HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Az F1-es kormány titkai – Nico Rosberg elmondja a tutit!

2010.09.02. 09:07 Real Simon says

Így néz ki egy 1951-es Alfa Romeo Tipo 159 versenygép kormánykereke. Bár ez a modell már 60 éves, és egy olyan kor emléke, amikor Formula-1-es autót vezetni olyan volt, mint egy ágyúgolyót meglovagolni. A versenyzők keményen küzdöttek a kocsikban, de a volán semmi másra sem szolgált, mint a kocsi irányítására (és esetenként erős kapaszkodásra…).



A régi versenyautókba egyszerűen az utcai kocsik kormányát használták. Fából készültek, a lehető legnagyobb átmérővel, mivel akkoriban a kormányművek szervorásegítés nélkül működtek. A technológia fejlődésének köszönhetően a pilótafülkék mérete, és ezzel a kormánykerék mérete is folyamatosan csökkent. Amit manapság a Mercedes GP két pilótája, Michael Schumacher és Nico Rosberg a kezében tart, már inkább egy multifunkcionális vezérlőegység.

„Szóval, ez az én Formula-1-es kormányom. Elsőre elég bonyolultnak tűnik, beletelik néhány percbe, mire hozzászoksz. Leginkább egy NASA-irányítóközpontra emlékeztet. Először is, a közepén helyezkednek el a forgókapcsolók. Ez (EXIT) a differenciálmű kapcsolója, amit a kanyarokból kifelé menet használunk. Itt (TORQUE) pedig a differenciál-kapcsoló a kanyarbemenetekhez. Ezeket külön-külön lehet állítani. Aztán, van egy MID feliratú bütyök, ezzel állítom kanyarodás közben a differenciálzárat. Szóval, egy F1-es versenygépben három differenciál-kapcsoló van. Aztán itt van még...Ó, bocsi! Majdnem elfelejtkeztem a negyedik difikapcsolóról. Ezt (HI-SPEED) a gyors kanyarokban használjuk. Szóval négy differenciál-kapcsolója van. Ezek segítségével körről körre, vagy akár kanyarról kanyarra változtathatunk az autó menettulajdonságain” – magyarázza Nico.




„Aztán itt van a
MIX, ami a benzin-levegő keverékét állítja. Ezzel tudok variálni, hogy több, vagy kevesebb benzin kerüljön a motorba [attól függően, hogy a versenytempó tartása a cél, vagy előzésre, esetleg kerékcserére készülök]. A BITE POINT feliratú gomb a kuplung pozícióját állítja, pontosabban azt, hogy hol ’harapjon’. Ezt a mérnökeink mondják meg, magunktól nem tudhatjuk. Aztán, itt van a MAIN MENU kapcsolója. Ezzel állíthatod az első szárnyat magasabbra, vagy alacsonyabbra. Ezt használjuk akkor is, ha száraz pályára való abroncsokról esőgumira váltunk. Ezen kívül is jó még pár dologra, amiket csak ritkán használunk.”

"Most vessünk egy pillantást a többi gombra, amiket szintén elég sűrűn használunk.
RADIO kapcsoló – egyszer megnyomod, és beszélhetsz a csapattal. Ha be akarom fejezni, meg kell nyomi még egyszer. Fontos funkció a LIMITER. Csak rácsapsz, mikor behajtasz a boxutcába, és nem engedi, hogy 100 km/óránál gyorsabban menj [lekapcsol két hengert]. Az ON/OFF gombot akkor használod, ha valami gond van az autóval. Ilyenkor ki tudod kapcsolni az érzékelőket. Ha ugyanis egy szenzor megbolondul, nagyon valószínű, hogy az összes többi követni fogja. Noha ilyenkor az érzékelők nem küldenek adatokat a telemetrikus rendszernek, de legalább mehetsz tovább, és célba tudsz érni. Aztán itt van a PIT CONFIRM. Amikor Andy Shovlin a fülemre szól: 'Gyere ki a depóba most!', megnyomom ezt a gombot, és a garázsban kigyullad a jelzőfény. Így a szerelők rögtön tudják, hogy az egyik kocsi érkezik a depóba. Szóval ez volt az eleje. Persze, ennél is sokkal több gomb van...de azok titkosak!”

A volán felső részén a sebességváltást segítő LED-sor is helyet kapott, mely a sebességváltás legjobb időzítésében ad támpontot a versenyzőnek. Alatta több folyadékkristályos kijelzőt is elhelyeztek. Ezeken az aktuális köridő, az aktuális fékerő-eloszlás, valamint az olaj és a víz hőmérséklete jelenik meg.

A csapaton kívül a verseny rendezősége is kommunikál a pilótákkal, a kormányon elhelyezett, zászlójelzéseknek megfelelő színű lámpák segítségével. Ha a pálya egy szakaszán veszélyhelyzet adódik, a versenyző – a zászlójelzések mellett – a kormány kijelzőin keresztül is értesül erről.

A sebességváltó fel- és visszakapcsolásra szolgáló karjai a kormány hátulján helyezkednek el, csakúgy, mint a kuplung. Elöl pedig egy úgynevezett neutrális kapcsoló található, amivel a versenyző üresbe kapcsolhat, például kerékcsere előtt.

Az F1-es kormány karbonból készül, a markolatot pedig csúszásgátló bevonattal látják el. Miután minden versenyző markolása más, mindegyiknek személyre szabott kormánya van, amit a csapatok házon belül készítenek el. Az egyetlen kivétel a kijelző, ami az elektronikai csomag részeként mindenkinek egységes. Egy versenyhétvégén egy pilótának minimum három kormánykerék áll rendelkezésére.

Mint az a fentiekből is jól látszik, az F1-es autók egyik legbonyolultabb szerkezeti eleme a kormánykerék, amit egy gyorskioldó szerkezettel lehet rögzíteni a kormányoszlopra. A csatlakozó elég erős, hogy a kormányon kifejtetett emberi erőt közvetítse a kormányműhöz. Ezen a csonkon keresztül csatlakoznak az elektronikus eszközök is a versenyautó rendszereihez. Nem csoda, hogy egy mai Formula-1-es kormány több mint 40 ezer angol fontba (13,7 millió forint) kerül!

Szöveg és kép: Mercedes GP / Kóti Gergő

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr122266130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2010.09.02. 11:16:46

25 éve van jogsim, de azt hiszem kb. ugyanennyi idő kellene hozzá hogy a gyakorlatban is megtanuljam:) Azt soha nem értettem, hogy ezeket a parányi kis gombokat hogyan lehet működtetni 300 km/h sebességnél akkora piszok vastag kesztyűkben? Vagy ez náluk olyan, mint nálam a vakírás? :) Meg az is gond hogy nő vagyok? (nem szőke)

Simon Péter EPI 2010.09.02. 11:42:07

@Sünmami:
na akkor gondold el mikor az asztronauták a mégvastagabb kesztyűben 24 órán át szerelik kívülről az űrhajót. azt mondják olyan mintha boxkesztyűben műtenének :D

Real Simon says 2010.09.02. 12:55:41

@Sünmami: Az autóversenyzők által használt kesztyű azért nem olyan vastag, mint amiben téglát pakolnak a kőművesek :) Pontosan azért, hogy legyen "feelingje" a pilóták ujjának, hogy tudják kezeni a kormányon a kapcsolókat, tekerentyűket. De 300-as tempónál akkor sem könnyű!

Morgó Muki 2010.09.03. 10:47:26

"Ezzel állíthatod az első szárnyat magasabbra, vagy alacsonyabbra." Én eddig úgy tudtam, nem mozoghat a szárny. Ezek szerint még is? Vagy ez csak akkor használható, ha mondjul el kezd esni? Vagy hogy van ez?

Simon Péter EPI 2010.09.03. 17:05:36

@Morgó Muki:
úgy tudom körönként kétszer lehet mozgatni az első szárny dőlésszögén, de majd az okosok pontosítanak :)
és ha jó infóim vannak jövőre a hátsót is lehet majd
Száguldó cirkusz