HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

F1 Retro: Interjú Paul Stoddarttal, a Minardi csapatvezetőjével (2004)

2011.09.28. 19:30 Real Simon says

„Jó szívvel senkinek sem ajánlom az F1-et!”

Az alábbi interjút 2004 márciusában készítettem a Minardi csapatvezetőjével, Paul Stoddarttal a budapesti Marriott Hotelben, amikor a csapat bejelentette Baumgartner Zsolt leszerződtetését. Elgondolkodtató, mennyi aktualitása van az interjúnak most, 7 évvel a megjelenése után is.


Mr. Stoddart, a Formula-1-be befolyó pénzek elosztási rendszere átalakulóban van, körvonalazódik a megegyezés  Bernie Ecclestone, a csapatok és a tulajdonrésszel bíró pénzintézetek között…
- A Formula-1-ben sohasem biztos semmi sem addig, amíg minden érintett alá nem írta a szerződését. Nekünk is számtalan dolgot megígértek már, például a csődbe ment Arrows istállónak szánt „központi támogatás” átutalását, vagy kedvezményes árú motorokat. Tavaly áprilisban ígéretet kaptam arra, hogy a 2004-es szezonra baráti áron új motorokat kap a csapatom. A mai napig nem történt semmi ebben az ügyben, pedig már csak három hét választ el a szezon kezdetétől. Lényegében ugyanez a helyzet a GPWC, Bernie Ecclestone és a SLEC között is.

Lát esélyt arra, hogy ez a probléma megoldódjon?
- Rövid távon nem. A Formula-1 döntési mechanizmusa sokkal bonyolultabb, mint sok kormányé. Időre van szükség ahhoz, hogy egy határozat hatályba lépjen, emiatt nem hiszem, hogy a beígért motorjaink ügyében előrelépés történne az év első felében. Nemcsak a GPWC kontra Ecclestone ügyben szeretnék gyors és hatékony megoldást látni, hanem az F1 működését és a csapatok viszonyát szabályozó Concorde-szerződés megváltoztatását is el akarom érni. A bevételek jelenlegi elosztási rendszere ugyanis a gazdag csapatokat még gazdagabbá, a szegényeket még szegényebbé teszi. Szeretném, ha a televíziós reklámbevételekből befolyó pénzeket egyenlőbben osztanák el, és mindenki részesülhetne belőlük*.
* akkoriban és  most is csak a konstruktőr-vb első 10 helyezettje kapott pénzt a reklámbevételek után

Ez csak az elhatározáson, netán a személyes kapcsolatokon múlik?
- A konkordátum legnagyobb hibája az, hogy csak akkor születhet döntés, ha valamennyi istálló, Bernie Ecclestone és Max Mosley FIA-elnök is áldását adja rá. Ahhoz pedig, hogy tizenkét, egymástól jelentősen eltérő tervekkel, anyagi szinttel és háttérrel rendelkező ember megegyezzen, kisebbfajta csoda szükséges. Ez a sportág ugyanis kőkemény üzlet – természetesen sport is, de csak az év 18 napján, amikor a versenyeket rendezik. És, mint minden üzletben, a döntésekhez itt is sok idő kell.

Miért szavazott a Minardi 2003 novemberében a kipörgésgátló betiltása ellen?
- Nagyon örülök, hogy rákérdezett, mert az erre adandó válaszom sok mindenre rávilágít. Kizárólag azért nem csatlakoztunk a kipörgésgátló betiltását célzó mozgalomhoz, mert a motorgyártók az őket képviselő csapatvezetőkön keresztül írásos ígéretet tettek, hogy anyagilag kedvező feltételek mellett motorokhoz juttatják a független kiscsapatokat 2004-től. Ezt olyan nyomatékkal tették, hogy az FIA-t még arra is felhatalmazták, hogy ismét betiltsa* a kipörgésgátló rendszereket. Ezért történt, hogy a magunkfajta kiscsapatok a rendszer betiltása ellen szavaztak. Három hét van hátra Melbourne-ig, de mindeddig semmi sem történt ez ügyben. (*1993 végén az FIA már betiltotta a kipörgésgátlót, de az ellenőrzéshez szükséges eszközök hiányosságai miatt később újra engedélyezte a használatát.)

Sokáig bizonytalanság övezte Baumgartner Zsolt leszerződtetését. Volt-e olyan pont az egyeztetések során, amikor azt gondolta, semmi sem lesz az egészből? Egyáltalán, eljutott önhöz a csatározások híre?
- Természetesen Frank Tamás úr (Baumgartner menedzsere) rendszeresen tájékoztatott telefonon a fejleményekről, így tudom, hogy mi történt. De minket ez egy percig sem zavart. Javaslataink rendkívül pozitív fogadtatásra leltek a tárgyalások során, Frank úr nagyon lelkiismeretesen intézte a szerződés ügyes-bajos dolgait. A támogatók sorában pedig számos kedves embert ismertem meg. Remélem, velük sikerül majd elérnünk azt, amit a tavalyi holland szponzorainkkal, akiknek bevétele a Minardival kötött szerződésük révén 25-30 százalékkal emelkedett.

Milyen költségvetéssel, feltételekkel állnak ki a 2004-es évadra?
- Tavaly 40 százalékos érvágást jelentett, hogy a Gazprom (a Minardi-tesztpilótának felvett Szergej Zlobin szponzora – S.I.) nem fizette ki a beígért összeget. További 20 százalékkal csökkentette a büdzsét, hogy az FIA által megígért segélyt nem folyósították, így összesen 60 százalékkal kevesebből kellett kihúznunk a szezont. Ez már akkora érvágás, ami nemcsak egy F1-es istállónál, de bármelyik vállalatnál komoly gondokat okozna. Mi azonban ezt is túléltük, és tanultunk a hibákból. Idén biztosra akarunk menni. Ez nem azt jelenti, hogy felesleges költekezésbe kezdünk, hanem azt, hogy kétségünk sincs afelől, hogy ennek a csapatnak van jövője.

Copyright (c) Simon István, 2004
(Az interjú az Aréna 2000 Kiadó "STADION Forma-1 2004" különszámában jelent meg.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr213263388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz