HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Az Audi miatt csúszott az új F1-es motorok elfogadása

2011.06.28. 13:31 Real Simon says

Az Audi meglebegtetett F1-es beszállása, majd visszalépése miatt csúszott június végére az új Formula-1-es motorok elfogadása - árulta el Adrian Newey, a Red Bull főtervezője. A Forma-1-es Bizottság csak múlt hét csütörtökön szavazta meg a V6-os turbómotorok 2014-es bevezetését, miután a Volkswagen-konszern visszalépett.

Sokáig úgy látszott, hogy a Renault érdekében áll a soros, négyhengeres kis turbók bevezetése, az eredeti tervek szerint 2013-tól. De a Forma-1-es Bizottság a megbízhatósági versenyeken aktív Audi visszalépése miatt döntött úgy, hogy egy évvel (2014-re) elhalasztja az új motorok bevezetését, és soros négyhengeresek helyett V6-os turbók lesznek a száguldó cirkuszban.

Dr. Wolfgang Ullrich (középen), az Audi motorsportfőnöke a gratulációkat fogadja Le Mans-ban. A németek nem kérnek elnézést az F1-es brigádtól (Fotó: Audi)

A szakemberek előtt nem volt titok, hogy a Volkswagen-konszern is részt vett az előzetes egyeztetéseken, az Audi F1-es benevezését fontolgatták. Ennek a németek két feltételt szabtak: a motorok kicsik (lehetőleg soros négyhengeresek) és környezetbarátok legyenek. De hogy a németek addig merészkednek, hogy maguk javasolják az új motorformulát az FIA-nak, majd a döntés előtt visszakoznak, arra senki nem számított.

"Az Audi volt a motortárgyalások mozgatórugója. Kijelentették, hogy ha soros, négyhengeres turbómotorok lesznek, beszállnak a Forma-1-be. Az összes csapat belement ebbe, hogy bevonzzuk az Audit. Mindezek után mégis úgy döntöttek, hogy köszönik szépen, de egyáltalán nem érdekli őket az F1, mi meg hoppon maradtunk a négyhengeres turbókkal"
- nyilatkozta Newey a BBC-nek.

A Motorsport-Total.com úgy tudja, az Audi igazgatótanácsa már februárban kész tények elé állította a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA). Márciusban aztán az Audi technikai igazgatója, Ulrich Hackenberg kiengedte a szellemet a palackból, amikor így nyilatkozott: "Ez (az F1) nem nekünk való. Biztosan vannak gyártók, amelyeknek igen, mi viszont nem tervezzük a beszállást."

A Volkswagen-konszernt (amelynek egyik luxusmárkája az Audi) az amerikai NASCAR-sorozattal is hírbe hozták, ám májusban a németek bejelentették, hogy 2013-tól saját csapattal fognak indulni a rali-világbajnokságon (WRC).

Az Audi visszalépése amellett, hogy nem volt elegáns, kellemetlen helyzetbe hozta a jelenlegi F1-es motorszállítókat is.

"Mérnöki szempontból nem könnyű a négyhengeres turbómotor beszerelése, mert előbb egy keretet kell köré építeni, így nem lehet ideálisan kihasználni a felépítését. Ebből a szempontból egy V6-os motor sokkal jobb csomag, 2014-től ilyen erőforrásokat fogunk használni. A fordulatszám-tartományokról még folynak a tárgyalások, jelenleg 14-16 ezer/perces maximális fordulatszámról beszélünk" - árulta el a kompromisszumos megoldás részleteit Adrian Newey.

5 komment

Címkék: red bull motor; f1; formula 1; renault; audi; motorszabály; szabályváltoztatás; 2014; newey;

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr573021711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szvakeniko 2011.06.28. 13:55:51

Érdekes, érdekes.
Azt hiszem, Stoddart mondta: A F1 a legjobb hely arra, hogy milliárdosból, milliomossá válljon az ember.
Lehet hogy az Audi is erre jutott, meg azért lássuk be, a Toyota példája meg a BMW.é is elrettentő lehet. Rengeteg pénz, de vb cím nélkül, és komoly eredmény nélkül (ez inkább a Toyota esete). Talán jobb ha megmaradnak a kaptafánál, ahol sikeresek, és remekül szerepelnek. Lásd Le Mans.
Nekik is pénz a pénz, és azért nem olcsó kocsikat árulnak, hanem felső vagy luxuskategóriás járgányokat, azokra pedig elég szük rétegnek van zsetonja.
Azért pedig hogy beszálljanak nagy dirregl, durral, mint a Toyota, hogy vbt akarunk meg nyomatjuk bele a pénzt, és beégesség magukat, presztizs bukást is jelentene.
Első egy két évben nem hiszem, hogy nagy eremdényt tudnának felmutatni. És a F1 költésgesebb muri, mint más kategóriák, persze ott is költenek rendesen, de itt azért többet, jóval többet. Meg aztán mire összeszednek egy jó, és szakember gárdát....
Szerény véleményem az, hogy persze érdekelt volna a lehetőség, mint Audi, és gondolom nem csak engem. De azért, hogy legyen még egy HRT, vagy egy Virgin, már bocsánat köszi nem.
Mert igen kellenek olyanok is akik a sor végén kullognak, persze, de éppen tegnap vitázgattam azon, hogy van értelme?
A szponzoroknak, támogatóknak megéri, hogy egy ilyen csapatot támogat? Akinek ereményei sincsenek, és küzdenek létért?
És sokszor képernyőn sincsenek?
Igen persze az új pilóták bemutatkozásának jó színtere, de akkor is.
Én szívesebben látnék, egy Nascar és Indy típusú versenyt, ahol bárki nyerhet, még akár az utolsó is, és nem 2-3 csapaton múlik a vb. De hát ez csak egy ideál.

Real Simon says 2011.06.28. 14:07:13

Ne haragudj, de a hsz-od első harmadában mintha a VW/Audi pr-osánek az indoklását olvasnám arról, miért nem szállnak be az F1-be. :)
Azt látni kell, hogy egy F1-es beszállást sohasem lehet rövid távra tervezni, ez csak közép- vagy hosszútávon lehet kifizetődő. Vagyis, ha a VW jönne, minimum 5-6 évre jönne, és az első 2 évet rááldozná a tanulásra, ahogy a Toyota is tette (ők kicsit hosszabb időt töltöttek az iskolapadban, de ez egy másik történet:)). A Volkswagen/Audit mutatnák a kamerák éppen eleget, hidd el nekem! Az emberek nagyon kíváncsiak lennének rájuk, főleg Európában, és Bernie papa is gondoskodna arról, hogy a szezon végén, amikor Wolfsburgban kiértékelik a tévés szereplések arányát, elégedettek legyenek a fejesek.
Az Audinak már most van egy nagyon erős szakembergárdája (lásd: 10 győzelem Le Mans-ban), és ezzel a névvel, ennyi pénzzel szinte bárkit meg tudnának szerezni más F1-es csapatoktól. Láttunk már erre példákat. Ők nem lennének a HRT, Virgin szintjén, ezt garantálom. Németek = addig csinálnák, amíg nem nyernek, ha a fene fenét eszik is. A Toyotát is a vége felé már német szakemberek irányították, 2008/2009-ben több dobogós helyezést szereztek, mint korábban bármikor (2005 kivételével).
Szerintem a Toyota rosszkor szállt ki, és túl sok pénzt szórt el felesleges dolgokra ahelyett, hogy a versenyautó fejlesztésére költötték volna. Ennél rosszabbul már csak a Honda időzítette a kiszállást, ami, ugye, simán világbajnok lett volna 2009-ben, Ross Brawn irányításával.
Nem tudom, hogy mondják japánul, hogy C'est la vie! :)

rognork 2011.06.28. 14:54:22

@Real Simon says: egyetértek, mindkettő japó a legrosszabkor szállt ki a buliból, amikor már beérett némi gyümölcs. Az audi sem úszná meg jobban a dolgot, de sztem egy ilyen név mellé már a második évben nagy eredményeket várnának, ami persze irreális. Jürgen meg anyázna a tévé előtt, hogy mi a fene van már, nem ehhez vannak hozzászokva.
Mindenesetre nem hiányzik senkinek a szívás, amikor más fronton baromi jól állnak. Szerintem nekik presztízs veszteség lenne, és nem akarnának 10 évet rááldozni erre.
A végeredménynek azért örülök, pokolba sornégyesekkel.

szvakeniko 2011.06.28. 16:39:54

Értem, hogy hosszútáv. De tíz év, és kitudja hányszor annyi pénz, de mire az megtérül...
Én nem tudom az emberek többsége hogy gondolkodik, de, én pl. nem szívtam azért marborót, mert a Ferrari velük szerződött, és nem iszik a párom azért Red Bull, mer tneki ők a kedvenc csapata. reklám reklám, de megéri? Persze az ember figyeli melyik márka hol hogyan teljesít, de ha lenne több száz millám csak azért nem venék mondjuk Ferrarit mert vb-t nyert, ez inkább a gazdgoknál is presztizs, sok a dohány drága cuccba járok, mert ezzel is jelzem a hovatartozásom. Kicsit olyan mint az őskorban ha egy nőn sok ékszer, és festés volt, akkor az magas rangot, és tiszteletet jelölt.
Meg az egy dolog, hogy mit ér el Le Mansban, de azért ez más tészta. És jóval több időt, és pénzt igényel.
Tisztelettel, bárkit meg tud szerezni?
Ugyan már. Schumachert is hívta a Toyota, üres lapot kapott bármit kérhetett volna, bármennyi pénzt. Nem ment. Newey is nyilatkozta hiába hívják az olaszok dupla vagy tripla pénzért nem megy.
Miért? Mert fut a szekér, és jönnek az eredmények, kezdhetné előlről amit pár éve a Red Bullnál. Ő sem bolond. Ez mind rengetej éjszakázás, idő, és küzdés.
Nehéz a csúcsre vezető út, ott maradni még nehezebb, de onnan lejutni is könnyű. Newey is csak akkor menne, ha gázban lenne a RB. Egyenlőre minden szempontból jó neki.
Azért visszatérve, lehet hogy a pénz beszél, de nem mindig, és mindenkor. Van ami, aki nem megvehető kilóra. És bár fejet hajtok a németek előtt lásd focis poén, hogy tök mindegy kijátszik, úgyis ők nyernek. De ezért ne felejtsük már el a japán mentalitást sem, nem véletlenül szorongatták meg az amerikaikat a 2.vhban sem, és nem véletlenül jók mindgyárilag, és mind munkamorálilag.
De úgy érzem, persze mindig mondom ez amit leirok az én véleményen, és felteszem sokan nem értenek vele egyet, de az már csoda lenne, ha első két évbe pontot szereznének, és jó eremdényük lenne. Azon meg Bernie papa sem tudna mit promótálni. A BMW jól elgondolta, hogy a Williams mögé áll és aztán lépki tapasztalatokkal a háta mögött, de nekik sem lett akora sikere mint ahogy várták.
Ahogy ezt anno az öreg Ferrari megmondta, itt manufakturák érvényesülnek. Minden egy helyen, és egy kalap alatt. Ezt hozta vissza Todt, és Brawn is a Ferrarihoz, és ezért lettek sikeresek.
Igen a Toyota otthagyta Brawnak a milliókért kifejlesztett VB kocsit, azért megnéztem volna utólag az arukat, hogy mit szóltak amikor az ő hátukra állva megnyerték. Fájó pont lehet.
Audi pr-osa? :D Ezen jót nevettem. Ha be tudsz ajánlani akkor bevállalom :) Jó meló lenne :) ;)
jah és japánul Sajonára! (éjtés szerint irtam : )
(Nem baj hogy vitázok? Nem akarok balhét...)

szvakeniko 2011.06.28. 19:42:01

Szeretném korrigálni saját magam, Hondára gondoltam Brawn esetében, nem a Toyotára. csak előre gondoltkodtam. De a Hondára is áll ímit mondtam elég sokat öltek bele ők is, érdekelt volna az ő arc kifejezésük is.
(utólag esett le, legközelebb átnézem, bocsi)
Száguldó cirkusz