HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Ferrari-döntés: Mi lehet az FIA célja?

2010.09.08. 11:39 Real Simon says

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa ma (szerdán) tárgyalja a Ferrari által Hockenheimben alkalmazott csapatutasítást. A nagy kérdés az, vajon mi a szövetség célja? A példastatuálás a Ferrari 100 ezer dolláros büntetésének súlyosbításával, avagy a Scuderia versenyben hagyása a világbajnoki címért?

Mint ismeretes, a júliusi Német Nagydíjon a sokáig vezető Felipe Massa főmérnöke, Rob Smedley a következőket közölte pilótájával a rádión keresztül: „Fernando gyorsabb nálad. Kérlek, erősítsd meg, hogy megértetted az üzenetet!” Massa azzal válaszolt, hogy a 49. körben maga elé engedte csapattársát, Fernando Alonsót, aki megnyerte a versenyt a brazil előtt. A manőver után Smedley azt mondta Massának: „Jó fiú. Most már maradj veszteg. Elnézést!”

Smedley kvázi elnézéskérése csak tovább fokozta a verseny leintése után kialakult feszült hangulatot, amelyben a rivális csapatok vezetői – köztük Christian Horner (Red Bull) és Martin Whitmarsh (McLaren) – a szabályok egyértelmű megsértéséről beszéltek, és a Ferrari szigorú megbüntetését követelték.

A Ferrari a versenybírák által a helyszínen kiszabható legnagyobb büntetést, 100 ezer dollár pénzbírságot kapott, de az FIA illetékesei már másnap jelezték, hogy a szövetség szeptember elején – néhány nappal a Ferrari legfontosabb versenye, a monzai Olasz Nagydíj előtt – újratárgyalja a tiltott csapatsorrend ügyét a Motorsport Világtanács esedékes nagygyűlésén.

A Ferrari sajtóosztálya semmiféle nyilatkozatot nem volt hajlandó kiadni a mai tárgyalás előtt, mondván, majd a döntést fogják kommentálni. Stefano Domenicali csapatfőnök azonban az előző napokban kifejtette, mire alapozza védelmét a Ferrari. „Mi nem adtunk direkt csapatutasítást a pilótáinknak. Mivel azonban a múltban előfordult már, hogy bizonyos szituációkban nem tudtuk a csapat szempontjából a legjobb eredményt elérni, ezt az információt [’Fernando gyorsabb nálad’ - a szerk.] közölni kívántuk a versenyzőkkel. Aztán rájuk bíztuk, hogy megértsék, milyen végeredmény lenne kívánatos a csapat szempontjából” – fogalmazott jogászokat megszégyenítő körmönfontsággal Domenicali.

A Ferrari védekezésének másik alappillére az lehet, hogy egy korábbi, hasonló helyzetben – amely az Ausztrál Nagydíjon állt elő sem rendelték vissza Massát Alonso mögé. Csupán „közöltük vele, hogy Fernando gyorsabb”.

A német Auto, Motor und Sport szerint az FIA példastatuálásra készül, ezért a csapatnak a pénzbírságon túl további drasztikus büntetésre kell számítania. F1-es szakírójuk, Michael Schmidt szerint „elképzelhető, hogy visszamenőleges hatállyal mindkét Ferrarit kizárják a Német Nagydíjról”. Ha ez bekövetkezik, Alonso 25 ponttól, a Ferrari 43 ponttól esne el, ami szinte biztosan a világbajnoki ábrándjaik végét jelentené.

Amivel viszont sok szakíró nem számol: mi van akkor, ha az FIA érdekei azt kívánják, hogy a Ferrari (és Alonso) a lehető legtovább versenyben maradjon a vb-címért? Láttunk már különös döntéseket ebben az irányban (csak egy példa: Fernando Alonsót 5 rajthellyel visszaminősítették 2006-ban Monzában azzal az indokkal, hogy „feltartotta” Massa Ferrariját a brazil utolsó gyorskörében a kvalifikáción. Videofelvételek tanúsítják, hogy Massa fedélzeti kamerájából nézve Alonso Renault-ja egyszer sem nagyobb egy gyufásdoboznál az ominózus körben, tehát szó sem lehetett feltartásról).

Bármilyen döntés is szülessen ma Párizsban, valószínű, hogy azt csak csütörtökön hirdetik ki. Addig maradnak a találgatások… 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr212280066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2010.09.09. 13:54:06

" Videofelvételek tanúsítják, hogy Massa fedélzeti kamerájából nézve Alonso Renault-ja egyszer sem nagyobb egy gyufásdoboznál az ominózus körben, tehát szó sem lehetett feltartásról).'

Ez megérdemel egy napi Palik díjat: FP kollégád iis megírta, hogy Lonzó kevesebb mint 1mp-vel autózott Massa előtt, csak Monzában 300 fölötti tempónál méterben ez több, mint monjuk monacoban.

Real Simon says 2010.09.09. 17:57:02

@==T==: Akkor nagyjából stimmel, amit írtam, nem? Én így próbáltam érzékeltetni mindazokkal, akik nem látták akkoriban, és nem óhajtanak utánanézni az eseménynek a YouTube-on, hogy kb. mi történt.
Száguldó cirkusz