„Felipe, Fernando gyorsabb nálad. Kérlek, jelezd, hogy megértetted-e az üzenetet!” Mindenki hallotta a Ferrari hírhedt rádióüzenetét tavaly Hockenheimben, amikor brazil pilótájukat a pozíciója átadására utasították spanyol kollégája javára. A kérdés: miért nem hallhatunk sokkal több hasonló rádióüzenetet az élő F1-es közvetítésekben?
Munkában a Red Bull depófala. Minden fontos üzenet elhangzik a csapat és a pilóta közötti rádióbeszélgetésekben (Fotó: Red Bull/GEPA)
Az idei Formula-1-es szezon eddigi 18 órányi tévéközvetítéséből mindössze 33 percet tettek ki a csapatrádión zajló beszélgetések. Ez versenyenként átlagosan kevesebb, mint hárompercnyi hanganyag bejátszását jelenti - számolta ki az F1fanatic.co.uk honlap.
Az F1-rajongók döntő többsége egyetért abban, hogy ez szégyenletesen gyenge arány. Ha már a szabályok és technika is lehetőséget ad a depófal és a pilóták közötti beszélgetések „lehallgatására”, sokkal többet szeretnénk hallani belőlük.
Bernie Ecclestone utasítására a jogtulajdonos Formula One Management (FOM) kötelezte néhány éve az F1-es istállókat, hogy hozzák nyilvánosságra (értsd: tegyék elérhetővé az élő tévéközvetítésben) a belső rádióforgalmat. Most viszont maga a FOM szűri meg erősen, milyen és mennyi információ jut el a rajongókhoz a közvetítések során.
A többi pilótához hasonlóan Fernando Alonso is rádión keresztül tartja a kapcsolatot a mérnökeivel, a hatalmas zaj miatt másképp nem értenék egymást (Fotó: Ferrari)
Mivel a FOM az összes tévétársaságnak ugyanazt a kép- és szöveganyagot sugározza, a világ összes F1-rajongója ugyanazokat az üzeneteket hallgathatja. Se többet, se kevesebbet.
A statisztikák azt mutatják, hogy a Red Bull és a McLaren a legnyitottabb az üzeneteik nyilvánosságra hozásában. A Red Bull emellett a Twitteren, a McLaren pedig a Twitteren és a saját honlapján is folyamatosan ellátja a rajongóit érdekes, sokszor az élő közvetítésben nem is hallható háttérinfókkal. Versenyzőkre bontva is a két vb-éllovas gárda a legaktívabb: Lewis Hamiltontól ebben a szezonban 69 üzenetet játszottak be, 7 perc 18 másodperc hosszúságban. Sebastian Vetteltől 53 rádióüzenetet hallhattunk (7:49 perc), Jenson Buttontól 49-et (5:33 perc), Mark Webbertől pedig 32-t (2:56 perc).
A legtöbb csapat a biztonság kedvéért megtartotta a klasszikus pit-boardokat is. A képen a McLaren üzeni Lewis Hamiltonnak, hogy a 14. helyen áll, 1,6 mp-re van az előtte haladótól, 6,2 mp-re a mögötte jövőtől és a 26. kör következik
A Ferrari hozzájuk képest sokkal szigorúbban bánik a rádióval, alig engedik, hogy Fernando Alonso és Felipe Massa üzenetei adásba kerüljenek. Alonsótól eddig 30 üzenetet továbbítottak (3:16 perc), míg Massától 28 beszólást hallhattuk (2:54 perc) ebben a szezonban. Ennek hátterében az állhat, hogy a Ferrari a legfontosabb üzeneteket olaszul közli a versenyzőivel, akik erre olaszul válaszolnak, így eleve kizárják, hogy azok bekerülhessenek az angol nyelvű nemzetközi közvetítésbe.
A csapatok közlékenysége egyébként nagyjából a világbajnoki erőviszonyokat tükrözi. A McLaren (118 üzenet), a Red Bull (85) és a Ferrari (58) után a Mercedes GP következik 17 rádióüzenettel, majd a Lotus Renault GP (8), a Force India (3) és a Toro Rosso (2) folytatja a sort. A Lotustól, a Saubertől és a Williamstől eddig egy-egy üzenetet adtak be adásba, míg a HRT és a Virgin pilótáit még egyáltalán nem hallhattuk verseny közben!
A legkevesebb rádióüzenetet idén a Monacói Nagydíjon hallhattuk, ahol a pálya melletti magas házak komoly interferenciát (zavart rádióhullámokat) keltenek, ezért a FOM eleve kevesebb beszélgetést használhat fel.
Jonathan Wheatley, a Red Bull sortigazgatója és Adrian Newey technikai igazgató a falnál, rádióval a fülükön. De jó lenne hallani, mit gondolnak, mondanak... (Fotó: Red Bull/GEPA)
Az angol honlap mondanivalójuk szerint kategorizálta is az üzeneteket. Az eddigi tizenegy futamon elhangzott 295 rádióüzenetből 120 a stratégiára vonatkozott. Ez egyébként veszélyes is lehet, a többi csapat mérnökei ugyanis könnyen belefülelhetnek, mikor készül kerékcserére a Red Bull, vagy éppen a McLaren, és reagálhatnak rá. (A Ferrari állítólag ezt tette a Török és a Spanyol Nagydíjon, amikor lehallgatták a Red Bull belső rádióüzeneteit.)
A csapatok folyamatos rádióforgalma alapján egyértelmű, hogy a FOM gyalázatosan kevés betekintést enged a rajongók számára a csapatok taktikájába, noha a rádióbeszélgetések technikai bejátszása semmilyen akadályba nem ütközik. Azt interferencia egyedül Monacóban és Montrealban jelent problémát, a harmadik városi pályán, Szingapúrban már nem, hiszen ott széles a pálya, elég messze állnak a toronyházak.
Nick Fry-nak nem is kell feltétlenül bent lennie a Mercedes garázsában, a sportigazgató úgyis mindent hall a csapatrádión keresztül. Mi is ugyanezt szeretnénk! (Foró: Mercedes GP)
Hosszú évek alatt az F1-drukkerek beletörődtek abba, hogy szerkesztve, megszűrve, késleltetve kapják csak meg az üzeneteket kedvenc pilótájuktól (vagy éppen a legnagyobb ellenféltől). Azt viszont nehezen fogják elfogadni, hogy egy kifejezetten olcsó technikai megoldást, mint a csapatrádió, mellőzniük kell, miközben a NASCAR-ban, vagy az Indycarban, az interneten folyamatosan követhető a csapat és a versenyző között zajló kommunikáció.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azt ígéri, hogy jövőre az összes istálló összes rádióüzenete elérhető lesz az F1-et közvetítő tévécsatornák számára. Ez alapvetően pozitív lépés, de az internet korában a rajongók már aligha érik be ennyivel: a legtöbben élő, vágatlan és korlátlan rádióüzeneteket szeretnének, és ha a sportág vezetői nem figyelnek a rajongók igényeire, könnyen elveszíthetik őket.
Sebastian Vettel versenymérnöke, Guillaume "Rocky" Rocquelin a vizesgumik előkészítését kéri a Red Bull szerelőitől Montrealban (Fotó: Red Bull/GEPA)
Utolsó kommentek