HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Százezren kísérték figyelemmel Buttonék parádéját, avagy: Fecseg a felszín, hallgat a mély

2012.05.02. 18:00 Real Simon says

Látványos közönségsikerrel zárult a Vodafone Belvárosi Nagydíj, ahol Jenson Button mellett a Hungaroring legjobb versenyzői is bemutatták tudásukat az 1,6 kilométeres, ideiglenes belvárosi pályán. A helyszínen közel százezren, a Magyar Televízió élő adásában 1,325 millió néző kísérte figyelemmel Buttonék parádéját. Az sajnos nem derült ki, pontosan mit jelent a főszponzor „Kezdj el valami újat” szlogenje, és sajnálatos módon a sajtó munkájának alapvető feltételei sem teljesültek a "munka ünnepén".
 
Fotók: (c) Vodafone Magyarország és (c) Simon
 
Már csütörtöktől kezdve régebbi Vodafone McLaren Mercedes modellek, valamint a McLaren F1-es szimulátora csábította az autósportra fogékony érdeklődőket Budapest belvárosában, a Fashion Streeten. A hosszú hétvége csúcspontja azonban – természetesen – Jenson Button bemutatóköre volt a 2011-es McLaren-Mercedesszel (amely – leellenőriztük – valóban a tavalyi, montreali győztes MP4-26A/02-es modell volt). Az utcai F1-es parádé a helyszínen becslések szerint közel százezer érdeklődőt vonzott a Bazilika, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út, az Alkotmány utca és a Kossuth tér környékére.
 
 
A 700 lóerős Formula-1-es autó keltette hanghatásról elég annyit mondanunk, hogy a környéken több lakás ablaka megrepedt, illetve betört a versenypályákon megszokott, óriási hangrobbanástól. A show látványosságát illetően pedig magát Buttont idéznénk, aki így fogalmazott: „A közönség lelkesedését látva úgy gondoltam, örülnének, ha ráadásként még két kört megtennék. Elhúztam a Vodafone VIP-tribünje előtt is, és meglepve láttam, hogy az emberek valami oknál fogva élvezik, ha égett gumi füstjével terítem be őket.”


 
A hétvége a Vodafone új jelmondatának („Kezdj El Valami Újat”) jegyében telt, de hogy ez konkrétan mit jelent, az sajnos nem derült ki. Azt persze tudjuk, hogy a mobilszolgáltató új, országos lefedettségű, hipergyors internetszolgáltatását kívánták reklámozni (Dr. Beck György, a cég magyarországi elnöke szerint ez 9,5 millió magyar állampolgárt, vagyis a lakosság 95 százalékát érinti). De, hogy ebbe az új kezdetbe hogyan kívánták bevonni a belvárosban felvonult százezres tömeget, vagy az ország többi részét, számunkra rejtély maradt.
 
Első lépésként talán meg lehetett volna kockáztatni, hogy zavarba ejtően csekély befektetéssel (az ötnapos eseménysorozat 150 millió forintra becsült költségvetéséhez képest mindeképpen) egy, legalább a Bazilika környékén használható, neadj'isten ingyenes WiFi-szolgáltatást tegyenek elérhetővé. Ez – amellett, hogy segített volna megnyerni a Vodafone-nak néhány ezer új előfizetőt – óriási segítség lett volna a sajtó akkreditált munkatársai számára is, akik WiFi, továbbá asztalok, székek, (a laptopok, fotós akkumulátorok, stb. töltéséhez szükséges) elektromos csatlakozók, illetve egy egyszerű napfénytető hiányában nem lettek volna kénytelenek úgy végezni a munkájukat, mint egy harmadosztályú terepraliversenyen, mondjuk Szentandráspusztán.
 

 
De kit érdekelnek a 31 fokos kánikulában, a tűző napon szenvedő médiamunkások, amikor – és ez tény – több százezer ember élvezte Jenson Button, valamint a wtcc-s különítmény (Michelisz Norbert, Wéber Gábor, Tom Boardman és a kétüléses Chevrolet Cruze-t kormányzó Pasquale di Sabatino), továbbá a Hungaroring válogatott versenymotorjainak, versenyautóinak és pilótáinak, köztük Szalay Balázs Dakar-versenyzőnek a bemutatóját.
 
Az eseményt moderátorként levezénylő Szujó Zoltán a tőle megszokott, magas színvonalat hozta: a tűző napon felváltva hol magyarul, hol angolul beszélt, kérdezett, interjúzott Buttonnal és a magyar pilótákkal. A helyszíni műsorközlőként és tévékommentátorként párhuzamosan ügyködő Mezei Dániel alapos felkészültségét sem lehet megkérdőjelezni. A nyilvános, utcai eseményt sok-sok év után ismét élőben közvetítő közmédia (elsősorban a Magyar Televízió) felkészültségét mindennél jobban mutatják a technikai adatok: 24 operatőrt, 35 fős stábot, tíz műsorvezetőt és szerkesztőt, 38 különféle típusú kamerát, valamint egy látványstúdiót vetettek be, hogy azok se maradjanak le semmiről, akik nem lehettek ott a helyszínen.
 

 
Az esemény tehát óriási közönségsikerrel zárult, amiért kijár a taps a szervezőknek: a Vodafone Magyarországnak, az MTVA-nak (Magyar Rádió és Magyar Televízió), illetve a Hungaroring Sport Zrt-nek. Az pedig, hogy a nyilvános sajtóeseménynek meghirdetett, 15 perces Button-sajtótájékoztatón mindössze két kérdést engedélyeztek a két kiemelt médiának (Nemzeti Sport és RTL Klub), és ezek közül az első előre leegyeztetett, kissé PR-szagú volt, szintén legyen az újságíró gondja. Legfeljebb legközelebb kétszer is meggondolja, érdemes-e akkreditálnia magát és időt, energiát szánni az ilyen események "exkluzív" részére.
 
24 ÓRÁVAL KÉSŐBB - KIEGÉSZÍTÉS

A fenti cikk posztolása óta eltelt 24 órában hét, az eseményen jelen lévő újságíró kollégától kaptam megerősítést, egyúttal köszönetnyilvánítást, amiért leírtam az akkreditált média munkáját hátrányosan érintő keddi eseményeket. Ezek közül három véleményt emelnék ki.
 
1.) Jogi doktorandusz kolléganőnk, Szauftmann Ivett (Motorsportal.hu) megjegyezte, hogy az Európai Unió egyik irányelve értelmében "a sajtó minden formájának egyenlő feltételeket kell biztosítani a híradáshoz, függetlenül attól, hogy bármely sajtóorgánum(ok) egy adott esemény kiemelt támogatója/i". A hivatkozott EU-irányelvhez részletes indoklás is tartozik, amelyben leírják, miért nem lehet kiemelt bánásmódban részesíteni a média bármely ágát vagy formáját.
 
2.) Az elismert angol Formula-1-es fotográfus, a Magyarországon élő John Townsend elmondta: maximálisan egyetért a cikkben leírtakkal. A szervezők sem őt, sem a REUTERS hírügynökségnek dolgozó fotós kollégáját nem engedték át a Bazilikával szemben lévő korlátsorhoz (annak ellenére, hogy rendelkeztek a munkavégzéshez szükséges karszalagokkal), ahonnan nagylátószögű felvételeket szerettek volna készíteni Button rajtolásáról, az F1-es autó "donut"-jairól. A REUTERS-es kolléga ennek hatására megköszönte a részvételt és hazament, míg John megígérte: jelezni fogja a "botrányos munkakörülményeket" a McLaren Group kommunikációs igazgatójának, Matt Bishopnak.
 
3.) Mészáros Sándor autósportszakíró kollégám, egyben a QualiSport kamionos versenycsapat sajtófőnöke baráti e-mailben reagált a cikkre. Ebben "kikéri magának", hogy egy tereprali-versenyhez hasonlítottam a szervezést. Mint írja: "az általunk szervezett 2011-es Nagykálló Kupa tereprali ob-futamon 12 darab, nyomtatókkal és WiFi-hálózattal is felvértezett PC várta az újságírókat a klimatizált sajtószobában. Valaki meg is jegyezte: 'Látszik, hogy újságíró a szervező!'".

Mindezek fényében természetesen elnézést kérek a tereprali-szakág valamennyi érintett résztvevőjétől, a rájuk nézve degradáló hasonlat miatt.
 
Talán mégsem ártott volna egy újságíróval és/vagy egy fotóssal is konzultálni a Vodafone PR-ügynökségének, mielőtt belevágtak volna a keddi esemény szervezésébe...

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr864485033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Phaszphej · http://phaszphej.blog.hu 2012.05.04. 08:39:45

elo kell fizetni a vodafone szupergyors mobilnetjere es ugy nem para,h nincs wifi :D
Száguldó cirkusz