HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Räikkönen „bejelentkezett” a Renault-hoz – de mi van mögötte?

2010.09.14. 10:41 Real Simon says

Miután sokáig a Red Bull csapatával hozták hírbe esetleges 2011-es Formula-1-es visszatérése kapcsán, kiderült, hogy Kimi Räikkönen menedzsmentje nemrégiben a Renault F1 Teammel is felvette a kapcsolatot. Vajon mi húzódik meg a háttérben?

Kimi Räikkönen menedzserei, David és Steve Robertson állítólag a Belga Nagydíj után keresték meg a Renault csapatvezetőjét, Eric Boullier-t, hogy a finn esetleges visszatéréséről tárgyaljanak. Boullier nem zárkózott el a tárgyalásoktól, de előrevetítette: ahhoz, hogy a megegyezés létrejöjjön, a Renault-nak meg kellene változtatnia az egész szemléletét. Ebből kiindulva azt mondom: a Räikkönen-Renault-közeledés inkább egy jól felépített PR-akció, mint valós jelenség.

Íme, az okok:

1.    Räikkönent eddig is nagyon sokan faggatták arról, hogy szándékában áll-e még egyáltalán visszatérni a száguldó cirkuszba. Erre a finn mindig kitérő válaszokat adott: a ralizásban megtalált öröméről beszélt,  annyit azonban hozzátett, hogy ha egy napon mégis visszatérne az F1-be, azt csakis győztes (világbajnoki esélyes) csapatnál tudja elképzelni. A Renault jelen állapotában még futamgyőzelmekre sem alkalmas, nemhogy egy világbajnoki nekifutásra. Nem véletlen, hogy eddig az összes hírforrás a Red Bull-lal hozta összefüggésbe a 2007-es világbajnok visszatérését, amely – nem mellékesen – Kimi WRC-s kalandját is szponzorálja.

2.    A Renault csapata a 2010-es évad egyik legérdekesebb színfoltja. A franciák a Mercedes GP-vel állnak harcban a konstruktőr-vb 4. helyéért. Miután a Renault – a szimpatikus Robert Kubica minden erőfeszítését elismerve – nem tud kiállítani egy Michael Schumacher-kaliberű F1-es sztárt, Boullier-nek kapóra jött Robertsonék megkeresése. Räikkönen nevének kapcsolatba hozása a Renault-val plusz felhajtást, reklámot jelent a csapat körül, ami mindig jól jön, de különösen a szezon hajrájában.

3.    A Renault ettől a szezontól élvezi a LADA cégcsoport támogatását, ezáltal a cég kasszáját gyarapító orosz tőkét. A francia gyár a LADA és a Dacia márkák megvásárlásával középtávú célnak tőzte ki a kelet-európai autópiac meghódítását. Ehhez kulcsfontosságú volt egy orosz pilóta, Vitalij Petrov F1-es kocsiba ültetése. A Renault tehát elindult egy stratégiai „ösvényen”, amiről a Räikkönennel való megállapodás után egész biztosan le kellene térnie. Ez azonban – mint már említettem – ütközik a márka kelet-európai terjeszkedési stratégiájával.

4.    Petrov érdekes színfoltja volt idén a mezőnynek, de néhány futamtól eltekintve (Isztambul, Hungaroring) nem tudott kiugróan jó és/vagy egyenletes teljesítményt nyújtani. Az orosz sofőr szerződése csak év végig szól, annak meghosszabbításáról már nyár eleje óta folynak a tárgyalások. Boullier tudatosan igyekszik leverni Petrov árfolyamát (finoman, de folyamatosan kritizálja a teljesítményét), amivel az lehet a célja, hogy csapata még több orosz pénzforráshoz jusson. Persze, ha az oroszok azt akarják, hogy pilótájuk jövőre is versenyképes kocsiban ülhessen. Ezzel csengenek össze a „Petrovot a Lotushoz” frázisok is.

5.    Egy Räikkönen-kaliberű világbajnok sztárgázsit is feltételez, amire a Renault sem anyagilag, sem morálisan nem áll készen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Amikor 2008-ban visszatért a franciákhoz, Fernando Alonso kénytelen-kelletlen elfogadta, hogy a fizetése jelentősen (35-40 %-kal) csökkenjen. Robertsonék pedig sokkal okosabbak annál, mintsem hogy egyetlen csapathoz ajánlják be pártfogoltjukat. Mindemellett a Red Bull személyes szponzorációja is inkább amellett szól, hogy Kimi a jelenlegi vb-éllovas gárdánál kössön ki, ne egy győzelemre esélytelen csapatnál.


Vitalij Petrov teljesítményén sok múlik a hátra lévő öt futamon. Ha jól megy, maradhat, ha nem, jöhet Räikkönen (Fotó (c) Renault F1)

Mindeközben Christian Horner megkönnyebbülten szemléli, hogy végre valaki másra terelődött a reflektorfény, és nem őt faggatják arról: vajon Sebastian Vettel, vagy Mark Webber helyét veszi át Räikkönen a Red Bullnál? Vettel karrierjének felépítésébe a Red Bull nagyon sok energiát és pénzt fektetett be az elmúlt hat évben, így logikusan ő lenne az első választás. De mi van akkor, ha Webber megnyeri a világbajnokságot?

Túl sok itt a tisztázatlan kérdés.
 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr212295168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2010.09.14. 12:15:02

Nem csak sok tisztázatlan kérdés van, hanem iszonyatosan sok ember rendelkezik igencsak szines fantáziával. De azért az tetszik hogy még nincs is uborka szezon, mégis mennyit foglalkoznak Kimivel:)

Real Simon says 2010.09.14. 12:43:09

@Sünmami: Alonso megint nyer a Ferrarival. Schumachernek ez az év már elúszott. Van még más igazán nagy név, régi világbajnok, aki aktív? :)

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2010.09.14. 13:47:03

Azért a cikkhez pár gondolatot hozzá tennék. Már csak a borom védelmében is :) A Renault kelet-európai terjeszkedésének stratégiáját semmiképpen sem borítaná fel, ha Petrov nem lenne pilóta, hiszen (azon kívül, hogy egyet értek azzal, hogy érdekes egyéniség) elég komoly érvek szólnak ellene, az idei szereplését illetően, ha összevetjük Kubicával. Egy ilyen horderejű stratégiát nem egy emberrel erősítenek. A Lada talán még boldogann lenne Kimivel. Kimaradt az is, hogy a MasterCard, mint szponzor beszállna Kimivel az F1-be, ami azt gondolom, jelentősen erősíti a Renault anyagi potenciálját. És ami még fontes lehet, a Renault nem kizárt, hogy rövidesen teljes vállaltként tér vissza az F1-be, nem hiszem, hogy Petrov miatt tenné.

Sünmami 2010.09.14. 13:47:14

@Real Simon says: Róla aztán tényleg nem lehet elmondani hogy "inaktív", sokunk örömére:) Senkitől nem olvastam pl. cikket "imádott" vb győztes Hamiltonunkról aki igen aktívan már az első körben homokozni (bocs kavicsozni) ment. Mondjuk nekem ez a sorrend tökéletesen megfelelne hogy egyik évben a végén, másik évben az elején és felváltva bármeddig:) Igaz, csak egy helyen olvastam nemzetközi sajtóvisszhangról, de furcsának találtam hogy Hamilton kiesésén (és ezzel egyidőben a vb.címhez való közeledésének távolodásáról) ugyan írtak, de Button szerintem nagyon jó teljesítményét azért nem emelték az egekbe.

Sünmami 2010.09.14. 13:50:37

@Szende Szandi(nista): Akkor gondolod hogy Kimi tényleg megfizethető lenne? Mert nekem leginkább ezirányban vannak aggályaim.

Sünmami 2010.09.14. 14:08:07

@Szende Szandi(nista): Ez alapján elképzelhető, hogy Kimi megfizethető lesz? @Sünmami:

Sünmami 2010.09.14. 14:11:39

Mé nem tudok innen kommentet törölni?

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2010.09.14. 14:19:52

@Sünmami: Gondolj bele, Kimi azért szállt ki az F1-ből, mert nem akarta veszni hagyni a Ferrari által szerződésben megállapított pénzét. Ugyan is, ha konkurens csapathoz ment volna,(értsd topcsapat) nem fizetik ki. A rallyt nagyon élvezi, de ott sok év alatt keres annyit, mint az F1-ben egy év alatt. A MasterCar számára sokat érhet egy ekkora egyéniség (12 millióról szólnak a pletykák)

simon weber 2010.09.14. 15:42:57

Én azt is simán el tudom képzelni, hogy a Mercedesnél talál autót Kimi. Schumacher enyhén szólva is leírta magát. Oké tudjuk az első gumik nem fekszenek neki. De a Mercedesnél ekkor ment fel a pumpa, amikor a Hungaroringen majdnem nekipaszírozta a falnak RB-t. Szerintem többet árt a márka imidzsének, mint amennyit hozott. (Fénykorában sikereivel palástolta az arroganciáját, most viszont kibújt a szög a zsákból.) A német sajtóban egyre többet cikkeznek arról, hogy Schumi alól szép lassan csúszik ki a talaj. Az edzéseken csak kétszer tudta Rosberget lenyomni és egyébként is, nagyon beleszürkül a középmezőnybe.

Norbert Haug csípi a finnt. Ráadásul tavaly már a McLaren álmodozott arról, hogy Kovalainen helyére visszahozzák Kimit, de akkor végül nem sikerült tető alá hozni az üzletet. (A szakítás előtt a pilótagázsik felét a Mercedes állta.)

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2010.09.14. 16:06:52

@simon weber: Lehet, hogy egyszer majd ott köt ki, de hogy nem jövőre, azt borítékolnám. Ross Brawn és Schumi még mindíg komoly potenciál, az újságoknak meg növelni kell a példányszámot. Ha jövőre sem megy, akkor érdemes elgondolkodnia, de ne feledkezzünk meg arról, hogy jövőre a gumik tekintetében mindenki az alapoktól kezdi. A német a Ferrarihoz kétszeres világbajnokként ment, és várni kellett 4 szezont, hogy ismét a csúcsra érjen.... Egyfolytában 5-ször. Aki egy évből próbál messzemenő következtetést levonni, az szerintem nem tudja helyesen felmérni a helyzetet. Most roszz, de nem biztos, hogy jövőre is az lesz....meglátjuk. (Soha sem voltam Schumi fan, de idén drukkolok neki)

Sünmami 2010.09.14. 16:53:33

@Szende Szandi(nista): Tökéletesen tisztában vagyok azzal amit az első mondataidban írtál, szerintem a helyében a világon senki nem cselekedett volna másként. Mindenki pénzből él:) Az is tiszta sor, hogy a rallyban töredéke a fizetésének ahhoz képest, amit az F-1-ben keresett. Viszont most látványosan jól érzi magát, túlzottan is konfliktus kereső és valljuk be őszintén, ami most az F-1-ben megy, az olyan mintha egy méhkasba csöppenne vissza. Keresett már Ő annyi pénzt, hogy megelégedjen egy olyan munkával, ami ugyan kevesebbet hoz a konyhára, de szórakoztatja.

Sünmami 2010.09.14. 16:57:28

@Szende Szandi(nista): Én is csak ugyanazt tudom írni, hogy nem voltam egy M.S. fan, de jól látod, nem kell még őt leírni. Nekem már régóta van egy olyan gyanúm, hogy nem volt véletlen az három éves szerződés. Nem most jött le a falról, tudta hogy mit csinál. Tuti bevállalta ezt az évet tesztnek, hiába mondják sokan hogy égeti magát, annyi pénzért lehet hogy én is megtenném, megfizették érte keményen. Jövőre meglepetést fog okozni, én nagyon úgy érzem.

==T== 2010.09.21. 17:00:19

@simon weber: Miért írta volna le magát? Kimi utolsó két éve még cikibb, mert 2008-ban pl. egy vb-re esélyes autóval ment gyengén.

==T== 2010.09.21. 17:02:06

@Real Simon says: Kétlem, hogy Alonso megnyerné a vb-t. Valamelyik Red Bullos lesz. És emiatt kétlem, hogy bármelyiket lecserélnék Rajkóra, mivel nem úgy néz ki, hogy szükség van rá. Egy Massa - Webber helycsere már reálisabban hangzik - volt is szó róla, persze csak pletyka szinten.

Real Simon says 2010.09.22. 09:42:57

@==T==: A Ferrari nem fogja átadni Massát a Red Bullnak, pláne nem Webberért. Nekik Vettel kell - majd, ha eljön az ideje. Räikkönen pedig... most azért esett az ázsiója a pilótapiacon, már nem fogják neki megadni azt a pénzt, amit a Ferrari megadott.
Száguldó cirkusz