HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Költségcsökkentést követel a Ferrari – veszélyben a turbók visszatérése?

2012.06.13. 19:23 Real Simon says

A világgazdasági, és különösen az európai gazdasági krízisre való tekintettel a Formula-1 emelkedő költségeibe történő azonnali és hatékony beavatkozást követel a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo. Ezzel párhuzamosan újabb vita van kialakulóban, a 2014-től bevezetni tervezett V6-os turbómotorokról a gyártók és Bernie Ecclestone között.

F1Ferrari_V6Turbo_1986_600.jpg
Stefan Johansson Ferrari V6 Turbója lángokat hány az 1986-os Monacói Nagydíjon. Az 1.6 literes kisturbók talán nem lesznek ennyire látványosak, de ezek jelentik az F1 jövőjét (Fotó: Schlegelmilch)

Azonnali és hatékony beavatkozást követel a száguldó cirkusz folyamatosan emelkedő költségeinek meggátolására Luca di Montezemolo. A Ferrari-elnök felhívásában, amelyet a csapat hivatalos honlapján tettek közzé, az áll: szeretné, ha a kiadásokra vonatkozó szigorítások már az idény végén lejáró Concorde-szerződés új verziójába is bekerülnének. (A Concorde-egyezmény szabályozza az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség), a FOM (Formula One Management – Bernie Ecclestone cége), valamint az F1-es csapatok viszonyát, az alapvető technikai előírásokat, illetve a sportágba befolyó reklám- és egyéb bevételek elosztását.)

„A világ, és különösen Európa gazdasága nagyon komoly válságban van, és a Formula-1 világa nem hunyhat szemet efölött” – fogalmazott Montezemolo a FerrariF1.com-on. „Nem veszíthetünk több időt: azonnal kell cselekednünk, különös tekintettel a költségcsökkentésre. A Ferrari egyetért az FIA álláspontjával, hogy drasztikus beavatkozás szükséges. Meggyőződésünk, hogy – ahogy mindig is mondtam – a csapatoknak és a kereskedelmi jogok birtokosának (Ecclestone és a FOM – a szerk.) együtt kell dolgozniuk, a szövetség (FIA) szárnyai alatt. Nem engedhetjük meg tovább magunknak, hogy leragadjunk az üres szócséplésnél, vagy a mérnökök meddő vitáinál, amelyek általában csak az egyik, vagy másik fél érdekeit tartják szem előtt. Ezt a kérdést a legmagasabb szinten kell megtárgyalni, további késlekedés nélkül.”

Ferrari-President-Luca-di-Montezemolo-2012.jpg
Luca di Montezemolo azonnali cselekvésre szólította fel az F1-es csapatokat és az FIA-t az emelkedő költségek leszorítása érdekében (Fotó: Ferrari)

A Formula-1-es csapatok jelenleg 35–210 millió euró közötti költségvetésből gazdálkodnak egy szezonban. Ennek betartását jelenleg csak a csapatvezetők egymás között kézfogással megkötött, laza egyezménye, a Resource Restriction Agreement (RRA) szabályozza.

Ebben a helyzetben különösen kényes kérdést feszeget, aki a 2014-től bevezetendő új turbómotorok helyzetét firtatja. Az új „kisturbók” (1,6 literes, V6-os turbómotorok, KERS-szel kiegészülve) bevezetését az FIA indítványozta, a vezető motorgyártók pedig – némi alkudozás után – tavaly nyáron elfogadták. Bernie Ecclestone azonban éppen az új hajtóművek fejlesztési költségeinek megugrására hivatkozva ellenezte és ellenzi a mai napig a V6-os turbók bevezetését. Szerinte az új erőforrás nem több reklámfogásnál, ami főleg a kiscsapatok számára lesz drága mulatság.

F12012CHINA_Todt_Ecclestone_r600.jpg
Bernie Ecclestone és Jean Todt: a FOM vezetője és az FIA elnöke teljesen eltérően látja a kisturbók hasznát és jövőjét a Formula-1-ben (Fotó: Active Pictures)

Elsősorban a Renault és a Mercedes szorgalmazza a kisturbók bevezetését, miután ezek a gyártók az utcai autóikban is jól ki tudnák használni a V6-os turbók F1-es jelenlétét. A Ferrari sokáig ellenezte az új motorformulát. A maranellóiak csak úgy voltak hajlandóak belemenni a váltásba, hogy az FIA az eredetileg tervezett soros, négyhengeresek helyett engedélyezte a V6-os konfigurációt.

A Mercedes AMG csapatvezetője, Ross Brawn szerint az F1-nek haladnia kell a korral, és a sportág öngólt lőne, ha tovább halogatná a kis turbómotorok bevezetését. „Elkötelezettek vagyunk az új motorprogram mellett, már elfogadtattuk a költségvetést a [Daimler-Benz AG] vezérkarral, ezért nem szeretnénk, ha törölnék, vagy elhalasztanák a bevezetését. Ennek nagyon rossz üzenete lenne: az, hogy a Formula-1 folyton irányt változtat alapvető fontosságú kérdésekben, amelyeknek a megvalósítása igen komoly befektetést igényel. Szerintem az új motorok nagyon izgalmasak.”

Brawn az újfajta motorok innovatív vonzerejét is fontos erénynek tartja. „Az új motorokkal nagyjából kétharmadannyi benzinből fogunk megoldani egy versenyt, mint a mostaniakkal, hasonló motorteljesítmény mellett. El fog jönni az az idő, amikor le kell cserélni a motorokat, különben azon vesszük észre magunkat, hogy teljesen irreleváns hajtóműveket használunk. A világ változik, és úgy vélem, az új motor sokkal hasznosabb lesz az F1 számára a jövőben. Ha új gyártókat szeretnénk a Formula-1-be csábítani, miért kívánnánk tőlük, hogy idejétmúlt motorokat fejlesszenek ki? Nem fogják megtenni. Csak akkor fognak csatlakozni, ha ezzel az új motorral szállhatnak be, vagyis, ha új gyártókat akarunk látni az F1-ben, ezek az új motorok kulcsfontosságúak.”

F12012CHINA_Merc_MSC_r600.jpg
A Mercedes és a Renault marketinges megfontolásokból szorgalmazza a V6-os turbómotorok bevezetését (Fotó: Active Pictures)

A kiscsapatok persze aggódnak a költségek emelkedése miatt. Az RRA értelmében a motorgyártók (Renault, Ferrari, Mercedes-Benz, Cosworth) jelenleg nem kérhetnek ötmillió eurónál többet egy új motorért. De félő, hogy ha másfél év múlva az új V6-os turbómotorokra kell váltaniuk, a motorgyártók bekalkulálják a fejlesztési költségeket is.

„Mi megértjük az FIA irányvonalát az új motorokkal kapcsolatban, és az emberek általában támogatják a váltást. Örülünk annak, hogy a technológia ebbe az irányba fejlődik, de ennek csak másodlagosnak szabad lennie a sportág fenntartása mögött” – véli a Marussia ügyvezető igazgatója, Graeme Lowdon. A brit kiscsapatnak komoly megerőltetést okoz a 35 millió eurós költségvetés előteremtése, így érthetően nem szeretnék, ha a motorváltás még jobban megterhelné a kasszát.

HONDA F1 V6 Turbo.jpg
A Honda RA108E V6 Turbója 35 pole pozíciót és 40 GP-győzelmet szerzett 1984 és 1988 között, a Williams, a Lotus és a McLaren autóiban. A japánok magasra rakták a lécet az új generáció előtt 

A Mercedes motorsportfőnöke, Norbert Haug szerint viszont természetes, hogy egy motorváltás rövid távon a költségek emelkedésével jár. „Teljesen természetes, hogy ha új motor kifejlesztése eleinte plusz kiadást jelent, de úgy gondolom, hogy ez a befektetés egy ötéves periódus alatt megtérül. Ezt kell szem előtt tartanunk.”

Bernie Ecclestone kitartó elutasítása tehát még mindig eredményre vezethet, és – ha jól olvassuk a jeleket – ebben ismét szövetségest találhat a Ferrariban. Luca di Montezemolo felhívása alapján legalábbis erre gyanakszunk.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr334586369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2012.06.14. 08:13:11

Már kétszer elolvastam, de még mindig nem értem a logikáját. Ha ez majd a kis csapatoknak gondot jelent, akkor vagy megoldják, vagy kiszállnak. Nekem nem fognak hiányozni, Montezemolo meg foglalkozzon a saját problémáival. Ez kb olyan, mintha valaki a fölött kardoskodna, hogy mától lovaskocsi helyettesítse a tömegközlekedést, mert drága a BKV és ez még csak fokozódni fog:)
Száguldó cirkusz