HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Villeneuve vs. Arnoux: Az F1 legnagyobb csatája

2011.08.15. 11:30 Real Simon says

Francia Nagydíj, Dijon, 1979. július 1. Gilles Villeneuve (Ferrari) csatázik, előz, kereket akaszt René Arnoux-val (Renault Turbó). Aki látta élőben, vagy azóta videón, azt nem kell győzködni, hogy ez volt minden idők leglátványosabb F1-es csatája. René Arnoux most elmeséli, hogyan látta belülről.



Az F1-es folklórban, a rajongók emlékezetében sok csata él a régi, nagy pilóták még nagyobb összecsapásairól. Juan-Manuel Fangio, Mike Hawthorn, José-Froilán González és Alberto Ascari négyes csatája az 1953-as Francia Nagydíjon, ahol a befutónál másfél másodperc választotta el a győztes Hawthornt a mögötte befutó két argentintól. Phil Hill és Wolfgang von Trips gróf végsőkig kiélezett csatája a győzelemért 1961-ben, Spában, a cápaorrú Ferrarikkal. Jochen Rindt és Jackie Stewart 24 előzést hozó párviadala Silverstone-ban, 1969-ben. Mika Häkkinen szenzációs, kettős előzése 300 fölötti tempóval Spában, Michael Schumacher és egy lekörözött BAR ellen, 2000-ben.

De mind közül kiemelkedik a Ferrari legendás kanadai pilótája, Gilles Villeneuve és barátja, René Arnoux (Renault Turbo) nagy ütközete az 1979-es Francia Nagydíjon. Hogy miért? Azért, mert a két pilóta saját és kocsija épségét is kockáztatva, kerék a kerék ellen, egymást kifékezve, megtaszajtva, az utolsó négy körben öt éles előzést bemutatva csapott össze.

Villeneuve és Arnoux csatája az 1979-es Francia Nagydíj utolsó köreiben ITT nézhető meg: http://www.youtube.com/watch?v=kl2tIFxSEGA

„Valaki nemrég azt mondta nekem: ’Imádtam azt a ’79-es dijoni futamot, életem legnagyobb F1-es élménye volt. Melyikőtök is nyert, Gilles, vagy te?’ Valójában a csapattársam, Jabouille nyert, mi a második helyért küzdöttünk, de jellemző, hogy arra már senki sem emlékszik” – mesélte a gigászi csata egyetlen élő résztvevője, Arnoux  a crash.net-nek.



A Renault forradalminak számító turbómotorja akkoriban érett be, annak is köszönhetően, hogy a sárga-fehér-feketék 1979 júniusában egy hétig teszteltek a dijoni pályán a verseny előtt. Jean-Pierre Jabouille vezette a másik Renault Turbót, a későbbi világbajnok, Jody Scheckter a másik Ferrarit, de Villeneuve és Arnoux tusája mindkettejüket háttérbe szorította.

„Nagyon kellemes emlék számomra az a verseny, akkor is, ha csak harmadik lettem. A legjobb F1-es cimborám ellen csatáztam – én sohasem neveztem versenyzőnek Gilles-t, ő a versenypályák akrobatája volt! Villeneuve ellen csak így lehetett versenyezni: egyforma volt a temperamentumunk, nagyon hasonlított a versenyzésről alkotott felfogásunk; mindketten éhesek voltunk a sikerre” – emlékszik vissza a 32 évvel ezelőtti helyzetre a francia.



„Ahogy abban az időben készültek az autók, vakon meg kellett bíznod a riválisaidban, mert ha karambolra került sor, menthetetlenül kirepültél. Ő megbízott bennem, én megbíztam benne, ezért tudtunk hétszer is koccanni. Gilles megbízható, hű barát volt a pályán és azon kívül, az életben is. Mindig nagyon kemény volt, de fair, ezért kedveltem őt.”


„Most 2011-et írunk, de még mindig arról a csatáról kérdez mindenki. Ennek több, mint 30 éve, de az, hogy még most is emlegetik, azt mutatja, hogy nagyon sok ember szívét megérintette, a rajongókét és a versenyzőkét is. A pályafutásom egyik legnagyszerűbb fejezete volt” – meséli Arnoux.

Az autószerelőből lett F1-es pilóta szerint a mostani szabályozás túl keményen bánik azokkal a versenyzőkkel, akik az átlagosnál többet hajlandók bevállalni egy-egy előzésért. A McLaren ifjú titánját, Lewis Hamiltont sok kritika érte a Monacói Nagydíjon, majd Kanadában is, amikor kockázatos előzési manőverekbe ment bele, amik ütközéssel végződtek. (Monacóban az FIA-stewardokat is kritizálta, ami még rosszabb fénybe állította be a fiatal angolt, de ez más lapra tartozik.)



„Kár, hogy ezt kell mondanom, de nem hiszem, hogy még egyszer büntetlenül elnéznének annyi koccanást egy versenyen, amennyi a mi esetünkben történt az utolsó körökben. Nem volt példa hasonlóra az azóta eltelt 30 évben. Vannak pilóták, akik koccannak, de csak kanyarokban, és annyi. Attól tartok, ha ugyanazt megpróbálnák, amit mi csináltunk, börtönbe zárnák őket” – kritizálta a mostani szabályozást Arnoux.

„Nehéz ügy ez. Ha egy versenyző ütközik, azt sohasem szándékosan, nem tudatosan teszi. Igen, el lehetne kerülni (az ütközéseket), de az a baj, hogy egy egyszerű vezetői hibáért is büntetést lehet kapni. Időről időre láthatunk súlyos büntetéseket, amelyek nem egészen indokoltak – de hát ebbe az irányba tart a sportág, ezek az új szabályok.”



Az 1979-es dijoni összecsapás után egyébként „csak” Villeneuve, Arnoux, meg a közönség és az újságírók voltak lelkesek és boldogok. A tapasztaltabb pilótákból – Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti – álló GPDA (a pilóták biztonsági- és érdekvédelmi szervezete) a következő verseny előtti eligazításon elítélte két kollégájuk veszélyes duhajkodását, Lauda különösen vehemensen követelte Villeneuve-ék megbüntetését.
De Arnoux nem hagyta magát, visszafeleselt Laudának: „Niki, te sosem kerülhettél volna hasonló helyzetbe, mert nem vagy elég tökös!”

Történt mindez 1979 nyarán, egy messzi-messzi galaxisban, a turbókorszak hajnalán...


Az elfelejtett győztes, a turbómotor első F1-es diadalát megszerző Jean-Pierre Jabouille, két oldalán a verseny igazi hőseivel, Villeneuve-vel és Arnoux-val (Francia Nagydíj, 1979.)

28 komment

Címkék: f1 karambol villeneuve turbó renault csata 1979 előzés gilles francia nagydíj arnoux ferrari; formula 1; dijon;

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr593154711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomeSeed 2011.08.15. 15:26:47

Azért Lauda is elég tökös volt, ha valaki ismeri az élettörténetét. :) Hogy a pályán milyen volt, azt tényleg a sporttársai tudhatják a legjobban, de az 1976-os iszonyatos megégése után csupán 3 évvel nem csodálom, ha odamondogatott Villeneuve-nek (is), hogy esetleg a pálya nem játszótér.

Mindegy is, ilyen talentumok, mint Vileneuve, vagy Arnoux, vagy Lauda manapság nem teremnek már.

outlaw12 2011.08.15. 16:16:56

Régi szép idők sohasem jönnek vissza.........

srank 2011.08.15. 16:38:14

@SomeSeed:
nem a versenyzők a hibásak, hanem a cirkosz szabályai ratyisodtaak el , de ez szinte az összes sportra igaz, a focitól a boxig minden kis szarér lefújnak mindent ...

pobeda 2011.08.15. 18:07:15

Fantasztikus volt,nem sokkal utána kezdtem nézni a Formula -1-et, és bizony a Arnoux volt a Ferrari versenyzője is.Nagyon kedveltem mindkettőjüket. :)

Jamesblond 2011.08.15. 20:32:20

Hát ja uraim: A videón autóverseny látható. F1! Nincs a versenyző fenekében is kamera, nincs telefirkálva a képernyő csilli-villi betűkkel, sebesség váltó karral kell váltani, meg szélesek a kerekek, meg a jobbak elérték az 1400 lóerőt is, a Tyrell-nek 6 kereke volt, meg sorolhatnám... Konstruktőri csata (is) volt. Ma meg 2.4-es szívómotorok, egyforma szárnyak, ha valaki autója kicsit más már mindenki óvást nyújt be, ha az egyik közel megy a másikhoz kap 10 mp büntit, hajjajajjj... Nekem meggyőződésem, hogy azért rajzolgatják át mindenhol a pályavonalakat, hogy ne lehessen összehasonlítani egy pl 1985-ös időt egy 2011-essel. Mert hogy jobb a beállítás, oké, de 5-6-700 lóerő mínuszt hogy a ..csába lehet kigazdálkodni? Kamu lett az F1, minden tiltott benne ami a sava-borsát adná. Pont mint a "B"-s rali. Azt is megszüntették mert túl gyors meg veszélyes volt. Viszont mindenkit érdekelt. Akit meg nem, az azért nézte hogy szörnyülködjön.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.08.15. 23:44:03

Tökösek az urak!

A mai F1 egy vicc ehhez képest..
De ugyanez van a raliban is, ahogy Mr. Blond írta. Mini, mint a raliautók királya? 20 évvel az 500 lovas Quattró után? Nahaggyámá.

Hurri Kán 2011.08.15. 23:44:14

Bazzzzz....1:06-nál az a kifékezés...

Dandie (törölt) 2011.08.15. 23:47:59

@outlaw12: azért is, mert 3 pont helyett csak 9-et használsz. Esetleg megpróbálhatod, hogy mostantól 31 pontot használsz, vagy ha ez sem hozza vissza a régi szép időket, akkor valami nagy prímmel is megpróbálkozhatsz. Például a jelenleg ismert legnagyobb prímszámmal, ami 2^43112609-1. Ha még ennyi pont sem hozza vissza a múltat, akkor már nincs több.................................................................. ötletem : (

Dandie (törölt) 2011.08.15. 23:51:46

@Dandie: Elnézést az offért. Mindig szégyellem magam, mikor nem tudom visszafogni a javaslataimat. De, most már úgy is mindegy, szóval:

@gyvy: Neked elsősorban azt javasolnám, hogy ne elégedj meg egyszerűen 2 darab (...)-al egy 5 szavas kommentben. Használj 7-8 darabot, betűk között is. Az már mindenesetre jó kezdet, hogy nem hármat, hanem egyből négyet használsz, de a jobb minőség kedvéért, azt többször is kellene!

Hurri Kán 2011.08.15. 23:54:30

www.youtube.com/watch?v=mTlQv5EPx9g

Hozzáteszem én Senna irányába mai napig 100%-osan elfogult vagyok, de azt hiszem, ilyen set azóta sem láttunk, és nem is nagyon fogunk...

Hurri Kán 2011.08.16. 01:53:26

@Dandie:
Ó..................................................................................................................

El nem tudom mondani, mennyire hálás vagyok azért, hogy figyelmeztettél helyesírásom valóban égbekiáltó hiányosságára, egyúttal köszönöm, hogy ennyire aggódsz anyanyelvünk tisztaságáért és annak hibátlan, írott formában történő gyakorlásáért...

Bevallom, szörnyű hiányosságom, hogy nem tudom kifejezni afeletti, tiszta szívből jövő örömömet, amiért klaviatúrát ragadtál és megtiszteltél válaszoddal.

Mindazonáltal válaszodban némi ingerültséget és feszültséget vélek felfedezni, melyeknek okát ugyan nem tudom, de javaslom Neked valamelyik eszköz beszerzését ezek közül, és annak rendszeres használatát, talán jót fog tenni hullámzónak tőnő kedélyállapotodnak.

www.exkluzivshop.hu/vagina-muvagina.html

Kopi3.14 2011.08.16. 02:09:50

@gyvy: Tükröt nem mellékelsz? :P
A kék zászlót melyiküknek mutatták be?

A nagy csatákhoz tartozik még: 1993 Silverstone Prost-Senna, 2005,2006 Imola, Alonso-Schumacher tétre, helyre, befutóra, oda-vissza. Tán nagyobb, mint a Häkkinenes eset, vagy ha már az, akkor a Mansel vs. senna hungaroring eset látványosabb, hisz a tán valaha volt legjobb előző mutatja be.

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.08.16. 04:56:03

ez a parharc egy nagyon nyomos erv ahhoz hogy most ne nezzek f1 et - amugy mar youtubeon tobbet nezem a szaguldo cirkuszt mint eloben

csapjatok agyon, nem tudom fejbol ki vezeti most a pontversenyt, de 1992 ben harom orat vitatkoztam egy pubban azon hogy Mansel egy tusko vagy sem.........

deak.atti 2011.08.16. 05:32:49

@Jamesblond:

Szia!

Azért itt még szó nem volt 1400 LE-ről. Itt a csapatok többségemégajó öreg Cosworth DFV motort használta, mínusz Ferrari és Renault. Az meg a korszak legvége felé tudott olyan 550-580 LE-t. Amire Te gondolsz, az pár év múlva jött (1983-84), mikor a BMW a Brabham autójába edző-verzióban 1400-1500 LE-s motort szerelt (1500 köbcentiből hozták ki ...). Igaz, ez 1-2 üzemóránál többet nem is bírt ki, tehát versenyen nem lehetett használni, csak edzésen.

@Kopi3.14: Nagy csaták: nálam a pálma az 1987-es Brit Nagydíjé. Kamaszként üvöltöttem a TV előtt: Mansell vs. Piquet senior. Defektet kapott a Bulldog, és az utolsó 30 körre 30 mp-es hátrányt szedett össze. Ha jól emlékszem, 4 körrel a vége előtt előzte meg az addig vezető Piquet-et. Őrjöngtem, ahogy körről-körre 1-1 másodpercekkel(!) jobbakat ment, mint a brazil. Addig is neki szurkoltam, onnantól meg végképp. Már 1986-ban VB-nak kellett volna lennie (defekt Adelaide-ben a célegyenesben 330-nál), és ha 1987-ben Suzukában nem dobja el a Williams-t, és nem sérül meg a gerince, akkor is ő nyert volna. Akkor ott a Williams-Honda FW11 volt a legjobb autó. Meg 1991-ben is (ekkor már Renault motorral), mikor végre világbajnok lett. Már nagyon kijárt neki a cím.

DA

Sünmami 2011.08.16. 06:48:57

@visszakettopadlogaz: Minden kornak meg van a maga szépsége és rossz oldala. Volt azért az idén is jó pár izgalmas futam, biztatlak hogy 28-án ülj le és nézd meg:) Utána megvitatjuk, pl. itt. Egyébiránt pedig Sebastian Vettel vezeti a pontversenyt, toronymagasan. És ha rám hallgatsz, (ami nem muszáj) ezen a blogon Mansell inkább ne legyen tuskó:):):)

fogash 2011.08.16. 09:00:03

@Sünmami: Az a szomorú helyzet, hogy van ELŐZÉSI ZÓNA, ahol a hátsó autó nyithat szárnyat és az így gyorsabbá váló autójával megelőzheti a másikat.

Régen meg volt két f@szagyerek, akik az akármilyen autójukkal addig pajszerolták a fizika határait, amíg az egyik valami lehetetlen helyen meg tudta előzni a másikat.

Mára az egyetlen igazi pályás autóversenynek a kamionverseny (meg esetleg az olcsóbb túraautók) maradt, ahol valóban odateszik magukat és az autókat is, nem pedig marketing-zsenik által grammra kiadagolt élményfaktorok döntenek...

Nehogymá az legyen az előzés, hogy a hátul jövő versenyző a célegyenes elején megnyomja a "turbo boost" gombot mint Mr Knight Kitt-ben. :(

Real Simon says 2011.08.16. 09:13:46

Tyű, röpködnek itt a szellemes (és kevésbé szellemes) példák, és ez így jó, köszi!
@padlogaz, én is ezt kérdeztem volna, hogy te melyik oldalon álltál abban a bizonyos 3 órás vitában Mansellről? :)
@Sünmami, köszi hogy védelmedbe vettél (pontosabban, Mansellt), de ilyen alapon, hogy kinek melyik pilóta szimpatikus és melyik nem, nem fogok senkit sem kiszűrni az SzC_blog kommentelői közül.
Akik viszony sanszosak, azok az egymással (kommentelőkkel) kötekedők. Legyen az oka helyesírási, vagy -pláne- véleménybeli eltérés. Általános alapelv, hogy itt VÉLEMÉNYEKet lehet olvasni, nem kőbe vésett igazságokat. Aki nem tudja elfogadni, hogy más embereknek más lehet az értékrendje, az ne nézzen fórumokat, mert a végén még szívinfarktust kap.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.08.16. 09:37:09

Na igen, ilyesmit most is szívesen látnék - nem új szabályokat évente, hanem annyit, hogy engedjék a pilótákat érvényesülni.

SomeSeed 2011.08.16. 10:15:21

@gyvy: Jól megszívatott az első percekben a "tükör" felvétel... :DDDD

Hurri Kán 2011.08.16. 10:16:32

@SomeSeed:
Bocs, elfelejtettem írni, hogy a monitor mögül kell nézni :D

SomeSeed 2011.08.16. 10:20:14

Mansellre lehet sok mindent mondani, de ha az ember kicsit olvasgat az életútjáról, rájöhet, hogy az élet keményítette meg. Valószínűleg ha "lekvárabb" lett volna, nem sokra vitte volna az F1-ben, tehetség ide, vagy oda. Nekem az egyik kedvencem volt.

Nem vagyok oda különösebben Paliklaci kommentátori tehetségéért, de egyszer volt egy remek benyögése valamelyik közvetítésen, amikor az egyik pilóta megforgatta az autót, majd "menet" közben egyenesbe visszaállva ment tovább. Ekkor mondta Palik, hogy az ilyen mutatványoknak Mansell volt a mestere, aki annyira tökélyre vitte a dolgot, hogy egy ilyen után csak az tűnt fel neki, hogy rosszabb a körideje... :DDD

SomeSeed 2011.08.16. 10:25:26

@gyvy: De most komolyan, kb egy percig bámultam a monitort rettentő buta arccal, aztán beírtam ide (de szerencsére nem küldtem el, valami gyanús volt), hogy nem is emlékszem, hogy régebben visszafelé mentek volna Monacoban, aztán megint néztem és amikor megláttam a palánkon a s'retsoF feliratot, leesett, és 2 percig röhögtem magamon... :DD

Hurri Kán 2011.08.16. 10:32:46

@SomeSeed:
Nekem is akkor esett le, amikor már belinkeltem... :)
Monnyuk a lényeg ettől láccik, amit Senna tudott a rongyosra kopott gumikon...

gmower (törölt) 2011.08.16. 11:34:04

Azért, ha objektíven nézzük a dolgot, manapság se rossz az F1, pláne az idei év. Bár nekem mindig is azok maradnak a kedvenc éveim, amikor kiemelkedett két zseni, két különböző autóval a mezőnyből egy évadon át. A mai mezőny pedig egy hangyányit sem töketlenebb, sőt. Nem kevés igen aggresszív, sokat bevállaló, kiváló pilóta akad pl.: Alonso, Hamilton, Button, Webber, és persze az előző korból sokunk nagy örömére még mindig versenyző Schumacher. Ő közülük bármikor bármely kettő egymás közelébe kerül a pályán - attól függetlenül, hogy ez az első, vagy a 13-14. helyen történik - abban biztosan lehetünk, hogy mindennel megpróbálkoznak, ami fizikailag lehetséges. Sokszor azzal is, ami viszont nem, de én speciel ezt szeretem bennük :D Én sokkal elnézőbb lennék a sporbírók helyében, sokkal több karambolt minősítenék szimpla versenybalesetnek, és csak nagyon durván kirívó esetben büntetnék. Hadd versenyezzenek, na :D

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.08.16. 13:17:52

Megvan már, mi hiányzik a posztból..
Valami videó az eseményről.
Vagy vak vagyok és van?

Hurri Kán 2011.08.16. 13:19:25

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!:
Van videó, a két legfelső kép között keresd, ki is van emelve félkövérrel.
Száguldó cirkusz