HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettel a világ, Button Szuzuka bajnoka

2011.10.09. 12:05 Real Simon says

Remek versenyzésének és a McLaren jó boxtaktikájának köszönhetően Jenson Button nyerte a Japán Nagydíjat. Az idei harmadik győzelmét arató angol mögött Fernando Alonso (Ferrari) és Sebastian Vettel ért célba. A Red Bull üdvöskéje idei második legrosszabb eredményével biztosította be második világbajnoki címét.

Pezsgőfürdő Japánban: a bajnok Vettel, a győztes Button és a kissé csalódott Alonso. (Fotó: Active Pictures / Jiri Krenek)

Jenson Button megszerezte ez évi harmadik, és a 2009-es Török Nagydíj óta első száraz pályás győzelmét Szuzukában, valóra váltva egy régi álmát. De ezúttal nem a verseny győztesét éltette a tömeg, hanem a harmadikként befutó Sebastian Vettelt, aki ezen a hétvégén nem a csalhatatlan Terminátort alakította, aki eddig kilenc futamot nyert 2011-ben.

Vettel a verseny utolsó harmadában már kifejezetten konzervatívan versenyzett, csak a bajnoki címet tartotta szem előtt, amihez a harmadik hely bőven elegendő volt. Sebastian immár 114 pont előnnyel vezet Button előtt az összetettben, ami azt jelenti, hogy a McLaren angolja akkor sem tudná megelőzni, ha a hátralévő négy futamot megnyerné, a német pedig nem szerezne pontot.

A verseny után a futamgyőztes Button röviden gratulált a vb-címet bebiztosító Vettelnek, de rögtön utána szemrehányást is tett. „Azért a rajtod kicsit necces volt” – szúrt oda Jenson Sebastiannak, arra célozva, hogy a pole-ról induló Vettel meglehetősen erőszakosan, erősen jobbra húzva igyekezett maga mögött tartani a remekül rajtoló McLarent, Button két kerékel kénytelen volt kimenni a fűre. „Te meg a restartnál voltál kemény” – replikázott Vettel, arra utalva, hogy a pályán heverő törmelék miatt beküldött biztonsági autós rajtnál JB teljesen magára húzta a mezőnyt, és a végsőkig kivárt a meglódulással.



A rajt után tehát Vettel még megtartotta a vezetést, mögé Lewis Hamilton (McLaren), Button, Felipe Massa (Ferrari), Fernando Alonso, Mark Webber (Red Bull), Michael Schumacher (Mercedes) és a 12. rajtkockáról szenzációsan elrugaszkodó Paul di Resta (Force India) sorolt be. Ezúttal megúsztuk a szuzukai rajtot balesetek nélkül, és az első hét fordulóban változás mindössze két poszton következett be: Alonso a 6. körben könnyedén megelőzte Massát (a brazil sportszerűen elengedte a vb-ezüstért csatázó csapattársát), a 7. körben pedig Rubens Barrichello járt túl williamses kollégája, Pastor Maldonado eszén.

A Ferrari és a McLaren már a kvalifikáció után utalt rá, hogy a durva felületű pályán erősen kopó lágy (sárga) gumik miatt az előző futamokon látottaknál több kerékcserével számolnak a versenyen. Nem volt tehát meglepetés, amikor az élmezőny más a 10. körben a depó felé vette az irányt. Elsőként Hamilton állt ki a 2. helyről, majd a 11. forduló végén Vettel, Button, Alonso és Schumacher is frissített. Egy körön keresztül Massa vezetett a Ferrarival, miközben a Mercedes a mezőny végéről rajtolt Nico Rosberget is behívta, hogy tartsa a lépést a vezetők ritmusával.

Hamilton rosszul járt az első cseresorozattal, a másodikról a 4. helyre esett vissza (közvetlenül régi „kedves” ismerőse, Massa elé), Jenson Button viszont egy leggyorsabb kört villantott a 12. fordulóban, jelezve, hogy a McLaren-Mecedes helyzete egyáltalán nem reménytelen.  Hogy mennyire nem az, az a következő kerékcseréknél kiderült. Megint a Red Bull nyitotta a táncot (előbb Vettelt, majd Webbert hozták be) a 20. körben, ezzel Button került az élre, de miután az ő kerekeit is lecserélték (maradtak a lágy abroncsok), a McLarennek sikerült a kissé elbambuló Vettel elé visszadobnia az angolt.

Jenson Button két és fél év után tudott újra száraz versenyt nyerni, és először a McLarennel (Fotó: Active Pictures)

Megszimatolva a győzelem lehetőségét, Jenson öt körön belül közel 2 másodperces előnyt épített ki Vettellel szemben. Hamilton viszont ismét (idén már harmadszor) kalamajkába keveredett Massával, amikor a sikánnál – saját bevallása szerint – „nem vettem észre, hogy a Ferrari is ott van”, és a koccanással letört egy darabot a McLaren első szárnyából. A pálya másik szakaszán, a Dunlop-kanyarnál Mark Webber is megtörte a Red Bull szárnyát, és a defektveszélyes törmelék miatt a versenyigazgatóság beküldte a biztonsági autót a 24. körben.

A pálya letakarítása három körig tartott, de mivel a legjobbak addigra már elvégezték a második cseréjüket, csak a „kicsik” hajtottak be kerékcserére. Érdekesség, hogy a táv felénél egyedül Sébastien Buemi nem volt versenyben (a 11. körben hajtott végleg a Toro Rosso garázsába), ő maradt a Japán Nagydíj egyetlen kiesője.

A 27. kör végén kiállt az AMG Mercedes, de Button taktikai megfontolásból nem lódult meg a 130R kanyar előtt (ahogy Szuzukában a biztonsági autó kiválásakor szokás), hanem a végletekig kivárt, magára húzva a teljes mezőnyt. Vettel a Casio-sikán előtti féktávon majdnem megelőzte a McLarent – érdekes lett volna, ha a befutó után ezért felelősségre vonják az újdonsült világbajnokot… (Vettel ezért feleselt vissza Jenson rajtot firtató kérdésére az eredményhirdetés előtt.)

Az élmezőny szorosságát jelzi, hogy a kilencedik helyért csatázó Di Resta, Petrov, Sutil trió alig egy perccel lemaradva követte a legjobbakat. Sutil egyébként a 31. körben, az első kanyarban, külső íven elment Petrov Renault-ja mellett, ezzel mindkét Force India a pontszerzők között tanyázott.

A Ferrari a dobogót célozta meg Szuzukában és Fernando Alonso nem okozott csalódást (Fotó: Active Pictures)

A következő öt fordulóban Button három leggyorsabb kört repesztett, ezzel magabiztos fölényre tett szert. A harmadik cseresorozatnál a legjobbak megkapták a középkemény abroncsokat, amivel Alonso Ferrarija a végére váratlanul felgyorsult. Olyannyira, hogy a cél előtt három körrel 1,2 másodpercre közelítette meg Buttont, ám az angol még rá tudott tenni egy lapáttal, és az utolsó előtti körben a verseny leggyorsabb körével visszaszerezte a kezdeményezést, s végül 1,1 másodperccel nyert a spanyol előtt.

Érdekes, hogy Button leggyorsabb köre mindössze 1 ezredmásodperccel volt erősebb, mint a lázas betegen versenyző Sergio Pérez addigi legjobbja a Sauberral.

Christian Horner az utolsó tíz körben folyamatosan hűtötte Vettelt, a német pedig okosan hallgatott a csapatfőnöke tanácsára, nem támadta Alonsót. Számára a harmadik hely ugyanazt jelentette, mintha második lett volna: a vb-cím így is, úgy is a zsebben, és így is, úgy is pezsgőzhetett a dobogón. A német befutott harmadiknak, vagyis lényegében az idei második legrosszabb befutójával biztosította be a bajnoki duplázást (Seb júliusban 4. lett a Nürburgringen, az eddig a legrosszabb eredménye, ami persze erősen viszonylagos).

Jenson és barátnője, Jessica Michibata így ünnepelte a szuzukai sikert (Fotó: Active Pictures)

A tavaly még a Red Bull kettős diadaláról gondoskodó Mark Webber ezúttal nemcsak Vettel, de Alonso és a McLaren-pilóták árnyékából sem tudott kitörni, be kellett érnie a 4. hellyel. Hamilton a végén elnézést kért a csapatától, amiért „nem voltam olyan gyors, hogy ma egy McLaren 1-2-t ünnepelhessünk” – és valóban nem volt az. Michael Schumacher erős versennyel zárta remek szuzukai hétvégéjét, de a legnagyobb elismerés (Vettel, Button és a betegen pontot szerző Pérez mellett) Nico Rosbergnek dukál, aki töretlen harci kedvvel, hibátlanul vezetve, sokat előzve, a Mercedes stratégiai húzásait kihasználva felküzdötte magát a 23.-ról a tizedik helyre.

Sebastian Vettel 24 éves és 98 napos korában tudott duplázni - ez új F1-es rekord (Fotó: Active Pictures)

A Japán Nagydíj végeredménye:
Szuzuka. 53 kör=307,471 km

1. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes  1:30:53,427 óra
2. ALONSO (SPA) Ferrari               + 1,160 mp.h.
3. VETTEL (D) Red Bull-Renault      + 2,006”
4. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault  + 8,071”
5. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes  + 24,268”
6. SCHUMACHER (D) Mercedes     + 27,120”
7. MASSA (BRA) Ferrari              + 28,240”
8. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari    + 39,377”
9. PETROV (RUS) Renault           + 42,607”
10. ROSBERG (D) Mercedes         + 44,322”
11. SUTIL (D) Force India-Mercedes  + 54,447”
12. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes   + 1:02,326
13. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari           +1:03,705
14. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth  + 1:04,194
15. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari +1:06,623
16. SENNA (BRA) Renault                         + 1:12,628
17. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth  + 1:14,191
18. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 1:27,824
19. TRULLI (ITA) Lotus-Renault        + 1:36,140
20. GLOCK (D) Virgin-Cosworth        + 2 kör h.
21. D'AMBROSIO (B) Virgin-Cosworth +2 kör h.
22. RICCIARDO (AUS) HRT-Cosworth +2 kör h.
23. LIUZZI (ITA)    HRT-Cosworth    +3 kör h.

Leggyorsabb kör: 1:36,568 - Button, McLaren-Mercedes (az 52. körben

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr693289268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2011.10.09. 14:01:55

Az csak természetes hogy most nagyon nagyon örülök a "kiskölyök" sikerének. Egész évben folyamatosan jól teljesített, bár sok rajongó aki más pilótának szurkol csalódott hogy ilyen korán eldőlt a vb cím sorsa. Persze hogy az a legizgalmasabb évad, amikor az utolsó futamon dől el, ki a legjobb. De volt már ilyen. Buttonnak csak gratulálni tudok, nagyon észnél volt, nem csalódtam benne és szorítok neki hogy meglegyen év végén az a 2. hely.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása