, ami nem gyakran fordul elő egy McLaren-pilótával: Hamilton kocsija a hármas kanyar után, a völgy alján félregurult és megállt. Nem volt füst, ez elektronikai hibára utalt, de hamarosan kiderült: váltóhiba intézte el az 5. helyet őrző angolt. Kár érte!
Vettelt közben boxutcán áthajtásos büntetésre ítélték, azzal az indokkal, hogy több mint tíz autóhosszra lemaradt a safety car idején Webber mögött. (Egy újabb példa a safety car körüli túlszabályozottságra. Sokáig sem a nézők, sem maga a pilóta nem tudta, mi a büntetés oka és "jogalapja"!) Vettel nem értette, miért intik be a depóba, a büntetés letöltésekor (32. kör) hevesen gesztikulált a mérnökei felé. Csak a futam után derült ki, hogy az SC mögött "elment" a rádiója, ezért nem tudta, mikor fog kiállni az AMG Mercedes. Amikor a német észrevette, hogy Webber messze jár, már túl késő volt; a győzelem lehetősége az áthajtással együtt elillant.
Sebastian a verseny után úgy viselkedett, „mint egy durcás kisgyerek, akinek elvették a játékát”, ami valamilyen szinten érthető, ha figyelembe vesszük, hogy eleinte neki állt a zászló. De azok a durcás pofák, amiket az eredményhirdetés alatt, meg a sajtótájékoztatón vágott, elárulják, hogy a 23 éves németnek még van mit tanulnia arról, hogyan kell emelt fővel viselni egy ilyen vereséget. A sport ugyanis – fájdalom – nem csak a győzelmekről szól, a Formula-1 meg pláne nem. De majd megtanulja, ahogy annyi mást is eddig…
Webber végül a 43. körben vette a depó felé az irányt, hogy levesse viseltes szuperlágy gumijait (főleg a bal első kopott el, és főleg a célegyenesre ráfordító kanyar huplissága miatt), majd a Red Bull szerelői egy hibátlanul végrehajtott kerékcsere után simán visszadobták az első helyre. Vettel nagyjából ekkorra (a 40. körre) került előzési távolságba Alonsóhoz, de a Ferrari-pilóta minden trükköt bevetett, hogy távol tartsa magától a sisakja alatt dúló-fúló Vettelt.
Webber az utolsó húsz körre kicsit visszavet gyilkos tempójából (addig nyolc alkalommal futott abszolút leggyorsabb kört), és miután a többiek sem zavarták, nem maradt más dolga, mint hogy befejezze a munkát, amit tavaly elkezdett. 2009-es harmadik helye után az ausztrál megszerezte a győzelmet a Hungaroringen, ezzel átvette a világbajnoki pontverseny vezetését is.
Fernando Alonso a legtöbbet hozta ki az adott körülmények között a Ferrariból, míg Vettelnek be kellett érnie a 3. hellyel. Felipe Massa egy szürkének tűnő, valójában nagy bátorságot igénylő versenyen lett negyedik,lerázva magáról a Hungaroring (a tavalyi horrorisztikus balesete) átkát. Kubica kiesése után Vitalij Petrov 5. helye adott okot az ünneplésre a Renault-nál (ez az orosz pilóta eddigi legjobb F1-es eredménye), míg a 300. GP-részvételét ünneplő Sauber-istálló idei első kettős pontszerzésével tette emlékezetessé a nyári szünet előtti utolsó futamot. Kettős pontszerzést, illetve Barrichello 3. leggyorsabb versenyköre miatt volt ok az ünneplése a Williamsnél is: Nico Hülkenberg hatodik lett, Rubens Barrichello pedig – Schumacher végül sikeres megelőzése után – a tizedik.
A Hungaroring ezúttal sem produkált sok előzést, de a verseny az első percétől az utolsóig tele volt izgalmakkal. Méltó tisztelgés volt a 25. alkalommal megrendezett Magyar Nagydíj hagyományai előtt.
A 25. Magyar Nagydíj végeredménye:
Hungaroring, 70 kör = 306,630 km
1. M. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault 1:41:05,571 óra
2. F. ALONSO (SPA) Ferrari + 17,821 mp.h.
3. S. VETTEL (D) Red Bull-Renault + 19,252”
4. F. MASSA (BRA) Ferrari + 27,474”
5. V. PETROV (RUS) Renault + 1:13,192
6. N. HÜLKENBERG (D) Williams-Cosworth + 1:16,763
7. P. DE LA ROSA (SPA) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
8. J. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 1 kör h.
9. K. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
10. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
11. SCHUMACHER (D) Mercedes + 1 kör h.
12. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
13. LIUZZI (ITA) Force India-Mercedes + 1 kör h.
14. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Cosworth + 3 kör h.
15. TRULLI (ITA) Lotus-Cosworth + 3 kör h.
16. GLOCK (D) Virgin-Cosworth + 3 kör h.
17. SENNA (BRA) Hispania-Cosworth + 3 kör h.
18. DI GRASSI (BRA) Virgin-Cosworth + 4 kör h.
19. JAMAMOTO (JAP) Hispania-Cosworth + 4 kör h.
Leggyorsabb kör: 1:22,362 (191,491 km/h) Vettel, Red Bull-Renault (a 70. körben)
Utolsó kommentek