HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Generátor-gate: A Red Bull válásra kényszerítené a Renault-t

2012.09.18. 20:24 Real Simon says

Sebastian Vettel idei harmadik generátorhibája után a Red Bull igyekszik nyomást gyakorolni a Renault-ra, hogy a francia gyártó váljon meg olasz beszállítójától. A bikások a vb-cím megnyerése érdekében akár a rivális McLaren elektronikai rendszeréért is hajlandóak lennének fizetni.

RBR_Vettel_Europe_R600.jpg
Vettel a győzelmet bukta el Valenciában, majd Monzában két generátor is tönkrement az RB8-ban (Fotó: Red Bull/GEPA)

Ahogy arról korábban beszámoltunk az SzC_blogon, a Red Bull elégedetlen motorpartnerével, a Renault-val, miután Sebastian Vettel idén már kétszer is kiesett a generátor hibájából. A világbajnok júniusban, Valenciában a győzelmet, Monzában valószínűleg a hatodik helyet (8 pontot) bukta el a motor szerves alkatrészének meghibásodása miatt. Vettel egyébként már három generátorhibánál jár, Monzában ugyanis a szabadedzésen is tönkrement egy "villanymasina" az autójában.

Christian Horner csapatfőnök után most a Red Bull nagykutyája, Dietrich Mateschitz is élesen kikelt a Renault olasz elektronikai beszállítója ellen. „Azt akarom, hogy a Renault szakítson a Magneti Marellivel, és keressen másik beszállítót. Csak az a bökkenő, hogy a Renault ezt nem akarja” – nyilatkozta a Red Bull nagyfőnöke az Auto Bild Motorsportnak. A Renault vezető mérnöke, Rémi Taffin azonban hajlandónak tűnik teljesíteni Mateschitz kérését: „Ez a lehetőség is benne van a pakliban.”

Furcsa, hogy a szintén Renault motorokat használó Lotusnak, Williamsnek és Caterhamnek eddig jellemzően nem akadt gondja az ominózus alkatrésszel, kivéve a második helyről kieső Romain Grosjean esetét Valenciában. Ebből egyesek arra következtetnek, hogy Adrian Newey kihegyezett teljesítményű RB8-asával, annak hűtési rendszerével lehet a probléma. Ha ez így van, azért rossz hír, mert a soron következő négy versenyből legalább kettőn – Szingapúrban és Indiában – párás hőség várható, ami kritikus a hűtési teljesítmény szempontjából.

13F1GPItaly3492.jpg
Fényes csavar: a Red Bullnál azt se bánnák, ha a Renault a McLarentől vásárolná a generátorokat (Fotó: McLaren)

Felvetődik a kérdés: ha nem a Magneti Marelli (amely egyébként a Ferrari és a Toro Rosso beszállítója is), akkor melyik gyártó adhatná a generátorokat? Két alternatíva jöhet számításba: a Mercedest és a Saubert ellátó Bosch, illetve a McLaren Electronics, amely jelenleg a McLaren, a Force India és a Marussia partnere. A Red Bull tehát akár azt is bevállalná, hogy a rivális McLarentől béreljék az elektronikai egységet. Az ezzel járó kezdeti értetlenség felvállalása még mindig jobban megéri, mint a magyarázkodás a világbajnoki cím(ek) elvesztése miatt.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr284786660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tornado86 2012.09.19. 11:22:46

Grosjean Valenciaban???

wgyuri 2012.09.19. 11:56:21

Fenti kollégám kicsit sután fejezi ki magát, de igaza van. Nem csak a Red Bullnak volt ilyen gondja a Renault motorral idén:
www.autosport.com/news/report.php/id/100770/

megint 2012.09.19. 12:26:25

Ferkából(olaszokból) minden szemétséget kinézek ha a kedvenc márkájuk győzelméről van szó, ehhez megtaláltak a megfelelő versenyzőt is, max most nem a falba küldik a csapattársat.

Zooollii 2012.09.19. 12:50:00

Hagyjuk már ezt az olasz összeesküvés dumát... A Red Bullnak mindig is voltak, a kihegyezett teljesítmény miatt, gondjai (ugye mindeki emlékszik a fékproblémákra..ühüm..)??

froton 2012.09.19. 12:58:11

"Furcsa, hogy a szintén Renault motorokat használó Lotusnak, Williamsnek és Caterhamnek eddig nem akadt gondja az ominózus alkatrésszel" khmmm. Ahogy az előttem szólók említették Grosjeant, aztán Kiminek folyamatosan gondja van a KERS túlmelegedéssel (azt nem tudom, hogy ahhoz van-e köze a generátornak -mármint hogy van-e külön generátora a motornak és külön a KERS-nek, vagy egy egység látja-e el mindkét funkciót), a Williamsek és Caterhamek rádióüzeneteibe pedig ritkán hallgatunk bele, így az is lehet, hogy már náluk is volt (nem feltétlen teljes leállásra gondolok, csak "csökkentett módra"), csak nem tudunk róla, mert a kutya sem foglalkozik velük (főleg a caterhammel)

froton 2012.09.19. 13:03:04

@Zooollii: Az összeesküvés tényleg ostobaság (bár amikor pedzegetni kezdte a sajtó anno, hogy a kis piké direkt ment falnak, akkor is azt mondtam, hogy "áááá, ennyire sportszerűtlenek nem lehetnek" aztán meg mégis....), de a Marelli azért ennyire nem járatná le magát szándékosan, az biztos. A másik része a mondandódnak: jelen esetben a cikk téves dolgot állít, mert nem csak a red bullnak vannak generátor gondjai.

Zooollii 2012.09.19. 13:19:41

@froton: Ezekkel így egyet tudok érteni..fenntartva azt a dolgot, hogy AN szerintem a tervezésnél túl sok dolgot feláldoz az aerodinamika oltárán.. (generátor, KERS hűtés, fékhűtés...)

Adam31 2012.09.19. 13:23:49

@Zooollii: Az aerodinamika annak való, aki nem tud motort építeni :D

Érdekes, hogy a Ferrariban nincs gond az MM-el, se a STR-nél... Olasz az olasszal működik, olasz a franciával már rémes páros :D

Zooollii 2012.09.19. 13:29:38

@Adam31: Szerintem sincs itt semmi gond a MM-el... A Red Bull meg szerezzen be a teszteléshez egy jó kis hőmérőt...és a ha már a pirosban járnak..akkor ott valami nem jó..

karlmann 2012.09.19. 13:53:49

Ez egy rém egyszerű dolog. Ha elektronikai alkatrész megsül, az azért van, mert túlterhelődik és/vagy túlmelegszik. A kocsikat a szezon előtt a gyártók tesztelik, pont azért, hogy ilyen és más hibák se jöhessenek ki. Ha mégis kijöttek, annak egy oka van: valami hiba történt a tesztelések során. Ez ilyen egyszerű. Ha akkor jelezték volna a problémát a beszállítónak, akkor most nem tartanánk itt.

Tornado86 2012.09.19. 14:01:06

@froton:
Lehet rosszul tudom, de szerintem a KERS onmagaban 1 kettos hatasu elektromagneses tekercs, ami fekezeskor aramot fejleszt, majd gyorsitaskor (ha a pilota ugy akarja) meghajtja a hatso kerekeket. A motorok sulya 90kg-ban van minimizalva, igy konnyen elkepzelheto valami turpissag, mint pl. hogy a generatort vagy akar a vizmpumpat is direktben a motor fotengelyere helyezik, csokkentve ezzel a motor es a segedberendezesei sulyat. Valamint szerintem nincs semmi garancia arra, hogy pl. Monzaban kibirja 1-1 szabadedzesen a motorvezerles azt az energiat, amennyivel beforgatjak a motort (gondolok itt a hosszu egyenesre + a teljesen hideg motor melegitesere 6-7-8.000es fordulaton).

Tornado86 2012.09.19. 14:02:34

@karlmann:
Konnyen meglehet, am ne felejtsuk el, hogy mivel itt ki kell elezni a teljesitmenyre is a vasat, sok esetben bajosan lehet tulmeretezni a hutest az utcai autokkal ellentetben, szoval siman elkepzelheto hogy ami 10-15 fokban jol mukodik, 30 fokban mar kevesbe.

effendi79 2012.09.19. 14:57:50

Ez a tavalyi spai futamra emlékeztet. Csak akkor a RB a Pirellit savazta, hogy szar gumikat gyárt. Aztán kiderült, hogy túl agresszív kerékdőlést alkalmaztak.
De persze akkor is a Pirelli volt a hülye.
Szerintem nem baj az, hogy a RB feszegeti a határokat, mert erről szól a Forma-1. De hogy mindig a másik legyen a hibás, mikor túl messzire mennek, az bicskanyitogató.

karlmann 2012.09.19. 15:24:43

@Tornado86:

Ebben egészen biztosan igazad van. De volt már több forró verseny, volt évközi teszt, sőt egy öt hetes hosszú pihenő is. Ennyi idő alatt illett volna már megoldást találni, de semmiképpen sem a beszállítót fikázni.

Jawarider 2012.09.19. 15:24:58

Összeesküvés ide vagy oda, én bármit el tudok képzelni sajna.

karikaV43 2012.09.19. 15:40:28

A KERS külön egység és mindenki ugyanazt kapja,de a RB-nek az is mindig behal,ott komoly hűtési gondok lehetnek.Vettel amúgy is unalmas arc Alonso szimpibb meg majdnem mindenki más is.Vettel igazi rajt-cél gyerek,ha már forgalom van nincs sehol.

Real Simon says 2012.09.19. 19:49:53

@Tornado86, @wgyuri : Igazatok van, Grosjeannak is volt egy ilyen hibája Valenciában. Bocs és köszi, javítottam a cikkben! - A szerk.

Real Simon says 2012.09.19. 19:56:50

@karikaV43: Szerintem te Massára gondolsz - ő az, aki csak akkor tudott nyerni, ha az első sorból rajtolt. Vettel pl. 2010-ben, Malajziában a 4. helyről indulva győzött. Ettől függetlenül természetesen azzal szimpatizálsz, akivel akarsz. :)

karikaV43 2012.09.19. 20:13:18

@Real Simon says: Massát bírom kár a hülye balesetéért,negyedik helyről még talán én is nyernék,persze ez túlzás,de Vettel olyan semmilyen.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.09.20. 06:51:35

Nem hinnem hogy osszeeskuves, lehet a RB ban mashogy van tervezve ott valami a generator korul es nem kap hutest... Vagy mittodomain, de nem hinnem hogy a MM kever mint piszkosfred.

pitz75 2012.09.20. 09:05:04

Még ha jogos is a kritika a Renault és a Marelli felé, akkor is, azt érzem, kicsit savanyú a szőlő... Hamar hozzászoktak, hogy a mezőny előttük térdel. Most, amikor nem megy annyira a szekér, Vettelnél is, az RBR-nél (elsősorban Mateschitz, Marko, Horner) is elrepült kicsit a kalapács. Profi szerintem az, aki méltósággal viseli a vereséget is!

Sünmami 2012.09.22. 09:01:13

@pitz75: 2010 Abu-dzabi Nagydíj. No. Akkor ott pl. Alonso nagyon profin és méltósággal kezelte a vereséget. Szerintem ezekről külön cikket lehetne írni, ki, hogyan tudja kezelni a kudarcot. :)

Sünmami 2012.09.22. 09:05:32

@karikaV43: Teljesen egyetértek. Vettel "olyan semmilyen". Massa nyert két vb-t. Vagy lehet hogy fordítva van? :) Egyébként azóta írtak itt megint egy cikket. Mintha tegnap megnyerte volna a két szabadedzést a kisgyerek. Biztosan azért mert mindenki megsajnálta és lassabban ment hogy sikerélménye legyen:)

karikaV43 2012.09.22. 09:57:38

@Sünmami: az nem időmérő ilyet nyert már Kobayasi is,ettől Vettel nem lesz valamilyen,se íze se bűze ilyen volt Hakkinen is rá sem emlékszik senki,pedig 2vb-t nyert.Massa meg szerencsétlen a baleset óta meg nem találja a formáját,sajnos.

Sünmami 2012.09.22. 11:52:37

@karikaV43: Meglehet hogy én valami elferdült ízlésű alak vagyok, mert életem első nagy kedvence pontosan Hakkinen volt, utána követte Kimi és most utóbbi és Vettel párhuzamosan. Igen. Valóban, Hakkinenre sem emlékszik már senki. Csak aki ismeri az autósportot és tudja hogy ki volt, és hogy most pl. milyen szerepet tölt be, civil emberként:)

karikaV43 2012.09.22. 13:44:03

@Sünmami: Hakkinen egy kivétellel rajt-cél győzelmeket aratott egy olyan autóba amivel bárki nyert volna kivéve Coulthard-ot.Szerintem a valaha volt legunalmasabb világbajnok és ahogy elvették a címét vissza is vonult nem igazi harcos amit a civil életben képvisel tiszteletre méltó nem vitás,de annak a dolognak sokkal többet segíteni bárki a világbajnokok közül mert nála százszor ismertebbek akár honnan nézem Hakkinen nem tudott legendává válni mint ahogy Vettel sem nagyon fog,Kimi tök más ő laza arc még én is bírom teljesen más karakter mint ez a két halvérű vagyis inkább hal életű.Amikor valaki azt mondja autósport vagy F1 hát nem Mika és Vettel lesz az első aki beugrik Schumi,Senna,Prost Mansell vagy Fangio na ezek igazi pilóták voltak nem nyafkák mint Vettel.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása