HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

In memoriam: Jochen Rindt

2010.09.06. 09:30 Real Simon says

Vasárnap, szeptember 5-én volt pontosan 40 éve annak, hogy az Olasz Nagydíj időmérő edzésén bekövetkezett balesetben a száguldó cirkusz elvesztette egyik leglátványosabban versenyző, legvagányabb pilótáját, Jochen Rindtet. 

 Rindt 1942. április 18-án született Mainzban (Németország). Miután szülei életüket vesztették Hamburg bombázása során, Jochen az Ausztriában élő nagyszüleihez került, és Grazban nevelkedett. A családi fűszerkereskedés jól jövedelmezett, így Jochen megengedhette magának az autóversenyzést. Eleinte osztrák és svájci hegyiversenyeken vett részt, majd Angliába ment, hogy szerencsét próbáljon a Formula-2-ben.
 Az áttörést az 1964-es London-kupa megnyerése hozta meg számára, amikor a Crystal Palace-i pályán olyan nagyságokat vert meg privát Brabhamjével, mint Jim Clark, Graham Hill, vagy Denny Hulme. Abban az évben bemutatkozhatott a Formula-1-ben is. Az Osztrák Nagydíjon indult egy Rob Walker-féle Brabham-BRM-mel, a 13. rajthelyre kvalifikálta magát Zeltwegben, de féltávnál kiesett a kormánymű hibájából.
 
1965-től a Cooperhez szerződött, ám három szezon alatt csak 32 pontra futotta az ő és a kocsi erejéből. Legjobb eredménye egy 2. hely volt az 1966-os Belga Nagydíjon, Spában. 1968-ban elfogadta a Brabham ajánlatát, de látványos vezetési stílusa továbbra sem hozta meg a remélt áttörést. Számos technikai probléma hátráltatta, az évad során csak 12 pontot szerzett.
 
Hosszú hezitálás után, 1969-re elfogadta Colin Chapman invitálását, a Lotus kettes számú pilótája lett, Graham Hill oldalán. Rindt számára taszító volt, hogy Chapman versenyautói roppant törékenyek voltak (különösen Jim Clark halála bizonytalanította el az osztrákot), ám ahhoz sem férhetett kétség, hogy a Lotus-Ford a mezőny leggyorsabb konstrukciója. Rindt 1969-ben ötször indulhatott a pole pozícióból (Hill egyszer sem), az év végén pedig megnyerte az USA Nagydíjat Watkins Glenben. Ez a győzelem szárnyakat adott neki a következő szezonra. Chapman már 1970 tavaszán elkészült a forradalmian új Lotus 72-vel, ám Rindt nem vállalta be az új kocsiban rejlő kockázatot, ezért a jól bevált Lotus 49-essel kezdte meg a szezont. Monte-Carlóban nyitotta meg győzelmi sorozatát (az utolsó kör utolsó kanyarjában tudta megelőzni Jack Brabhamet, miután hibázásra késztette az ausztrált), amit – immár a Lotus 72-t kormányozva – Zandvoortban, Clermont-Ferrand-ban, Brands Hatch-ben és Hockenheimben folytatott. A szezon első tíz futamából ötöt megnyert, s olyan nagy előnyre tett szert a Ferrari pilótáival szemben, hogy a világbajnoki cím bebiztosítása formaságnak tűnt csupán. 
 
Az Österreichringen a Ferrarinak már 15 km/órás sebességfölényt mértek az egyenesekben, ezért Rindt a következő, monzai futam előtt úgy döntött, hogy kockáztat. Feleségének, Ninának már korábban megígérte, hogy ha megnyeri a vb-címet, visszavonul – addig azonban minden kockázatot bevállalt a nagy cél érdekében. Chapman és Rindt megegyezett, hogy a nagyobb végsebesség érdekében leszerelik az első szárnyakat a Lotusról, és a többiek szélárnyékában haladva próbálják meg a lehető legjobb rajtpozíciót elérni, hogy aztán a versenyen lépést tudjanak tartani a Ferrarikkal. Csapattársa (egyben a Lotus tesztpilótája), John Miles hiába próbálta lebeszélni Rindtet a szerinte „elvetemült ötletről”, Jochen szárnyak nélkül ment ki a kvalifikáción a szupergyors pályára.
 
Az ötödik edzéskörét rótta éppen, amikor a Parabolica előtti féktávon a Lotus bal hátsó féktengelye eltört, a kocsi pedig orral az acélkorlátnak csapódott. A két alsó korlát rögzítése elengedett, a Lotus első futóműve beszorult alá, de végeredményben a biztonsági öv csatja fojtotta meg a szerencsétlen osztrákot. Rindtet egy teherautó platójára rakták, majd kórházba szállították, ahol halottá nyilvánították (noha valójában már a helyszínen életét vesztette – az egész procedúra kísértetiesen hasonlított Ayrton Senna 24 évvel későbbi, imolai tragédiájához). Az olasz törvények értelmében bírósági vizsgálat indult Chapman ellen, amely végül megállapította, hogy a tragédiát a rosszul rögzített korlát okozta, ezzel felmentve Chapmant a gondatlanságból elkövetett emberölés vádja alól.
 
 Rindt és a Lotus 72-Ford, útban utolsó GP-győzelme felé Hockenheimben, 1970-ben (Fotó (c) HochZwei)

Jacky Ickx a hátralévő három futamon elvileg még megelőzhette volna a pontversenyben vezető Rindtet, ám Rindt utódja, Emerson Fittipaldi nyerni tudott Watkins Glenben (ahol Ickx csak 4. lett), ezzel biztossá vált az osztrák világbajnoki címe. Jochen Rindt lett a száguldó cirkusz történetének egyetlen posztumusz világbajnoka.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr272274713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simon weber 2010.09.07. 09:35:20

Nem a hátsófelfüggesztés tört el, hanem a féktengely. Írtam pár sort Rindtről, ebben benne van. Nálunk a két legavatottabb újságíró, Heinz Prüller és helmuth Zwick (mindketten Rindt barátai voltak) nagyon sokat foglalkoztak a témával. Majd ha lesz egy kis időm írok Rindtől kicsit többet. Az oldalomon van róla néhány sor:

www.f1granprix.blog.hu

Real Simon says 2010.09.07. 09:42:25

@simon weber: köszi a pontosítást, valóban a fék okozta a balesetet. De ez sokáig nem derült ki, ezért lehet, hogy ahány forrás, annyiféle magyarázat (még mindig). Korrigáltam.

simon weber 2010.09.07. 10:24:12

Sajnos a szakszavakat nem tudom magyarul. Úgy tudom Rindtnél a "Bremswelle" ment tönkre, utána kererestem, hivatalosan ezt magyarul fékgöröndnek hívják. De ezt a szót nem ismertem magyarul nálam ez féktengelyként szerepel. A féktárcsa viszont a Bremsscheibe, viszont egészen biztos nem az ment tönkre. Tudna nekem valaki segíteni, akkor hogy a fenébe is hívják a Bremswelle-t hochmagyarul? Angolul breakshaft-nak hívják...

Real Simon says 2010.09.07. 11:14:12

@simon weber: angolul brakeshaft = féktengely. Akkoriban még tisztán mechanikus elven működtek a fékek, úgyhogy simán lehet, hogy féktengelyről van szó. Ismét köszi a korrekciót!

Real Simon says 2010.09.07. 11:18:26

Utánanéztem a kérdéses "Bremswelle" / "brakeshaft" témának Wéber Gábor autóverseny-szakszótárában, ami idén jelent meg. Jellemző, hogy nincs benbne ilyen szócikk. Ezért - a logikát követve - maradunk a féktengelynél! :)

Sünmami 2010.09.07. 11:40:09

Jó a cikk, csak mostmár az érdekelne, hogy szegény végülis hogyan halt meg, ha már erről a szerencsétlen eseményről emlékezünk meg. Egy másik cikkben tegnap azt olvashattuk, mivel nem kötötte be a lábánál lévő biztonsági övet, olyan sérülése lett amitől elvérzett.

Real Simon says 2010.09.07. 12:09:17

@Sünmami: Amint látjátok, mindenkit más érdekel mélyebben egy ilyen írás esetében. Van, akit a baleset technikai háttere, és van,akit maga a halál bekövetkezte. Egybként a cikkben választ kapsz a kérdésedre: "végeredményben a biztonsági öv csatja fojtotta meg a szerencsétlen osztrákot". Ez egy megemlékezés akart lenni Rindtről, amiben az F1-es élettörténete szerepel. Ha valóban érdekel Rindt, az ember, ajánlom figyelmedbe a RetroMobil magazin novemberi számát, abban lesz egy cikkem erről.

Sünmami 2010.09.07. 13:27:56

@Real Simon says: Ha nem olvastam volna a cikket, nem tettem volna fel a kérdést. Érdekel a technikai része is és szivesen elolvasom a RetroMobil magazinban a cikket. De bocs, az hogy valakit megfojtott egy övcsat, vagy elvérzett a sérüléstől, nem ugyanaz.

simon weber 2010.09.08. 09:16:18

A biztonsági öv átvágta anyaki ütőerét és azért vérzett el, mellékesen leszakadt az egyik lába és súlyos tüdő és gerincsérülést is szenvedett. Külön érdekesség, hogy felségével Budapesten ismerkedett meg, két évig szóba sem álltak egymással, mert Nina egy beképzelt ficsúrnak találta Rindtet, aztán két év múlva egy időben voltak síelni Sankt Anton am Arlbergben. Egyébként Rindt jó síelő volt. 17 évesen egy síbaleset közben (ott is szeretett száguldani) eltörte a lábát és a saját cége egy autót bocsájtott a rendelkezésére söfőre. Nos, Rindt nem bírta elviselni, hogy más vezet helyette és begipszelt lábbal vezette a VW Bogarat.

Real Simon says 2010.09.08. 12:48:18

@simon weber: micsoda remek háttérinformációk! :) Azt meg tudod esetleg mondani, hogy hívják/hívják azt a bizonyos családi céget? Tényleg fűszerkereskedéssel foglalkoznak? Thx!

simon weber 2010.09.08. 19:58:34

"Klein&Rindt Gewürzmühle" volt a cég neve. Ez egy fűszermalom volt, de sorban nyíltak a kereskedések is. Sajnos a szülei éppen így haltak meg. 1943-ban éppen akkor voltam Hamburgban egy üzlethelyíséget megnézni, amikor a szövetségesek az egyik hírhedt gyújtóbomba támadásukat hajtották végre a hansa város ellen. A túlélők szerint olyan meleg volt, hogy az aszfalt megolvadt és sokan az iszonyatos hőség elől az Elbába vetették magukat.

Édesanyja osztrák volt, de férjnél volt. Rindt apja egy sportrepülőgéppel Grazba ment üzleti útra és összeismerkedett a szintén "repülőbolond" Ilsével, aki elvált előző férjétől és összeházasodott Karl (Jochen apja).

A cég elég nagy volt, Rindt 18 éves korában lett hivatalosan a tulajdonosa. Két gráci gimnáziumból is kirúgták, mert nem tanult, hanem egy bizonyos Hermuth Markóval modepversenyket szerveztek és a rendőrök igen gyakran üldözték őket grác utácáin fényes nappal!!!

Egyébként Niki Laudát azért fogadták el nehezen az osztrákok, mert Rindt még halála után is az isten. Ráadásul Laudának a balestéig nagyon kis "jófiús feje" volt, a vagány Rindttel ellentétben. Tulajdonképpen amikor a nürburgringi balesetet túlélte, az után kezdték az osztrákok megszeretni Laudát.

Egyébként Rindt nagyapja tanácsára megtartotta a német állampolgárságát is, de osztrák lincenszel indult a versenyken, és az FIA is hivatalosan osztráknak tartja nyilván.

simon weber 2010.09.08. 20:00:22

nah jó sok elírás és elütés van. Kérem ezeket értelem szerint javítani. Nemsokára megírom Rindtről a nagy cikket, telis teli lesz jó kis sztorikkal.

Real Simon says 2010.09.08. 20:20:14

@simon weber: barátom, köszönöm a sok háttérinfót! Ha napokig bújtam volna az internetet, akkor se tudtam volna ennyi extra infót összeszedni Rindtről, meg a családjáról! Külön kösz a Klein&Rindt Gewürzmühle-ért! ;)

atmerok 2010.09.29. 21:18:48

Kicsit megkésve vettem észre ezt a bejegyzést. Alapvetően jó cikk, de egy-két kiegészítést kell tennem (mint 40 éve fanatikus Rindt-rajongónak).

A "végeredményben a biztonsági öv csatja fojtotta meg a szerencsétlen osztrákot" szöveg óriási ostobaság, ki kéne hamar törölni. Nagy valószínűséggel nem volt bekötve az alsó öv, mert Rindt nagyon félt egy tűzzel járó balesettől, és szerette volna hamar elhagyni az autót. (Azokban az években ez nagyon gyakori volt: Bandini, Schlesser, Courage, Siffert, hogy csak a halálos tűzeseteket említsem). A balesetnél talán (részben ezért) egyszerűen "átcsúszott" a kormány alatt. A teljesen eldeformálódott kormány, ill. a műszerfal éles alsó pereme okozhatták a súlyos mellkasi sérüléseket, és gyakorlatilag valóban elvérzett. A jobb lába térddől lefele leszakadt.

A fék törése természetesen nem a bal hátsó, hanem a jobb első keréknél történt. (Logikus módon ezért tört ki az autó menetirány szerint balra, mivel nem fékeződött a jobb oldal...)

Valóban tett igéretet nejének, hogy év végén visszavonul, de ezt már nyár közepén visszavonta! Már eldöntött tény volt, hogy 71-ben is a Lotusnál folytatja.

Ami a szárnyakat illeti: nem csak az első, hanem a hátsó szárnyat is leszerelték, de ennek semmi köze nem volt a balesethez. Egyébként az edzésen több csapat is kísérletezett ezzel, pl. Stewart is.

Üdv!
Száguldó cirkusz