Miután sokáig a Red Bull csapatával hozták hírbe esetleges 2011-es Formula-1-es visszatérése kapcsán, kiderült, hogy Kimi Räikkönen menedzsmentje nemrégiben a Renault F1 Teammel is felvette a kapcsolatot. Vajon mi húzódik meg a háttérben?
Kimi Räikkönen menedzserei, David és Steve Robertson állítólag a Belga Nagydíj után keresték meg a Renault csapatvezetőjét, Eric Boullier-t, hogy a finn esetleges visszatéréséről tárgyaljanak. Boullier nem zárkózott el a tárgyalásoktól, de előrevetítette: ahhoz, hogy a megegyezés létrejöjjön, a Renault-nak meg kellene változtatnia az egész szemléletét. Ebből kiindulva azt mondom: a Räikkönen-Renault-közeledés inkább egy jól felépített PR-akció, mint valós jelenség.
Íme, az okok:
1. Räikkönent eddig is nagyon sokan faggatták arról, hogy szándékában áll-e még egyáltalán visszatérni a száguldó cirkuszba. Erre a finn mindig kitérő válaszokat adott: a ralizásban megtalált öröméről beszélt, annyit azonban hozzátett, hogy ha egy napon mégis visszatérne az F1-be, azt csakis győztes (világbajnoki esélyes) csapatnál tudja elképzelni. A Renault jelen állapotában még futamgyőzelmekre sem alkalmas, nemhogy egy világbajnoki nekifutásra. Nem véletlen, hogy eddig az összes hírforrás a Red Bull-lal hozta összefüggésbe a 2007-es világbajnok visszatérését, amely – nem mellékesen – Kimi WRC-s kalandját is szponzorálja.
2. A Renault csapata a 2010-es évad egyik legérdekesebb színfoltja. A franciák a Mercedes GP-vel állnak harcban a konstruktőr-vb 4. helyéért. Miután a Renault – a szimpatikus Robert Kubica minden erőfeszítését elismerve – nem tud kiállítani egy Michael Schumacher-kaliberű F1-es sztárt, Boullier-nek kapóra jött Robertsonék megkeresése. Räikkönen nevének kapcsolatba hozása a Renault-val plusz felhajtást, reklámot jelent a csapat körül, ami mindig jól jön, de különösen a szezon hajrájában.
3. A Renault ettől a szezontól élvezi a LADA cégcsoport támogatását, ezáltal a cég kasszáját gyarapító orosz tőkét. A francia gyár a LADA és a Dacia márkák megvásárlásával középtávú célnak tőzte ki a kelet-európai autópiac meghódítását. Ehhez kulcsfontosságú volt egy orosz pilóta, Vitalij Petrov F1-es kocsiba ültetése. A Renault tehát elindult egy stratégiai „ösvényen”, amiről a Räikkönennel való megállapodás után egész biztosan le kellene térnie. Ez azonban – mint már említettem – ütközik a márka kelet-európai terjeszkedési stratégiájával.
4. Petrov érdekes színfoltja volt idén a mezőnynek, de néhány futamtól eltekintve (Isztambul, Hungaroring) nem tudott kiugróan jó és/vagy egyenletes teljesítményt nyújtani. Az orosz sofőr szerződése csak év végig szól, annak meghosszabbításáról már nyár eleje óta folynak a tárgyalások. Boullier tudatosan igyekszik leverni Petrov árfolyamát (finoman, de folyamatosan kritizálja a teljesítményét), amivel az lehet a célja, hogy csapata még több orosz pénzforráshoz jusson. Persze, ha az oroszok azt akarják, hogy pilótájuk jövőre is versenyképes kocsiban ülhessen. Ezzel csengenek össze a „Petrovot a Lotushoz” frázisok is.
5. Egy Räikkönen-kaliberű világbajnok sztárgázsit is feltételez, amire a Renault sem anyagilag, sem morálisan nem áll készen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Amikor 2008-ban visszatért a franciákhoz, Fernando Alonso kénytelen-kelletlen elfogadta, hogy a fizetése jelentősen (35-40 %-kal) csökkenjen. Robertsonék pedig sokkal okosabbak annál, mintsem hogy egyetlen csapathoz ajánlják be pártfogoltjukat. Mindemellett a Red Bull személyes szponzorációja is inkább amellett szól, hogy Kimi a jelenlegi vb-éllovas gárdánál kössön ki, ne egy győzelemre esélytelen csapatnál.
Vitalij Petrov teljesítményén sok múlik a hátra lévő öt futamon. Ha jól megy, maradhat, ha nem, jöhet Räikkönen (Fotó (c) Renault F1)
Mindeközben Christian Horner megkönnyebbülten szemléli, hogy végre valaki másra terelődött a reflektorfény, és nem őt faggatják arról: vajon Sebastian Vettel, vagy Mark Webber helyét veszi át Räikkönen a Red Bullnál? Vettel karrierjének felépítésébe a Red Bull nagyon sok energiát és pénzt fektetett be az elmúlt hat évben, így logikusan ő lenne az első választás. De mi van akkor, ha Webber megnyeri a világbajnokságot?
Túl sok itt a tisztázatlan kérdés.
Utolsó kommentek