HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Bernie, a rádióhullámok gyorsabbak nálad. Megértetted az üzenetet?

2011.08.18. 14:00 Real Simon says

„Felipe, Fernando gyorsabb nálad. Kérlek, jelezd, hogy megértetted-e az üzenetet!” Mindenki hallotta a Ferrari hírhedt rádióüzenetét tavaly Hockenheimben, amikor brazil pilótájukat a pozíciója átadására utasították spanyol kollégája javára. A kérdés: miért nem hallhatunk sokkal több hasonló rádióüzenetet az élő F1-es közvetítésekben?

Munkában a Red Bull depófala. Minden fontos üzenet elhangzik a csapat és a pilóta közötti rádióbeszélgetésekben (Fotó: Red Bull/GEPA)

Az idei Formula-1-es szezon eddigi 18 órányi tévéközvetítéséből mindössze 33 percet tettek ki a csapatrádión zajló beszélgetések. Ez versenyenként átlagosan kevesebb, mint hárompercnyi hanganyag bejátszását jelenti - számolta ki az F1fanatic.co.uk honlap.

Az F1-rajongók döntő többsége egyetért abban, hogy ez szégyenletesen gyenge arány. Ha már a szabályok és technika is lehetőséget ad a depófal és a pilóták közötti beszélgetések „lehallgatására”, sokkal többet szeretnénk hallani belőlük.

Bernie Ecclestone utasítására a jogtulajdonos Formula One Management (FOM) kötelezte néhány éve az F1-es istállókat, hogy hozzák nyilvánosságra (értsd: tegyék elérhetővé az élő tévéközvetítésben) a belső rádióforgalmat. Most viszont maga a FOM szűri meg erősen, milyen és mennyi információ jut el a rajongókhoz a közvetítések során.


A többi pilótához hasonlóan Fernando Alonso is rádión keresztül tartja a kapcsolatot a mérnökeivel, a hatalmas zaj miatt másképp nem értenék egymást (Fotó: Ferrari)

Mivel a FOM az összes tévétársaságnak ugyanazt a kép- és szöveganyagot sugározza, a világ összes F1-rajongója ugyanazokat az üzeneteket hallgathatja. Se többet, se kevesebbet.

A statisztikák azt mutatják, hogy a Red Bull és a McLaren a legnyitottabb az üzeneteik nyilvánosságra hozásában. A Red Bull emellett a Twitteren, a McLaren pedig a Twitteren és a saját honlapján is folyamatosan ellátja a rajongóit érdekes, sokszor az élő közvetítésben nem is hallható háttérinfókkal. Versenyzőkre bontva is a két vb-éllovas gárda a legaktívabb: Lewis Hamiltontól ebben a szezonban 69 üzenetet játszottak be, 7 perc 18 másodperc hosszúságban. Sebastian Vetteltől 53 rádióüzenetet hallhattunk (7:49 perc), Jenson Buttontól 49-et (5:33 perc), Mark Webbertől pedig 32-t (2:56 perc).

A legtöbb csapat a biztonság kedvéért megtartotta a klasszikus pit-boardokat is. A képen a McLaren üzeni Lewis Hamiltonnak, hogy a 14. helyen áll, 1,6 mp-re van az előtte haladótól, 6,2 mp-re a mögötte jövőtől és a 26. kör következik

A Ferrari hozzájuk képest sokkal szigorúbban bánik a rádióval, alig engedik, hogy Fernando Alonso és Felipe Massa üzenetei adásba kerüljenek. Alonsótól eddig 30 üzenetet továbbítottak (3:16 perc), míg Massától 28 beszólást hallhattuk (2:54 perc) ebben a szezonban. Ennek hátterében az állhat, hogy a Ferrari a legfontosabb üzeneteket olaszul közli a versenyzőivel, akik erre olaszul válaszolnak, így eleve kizárják, hogy azok bekerülhessenek az angol nyelvű nemzetközi közvetítésbe.

A csapatok közlékenysége egyébként nagyjából a világbajnoki erőviszonyokat tükrözi. A McLaren (118 üzenet), a Red Bull (85) és a Ferrari (58) után a Mercedes GP következik 17 rádióüzenettel, majd a Lotus Renault GP (8), a Force India (3) és a Toro Rosso (2) folytatja a sort. A Lotustól, a Saubertől és a Williamstől eddig egy-egy üzenetet adtak be adásba, míg a HRT és a Virgin pilótáit még egyáltalán nem hallhattuk verseny közben!

A legkevesebb rádióüzenetet idén a Monacói Nagydíjon hallhattuk, ahol a pálya melletti magas házak komoly interferenciát (zavart rádióhullámokat) keltenek, ezért a FOM eleve kevesebb beszélgetést használhat fel.


Jonathan Wheatley, a Red Bull sortigazgatója és Adrian Newey technikai igazgató a falnál, rádióval a fülükön. De jó lenne hallani, mit gondolnak, mondanak... (Fotó: Red Bull/GEPA)

Az angol honlap mondanivalójuk szerint kategorizálta is az üzeneteket. Az eddigi tizenegy futamon elhangzott 295 rádióüzenetből 120 a stratégiára vonatkozott. Ez egyébként veszélyes is lehet, a többi csapat mérnökei ugyanis könnyen belefülelhetnek, mikor készül kerékcserére a Red Bull, vagy éppen a McLaren, és reagálhatnak rá. (A Ferrari állítólag ezt tette a Török és a Spanyol Nagydíjon, amikor lehallgatták a Red Bull belső rádióüzeneteit.)

A csapatok folyamatos rádióforgalma alapján egyértelmű, hogy a FOM gyalázatosan kevés betekintést enged a rajongók számára a csapatok taktikájába, noha a rádióbeszélgetések technikai bejátszása semmilyen akadályba nem ütközik. Azt interferencia egyedül Monacóban és Montrealban jelent problémát, a harmadik városi pályán, Szingapúrban már nem, hiszen ott széles a pálya, elég messze állnak a toronyházak.

Nick Fry-nak nem is kell feltétlenül bent lennie a Mercedes garázsában, a sportigazgató úgyis mindent hall a csapatrádión keresztül. Mi is ugyanezt szeretnénk! (Foró: Mercedes GP)

Hosszú évek alatt az F1-drukkerek beletörődtek abba, hogy szerkesztve, megszűrve, késleltetve kapják csak meg az üzeneteket kedvenc pilótájuktól (vagy éppen a legnagyobb ellenféltől). Azt viszont nehezen fogják elfogadni, hogy egy kifejezetten olcsó technikai megoldást, mint a csapatrádió, mellőzniük kell, miközben a NASCAR-ban, vagy az Indycarban, az interneten folyamatosan követhető a csapat és a versenyző között zajló kommunikáció.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azt ígéri, hogy jövőre az összes istálló összes rádióüzenete elérhető lesz az F1-et közvetítő tévécsatornák számára. Ez alapvetően pozitív lépés, de az internet korában a rajongók már aligha érik be ennyivel: a legtöbben élő, vágatlan és korlátlan rádióüzeneteket szeretnének, és ha a sportág vezetői nem figyelnek a rajongók igényeire, könnyen elveszíthetik őket.

Sebastian Vettel versenymérnöke, Guillaume "Rocky" Rocquelin a vizesgumik előkészítését kéri a Red Bull szerelőitől Montrealban (Fotó: Red Bull/GEPA)

32 komment

Címkék: tv f1 fom rádió; ecclestone; formula 1; csapatutasítás üzenet; csapatrádió beszól; közvetítés; tévé;

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr663162734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasvizsla 2011.08.18. 15:42:49

Én ha lehetne választani, inkább onboard camera képet szeretnék többet, akár a verseny 100%-át is leadhatnák így, én nem sokallanám azt sem.

Real Simon says 2011.08.18. 15:58:33

@vasvizsla: Bocsánat, de hol van az előírva, hogy csak egyféle tévéközvetítést lehet mutatni? Miért nem lehet az összes kocsira szerelt kamerából kiválasztani azt a 2-t, 4-et, stb., amire ÉN kíváncsi vagyok? Technikailag ez már régen megoldható, hiszen digitális az adás (idéntől ráadásul full HD), és minden LCD tévé képes megosztott képernyős üzemmódra. Bizony, van még itt meló bőven, kedves Bernie és tsai!

taleskenis 2011.08.18. 16:09:06

@vasvizsla:

Jobb országokban van belsőkamerás adás is. Gombnyomással választhatod ki melyik közvetítést nézed. Igaz nem te választod ki, hogy melyik autóban ülsz, hanem egy rendező váltogatja a verseny alatt. Viszont az egész futamot leadják cockpit nézetből, sima motorhanggal. Állítólag torrenten is szoktak keringeni ilyen videók a futamok után.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.08.18. 16:18:19

Igen, haladni kéne a korral, és lehetne is, csak gondolom a TV-csatornák keze is benne van a dolgoban, és nem akarnak konkurrenciát...

Real Simon says 2011.08.18. 16:43:38

A másik, amit nem értek, hogy ha valaki beáll kerékcserére, miért nem lehet mutatni közben egy kis képen (akár megosztott képernyőn) a versenyben vezető autót? 1986-ban az akkori videotechnikával meg tudták ezt csinálni - most miért nem csinálják???

Magyar[HUN] 2011.08.18. 16:44:33

@taleskenis: nCore-n már láttam csak belső kamerás verziót,szóval létezik a dolog.

szemettanarba 2011.08.18. 16:48:30

Nincs olyan rádióüzenet, megosztott kép, szimulátor és más össznépi gumicsont, ami a Palik halhatatlan közvetítéseit pótólhatná... Ezér' szeressük mink őtet!

atesz77 2011.08.18. 17:12:04

Nekem mindegy,csak colnert tennék már ki onnan. Soha nem ért semmit,neki minden "érdekes",a hülye teóriáitól meg megőrülök!
Eddig Paliktól másztam falra,de inkább Ő,mint ez a hülye.

RCH 2011.08.18. 17:14:01

Ha megnéznének egy átlagos NASCAR versenyt, abból sokat tudnának tanulni. Csak két példa: az eredmények folyamatosan scrolloznak a képernyô tetején-alján és sokat használják a kép a képben lehetôséget, amivel egyszerre lehet onboard és pályanézetet figyelemmel kísérni.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2011.08.18. 18:05:44

Nem tudom, lehet, hogy az általában nem túl akciódús futamok közben direkt jól jön, ha a néző elalvását megelőzendő folyton van mit ismételni ilyen-olyan kameraállásból, vagy épp a csapatrádióból. Ha ezt mind realtime megkapnánk, még nagyobb holtidők lennének a közvetítésekben, további teret engedve a zseni kommentátorok agymenésének... Jó ez így, ne adjunk ötleteket :)

Sünmami 2011.08.18. 18:43:26

@s0nik: Dehogy van jól. Én szívesebben nézném inkább a futamokat a képernyőn megosztott formában, és a rádió üzeneteket is értékesebb információnak venném, mint Cz.Gy. sokszor felesleges agyalását azzal kapcsolatban hogy vajon miről maradtunk le. És mi az, hogy a FOM "megszűri" az információkat? Mert? Fontos információhoz juthat egy másik csapat? És akkor? Ez oda-vissza működne. Vagy nem?

Andrásovics Pudingsztij 2011.08.18. 21:30:22

A FOM pénzre hajt, a pénzt azokért a tartalmakért kapják, amiket el tudnak adni (jogdíj). Mivel a legtöbb, jogdíjakon élő szervezet nem látja (vagy nem tudja), hogyan profitálhat az interneten szabadon keringő információk által nyújtott termékből, megmaradnak a ma már ósdi módszereknél, és minden információért és információszármazékért pénzt kérnek.
Withmars mintha már említette volna, hogy erősíteni kel a sportág netes jelenlétét, a csapat pedig aktívan jelen is van, de ugye a FOM Bernie bácsié, ő pedig öreg, és még így is jobban csinálja, mint bárki más.

Andrásovics Pudingsztij 2011.08.18. 21:31:52

@Andrásovics Pudingsztij: mint bárki más=mint ahogy tőle elvárható lenne, az ő korában. Viszonylag ott van a topon, de az ő életében azért nagyot változott a világ.

Bubek 2011.08.18. 22:48:14

Áh...messze van ez még, talán ha valamelyik multimédia/internetszolgáltató szerződést kötne velük speckó tartalmakra, de ne is szaladjunk ennyire a jövőbe.
Az F1.com-on elvileg az időket lehetne online nézni regisztráció után, már ez is nagy haladás, persze eddig akárhányszor néztem, nem működött....elöző napi információkat mutatott: race start tomorrow, stb. és utólag sincsenek fennt a részletes adatok, pedig az oldal ezt igéri....az egész F1 már csak 3D-s "cerkófmajommozi" inkább, mint tiszta és éles verseny.

SakmaN · http://www.sargakazi.hu 2011.08.18. 23:56:21

Pár éve kinn a futamon még lehetett olyat bérelni, hogy Kangaroo TV. Ez egy nyakba akasztós kis LCD TV volt (azért nem volt olyan kicsi és könnyű), amin a futamot lehetett nézni, de lehetett váltogatni a képet. Sajnos nem volt teljes szabadság, a rendes közvetítés mellett csak belső kamerás képek voltak, azokat is folyamatosan változtatgatta a szolgáltató, így sajnos nem lehetett "egy autóban ülve" végignézni a futamot. De a lényeg, hogy volt 4-5 különböző kép. Ja, és a kütyün le lehetett kérni az aktuális sorrendet, különféle statisztikákat, stb. Talán 2007-ben még volt, 2008-ban már nem láttam a céget. A kütyüt 12e Ft-nak megfelelő összegért lehetett egy teljes hétvégére bérelni.

atiz 2011.08.19. 00:14:00

sokat elarul egy sport szinvonalarol, ha azzal jonnek a nezok, hogy "megiscsak a Palik Laci kellene ide"

Johnny Web 2011.08.19. 00:41:38

Én a "helmet cam"-et hiányolom leginkább az F1-ből.

www.youtube.com/watch?v=rOUJS3F-5XY

Pár éve Coultharddal teszteltek egy ilyet (1 futamon), de azóta semmi... Nem értem miért. Egyszerűen röhej.
Biztos valami hülyeség miatt nem lett ebből se semmi. "Jaj, nehogy meglássák az ellenfelek, hogy milyen gombokat nyomkodunk". A nézők meg le vannak szarva...

Sokszor tényleg látni, hogy vénember(ek) kezében van az F1. Nem tud(nak) haladni a korral. Pedig a lenézett amerikai sorozatokban már mióta van ilyesmi, meg sok egyéb más is...

diktatorikus kleptokrácia 2011.08.19. 01:14:17

ahogy mi hallanánk a csapatok üzeneteit, úgy ők is hallhatnák az ellenfelek kommunikációját - na ez az, ami nem tetszene egyik csapatnak sem

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.08.19. 01:24:26

@Real Simon says: nyitott kapukat dongettek, ilyen volt a speed en kb tiz eve, a kutya se hasznalta, ket evedot megert a dolog aztan csendben kifujt

rognork 2011.08.19. 06:04:51

ha lenne szabadon válaszható nézet, akkor mindenki a cockpitből nézné, és akkor szponzor jól beszopna. szponzor nélkül meg jönnének a chandokok zsetonnal a kézben, hát kell ez nekünk?

szerintem a rádiót feliratozni kéne, a rbr-é mindig baszott zajos, a mclarené meg többnyire.

huleaks 2011.08.19. 09:23:14

Nem értem! Miért kellene nekünk mindent hallanunk a csapadrádiós beszélgetésekből? Itt kőkemény taktikai játszmák is mennek. Az nem is lenne gond, ha az ellenfél is hallaná.

Real Simon says 2011.08.19. 10:15:14

@visszakettopadlogaz: Részben igazad van, mert Ecclestone 2002-ben tényleg megcsinálta a FOA TV-t, ami full digitálban adott mindent. Csak az volt a bibi, hogy a németeken, meg talán az amcsikon kívül senki sem volt hajlandó megfizetni ezt a plusz szolgáltatást, mivel közben ott volt az inyyenes TV feed. Ezért a próbálkozást egy év után felszámolták. Szóval, Bernie papa azért már próbálkozott "digitálisabbá" tenni az F1-et, de nem jött be neki. Ezért hivatkozik mostanában arra, hogy ő ugyan adna többet, de előbb "meg kell egyezni a tévétársaságokkal, akikkel szerződésben állunk", mert amíg a szerzősé érvényben van, Bernie nem módosíthat, nem hozhatja hátrányba tartalmilag a német RTL-t, a BBC-t, vagy a Speedet.
Egyszer (2002)-ben láttam a FOA TV kamionjait a Hungária körúton, egy magas irodaház tetejéről. Fenséges és félelmetes látvány volt a 22 ezüst-metál Mercedes Actros kamion, amit a Hungaroring felé vonultak, gyomrukban sok millió dollár értékű digitális cuccokkal. Amíg élek, nem felejtem el!

Real Simon says 2011.08.19. 10:19:20

@rognork: A rajtot még csak-csak megnéznéd abból az egy fedélzeti kamerából (max lemaradnál a lényegről, az összképről), sőt, akár az egész versenyt is (még több dologról maradnál le). De a befutót, a többiek kerékcseréjét, vagy az eredményhirdetést már hiába próbálnád abból az egy kamerából nézni. Vagyis, a győztesek szponzorlogóit akkor is megnéznéd, legrosszabb esetben a dobogón. A Virgin, HRT szponzorai meg kit érdekelnek? Nem?!

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.08.19. 10:21:18

@Real Simon says:

en ezt a kamion convoyt nem felejtem el - ha mar kamionok :)

www.youtube.com/watch?v=acz_GW54124

pont a Cricki depoban voltam,

52.357243,-1.173799

tok jo volt, bar mar akkor nem dolgoztam naluk.

Schütii 2011.08.19. 13:23:51

Nincs baj a Czollnerrel, kivéve hogy túlságosan éleseszű, ő már fejben (sőt verbálisan) lejátsza a versenyt a körülmények ismeretében már akár a verseny közepén is. Hogy ki mikor áll ki, milyen gumit tesz fel, stb. "Gyulám" túl jól csinálja. És ez engem, mint bárgyú nézőt, FELHÁBORÍT.

Schütii 2011.08.19. 13:26:44

Símán "alávágok" Ecclestone-nak ha karok. Eccerűen nem nézem a közvetítést...

Mr. Ray · http://bluray.blog.hu 2011.08.20. 08:31:39

@Bubek: azon még nem gondolkodtál el, hogy esetleg veled van a baj?! Mert az f1.com remekül működik.

Egyébként meg ezt a vén hülye Börnit ki kéne már onnan rakni, megtömte már a zsebét eléggé, most már elhúzhatna végre.

szemettanarba 2011.08.20. 13:48:01

Szerencsétlen ellaposodott f1-et már csak Bernibá korai elhalálozása menthetné meg. Számtalan példát láthatunk arra cégek és szervezetek életében, hogy egy - mégoly tehetséges - egyeduralkodóvá vált személy a kora előrehaladtával akaratán kívül maga rombolja le, amit korábban felépített, mert "támogatja ő a reformokat, csak addig ne változzon komolyan semmi amíg nyugdíjba nem ment", de az istennek nem akar nyugdíjba menni. lásd pl. Henry Ford, Albert Schweitzer, II. János Pál, Ferenc József az élet különféle területeiről.

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.08.20. 18:09:32

Ha Szalacsi vezetne a F1 et akkor is dolne a penz es nem hoznanak sokkal tobb hulye szabalyt, irrevelans a vezeto szemelye meglatasom szerint.

-=Ger=- 2011.08.21. 00:38:39

Szerintem Mo.-n már az is nagy előrelépés lenne ha egyáltalán elérhető lenne a HD adás, nemhogy további digitalizáció.

Merse 2011.08.21. 09:25:52

Tudtommal nem a csapatok "engedélyezik"? hogy valami kimenjen adásba, vagy sem. Ez totális marhaság! A csapatok minden beszélgetése nyilvános és a közvetítés rendezője dönti el, mi megy adásba és mi nem. Megkötés csak annyi van, hogy szokás szerint csak 2-3 körrel az üzenet elhangzása után vágják be a beszélgetést.

Úgyhogy abszolút nem a csapatokon múlik, hogy mit hallanak tőlük élő adásban és mit nem. Jahogy Ferrariéknál tudnak olaszul? Tanuljanak máeg a többiek hottentottául, akkor majd nekik is kevesebb üzenetüket fedik fel :P
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása