HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A Ferrari nem mond le Newey-ról

2012.01.16. 14:00 Real Simon says

Továbbra sem csinálnak titkot abból a Ferrarinál, hogy fenik a fogukat Adrian Newey-ra. Luca di Montezemolo elnöknek azonban vannak kétségei a Red Bull sztártervezőjének Olaszországba költözése felől.

Itt Adrian Newey bámulja a Ferrari szerelőit, pedig valójában az olaszok fenik a fogukat a kiváló angol szakemberre (Fotó: XPB)

Ha Adrian Newey egyszer ráunna a mézeskalácsra Milton Keynes-ben, Maranellóban tárt karokkal várnák. A Red Bull Racing technikai igazgatója által tervezett F1-es masinák az elmúlt 20 évben 27 győzelmet, nyolc egyéni és ugyanannyi konstruktőr-világbajnoki címet szereztek, ami jól tükrözi az 53 éves szakember kvalitásait.

Stefano Domenicali, a Ferrari csapatvezetője nem titkolja, hogy évek óta figyelemmel kíséri newey pályafutását, lesve az alkalmat, mikor tudná megszerezni az olasz istálló számára. „Adrian elmúlt években nyújtott eredményei mély benyomást tettek ránk. Hogy mit hoz számára a jövő, azt pedig meglátjuk” - árulta el sejtelmesen a Sky Sports Newsnak. 

A Ferrari már korábban is kivetette a hálóját a sztártervezőre, ám akkor – 1997-ben, amikor még a McLaren alkalmazásában állt – különféle okok miatt nem tudtak megegyezni. 

„Az 1997-es találkozónk nem zajlott valami pozitívan” – nyilatkozta Luca di Montezemolo elnök a Gazzetta dello Sportnak. Állítólag Newey felesége, Marigold semmi pénzért sem akart Itáliába költözni, ami útját állta a megállapodásnak. „A felesége Olaszországról alkotott elképzelései közel álltak egy harmadik világbeli országéhoz. De ha a közeljövőben mégis elérhetővé válna számunkra, és megváltoztatnák a véleményüket, akkor miért ne?” - tette hozzá a Presidente. 

Newey "professzor" és Patrick Head technikai dirigálása alatt a Williams öt konstruktőr-vb-címet nyert az 1990-es években

A Ferrarinál egyébként nagy hagyományai vannak a brit szakemberek alkalmazásának. A hatvanas években a kiváló tesztpilóta, Mike Parkes végezte a 312-es modell tesztelését, aki később F1-es és sportkocsi-világbajnoki szerepléshez is jutott a Ferrari révén. Dr. Harvey Postlethwaite tervezte a Ferrari első szénszálas F1-es kasztniját, a 126C-t, amellyel a csapat konstruktőr-vébét nyert 1982-ben és '83-ban. John Barnard nevéhez fűződik a Formula-1 első elektronikus vezérlésű kormányváltóműve (1989), amelynek segítségével Alain Prost karnyújtásnyira került az 1990-es vb-címhez. A Ferrari 1997-ben kezdődött, egy évtizeden át tartó sikerszériája is brit szakemberek vállán nyugodott: Ross Brawn volt a technikai igazgató, a dél-afrikai/angol származású Rory Byrne a főtervező és Nigel Stepney dirigálta a szerelőcsapatot.

Jelenleg Pat Fry a karosszéria-fejlesztés vezetője, akit 2010-ben a McLarentől igazolt le a Scuderia.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr283555346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simon weber 2012.01.16. 14:53:52

Elöször 1973-ban kerültek kepbe brit tervezök a Ferrarinal. Miután Forghieri átmenetileg átkerült a kísérleti osztály élére, egy brit ceget bizott meg Enzo Ferrari az F1-es auto megtervezesevel. A kocsit a John Thompson’s Prototypes keszitette, amely erösen a Lotus 72-esre emlekeztetett. Az olaszok odáig mentek, hogy az alkatrészek egy részét is Angliában gyártatták le! De mint kiderült ez csak tovább rontotta a helyzetet. A „brit Ferrari” esetében elhagyták az addigi csőszerkezetet és a B3-as teljes egészében moncoque vázat kapott. A hűtők a motor melletti oldaldobozokba kerültek és a nagyméretű első terelőszárny kedvező tapadással kecsegtetett. A túl nehézre sikeredett konstrukció mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és csupán négy futamon állt rajthoz az 1973-as szezon második felében. Maranellóban szokás szerint mindenki hibás volt a sikertelenségben, csak az autó nem. Az egyik bűnbaknak kikiáltott Ickx már a nyáron lelécelt Maranellóból, és az utolsó versenyeken már csak Merzarió gépészkedett a britek Ferrarijaval.

Real Simon says 2012.01.16. 20:05:59

@simon weber: Köszönöm a kiegészítést. Csak a legfontosabb brit neveket emeltem ki a cikkben. :)

simon weber 2012.01.16. 20:23:33

Egyébként Newey felesége akadályozta meg, annak idején a Jaguar-dealt is. Hiába állapodott meg Niki Lauda Newey-vel, a titkos tárgyalások után egy nappal a McLaren-főnök felesége Lisa és Newey párja együtt ebédeltek, aminek az lett az eredménye, hogy Newey maradt Wokingban....

Real Simon says 2012.01.17. 11:34:53

@simon weber: Tudtommal Bobby Rahal, a Jaguar Racing akkori csapatvezetője állapodott meg szóban Newey-val, hogy 2002-től a JAG-nél folytatja. Newey tervezte a March IndyCar versenyautót, amivel Rahal két bajnokságot nyert az USA-ban, onnan volt az ismeretség. De a sztori szempontjából nem ez a fontos, hanem, hogy az F1-es tervezőzseni otthon bizony csak egy rózsaszín bojtos papucsállatka. :)

simon weber 2012.01.17. 12:08:06

Lehet igazad van, en Heinz Prüllere hagyatkoztam, de hat lehet minden szentnek maga vagy a nemzete fel hajlik a keze.
Száguldó cirkusz