HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Zsebpénzek és a jéghegy csúcsa: a legnagyobb büntetések az F1-ben

2010.09.09. 14:31 Real Simon says

Százezer dollárra büntették a Ferrarit a hockenheimi csapatutasításos botrány miatt. Ez az összeg azonban „zsebpénz” a Ferrarinak, még messze van a jéghegy csúcsától! Utánanéztünk, mik voltak a legnagyobb és legérdekesebb pénzbüntetések eddig a Formula-1 történetében.

100 millió dollár
A McLarent sújtották ezzel a példátlanul magas büntetéssel 2007-ben, amikor bebizonyosodott, hogy a wokingi gárda főmérnöke, Mike Coughlan szigorúan titkos technikai információkra tett szert ferraris kollégája, Nigel Stepney „jóvoltából”. A McLarent ezen felül kizárták a konstruktőr-vb-ről. Bár ez soha nem bizonyosodott be, sokan azt sejtik, hogy a McLaren azzal kerülte el a következő szezonból való kizárást, hogy vádalkut kötött az FIA-val: nem nyerhetik meg a világbajnoki címet.


Egy McLaren (Hamilton) vezet egy Ferrarit (Massa) 2007-ben. Vagy inkább egy McFerrari vezet egy igazi Ferrarit...

5 millió dollár
Ezt a szép kis emlékeztetőt a Török Nagydíj szervezői kapták, amikor a 2006-os verseny után bizonyos Mehmet Ali Talat adta át Felipe Massának a győztesnek járó trófeát. Talat úr annak az Észak-ciprusi Köztársaságnak az elnöke, amelynek létezését csak Törökország ismeri el, az Európai Unió (és főként Görögország) nem, és ennek hangot is adtak. Az FIA 2007 márciusában a Török Autósport Szövetség kérésére elengedte a büntetés felét.

1 millió dollár
Ki ne emlékezne a Ferrari direkt csapatutasítására? Neeem, nem a hockenheimire, hanem a 2002-es Osztrák Nagydíjon látottakra, amikor Rubens Barrichellónak – csapatfőnöki utasításra – át kellett engednie a győzelmet Michael Schumachernek, aki az addigi öt futamból négyet már megnyert. „Let Michael pass for the championship!” – hangzott Ross Brawn cinikus utasítása. Barrichello tudta, hogy ez benne van a szerződésében, ezért az utolsó kanyarban félrehúzódott. De az FIA a nép haragját érzékelve példát akart statuálni – ezért a súlyos pénzbüntetés.

"Bocs, Rubens, de nem tehettem mást..." - súgja Schumacher Barrichellónak a 2002-es Osztrák Nagydíj után. A Ferrarit azért is megbüntették, mert Schumi felhúzta maga mellé a brazilt a dobogó tetejére, ezzel "megsértette a protokollt"

1 millió dollár
A Hungaroring történetének egyik legemlékezetesebb versenyét – amikor Michael Schumacher 19 kör alatt 24,5 másodperces előnyt autózott ki a McLarenekkel szemben – egy csinos kis büntetés tette emlékezetessé a szervezők számára, amikor az extázisban ünneplő Ferrari-fanok beözönlöttek a pályára. Kár, hogy a versenynek még nem volt vége…

500 000 dollár
Ennyit kellett kinyögnie a Benetton csapatának, miután Michael Schumacher a felvezető körben (majd a rossz start után megismételt felvezető körben is) megelőzte Damon Hill Williamsét, azután pedig eltekintett a kizárását jelző fekete zászlónak való engedelmeskedéstől (Silverstone, 1994).

309 000 euró
A sosemvolt amerikai „álomcsapat”, a US F1 Team büntetése, amiért a bejelentkezése ellenére nem állt ki a 2010-es szezon első versenyére. Az FIA okosan úgy oldotta meg a büntetés végrehajtását, hogy nem utalta vissza a csapat által különböző jogcímeken, előre befizetett összeget. Halmazati büntetésként a US F1-et örökre eltiltották minden, az FIA égisze alatt működő bajnokságban való részvételtől.

200 000 dollár

Ennyi volt a Williams, meg a Benetton istálló büntetése, amiért az 1995-ös Brazil Nagydíj után az autóikból levett benzin összetétele nem egyezett meg az FIA-nál korábban letétbe helyezett mintáéval. Érdekes, hogy a csapatok pontjait elvették, de Michael Schumacher (Benetton) megtarthatta a győzelmet, David Coulthard (Williams) pedig a második helyet, illetve a pontokat.

100 000 dollár
- Ennyit kapott a Ferrari az idei Német Nagydíj után, tiltott csapatsorrend alkalmazása jogcímén. A FIA Motorsport Világtanácsa – a szabályozás elavultságára hivatkozva – nem tartott szükségesnek további intézkedést.
- Ayrton Senna büntetési tétele „veszélyes vezetésért”, miután 1990-ben, Szuzukában a rajtot követően belement riválisa, Alain Prost Ferrarijának hátuljába, mindkettőjüket kiütve az első kanyarban. Senna – aki előre megmondta, hogy ezt fogja tenni, amiért egy évvel korábban nem engedték a pálya másik oldaláról rajtolni – elzárkózott a büntetés befizetésétől. A szép summát végül a McLaren (pontosabban, a Marlboro) fizette ki Senna helyett.

Senna megtorpedózza Prost Ferrariját a szuzukai első kanyarban. A brazil így törlesztett, amiért az FIA 1989-ben nem hallgatta meg a kérését. Nem a sportszerűség csúcsa...

-Ennyit kellett befizetnie a Benettonnak és a McLarennek, miután az FIA szoftverellenőrei 1994-ben, Imolában „rajtolást segítő alkalmazásokat” fedeztek fel a két csapat motorvezérlő szoftverében.
- A Brazil Nagydíj szervezőinek is zsebükbe kellett nyúlniuk 2000-ben, miután háromszor kellett félbeszakítani az időmérő edzést, mert a hirdetőtáblák úgy hullottak alá az aszfaltra, mint ősszel a legyek.

50 000 dollár
- Ennyivel megúszta a McLaren 2000-ben, amikor Ausztriában kiderült, hogy hiányzik az FIA plombája a Mika Häkkinen kocsijába szerelt elektronikai egységcsomagról. A csapat konstruktőri egyenlegéből is levontak 10 pontot.
- Szintén a McLaren szívta meg ennyivel, amikor az 1997-es Belga Nagydíj után kiderült, hogy Häkkinen kocsijába ugyan szabályos naftát töltöttek a kvalifikációra, de az mégsem egyezett eléggé az előzetesen leadott benzinmintával. Häkkinent kizárták a harmadik helyről.
- Mind közül a legérdekesebb indokkal, „vandalizmus” miatt kapta a Ferrari, amiért az 1993-as Portugál Nagydíjon Gerhard Berger kocsijának fékjei beragadtak, és az osztrák a boxutcából kirontva, a pályán érkező kollégák előtt keresztben átvágtatva rommá törte a Ferrarit a betonfalnál.

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr582282917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2010.09.09. 15:46:38

Akartad mondani (írni) 100 ezer...a Ferrarival kapcsolatban :) az elején

Sünmami 2010.09.09. 17:08:52

Fanatikus Kimi rajongó voltam/vagyok:), de azt kell mondjam, ha tényleg igaz az a "pletyka" miszerint vádalkut kötöttek 2007-ben a McLarennel hogy nem nyerhetik meg a VB-t, akkor el kell gondolkodjak azon, hogy vajon tényleg véletlenül lassult-e le Hami kocsija?:)
Igaz hogy hibázni is az hibázik sokat, aki sokat és sokáig dolgozik, de nekem úgy tűnik, itt a bűntik felsorolásánál elég gyakran lehet M.S. nevét olvasni. Tetszett ez a "megsértette a protokollt" megjegyzés. Én úgy mondanám, megszóllalt a lelkiismerete és szégyellte a szitut, csak ugye ez nyílt elismerése annak hogy itt is utasítás volt.

lackazs 2010.09.09. 17:26:17

Senna a 90-es verseny előtt kérte a rajhely áthelyezését nem 89-ben. 89-ben elvették tőle a japán győzelmet.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2010.09.09. 17:43:45

ha a mclarennel tortent volna ez a mostani elengedes, akkro min. elveszik a pontjaikat arrol a futamrol + 2 millio $ bunti

egyre inkabb kivan a faszom fia tenykedesevel.
mondjuk varhato volt, hat todt az elnok.
bar az meglepett h ennyira vastag bor volt a pofajukon...

tónik 2010.09.09. 18:02:55

Azért kicsit más csapatsorrendet fenntartani, és terveket lopatva autót építeni...

Sünmami 2010.09.09. 18:13:32

@tónik: Pedig a bűnti ugyanannyi lett!

yoshida 2010.09.09. 18:17:20

Barrichelló a Top Gear-ben azt állította, hogy nem volt semmi rangsor a szerződésében, és amikor meghallotta az utasítást, nem akart hinni a fülének, végig azt hajtogatta, hogy nem fogja átadni a helyet, míg végül az utolsó kanyarban "megadta magát".

(hogy a szerződésben valójában mi van, azt csak ők tudhatják, sose fogják elárulni szvsz)

Real Simon says 2010.09.09. 18:21:32

@yoshida: Ausztria 2002 - én úgy tudom, hogy Barrichello menedzsere (aki a Ferrari-garázsban tartózkodott) értesülve a csapatvezetés szándékáról, már a verseny alatt bújni kezdte a brazil szerződését, hogy ez jogszerű-e. Be kellett látnia, hogy igen. Rubens már jóval korábban elengedhette volna M.S.-t, volt egy kis színjáték abban, hogy csak az utolsó kanyar előtt lassított le. Ez persze nem menti fel a Ferrarit a visszataszító viselkedése alól, pláne úgy, hogy Schu az előző 5 futamból 4-et megnyert.

gkame 2010.09.09. 18:32:03

most komolyan!nem unalmas még ez a rubens elengedte msc-t?!minden sportágban van csapatutasítás.

Pityuuu 2010.09.09. 18:38:42

@Sünmami: Persze sokszor lehet Schumacher nevét olvasni, hiszen nagyon régóta versenyzik és ugye egy jó versenyzőben lenni kell egy bizonyos fokú csíntalanságnak. Próbálkoznak, feszegetik a szabályokat amiket néha túl is lépnek és ilyenkor jön a bünti.

@éjszárny zöldi: Lehet, hogy todt az elnök, de azt tudnod kell, hogy ő pontosan a Ferrarihoz való kötődése miatt nem élt a szavazati jogával azaz nem rajta múlt.

cr500 2010.09.09. 19:00:49

Sünmami.Teljesen igazad van,én amíg abba nem hagyta,schuminak drukkoltam,DE mostanában amik kiderültek róla,komolyan mondom,kezdem megutálni,nagyon sportszerütlen megoldásai voltak,és ezeket vállvonogatással,meg "bocs ez így sikerülttel" nem lehet elintézni.(függetlenül a csapattól).a másik meg,hogyha az FIJÁ annyira törvényes,és próbál etikus lenni,akkor hogy köthetett vádalkut titokban,és ha ez nincs,akkor mennyi lehetett volna a pénzbüntetés.Mennyit is ér egy csapatnak a világbajnoki győzelem pénzben??????Ha igaz.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.09. 19:05:59

kis pénz kis bünti - nagy pénz nagy bünti

ez így teljesen rendben van

az már kevésbé, hogy mire költi a pénzt a FIA (például orgiákat rendezett belőle az Mosley-nak, mert nehogy már azt higgye bárki, hogy ezek nem lettek elszámolva hivatalos vendéglátásként)

nikó 78 2010.09.09. 22:20:06

Gusztustalan az egész,néha meg-meg szoktam nézni a rég versenyek hangulatát idéző 90-környéki videókat,és mindíg arra a következtetésre jutok,hogy ami ma folyik verseny jogcímén az egy nagy rakás szar.Orrba-szájjba megy a taktikázás,mert ha túl közel megy az egyik a másikhoz akkor csökken a leszorító erő,meg kopnak a gumik,bla-bla-bla.Én azon csodálkozom elsősorban,hogy mi a fenéért fizet ki valaki több tízezer forintnyi összeget egy jegyért egy versenyre,ahol gyakorlatilag test-test elleni küzdelem szökőévenként egyszer ha történik.Lehet hogy azért,mert kurva jó a sör????????Én speciel elvettem volna a pontokat,10 millás bünti amit áttutalnék a hétvége abszolút vesztesének számlájára.Természetesen mindkét autó az utolsó rajthelyekről indulna a következő futamon.Szerintem nem lenne több gixer.

szg307 2010.09.09. 23:10:24

Többek között ezek miatt nem nézek már jóideje F1-et.

Régen az F1 a technikai fejlesztések melegágya volt, onnan került minden át az utcai gépekbe.

Most pedig szándékosan gátolnak minden fejlesztést. Jó, hogy mindent kitalálnak a csapatok. Persze ettől nem lesz jó egy verseny, csak kínszenvedés.

Egy kalap szar az egész.

RÁMBÓGECI 2010.09.10. 00:25:00

hu.wikipedia.org/wiki/Ayrton_Senna

'89:
A Japán Nagydíjon Prost mögött autózott, amikor a célegyenes előtti sikánban próbálta megelőzni a másik McLarent. Prost a jobbos kanyarban nekiment a mellé érkező Sennának és mindketten kicsúsztak. A francia kiesett, míg Senna autóját megtolták és folytatta a versenyt, amit meg is nyert. Utólag azonban diszkvalifikálták a mesterséges indítás, a sikán levágása, valamint a boxutca vonalára való ráhajtása miatt. A kizárás miatt így Alessandro Nannini megszerezte egyetlen futamgyőzelmét a Benetton-Ford-dal, és Prost megnyerte harmadik világbajnoki címét. A McLaren óvást adott be, de elutasították, sőt Senna 100 000 dolláros pénzbüntetést és egy versenyre szóló eltiltást kapott, hat hónapra felfüggesztve.[21] Az ideiglenesen felfüggesztett szerződése miatt 1989 telén vitába keveredett az FIA elnökével[forrás?]. Az utolsó (esős) versenyen, Adelaide-ben Senna a pole-ból indulva kicsúszott, majd hátulról nekiment a lekörözendő Martin Brundle Brabhamjébe.

Az szezon végén Prost 76 ponttal a tabella élén végzett, Senna második lett 60 ponttal. A McLaren-Honda fölényesen nyerte a konstruktőri vb-t.

'90:
Jerezben Ayrton pole-t szerzett, de a versenyen kiesett és Prost nyert.

Így jutott el a mezőny ismét Suzukába, ahol ismét egy botrányos verseny zajlott le.

A pole pozíciót Senna szerezte meg, mellőle Prost rajtolhatott. Senna csapattársával, Bergerrel még az időmérő edzés előtt elment Balestréhez, mert szerintük a pole helye a pálya kedvezőtlenebb, porosabb oldalán volt és szerették volna elérni, hogy ezt megváltoztassák[forrás?]. Balestre ebbe beleegyezett, de amikor Senna szerezte meg a pole-t, mégsem engedte meg a változtatást[forrás?]. A brazil ezen rettenetesen felháborodott és eldöntötte, ha Prost rajtol jobban, akkor meg fogja akadályozni, hogy az első kanyarba előbb érjen be, mint ő[forrás?]. A versenyen a francia le is rajtolta Ayrtont, és ekkor a brazil 273 km/h-ás sebességgel hátulról belement a Ferrariba, aminek következtében mindketten kiestek a versenyből. Ezzel Senna lett a bajnok. Tettéért nem kapott semmilyen büntetést, mert akkor még nem lehetett tudni, hogy ki okozta a balesetet. Szerinte nem ő volt az oka, hanem közvetett módon a FISA francia vezetője, Jean-Marie Balestre. Így magyarázta a versenyen történteket:

„ Azt gondolom, 1989-ben megbocsáthatatlan dolog történt, amit soha nem fogok elfelejteni. A mai napig nem tudtam megbirkózni ezzel a tudattal. A lényeg: Prost és én összeütköztünk a sikánban, amikor befordult elém. Visszatértem a versenybe, megnyertem, de később igazságtalanul kizártak. Hogy mi történt később… nem mondhattam ki, amit gondoltam. Ha kimondod, büntetéseket kapsz, megbírságolnak és elveszítheted a szerződésed is. Igazságos ez? Nem az… Suzukában szóltam tavaly az illetékeseknek, hogy tegyék át a rajthelyet a pálya bal oldalára, mivel a jobb oldal a pálya piszkos részén helyezkedik el – kiizzadsz egy pole pozíciót, majd rossz helyről rajtolsz. Azt mondták: „Jól van, nem probléma”. Aztán mi történt? Balestre rendelete szerint nem lehetett megváltoztatni. Tudom, hogy működik a rendszer, és azt gondoltam, ez egy kiszúrás. Azt mondtam magamnak: „Rendben, történjék bármi, elsőként fogok érkezni az első kanyarba” – de nem tudtam Alain Prost mellett elmenni, mert bevágott elém. Ha elég közel lettem volna hozzá, nem tudott volna elfordulni előttem – el kellett volna engednie. Nem törődtem a balesettel; mentem tovább. Adott egy esélyt, befordult, és összeütköztünk. Elkerülhetetlen volt. „Te okoztad az egészet”, mondta valaki. „Miért okoztam volna?”, válaszolta Senna. „Ha mindig rendesen próbálnál dolgozni a rendszeren belül, mit tennél? Visszafojtva azt mondanád, köszi? Ez nem megoldás. Harcolnod kell azért, amiről azt gondolod, hogy igazad van. Ha a rajthely a bal oldalon lett volna, az első kanyarig gond nélkül vezethettem volna. Rossz döntés volt, hogy a jobb oldalon hagyták a pole-t, és ezt Balestre hagyta. Látható volt, hogy mi történt az első kanyarban. Én is benne voltam, de nem vagyok érte felelős.”[24] ”

miért csinál valaki F-1-es blogot...?

...ja!

csak úgy...?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.09.10. 07:38:45

Na hát igen, valszeg egy csomó büntetést okosba' intéznek, hogy a FIA is kapjon jól, meg a csapatok érdekei se sérüljenek.

Mondjuk ez már régen csak cirkusz, de azért amikor alkalmam van (elég kevés :( ) megnézem.

Real Simon says 2010.09.10. 09:34:12

@RÁMBÓGECI: csak az utolsó mondatra, hogy miért csinálok F1-es blogot. Röviden: mert 24 éve az F1 az életem. Mert 14 éve újságíróként benne vagyok a sűrűjében, és mindent elolvastam/-ok, ami erről megjelent. Mert - az RTL Klubos srácokat leszámítva, akiknek minden kiadását a tévé, meg szponzorok állják - én voltam kint a legtöbb külföldi versenyen, legtöbbször saját pénzemen. Mert megjelent eddig 15 könyvem és számtalan más publikációm a témában. Bevállalom a tévedésemet: Senna 1990-ben kérte a pole pozíció megváltoztatását Szuzukában. De ez tényleg annyit ront az egész cikk élvezeti értékén? Üdv: Simon

SXB 2010.09.10. 10:56:51

@RÁMBÓGECI: miért nem csinálod te akkor? ja, olvasni jó volt azért, nem?

SXB 2010.09.10. 10:57:29

Azért az szembeötlő hogy a mclaren kapta a legtöbb büntit...

Sünmami 2010.09.10. 15:37:54

@RÁMBÓGECI: Én is csak az utolsó mondatodra reagálnék, bár a neved is nagyon intelligens, az is megérne egy misét. Nem neveztél meg senkit hogy ki adhat választ, tehát én a saját véleményemet írom. István már leírta, de én még annyit fűznék a dologhoz, hogy Ctrl+C, Ctrl+V ma már általános iskolai tananyag. Ha Tőled csak ennyi telt hozzászólás/kioktatás gyanánt, akkor csak sajnálni lehet. Egyébiránt figyelmedbe ajánlom Simon István összes könyvét. wikipediában ezt is megtalálod:) Kellemes olvasást.

==T== 2010.09.12. 09:37:29

@Real Simon says: Miért lett volna visszataszító? A McLaren 97 Jerezi vagy 98 Melbourne-i viselkedése nem volt az?

Ráadásul 2002 Ausztria bejött, mert MS végül megnyerte a vb-t, vagyis racionális volt, elérte a kívánt célt. Viszont az idei Lonzós eset már visszataszítóbb, + remélhetőleg hiábavaló volt.

==T== 2010.09.12. 09:43:12

@RÁMBÓGECI: A hsz-ben idézett nyilatkozatra.

Sennát teljesen jogosan zárták ki 89-ben, mivel lefullasztotta a motorját, és külső segítséggel indították újra.

A 90-es rajtkockás dologgal sem történt semmi igazságtalanság, mivel a 90 előtti Suzukai futamokon is a belső oldalon volt a pole, sőt, azokban az időkben számos más pályán is.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása