HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettel 9 ezreddel mentette meg a Red Bull pole-szériáját

2011.10.08. 08:34 Real Simon says

Sebastian Vettel akkor varázsolt elő egy remek kört a cilinderből, amikor a legjobban kellett, amikor a McLaren a legkomolyabb veszélyt jelentette a Red Bull idei pole-dominanciájára. A szuzukai időmérő utolsó szakaszában csak hat versenyző futott értékelhető időt az FIA-nak tennie kell valamit ez ügyben.

Sebastian Vettel, Red Bull-Renault, Szuzuka (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)

A szuzukai kvalifikáció első háromnegyedében úgy nézett ki, hogy a 15. futamon sikerül megtörni a Red Bull év eleje tartó dominanciáját az időmérő edzésen.

A Q1-ben még a japán nemzeti hős, Kobajasi Kamui villantott egy nagy időt (lágy gumikon, miközben mindenki más a középkeményeken futott), ezzel a Sauber emberemlékezet óta először elsőként zárt egy edzésszakaszt.

A második etapban viszont már kristályosodott, hogy Jenson Button, Lewis Hamilton és a McLaren-Mercedes teljesen egyenrangú – ha nem jobb – ellenfele ezen a pályán a Red Bull bajnoki esélyesének, Sebastian Vettelnek. Hamilton 1:31,139-es körrel lőtte be magát Vettel elé (1:31,424), míg Button harmadik lett, egyetlen századdal elmaradva a némettől. Mark Webber, Fernando Alonso, Felipe Massa és Michael Schumacher ideje sem volt gyenge a Q2-ben, de érezhető volt, hogy nem tudnak beleszólni a két mclarenes és Vettel háborújába.



A Q3-ban aztán eljött az igazság pillanata. Az első gyorskörök után még Hamilton, Button és Vettel állt a lista élén (egymástól egy-egy tizednyi távolságra), de jött az utolsó roham, amelyben ismét a bajnoki címvédőnek jött ki legjobban a lépés. Vettel 1:30,466 percen állította meg a stoppert, kilenc ezredmásodpercet verve Jenson Buttonra és 0,151”-et Hamiltonra. Ez nemcsak azt jelentette, hogy Seb idén 12-edszer is a pole pozícióból kezdheti meg a vasárnapi futamot, hanem – és most ez volt a fontosabb –, hogy nem szakadt meg a Red Bull 16 futam (Abu-dzabi GP, 2010) óta tartó sikersorozata. 

Vettel az egész hétvégi szenvedéseit összefoglalta az időmérő utáni nyilatkozatában. "Tegnap a szabadedzésen kimentem a pályáról és összetörtem a kocsi első szárnyát. Ma délelőtt, az utolsó szabadedzésen még mindig nem volt rendben az autó egyensúlya és kissé lassúak voltunk. A tréning után leültünk a mérnökökkel, hogy megvizsgáljuk, hogyan tudnánk még javulni, és ennek köszönhetően mindent ki tudtam hozni a kocsiból a kvalifikáción, ami kulcsfontosságú" - mesélte Vettel, arcán a megszokott, széles vigyorral. 

"Nem sok minden választott el bennünket Jensonnal! Szeretném megköszönni a srácoknak a [Milton Keynes-i] gyárban, hogy szombat délre egy vadonatúj első szárnyat juttattak el számomra. Az ő segítségük nélkül most nem ülhetnék itt középen."

Button és Hamilton is elmondta, hogy a McLaren lényegében semmilyen új fejlesztéssel nem készült Szuzukába, ezért elégedettek voltak az MP4-26 gyorsaságával. De míg Jenson elégedett volt azzal, hogy az első sorból rajtolhat, Lewis csalódottan vette tudomásul, hogy kicsúszott a kezéből az elérhető siker.

Jenson Button, McLaren-Mercedes, Szuzuka (Fotó: Active Pictures)

„A csapat fantasztikusan dolgozott, olyan szintre fejlesztette az autót, hogy egy vonalban legyünk a Red Bull-lal. De úgy érzem, néhány tized még bennem maradt. Abban a helyzetben voltam, hogy a pole pozícióért harcolhatok, de az utolsó kanyarban [a Q3 utolsó perceiben – S.I.] egyik oldalamra Mark (Webber), a másikra Michael (Schumacher) került, ezért elvesztettem az esélyemet [arra, hogy megkezdje az utolsó gyorskörét]." Hamilton érthetően volt mérges és csóválta fejét a mérlegelésen: idén talán először nyílt reális esélye arra, hogy elkaphassa Vettel és a Red Bull grabancát.

De Sebastian, mint oly sokszor ebben a szezonban, megint a jó időben volt a jó helyen, és amikor kellett, elé tudott varázsolni egy hibátlan és gyors kört a cilinderből. A mclarenesek nem – ez döntött.

A BBC szakkommentátora, az egykori Benetton-, McLaren- és Jordan-pilóta, Martin Brundle találóan írta le azt a cirkuszt, amit a Q3-ban láthattunk mi, tévénézők. „Éppen a nem-kvalifikációs edzést láthatjuk” – mondta az angol szaktekintély. Brundle azon élcelődött, idén már nem először, hogy mindössze hat pilóta (megérdemlik, hogy név szerint megemlítsük őket: Sebastian Vettel, Mark Webber, Jenson Button, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Felipe Massa) méltóztatott kidugni az orrát a pályára, miközben a szikrázó napsütésben japán rajongók tízezrei váltottak borsos áron belépőjegyet, csak azért, hogy őket, a kedvenceiket láthassák a pályán.

Az utolsó edzésszakaszba rajtuk kívül bejutott csapatok és versenyzők jobbnak látták, ha a szabad gumiválasztás reményében inkább a garázsban maradnak. Lelkük rajta, az mindenesetre biztos, hogy ha a nemzetközi szövetség egyetlen szabályt fog módosítani 2012-re, ez kell, hogy az legyen. Kötelezővé tenni, hogy legalább két befejezett kört fusson mindenki, aki bejutott a Q3-ba, ellenkező esetben jön az üres taktikázás, a helyi- és tévénézők semmibe vétele, a napozás a garázsban.



A középső régióban kialakult rajtsorrend jól jellemzi a jelenlegi erőviszonyokat. Kobajasi az Q2 végén az utolsó körével ki tudta szorítani Adrian Sutil Force Indiáját, de a narancs-fehér-zöld autók a versenyen alighanem gyorsabbak lesznek, mint a fehér Sauber. A Force Indiák mögött a két Williams, a két Toro Rosso, a két Lotus és a két Virgin-Cosworth végzett, a 17. helyre visszacsúszott Sergio Pérezzel „színesítve” a palettát.

A Sauber mexikói újonca magas lázzal küszködik ezen a hétvégén, ráadásul elromlott a szervokormány is a kocsijában, ezért nem is vágyhatott volna sokkal előkelőbb rajthelyre.
Ami az utolsó rajtsorban szerénykedő Nico Rosberget illeti, a német nagyon mérges volt, mert hidraulikai problémák miatt ki sem tudott jönni az edzésre a Mercedesszel. Michael Schumacher 7. helyét megdicsérnénk, ha kidugta volna az orrát a Q3-ban, így viszont inkább azt mondjuk, kíváncsian várjuk, mire lesz képes Rosberg a 23. rajthelyről a versenyen.

Japán Nagydíj, Szuzuka
Az időmérő edzés eredménye:

1. VETTEL (D) Red Bull-Renault         1:30,466
2. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes   1:30,475
3. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes 1:30,617
4. MASSA (BRA) Ferrari                  1:30,804
5. ALONSO (SPA) Ferrari                1:30,886
6. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault  1:31,156
7. KOBAJASI* (JAP) Sauber-Ferrari    idő nélkül
8. SCHUMACHER (D) Mercedes       idő nélkül
9. SENNA (BRA) Renault                 idő nélkül
10. PETROV (RUS) Renault              idő nélkül
11. SUTIL (D) Force India-Mercedes    1:32,463
12. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes   1:32,746
13. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth 1:33,079
14. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth  1:33,224
15. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari            1:33,227
16. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari 1:33,427
17. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari            idő nélkül
18. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault     1:35,454
19. TRULLI (ITA) Lotus-Renault            1:35,514
20. D’AMBROSIO (B) Virgin-Cosworth     1:36,439
21. GLOK (D) Virgin-Cosworth              1:36,507
22. RICCIARDO (AUS) HRT-Cosworth     1:37,846
23. ROSBERG (D) Mercedes                 idő nélkül
24. LIUZZI (ITA) HRT-Cosworth           idő nélkül
* Kobajasi az eredeti eredménylistán a 10. helyen zárt, de mivel a japán megtett egy felvezető kört, Schumacher, Senna és Petrov pedig nem ment ki a pályára a Q3-ban, a Sauber pilótája rajtolhat a 7. helyről.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr753286900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

instant vízpor 2011.10.08. 12:10:30

Vicces volt az rtl közvetítésben, hogy a Q3 idejének lejárta után lehetett látni pár mp. elteltével, hogy Hamilton neve mellett is megjelenik a kockás zászló - tehát nem kezdhette el a gyors körét - de Gyulánk még Button beérkezése után is várta, hátha ő megveri Vettelt. Aztán amikor látta a részidőit, megállapította, hogy biztos hibázott az 1. szektorban.

rognork 2011.10.08. 18:26:46

gyulánk sikítása palikot idézte, amikor kobajasi az élre állt a q2-ben, persze lágy gumival. nekem néha egyre jobban fáj ezt hallgatni, mert én nem értek az autóversenyzéshez, mégis észreveszek olyan apróságokat, ha valaki esetleg kint volt a boxban, vagy lekörözték, meg ilyenek...

rognork 2011.10.08. 18:31:22

hogy a témához is hozzászóljak, egyszerűen nem tudom felfogni, hogy miért ilyen faszok a csapatok, hogy az utolsó pillanatban eresztik ki a gépet a második gyors körre. monacoban ugyanezt szívta be a mclaren.
Száguldó cirkusz