HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Utcai expressz - Szingapúri GP tech háttér

2010.09.22. 07:00 Real Simon says

Búcsút vett Európától a száguldó cirkusz, most kezdődik a világbajnokság hajrája. Az utolsó öt futam közül elsőként Délkelet-Ázsia legkisebb állama, Szingapúr utcai pályája látja vendégül a mezőnyt. (Kóti Gergő)

Nelson Piquet mondta annak idején, hogy Monacóban versenyezni olyan, mint helikopterrel leszállni a nappalidban. Ez a megállapítás a szingapúri pályára is ugyanúgy illik, annyi nehezítéssel, hogy a Marina Bay-ben található pályán éjszaka kell landolni a helikopterrel.

Annak érdekében, hogy az éjszakában a versenyzők mégis lássanak valamit a pályán, a szervezők 108 423 méter elektromos kábelt, 240 acél villanyoszlopot és 1600 reflektort használnak fel, melyek fogyasztása a verseny alatt meghaladja a hárommillió wattot.

Az idei versenynaptár 19 állomása közül öt helyszínen – Isztambulban, Interlagosban, a Yas Marina pályán (Abu Dzabi), Jeongamban (Korea) és Szingapúrban – köröznek a versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban. Ez extra megterhelést jelent a nyakizmokra, hiszen ezeken a pályákon a balos kanyarok vannak többségben, melyek a pilóták nyakának „gyengébbik” oldalát veszik jobban igénybe.



Szingapúrban elsősorban derékszögű, lassú kanyarok alkotják. Annak ellenére, hogy számos ponton alakítottak ki bukóteret, a pálya még így is rendkívül szűk. A kör első két szektorában, ami közútból van leválasztva, rengeteg a bukkanó, ami a féktávokon komoly fejtörést okoz a pilótáknak. Mivel évente csak egy versenyt rendeznek a miniállamban, az aszfalt pénteken még alig tapad, de a hétvége folyamán fokozatosan javul a helyzet, ahogy az ideális ív kezd felgumizódni.

A lassú kanyarok miatt a Marina Bay Circuit nem jelent kihívást a gumik számára. Az egyedüli nehézséget az aszfaltburkolatok közötti különbségek jelentik. Extrém megterhelést jelent a verseny a fékek számára, nem annyira a fékezés keménysége, hanem a gyakorisága miatt. A féktárcsák megfelelő hűtése ezért kulcskérdés, tekintettel a rendkívül páradús, meleg levegőre.

A legjobb előzési lehetőséget a Raffles Boulevard végén található hetes kanyar előtti féktáv kínálja a versenyzőknek. A 290-295 km/órával száguldó autók 100 méter alatt körülbelül 170 km/órát lassulnak. Ezalatt a két másodperc alatt a pilóta 113,9 kilogrammos súllyal nehezedik a fékre, és 4,4 G-s nehézségi lassulás préseli az ülésbe.

Ami a felfüggesztéseket illeti, a hangsúly a kigyorsítások közbeni stabilitásra és a mechanikai tapadásra helyeződik. Az autók orrát keményre, míg a hátsójukat lágyra hangolják. Bár az utcai autók számára az aszfalt tükörsimának tűnhet, a kemény rugózású F1-es kocsik számára rendkívül buckás, így a kocsik hasmagasságát meglehetősen magasra, 5-7 milliméterre állítják.

Monte-Carlóhoz hasonlóan Szingapúrban is a lehető legmeredekebb szárnyállást használják. A kanyarokban mégsem ez a döntő tényező, hanem a mechanikai tapadás. A magas leszorítóerő-szintnek inkább a féktávokon, illetve a kigyorsításoknál van jelentősége.

„Az utcai pályák közel állnak hozzám, ezért várom már a Szingapúri Nagydíjat. A pálya rendkívüli koncentrációt igényel és tele van kihívásokkal, különösen az utolsó szektor, ahol rengeteg a kanyar. Bár a versenyt éjszakai sötétben rendezik, a versenyzők szemszögéből nézve nem sok különbség van a napsütéshez képest” – meséli Robert Kubica, akit a futam egyik titkos esélyesének tartanak.



A tavalyi futamot a Renault-botrány tette emlékezetessé. Ugyanis nem sokkal a futam előtt robbant a bomba, miszerint a 2008-as versenyen Nelson Piquet a csapatvezetők utasítására csapata falnak autóját azért, hogy így Fernando Alonso nyerhessen. A balhé következményeként Flavio Briatore csapatvezető és Pat Symonds technikai igazgató távozni kényszerült, a Renault-t pedig az összes komoly szponzora elhagyta.

Azért verseny is folyt a pályán. A futamot a pole pozícióból induló Lewis Hamilton magabiztos versenyzéssel nyerte, megelőzve Timo Glockot (Toyota) és a Renault becsületét megmentő Fernando Alonsót.

Marina_Bay_Street_Circuit tech_file
Szingapúr, 2010. szeptember 24-26.

Pályahossz: 5,073 km
Versenytáv: 61 kör = 309,316 km
Padlógáz: 44%
Seb.váltás körönként: 76
Fékek igénybevétele: nagyon magas
Leszorítóerő: nagyon magas (10/10)
Gumikopás: közepes
Idei gumiválaszték: szuperlágy (Supersoft) és közepes (Medium)

2009-es eredmények:

Pole pozíció: 1:47,891 (169,071 km/h) Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
Leggyorsabb kör: 1:48,240 (168,725 km/h) Fernando Alonso (Renault)
Csúcssebesség: 292 km/h Kimi Räikkönen (Ferrari)
 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr982313829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Simon Péter EPI 2010.09.22. 17:00:57

ha már rászánták a pénzt, ledes világítással is megoldhatták volna
3 millió watt az nem semmi :D

Sünmami 2010.09.22. 17:22:59

@Simon Péter EPI: Szabadalmaztasd:) Jó pénzért:) Én nagyon várom ezt a versenyt, egyre izgibb. Gyanítom hogy minimum egy alkalommal meglátogatja őket a Safety Car:)

Real Simon says 2010.09.22. 23:42:59

@Sünmami: igen, és valahogy Massát érzem a levegőben, jól fog menni. Meg Hamilton, ő a másik tippem. We will see!

Sünmami 2010.09.23. 08:50:34

@Real Simon says: Nekem is van tippem, de nem a hétvégére, hanem az évad végére. Az általad másodikként említett, számomra egyébiránt nem favorizált és egyáltalán nem szimpatikus, viszont piszokul tehetséges pilóta idén újból VB lesz:(

Real Simon says 2010.09.23. 10:16:39

@Sünmami: Ez derék! Nem kell szeretni valakit, de attól még nem szabad nem elismerni a tehetségét, ügyességét. Cool!
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása