HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Newey Vettelék biztonságáért aggódott Spában

2011.08.29. 13:00 Real Simon says

Adrian Newey még életében nem aggódott úgy a versenyzői testi épségéért, mint a Belga Nagydíjon. A bajnokcsapat ugyanis – a Pirelli javaslatára fittyet hányva – megváltoztatta az első kerekek eltartását, ami hólyagosodáshoz vezetett.

Newey (bal szélen) itt már megkönnyebbült, de egész verseny alatt azon aggódott, nehogy baja essen Vettelnek és Webbernek (Fotó: Red Bull/Gepa)

Adrian Newey szíve – saját bevallása szerint – végig a torkában dobogott, nehogy baja essen Sebastian Vettelnek és Mark Webbernek a vasárnapi Belga Nagydíjon.

A Red Bull Racing ugyanis, a Pirelli mérnökeinek javaslatára fittyet hányva, nagyobbra állította az első kerekek eltartását az ideális szintnél, ami komoly gumiproblémákhoz vezetett Spában. Webbernek már a futam harmadik, Vettelnek az ötödik körében ki kellett állnia a boxba, hogy lecseréljék az időmérőn elhasználódott lágy abroncsokat, amelyek hólyagosodni kezdtek.

„Ez volt életem talán legrémesebb versenye, a szívem végig a torkomban dobogott” – vallotta be Adrian Newey a BBC-nek. „Az időmérő edzés előtt egyeztettünk a Pirellivel (a kerekek eltartásáról), és úgy tűnt, nem aggódnak túlságosan. De ahhoz, hogy a kvalifikáció után kereket cserélhessünk, az FIA [és a többi csapat – SI] beleegyezését kellett volna kérnünk, és a boxutcából kellett volna rajtolnunk” – fejtette ki a Red Bull technikai igazgatója.

A Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery rosszallásának adott hangot a Red Bull problémái miatt, azok ugyanis az olaszok hírnevét is csorbították. „Eddig sosem volt problémánk a gumik biztonságával. A mostaniaknak két okuk volt: egyrészt, hogy pénteken, a rossz idő miatt keveset mentek az autók száraz pályán; másrészt, hogy (a Red Bullnál) átlépték az általunk javasolt értékeket” – mondta az angol szakember.

A kerekek eltartását fokban szokás megadni; ez az az érték, amivel a kerék alsó része és futófelülete eltér a függőlegestől. A Pirelli mérnökei legfeljebb 4 fokos eltartást javasoltak Spában,  amitől a Red Bull saját szakállára eltért, Newey szerint „csak egy hajszállal, négy és egynyolcad fokra állítottuk az eltartást, tehát csak egy picivel e fölé. Nyilván, ha tudtuk volna, hogy ez biztonsági kockázattal jár, nem csináltuk volna.”

Ennek az ellenkezőjére utal, hogy a Red Bull a verseny előtt kérte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatójának, valamint a többi F1-es csapatnak a hozzájárulását, hogy biztonsági okokból lecserélhessék Vettel és Webber használt gumijait. A szabályok ugyanis előírják, hogy az első tíz helyről induló pilótának ugyanazokkal a gumikkal kell megkezdeniük a  versenyt, amelyeken a kvalifikációt befejezték. Ezt azonban a többi istálló elutasította, mondván: a Red Bull hibázott a beállításokkal, induljanak csak a boxutcából.

A Red Bull mellett a Ferrarinak, a McLarennek és a Toro Rossónak is fejfájást okoztak a hólyagosodó gumik Spában (Fotó: Red Bull/Gepa)

A versenyen egyébként nemcsak a Red Bullnak, hanem a Ferrarinak (Fernando Alonso), a McLarennek (Lewis Hamilton) és a Toro Rossónak (Jaime Alguersuari) is gondot okoztak a gyorsan felhólyagosodó gumik.

Mivel a csapatok a két hét múlva esedékes Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában is szoktak trükközni a kerekek eltartásával, várható, hogy ismét előtérbe kerül a RBR belgiumi problémája. Az F1-es csapatok szövetsége, a FOTA vezetése  azonban előrebocsátotta: továbbra sem kíván engedni egyes csapatok csereigényének, ha az adott technikai problémát saját maguk idézték elő.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr253187753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2011.08.29. 13:27:20

Ja. Hát az eredmény az végül is szép lett, meg örülünk is neki, csak a penge nagyon megvághatja az ember lábát ha sokáig azon táncol:P

szvakeniko 2011.08.30. 18:46:34

Egyet értek az előttem szólóval, minden rosszindulat nélkül mondom.
Megnéztem én voltna Horner meg Newey arcát, és lelkét, ha valamelyik Isten ments összetöri magát, és kórházba kerül.
Igen bátraké a szerencse, és ez most bejött, és legközelebb?
Mertnek megint kockázni az ördöggel?
Végül is innen már nehezen bukhatnak el vb-t, nem biztos hogy ezt kellett volna, de ők tudják, ők ülnek benne, csak akkor utána ki kell állni a család sé a világ elé, hogy igen azért történt ez, mert, és lehet hogy akkor túl késő. Mint laikus, nem érte meg, mert túl nagy volt a rizikó, és remekül állnak a bajnokságban. Ha pilóta lennék? Bevállaltam volna, mert nem vagyok majrés.
Csak kérdés, hogy mit éreznek egy ilyen után azok akik családtagok és ott ülnek a bokszban.....

rognork 2011.08.31. 13:34:30

Ezt most új írtátok, mintha nem Sennáé lett volna az utolsó halálos baleset. Newey sztem bőven túlzott, brutál esések sem jártak akkora sérülésekkel az utóbbi jó pár évben.

Real Simon says 2011.09.01. 09:26:10

@rognork: Egyetértek Rognorkkal. Az F1 kissé biztonság-paranoiás lett az elmúlt 10-15 évben. Egy karambolnak, balesetnek messze nincsenek olyan súlyos következményei manapság, mint régen, ami nyilván az őrületes biztonsági fejlődésnek köszönhető.
Kockázat nélkül nincs siker, és ha valaki nem feszegeti a határokat, menthetetlenül utolérik, lemarad. Newey kockáztatott, a RBR bevállalt valamit és bejött. A győzelmet sosem kell megmagyarázni, pláne, ha kettős.

Sünmami 2011.09.01. 13:47:49

@Real Simon says: Az első kommentem óta átértékeltem a dolgokat. Igazatok van, ma már túl steril körülmények között versenyeznek. Az 1966-os Grand Prix c. film megnézése után azt hiszem, más szemszögből fogom értékelni az F1-et.
Száguldó cirkusz