HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A Porsche visszatérne a Formula-1-be

2010.10.01. 15:34 Real Simon says

Megfontolja a Formula-1-be való visszatérés lehetőségét a Porsche – jelentette be a Párizsi Autószalon sajtónapján Matthias Müller, a stuttgarti székhelyű luxusmárka új elnöke.

Ez azt jelentené, hogy a Volkswagen ralis elkötelezettsége (korábban írtunk róla az SzC_blogon) ellenére a német konszern tovább keresi a módját annak, hogyan vehetne részt a száguldó cirkuszban.

Matthias Müller szerint az lenne az ideális felállás, ha továbbra is az Audi készítené a sportprototípusokat; a Volkswagen (a Polo alapjain) fejlesztené az Intercontinental Rally Challenge-ben (IRC) indítandó raliautót, illetve a Dakaron részt vevő Race Touareget; a Porsche pedig visszatérne a Formula-1-be, ahol eddig már háromszor szerepelt.

Az Audi 1999 óta fejleszti LMP1-es sportkocsijait (R8, R10, majd R15), jelenleg az R18-as modellen dolgoznak, amely jövőre kerül bevethető állapotba. A Porsche 1998 végén hivatalosan véget vetett a gyár sportkocsi-programjának, de 2005 óta ismét rendelkezik egy LMP2-es prototípussal (RS Spyder), amelyet elsősorban amerikai csapatoknak értékesít (ALMS-sorozat).

A Porsche Formula-1-es históriája 1958-ig nyúlik vissza, amikor a németek kicsi, de megbízható F2-es autójukat alakították át, hogy az megfeleljen az F1-es előírásoknak. Három éven át csak néhány kiválasztott futamon álltak rajthoz, majd 1961-től (a másfél literes motorformula bevezetése után) gyári csapatként jelentek meg.


Dan Gurney a Porsche első GP-győzelme felé robog 1962-ben Rouenban
A márka első pole pozícióját Dan Gurney szerezte meg (Nürburgring, 1962), miként az első győzelmet is (Francia GP, Rouen). Az amerikai kiválóság 1961-ben, három dobogós helyezésének köszönhetően harmadik lett a vb-pontversenyben.

A TAG Porsche Turbo az 1983-as Holland Nagydíjon mutatkozott be egy McLaren gyomrában, majd Niki Lauda hajszál híján megnyerte a V6-os turbó harmadik versenyét Kyalamiban. A McLaren-TAG Porsche Turbó a 16 futamból tizenkettőt nyert Lauda és Alain Prost irányításával 1984-ben, a vb-címet az osztrák legenda hódította el. Prost 1985-ben és 1986-ban visszavágott, és az első duplázó világbajnok lett Jack Brabham (1959/60) óta. A német gyártó 1987 végén vonult vissza, három világbajnoki címmel és 25 GP-győzelemmel a tarsolyában.

Niki Lauda az 1-es rajtszámú McLaren-TAG Porschéval, 1985-ben

Négy év elteltével a Porsche újabb babérokra vágyott, ezért 1991-re megegyeztek egy V12-es szívómotor kifejlesztéséről az Arrows istállóval. A német-angol elegy azonban ezúttal nem működött, Michele Alboreto és Alex Caffi csak nyögvenyelősen tudta kvalifikálni magát a versenyekre. A Porsche „időt kért” – kihagyták a Brazil és San Marinó-i GP-t –, de azután sem mentek jobban a dolgok. Hiába cserélték le Caffit Stefan Johanssonra, a sorozatos motorhibák miatt egyszer sem tudtak célba érni a Footwork-kocsik, mire a Porsche sértődötten (!) felmondta a szerződést, és négy szégyenteljes futam után hátat fordított az F1-nek. 
 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr242337568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sferrari 2010.10.01. 17:46:51

én örülnék neki :)

Sünmami 2010.10.02. 10:02:09

@Sferrari: Én is örülnék:) És akkor már ketten vagyunk:) Tényleg nem akarom megbántani a végén kullogókat, de azért ennek a márkának húzósabb lenne a PR vonzata.

simon weber 2010.10.02. 10:42:05

A Arrows-zos próbálkozása a Porschének elég nagy pofon volt. Nagy mellénnyel vágtak neki az F1-nek a McLarenek időszak után és igen csak beégtek. Akkoriban egy Forma-1-es motor 130 kiló volt, erre a Porsche épített egy 213 kilós motort, amelyet később 198 kilóra faragtak. Ráadásul gyenge is volt az erőforrás. Az Arrows csapatfőnöke Jacky Oliver konkrétan megzsarolta a németeket, mert ki akart szállni a szerződésből. Csináltak egy összehasonlító tesztet. Alborto a Cosworth motoros verzióval 1,5 másodperccel volt gyorsabb mint a Porschével. Azt mondta Max Weltinek a Porsche versenyigazgatójának, hogy ha a Porsche nem száll ki, akkor Jerezben a sajtó jelenlétében méreti le a motorjukat az Arrows boxban. A Porsche félve a blamázstól végül viszakozott.

Ezután a Porsche arra gondolt, hogy megvásárolja az Ilmort... de az igazgatótanács elutasította.

1993-ban az Audi akart a McLarennek házasodini. El is készítették a motort, de végül nem mertek belevágni. Sokáig nem sikerült titokban tartnai a dolgot, mert a beszállítói rendeléskből egyből tudta a konkurencia, hogy az Audi miben mesterkedik.

simon weber 2010.10.02. 10:53:28

A Porsche nagyon dilettánsan állt hozzá akkor a Forma-1-hez. Két 6 hengeres motort épített össze...

A McLaren esetében kicsit más volt a helyzet. AKkoriban a Porsche remek turbómotorokat gyártott a C-csoportos vb-re, ráadásul John Barnard a motor minden paraméterét megadta és úgy építette meg az autót. Az Arrowsnál csak egy rahedli pénz volt. A japán Ohashi, a Footwork cég tulajdonosa 25 millió dollárt adott a Porschének (ezt később a szerződés felmondűsakor visszakapta), az Arrowsnak meg 35 millió fontot. A nagy pénzek ellenére besültek.

Sünmami 2010.10.02. 15:27:14

@simon weber: Változnak az idők:) Az akkor volt, most meg lehet, másként lesz.

Real Simon says 2010.10.02. 18:16:33

Köszi az információdús kommenteket (már megint), kedves S. Weber! Szerintem mindenki azt hiszi, hogy rokonok vagyunk, de sietek leszögezni, hogy sem Simon Weber, sem a szintén sokat kommentező Simon Péter (EPI) nem rokonom! :)
Köszi a kommenteket, várom őket továbbra is!

Real Simon says 2010.10.02. 18:19:59

Ami a motor konstrukcióját illeti: ez a '91-es Porsche V12 az elrettentő példa volt arra, hogyan NEM szabad F1-es motort építeni (két V6-os blokkból). A Porsche felháborítóan nagy melllénnyel állt a projekthez, Jackie Oliver viszont nem volt hülye, egyből vágta, hogy ezzel a monstrummal bajok lesznek. Ahogy S. Weber írta, a Porsche motorja majdnem 2 mázsát nyomott, miközben a Honda V12-ese csak 137 kilót, a Renault V10-es pedig 118-at! Így nem volt esélye a németeknek - de sztem még egyszer nem követnék el ugyanazt a hibát...

Simon Péter EPI 2010.10.02. 19:28:35

@Real Simon says:
így van. nem megvesztegetett rokonok vagyunk, hogy népszerűsítsük és kommentelgessünk, csak lelkes rajongók :D

Sünmami 2010.10.03. 12:19:56

@Real Simon says: Nem mondod?:) Pedig meggyőződésünk volt hogy hajnaltól éjszakáig "téglák" beépítéssével ütöd el az időt:)

Bocs hogy ötletelek, de szerintem mivel szerencsére sok új tag van, nem ártana propagálnod az SZ_C fő oldalán hogy regisztráljanak bogon belül (esetleg.......más oldalon is ahol cikket írsz:) és itt is kommenteljenek, mert a kép azt mutatja hogy erre még rá kell vezetni őket. Mégegyszer bocs, de én így látom.

Real Simon says 2010.10.04. 11:24:20

Jó az ötlet, meg fogom csinálni (propagálni), csak egy kicsit később. Köszönöm! ;)

==T== 2010.10.10. 22:22:07

@simon weber: Az akkori McLarennel a Chrysler-Lamborgini is majdnem szerződést kötött. Vagyisa McLaren a Chrysler Lamborghinivel. Asszem Senna tesztelte is.

Amúgy abban az időszakban, mármint 89-93-ig elég sokan próbálkoztak az F1-el. Egyfelől cspatok, másfelől gyártók is. Ki emlékszik pl. a Subarura, mint motorszállítóra? De olyan is volt, hogy egy módosított F3000-es autóval indult el egy csapat.

A Porschével kapcsolatban jobban örülnék, ha Le Mansba térnének vissza egy prototípussal, ide meg jöhetne az Audi.

Real Simon says 2010.10.11. 09:31:20

@==T==: Senna 1992 végén tesztelte a Lamborghinit (ami akkor a Chrysler tulajdonában állt), és nagyon tetszett neki a motor, főleg a középső és felső ford.szám tartományban (naná, hisz V12-es volt). Össze is jött volna a McLaren-Lambo megállapodás, de a Chrysler az utolsó pill-ban megvonta az F1-es büdzsét, így jött a Ford '93-ra.

Az ok, amiért olyan sokan próbálkoztak 1989 és '92 között, az a turbók betiltása, a szívómotorok visszaállítása volt. Az FIA és a csapatok a költségek drasztikus csökkenésére számítottak - de persze nem úgy lett. A Subaru valóban megjelent a Coloni partnereként (nekik volt módosított F3000-es kasztnijuk), de nem tudták kvalifikálni egyetlen futamra sem.

Kösz a kommentet, jó kis historic volt! ;)

==T== 2010.10.11. 16:26:27

@Real Simon says: 93 őszén volt, Estorilban. A 93-as autóba szerelték be. Van is róla pár kép, egy hófehér Meki meg ugye a sárga sisak. Senna állítólag nem is volt teljesen elégedetlen

www.f1csatorna.hu/webimages/2009/01/as-est93-test.jpg

92-ben Dennisék Renaultot akartak, de azt a Ligier kapta meg. Gyári Fordot is kaphattak volna, ha több évre aláírnak.

Úgy emlékszem a Life néven futó csapatnak is f3000-es autója volt.
Száguldó cirkusz