HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Baleseti helyszínelés: Grosjean vakrepülésének következményei

2012.09.03. 21:41 Real Simon says

Romain Grosjean óriási balesetet okozott a Belga Nagydíj rajtjánál, ezért nem állhat rajthoz ezen a hétvégén, Monzában. A büntetés jogos, de a hivatalos indoklás komolytalanra sikeredett. Vezető mérnökök szerint itt az ideje elgondolkodni azon, hogy bezárják az F1-es autók karosszériáját, úgy, mint a Le Mans-i versenyautókon. Összefoglaltuk az elmúlt 24 óra történéseit.

Startbaleset_Spa01_r600.jpg
Grosjean jobbra húz, Hamiltonnak nem marad helye - a Lotus és a McLaren elkerülhetetlenül összeütközik az első kanyar előtt (Fotók: AMuS - Wolfgang Wilhelm) 

Startbaleset_Spa02_res600.jpg

Startbaleset_Spa03_res600.jpg

Romain Grosjean a nyolcadik helyről, Lewis Hamilton mellől vágott neki vasárnap a Belga Nagydíjnak. A Lotus francia pilótája a pálya jobb oldala felé húzott, és nem hagyott elég helyet a McLarennek. Hamilton bal első kereke és barge boardja (az oldalsó kiegészítő szárny) beakadt a Lotus jobb hátsó kereke elé, a McLaren első szárnya letört, és az irányíthatatlanná váló autó lényegében rátolta Grosjeant a mit sem sejtve kanyarodó Fernando Alonso Ferrarijára.

A Lotus az ütközés erejétől a levegőbe emelkedett, a fedélzeti kamera képe alapján szűk egy méterre repült el Alonso bukósisakja előtt. Alonso – aki hátfájása miatt csak fél perccel később kásázlódott ki a Ferrariból – azonban már az első nyilatkozatában leszögezte: nem haragszik Grosjeanra. „Senki sem csinál ilyesmit szándékosan. Mindketten csatáztak, két agresszív versenyző – Lewis és Romain – a rajtnál, és ezúttal mi voltunk rossz időben a rossz helyen. De az is igaz, hogy Romain az első 12 futamon hétszer belekeveredett valamibe a rajtnál. Ezen érdemes elgondolkodnunk.”

Startbaleset_Spa07_res600.jpg
Grosjean büntetést érdemelt, ez nem kérdés, de az egyfutamos eltiltás indokolatlannak tűnik (Fotó: Daniel Reinhard - AMuS)

Az FIA versenybírái – köztük Charlie Whiting versenyigazgatóval és a korábbi F1-es pilótával, Eliseo Salazarral – úgy döntöttek, példát statuálnak: egy versenyre eltiltották Grosjeant, ezen felül 50 ezer eurós pénzbírsággal sújtották. Grosjean idén már hétszer keveredett bele valamilyen csetepatéba az első körben, ideje volt megrendszabályozni – gondolhatták. A hivatalos indoklás így szólt: „A stewardok a szabályok igen súlyos megsértésének ítélik a balesetet, amely magában hordozta annak lehetőségét, hogy sérülést okozzon másoknak. A versenyző hibája miatt a világbajnokság éllovasai is kiestek a versenyből (...)”.

Ezzel veszélyes precedenst teremtettek a versenybírák. Ha lenne olyan a szabálykönyvben, hogy „ideális féktáv”, amelyhez képest Grosjean feleakkora féktávot vett volna Spában az első kanyar előtt, s emiatt tömeges balesetet okoz, jogos lenne az indoklás. De ilyen passzus nincs a szabálykönyvben. Az a megjegyzés, hogy Grosjean hibájából „a világbajnokság éllovasai is kiestek a versenyből”, nem büntetőjogi kategória. Ilyen alapon a jövőben az FIA bárkit kiszúrhat és megbüntethet, ha a stewardok megítélése szerint „veszélyeztette” a vébé-éllovasok célbaérését. Csakhogy Grosjean a korábbi incidensei után nem kapott semmiféle figyelmeztetést, ebből következően nem versenyzett felfüggesztett eltiltás hatálya alatt. Ennél fogva az, hogy a francia nem állhat rajthoz ezen a hétvégén, Monzában, túl kemény döntés, ráadásul negatívan hathat Romain későbbi karrierjére.

„Nagyon sajnálom a történteket, örülök, hogy senkinek sem esett baja. Ez a legfontosabb” – Romain Grosjean

d'Ambrosio_port_res300.jpg A Monzára megüresedő Lotus-pilótafülkére időközben már hárman is pályáznak. A Lotus F1 Team tesztpilótája, Jerome d'Ambrosio (a képen) a legesélyesebb, a belga tavaly egy szezont ment a Marussiánál, idén eddig GP2-es futamok szakkommentálásával múlatta az idejét a SKY Sports csatornánál. Eric Boullier állítólag 20%-nyi esélyt adott annak, hogy Adrian Sutil vezesse a 10-es rajtszámú Lotust, ami azért érdekes, mert a német ezt a szezont teljesen kihagyta, miután tavaly megvágta Eric Lux (a Lotus egyik főrészvényese) nyakát törött üveggel egy sanghaji lokálban. A legfrissebb jelentkező pedig az a Rubens Barrichello, aki – az F1-es lehetőségekből kifogyván – idén az Indycar-sorozatban versenyez, és éppen nincs elkötelezettsége ezen a hétvégén.

WEC_Toyota_Silvers_r600.jpg
Az FIA megbízhatósági világbajnokság LMP1-es kategóriájában hagyományosan zárt karosszériás autók versenyeznek (Fotó: Toyota Motorsport)

Közben a Formula-1-es mérnökök máris azon agyalnak, hogy 2014-től zárttá kellene tenni az F1-es autók karosszériáját. Ezzel elejét vehetnék, hogy a pilóta szabadon lévő (bukósisakos) feje megsérülhessen a spáihoz hasonló balesetek során. A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe ttámogatja az elgondolást: „Szerintem már 2014-től be kellene vezetni [a zárt kasztnikat]. Személy szerint azt gondolom, hogy ez elkerülhetetlen, mert ez az egyetlen komoly biztonsági fejlesztés, ami segíthet ilyen helyzetben. Időről-időre történnek ilyen balesetek, és utána azt gondoljuk: 'ezt megúsztuk'! De egyszer nem fogjuk megúszni. Ugyanakkor az F1 egy nyílt karosszériás kategória, amit meg kell őriznünk, de meg kell adnunk a technikai lehetőségét [annak, hogy az autók zárt pilótafülkével is felszerelhetőek legyenek]".

A zárt F1-es kasztnik ötlete először Felipe Massa 2009-es hungaroringi balesete után merült fel, amikor a brazil sisakját egy másik autóról leváló alkatrész találta el, súlyos fejsérülést okozva. Néhány héttel ezután az angol Henry Surtees életét vesztette, amikor egy elszabadult kerék fejen találta a Brands Hatch-i F2-es futamon.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr184753463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2012.09.04. 08:42:50

A rajt pillanatához képest ez nagyon gyorsan történt, és amit első körben kizárnék, az a szándékosság. Figyelmetlenség lehet, de szándékosság nem. És tudom hogy más a sport, meg más az élet, de amikor valaki véletlenül elüt egy embert figyelmetlenségből, vagy szándékosan halálra gázol, azért van némi különbség a büntetési tételekben is. Meg léteznek fokozatok amikor valaki hibázik. Egy kisebb gyorshajtásnál sincs azonnal börtön. 7 X keveredett bele valamilyen csetepatéba az első körben. Mikor? Van róla jegyzőkönyv? Kapott érte figyelmeztetést? Ez nagyon durva büntetés amit most kapott, mert szerencsére senkinek nem lett személyi sérülése. Na és erre hivatkozni, hogy miatta a világbajnokság éllovasai kiestek a versenyből, enyhén szólva nevetséges. Illetve átlátszó, mert szerintem a hangsúly talán ezen van, csak szépen akarták becsomagolni a sz@rt. Bocs.
Száguldó cirkusz