HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Hamilton visszatért a bajnokesélyesek közé Mogyoródon

2012.07.30. 00:23 Real Simon says

Lewis Hamilton volt az egész hétvége leggyorsabb embere, és miután a versenyen sem hibázott, megnyerte a Magyar Nagydíjat. Harmadik mogyoródi győzelmével a McLaren pilótája visszahozta világbajnoki esélyeit. Mellette a gumikkal híresen jól gazdákodó Lotus pilótái, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean állhattak fel a dobogóra. Sebastian Vettel háromcserés stratégiája ellenére bejött negyediknek, míg Fernando Alonso ismét kihozta a maximumot a Ferrariból: a spanyol ötödik helyével 40 pontra növelte előnyét a vb élén.

Simon István – Hungaroring

Hamilton-wins_r600.jpg
Hamilton a McLaren 178., egyben a McLaren-Mercedes szövetség 75. GP-győzelmét aratta vasárnap, a Hungaroringen (Fotó: Jürgen Tap/HochZwei)

Igazi malajziai nyár, 31 Celsius-fokos levegő és az éjszakai esőzés után szokatlanul magas, 40%-os páratartalom fogadta a Formula-1 mezőnyét vasárnap a Hungaroringen. Lewis Hamilton ez évi második győzelmére készült, miután szombaton megszerezte a McLaren istálló 150. pole pozícióját. De az angol tudta: ehhez hibátlan versenyt kell futnia, a Lotusok ugyanis – Romain Grosjean a második, Kimi Räikkönen az ötödik rajtrácson – köztudottan nagyon gyorsak a melegben, ráadásul kíméletesebben bánnak a gumikkal, mint a riválisok többsége. Grosjean Sebastian Vettelt ütötte ki az első rajtsorból, akinek így a harmadik rajtkocka jutott, mellőle Jenson Button indulhatott. Fernando Alonso a hatodik rajtrácsra lőtte be a Ferrarit, a spanyol alig 6 századmásodperccel előzte meg csapattársát, Felipe Massát.

A 27. Magyar Nagydíj tudott olyasmit produkálni, amire eddig nem volt példa a Hungaroringen: lefújták a rajtot, mert Michael Schumacher Mercedesének motorja túlmelegedett. Az oldalról belengetett sárga zászlók láttán Charlie Whiting versenyigazgató bizalmasan kiintett a startjelre váró Hamiltonnak és Grosjeannak: gyerünk tovább, még egy felvezető körre!

GPHungary_Start_r600.jpg
Indul a 27. Magyar Nagydíj! Hamilton erős fékezéssel tudja megtartani a vezetést Grosjean Lotusa és Vettel Red Bullja előtt (Fotó: McLaren)

Ez azt jelentette, hogy Lewisnak „csak” 69 kört kellett kibekkelnie a Lotusok szorításában, az eredetileg tervezett 70 kör helyett. Hamilton, Grosjean, Vettel és Button mögé Alonso jött fel ötödiknek, a spanyol megelőzte Räikkönent, miközben Massa túlpörgő hátsó kerekei miatt a 9. helyre esett vissza. Mark Webber viszont remekül startolt a 11. helyről: az ausztrál hetediknek sorolt be, megelőzve Bruno Senna Williamsét, Massát és Nico Hülkenberg Force Indiáját.

Miközben Button egy szépségdíjas manőverrel a második kanyarban körbeautózta (száraz pályán!) Vettelt, Hamilton az élen szorgosan gyártotta a leggyorsabb köröket. Grosjean azonban könnyedén tartotta a McLaren-Mercedes tempóját, Hamilton tíz kör alatt csak 2,5 másodperccel tudott meglógni. Michael Schumacher életét boxutcán áthajtásos büntetéssel nehezítették a stewardok, a hétszeres világbajnok ugyanis átlépte a 60 km/órás megengedett sebességet, amikor az első körben kilőtt a boxutcából. Ezzel Schumi reménytelenül visszaesett az utolsó, 24. helyre.

Az élmezőnyből Button nyitotta meg a kerékcseréket a 16. körben, az angolt Hülkenberg és Senna követte a boxutcába. A 17. fordulóban a Red Bull is úgy döntött, berendeli Vettelt (aki megkapta a második garnitúra lágy gumiját), majd Fernando Alonso következett – ő viszont a középkemény abroncsokra váltott. Hamilton a 19. körben állt ki először friss gumikért (lágyról közepesre), egy kör erejéig átengedve a vezetést Grosjeannak. A McLarennél most sem ment minden simán: Hamilton felháborító 4,2 másodpercig álldogált a garázs előtt, de a Lotus nem tudta kihasználni ezt a remek lehetőséget. Grosjean első cseréje hét tizeddel még ennél is tovább tartott, így a francia dolga végeztével visszaállt az eredeti sorrend.

Nyilvánvalóvá vált, hogy a 45 C-fokos aszfalton az a pilóta/autó kerülhet előnybe, aki jobban tud vigyázni az abroncsaira. Ez pedig a Lotust, valamint a Red Bullt hozta előnybe. Grosjean szorgalmasan ledolgozta hátrányát a vezető McLarenhez képest, de hiába került DRS-távolságon belülre, a Hungaroring 790 méter hosszú célegyenese túl rövidnek bizonyult az állítható hátsó szárny előnyeinek kihasználásához. Sergio Pérez közben a hetedik helyre jött fel a mélyen hockenheimi formája alatt teljesítő Sauber-Ferrarval, de előbb Alonso, majd Senna is könnyedén megelőzte, ezért a mexikói jobbnak látta, ha kimegy friss gumikért. Grosjean a 33. körre teljesen utolérte Hamiltont, ám a sikánból kijövet túl korán lépett a gázra, az E20-as kifarolt, ezzel elveszett a francia lendülete.

F12012HUNGARY_Raikk_r600.jpg
Räikkönen és a Lotus tempója elég lett volna ahhoz, hogy 2005 után ismét nyerjen Mogyoródon - de Hamilton rajtolt a pole pozícióból... (Fotó: Jiři Křenek/Active Pictures)

Kimi Räikkönennek a futam elején a KERS hibriddel akadtak gondjai, ezt azonban a csapat segítségével, egy elektronikai resettel orvosolni tudta. Olyannyira, hogy a finn a 36. körben megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét (1:26,365), és ezzel a tempóval csak Sebastian Vettel tudott lépést tartani. Miután nem bírtak Hamiltonnal, a Lotus mérnökei a 40. körben taktikailag próbáltak túljárni a wokingiak eszén. Kirendelték Grosjeant a második cseréjére (a francia ekkor kapta meg a közepes abroncsokat), de a McLarennél azonnal reagáltak: a következő fordulóban egy új garnitúra középkemény gumival várták az éllovast. Ekkor Räikkönen vette át a vezetést, és a finn annak ellenére is remekül tartotta magát, hogy több mint 21 fordulón át használta a lágy abroncsokat. Sőt, a 2005-ös hungaroringi győztes egymás után háromszor megfutotta a leggyorsabb kört is, komolyan fenyegetve Hamilton győzelmét.

Hogy a Lotusnál nincs csapatsorrend, az a 46. körben, Kimi második cseréje után mutatkozott meg. A finn éppen kifelé tartott a boxutcából, Grosjean pedig vele egyszerre érkezett nagy tempóval a célegyenesben. Kimi versenymérnöke, Mark Slade ekkor rászlót a finn fülére: „Használd a KERS-t, Kimi, pozícióért versenyzel!”. Räikkönen megfogadta Slade tanácsát, és némi brusztolást követően, az első kanyarban belül tudott elfordulni, ezzel átvette a második helyet az addig remeklő franciától. Kimi tempója az utolsó 25 körben (használt középkemény gumikon) elég lett volna ahhoz, hogy megnyerje a versenyt – de Hamilton rajtolt a pole pozícióból, ami a szűk, előzésre kevés lehetőséget kínáló Hungaroringen túl magas labda volt az angolnak ahhoz, hogy ne használja ki.

A verseny utolsó harmadában többen – jelesül a Red Bull és a McLaren Buttonnal – három kerékcserés taktikára váltottak. Button a 46., Webber az 56., míg Vettel tíz körrel a leintés előtt , az 59. körben kanyarodott be harmadszor a boxutcába. Az elgondolás nem volt alaptalan: a korábbi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a forró aszfalt miatt az élen csatázók abroncsai teljesen elhasználódtak (Vettel és Alonso emiatt esett vissza Montrealban a futam vége felé). Ezúttal azonban más volt a gyakorlat. A vezető McLaren és a Lotusok jól bántak a közepes gumikkal, így Vettel csak annyit tehetett, hogy felzárkózott Grosjean mögé, a negyedik helyre – előzni azonban már nem tudott. A csapat stratégiájával szembehelyezkedő (egyet nem értésének hangot is adó) Button hatodikként, Webber nyolcadikként futott célba, a remekül versenyző Bruno Senna Williamse mögött.

F12012HUNGARY_Vettel_r600.jpg
A lassú és középgyors kanyarokból álló Hungaroringen különösen hátrányosan befolyásolta a Red Bull tempóját az FIA motorvezérlésre vonatkozó szigorítása (Fotó: Jiři Křenek/Active Pictures)

Noha Räikkönen mindent egy lapra feltéve támadta, Hamiltonnak az utolsó kanyarokban mindig sikerült annyi előnyt megtartania, hogy a „Jégember” ne jelentsen rá veszélyt a DRS-sel a célegyenesben. Lewis a kör végére mindig hagyott egy kevés tartalékot a KERS-ben, amit a célegyenes elején felhasználhatott. A célvonalon aztán újratöltődött a rendszer, így az angol nem került hátrányba a finnhez képest.

Lewis Hamilton megszerezte idei második győzelmét Montreal után, egyúttal a harmadik diadalát aratta 2007 óta a Hungaroringen. Ez volt a McLaren 178., illetve a McLaren-Mercedes kombináció 75. GP-győzelme. Az angol ezzel felzárkózott a pontversenyben második Webber, valamint Vettel mögé, a negyedik helyre.

„Hatvankilenc körön keresztül óriási nyomás nehezedett rám. Eleinte Romain, később Kimi loholt a nyomomban, egészen a leintésig. Úgy kellett vigyáznom a gumikra, hogy közben nem volt szabad visszavennem a tempóból. Időnként nagyon nehéz dolgom volt: az ilyen versenyeken folyamatosan változik a helyzet, és a kocsiról érkező visszajelzések is folyamatosan változnak. A gumik minden egyes körben másként viselkednek – de kitartottak, aminek nagyon örülök. Ez volt életem talán legkeményebb versenye – de éppen ezért fogok rá még sokáig emlékezni!” – nyilatkozta a győztes Hamilton.

F12012HUNGARY_FerrariFA_r600.jpg
Alonso megint nagyobbat dobott, mint amekkorára számítani lehetett. A spanyol a 23. egymást követő pontszerző befutásánál jár - 24 az F1-es rekord... (Fotó: Jiři Křenek/Active Pictures)

Fernando Alonso ismét a Ferrari súlya fölé nőtt: a reálisan elvárható hatodik-hetedik helyett ötödiknek hozta be az F2012-est. A spanyol ezzel 40 pontra növelte előnyét Webberhez képest a pontverseny élén. Massának 69 kör is kevés volt ahhoz, hogy helyrehozza elrontott rajtját (amiért a Ferrari csúszó kuplungját tette felelőssé), az előző futamokon javuló formát mutató brazil kilencedikként csorgott célba, megelőzve Nico Rosberg Mercedesét.

Michael Schumacher az elrontott rajt, a leállított motor, az áthajtásos büntetés és a mezőny végén töltött verseny után, az 59. körben döntött úgy, hogy elég a szenvedésből. A hétszeres világbajnok bekanyarodott a Mercedes garázsába, és a motor túlmelegedésére hivatkozva kiszállt a viharvert W03-asból. „Az ember legszívesebben azonnal kitörölné az emlékezetéből az ilyen versenyeket” – mondta Michael. Csapatfőnöke, Ross Brawn egyetértett vele: „Nico remek munkát végzett, a tizedik hely nagyjából az a pozíció, amit az autónk megérdemel. Nyilvánvaló, hogy nem vagyunk annyira versenyképesek, amennyire szeretnénk, és miközben mindent kifacsartunk ma az autóból, sokkal jobb teljesítményre lesz szükségünk ahhoz, hogy megtaláljuk a hiányzó tizedeket.”

F12012HUNGARY_Hamilton_r600.jpg
Mogyoródi gladiátor: Lewis Hamilton pályafutása 19. győzelmét aratta a Hungaroringen, a bajnokság szempontjából a legjobbkor (Fotó: Jiři Křenek/Active Pictures)

A Belga Nagydíjig előttünk álló, öthetes nyári szünet kiváló alkalom lesz arra, hogy – az F1-es üzemek két htig tartó bezárása ellenére – elmélyedjenek a hibákban, és kitalálják, hogyan tudnának visszakapaszkodni a McLaren, a Red Bull, a Lotus és a Ferrari szintjére.

A 27. Magyar Nagydíj végeredménye:
Mogyoród, Hungaroring, a 2012-es szezon 11. versenye
69 kör=302,249 km

1. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes 1:41:05,503 óra (179,390 km/h átlag)
2. RÄIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault    +1,032 mp.h.
3. GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault   +10,518”
4. VETTEL (D) Red Bull-Renault        +11,614”
5. ALONSO (SPA) Ferrari                 +26,653”
6. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes +30,243”
7. SENNA (BRA) Williams-Renault    +33,899”
8. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault  +34,458”
9. MASSA (BRA) Ferrari                   +38,350”
10. ROSBERG (D) Mercedes AMG    +51,234”
11. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes +57,283”
12. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes +1:02,887
13. MALDONADO (VEN) Williams-Renault +1:03,606
14. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari            +1:04,494
15. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari +1 kör h.
16. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari  +1 kör h.
17. KOVALAINEN (FIN) Caterham-Renault +1 kör h.
18. KOBAJASI* (JAP) Sauber-Ferrari     +2 kör h.
19. PETROV (RUS) Caterham-Renault  +2 kör h.
20. PIC (FRA) Marussia-Cosworth        +2 kör h.
21. GLOCK (D) Marussia-Cosworth       +3 kör h.
22. DE LA ROSA (SPA) HRT-Cosworth +3 kör h.
* Kiesett, de rangsorolták

Kiestek: Karthikeyan (IND) HRT-Cosworth, 60. kör; Schumacher (D) Mercedes AMG, 58. kör
Leggyorsabb kör: 1:24,136 (187,453 km/h) Vettel, Red Bull-Renault, a 68. körben

A vb állása 11 futam után:
1. Alonso, 164 pont – 2. Webber, 124 p. - 3. Vettel, 122 p. - 4. Hamilton, 117 p. - 5. Räikkönen, 116 p. - 6. Rosberg, 77 p. - 7. Button és Grosjean, 76-76 p. - 9. Pérez, 47 p. - 10. Kobajasi, 33 p. - 11. Maldonado és Schumacher, 29-29 p.

Konstruktőrök:
1. Red Bull Racing, 246 p. - 2. McLaren-Mercedes, 193 p. - 3. Lotus F1 Team, 192 p. - 4. Scuderia Ferrari, 189 p. - 5. Mercedes AMG F1 Team, 106 p. - 6. Sauber F1 Team, 80 p. - 7. Williams F1 Team, 53 p. - 8. Force India F1 Team, 46 p. - 9. Scuderia Toro Rosso, 6 p. - 10. Caterham, Marussia és HRT, 0-0 p.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr584685749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása