HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Sebességtúllépés a versenypályán?! Miért büntették meg Micheliszt?

2011.10.25. 17:30 Real Simon says

Michelisz Norbert pontszerzés helyett csak a 15. helyen végzett a WTCC múlt hétvégi első futamán, Szuzukában. A Zengő Motorsport magyar pilótája 30 másodperc időbüntetést kapott, mert túl gyorsan ment a rajtnál, a versenypályán. Hogy micsoda?! Az SzC_blog utánajárt.

Michelisz BMW 320TC-jének belseje. A piros kijelölés a fedélzeti sebességkijelző helyét mutatja (Fotó: Zengő Team Média)
 
Kezdjük a tényekkel: „A második futam után a sportfelügyelők 30 másodperces időbüntetéssel sújtották Micheliszt, mivel a rajtnál átlépte a megengedett maximális sebességet” - áll a Zengő Dension Team hivatalos sajtóközleményében.
 
Szabó Ildikó, a Zengő Motorsport sajtófelelőse az SzC_blog kérdésre elmondta: a WTCC-ben valóban létezik egy olyan szabály, hogy a repülőrajttal indított futamon a versenyzők a piros lámpa kialvásáig nem mehetnek többel, mint 90 km/óra. Michelisz Szuzukában ezt (nem sokkal, de) túllépte, ezért kapta a 30 másodperc időbüntetést. Ez azt eredményezte, hogy a 2 vb-pontot érő kilencedik helyett csak 15.-ként rangsorolták. 
 
A fair play szellemében el kell ismerni, hogy az FIA stewardok ezt folyamatosan, minden autónál ellenőrzik. Korábban is szabtak már ki hasonló miatt büntetéseket, de a magyar autóst eddig nem büntették. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy a világbajnok Chevrolet csapat idén már többször megsértette a parc fermé-szabályt, vagyis a lezárt területen szerelték a Cruze-okat, mégsem kaptak ezért büntetést.)
 
Joggal vetődhet fel a kérdés: mióta van sebességmérő a versenyautókban? Általában az a helyzet, hogy a műszerfal közepén taláható egy nagy méretű fordulatszámmérő (hogy a pilóta tudja, mikor kell sebességet váltani), egy olajnyomás- és egy vízhőfokmérő, meg a sebességi fokozat digitális kijelzője, és nagyjából ennyi. De a modern (túra-)versenyautók műszerfala már egy, egybefüggő digitális felületet képez, amelyen - a jelek szerint - nem maradt hely sebességkijelzőnek.
 
A WTCC versenyautókban – éppen a fent említett szabály betartása miatt – helyet kapott egy kisméretű, utólag beszerelt digitális sebességmérő is. Michelisz Norbi ezt általában az utolsó kanyar bejáratánál, vagy kijáratánál 88 km/órára szokta belőni. De a szembe sütő nap miatt nehezebben látható rajtjelzés figyelése közben előfordulhat, hogy ezt 2-4 km/órával átlépik a versenyzők. 
 
Nehéz a pilóta dolga a rajtnál: a lámpa mellett a zászlós embert és a vetélytársakat is figyelni kell, miközben a sebességmérőn sem árt rajta tartani a szemüket... (Fotó: Zengő Team Média)
 
A WTCC szabályzata egyébként 70 km/órás minimális és 90 km/órás maximális sebességet ír elő gördülőrajt esetén. Ebben az intervallumban kell tartani az autó sebességét, miközben a pilótának figyelnie kell a rajtzászlót meglengető stewardot, a startlámpát és a körülötte helyezkedő ellenfeleket is. 
 
A sebesség-túllépés egyébként drive-through penaltyt (boxutcán áthajtásos büntetést) von maga után, de miután a versenyt leintették, ez automatikusan 30 másodperces időbüntetésre módosul. 
 
Michelisz Norbert a második futamot a 9. helyen zárta Szuzukában. Eddig 82 pontot szerzett, ezzel a világbajnokság 8. helyén áll. 

(Köszönjük Szabó Ildikó és a Zengő Motorsport segítségét!)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr423329407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz