HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettelt próbára tették, de újra nyert Szingapúrban

2012.09.23. 20:48 Real Simon says

Sebastian Vettel és a Red Bull csapata elég bizonyítékot vonultatott fel az FIA versenybírái előtt, hogy ne büntessék meg a féktesztelési ügyben, amivel Jenson Button és a McLaren vádolta meg a világbajnokot. Vettel ennek köszönhetően megtarthatta a szingapúri győzelmet, amelyre öt hónapot várt. Schumachert viszont veszélyes versenyzésért, Webbert pályalevágásért megbüntették. Lewis Hamilton vezette a versenyt, de a McLaren pilótája váltóhiba miatt feladta a küzdelmet.

SINGAPORE_Vettel-Button_r600.jpg
A világbajnok öt hosszú hónapot várt erre a sikerre; Vettel a McLaren óvása ellenére nyert (Fotók: Active Pictures)

Őrült versenyt és még órákkal a futam után is izgatott várakozást hozott a Formula-1 világbajnokság 14. futama, a kétórás időhatár leteltével leintett Szingapúri Nagydíj. A pályán Sebastian Vettel nyert, megszakítva ezzel az áprilisi Bahreini Nagydíj, vagyis kerek öt hónapja óta tartó nyeretlenségi sorozatát. Jenson Button futott be másodikként a McLaren-Mercedesszel, míg a harmadik helyezett Fernando Aloso újabb értékes pontokat mentett magának és a Ferrarinak, ezzel 29 pontot megőrzött bajnoki előnyéből.

A verseny 39. körében Michael Schumacher csúnyán elnézett egy féktávot, és durván beleszállt Jean-Eric Vergne Toro Rossójának hátuljába. A Mercedes veteránja első televíziós nyilatkozataiban még tagadta, hogy hibázott volna, helyette a kocsi műszaki hibájára célzott. Schumacher nem szerzett több francia rajongót magának, amikor a német RTL-en bocsánatot akart kérni Vergne-től, de tévesen „Jean-Marc”-nak nevezte. Később, amikor az FIA stewardok beidézték meghallgatásra, beismerte, hogy ő hibázott. Jutalma egy tíz rajthelyes büntetés lett, amit a következő futamon, Japánban kell majd letöltenie Schumachernek.

SING_Webber_start_r600.jpg

Egy korábbi balesetet (Narain Karthikeyan hídlábnak ütközött a 33. körben) követő biztonsági autós periódus végén, a 39. körben az élmezőny már az új startra készült, amikor Vettel hirtelen lefékezett, az őt szorosan követő Button pedig majdnem belerohant a Red Bullba. Button már a verseny alatt jelezte rádión keresztül a csapatának, hogy veszélyesnek tartotta Vettel manőverét („Értem én, hogy az elöl haladó diktálja a tempót [a safety car alatt] , de ez nagyon trükkös volt!”), majd a leintés után a McLaren fellebbezett a győztes ellen. A versenybírák – soraikban a háromszoros Le Mans-i győztes Allan McNish-sel – háromnegyed órán keresztül hallgatták meg Vettelt és Buttont, valamint a Red Bull és a McLaren istálló képviselőit a futam után. Közel háromórás várakozás után aztán kiderült, hogy a stewardok nem tartották szükségesnek a győztes megbüntetését, Vettel így megtarthatta ez évi második győzelmét.

A világbajnok azt követően került az élre, hogy a pole pozícióból induló és addig vezető Lewis Hamilton McLarenje váltóhiba miatt megállt. „Ilyen fokozatmentes váltók vannak az F1-es autókban. A minél simább váltást segítő, úgynevezett E-shift rendszer romlott el, ami [meghibásodás esetén] elég agresszív váltásra kényszerít bennünket. Szóval, megmondtam a csapatnak, hogy elment az E-shift, de azt válaszolták, hogy így is kihúzhatom a leintésig. Ezután elveszítettem a harmadik fokozatot, majd az összes fokozat 'elment' a váltóból. Szóval, váltóhiba miatt estem ki” – mesélte csalódottan Hamilton.

Vettel sikeréhez egyébként nem férhetett kétség. Button időnként tartani tudta a címvédő tempóját, de valahányszor szükség volt rá, Vettel képes volt rákapcsolni, megérdemelten szerezte meg 23. nagydíjgyőzelmét.

SINGAPORE_Vettel_winner_r600.jpg
Vettel visszatért a dobogóra, mellette Button (McLaren) és Alonso (Ferrari) pezsgőzhetett 

Csapattársa, Mark Webber a hetedik rajthelyről indulva kalandos versenyt vívott. A rajtnál Rosberggel csatázva szélesen vette az első kanyart, de nem tudott pozíciót nyerni. Az ausztrál a 29. körben hajtotta végre második kerékcseréjét, ami visszavetette, mivel a Schumacher-Vergne-baleset miatt négy körrel később pályára küldték a biztonsági autót. A futam vége felé Kobajasi Kamuival (Sauber), majd Daniel Ricciardóval (Toro Rosso) csatázott az utolsó pontszerző helyekért, de mivel a pályán kívül előzte meg a japánt, utólag 20 másodperces büntetést kapott. Webber tehát hiába ért célba tizedikként, a büntetés visszasorolta Sergio Pérez mögé, így a mexikói Sauber-pilóta kaparintotta meg az utolsó vb-pontot.

Pastor Maldonado sokkal okosabban versenyzett, mint arra sokan számítottak a Williams pilótájától. Már a rajtnál „csalódást okozott”: inkább harc nélkül elengedte Vettelt, semmint hogy összeütközzön vele, majd Buttonnal szemben is veszített egy pozíciót. Maldonado azonban ezek után könnyedén lépést tartott az éllovasok tempójával, a Williams remekül húzott a városi pályán. Erős pontszerző helyen tanyázott, amikor a csapat főmérnöke, Dickie Stanford a fülére szólt: „Hidraulikai problémánk van, azonnal meg kell állítanod az autót.” Maldonado engedelmeskedett, a safety car alatt a garázsba gurult és kiszállt a Williamsből.

Csapattársa, Bruno Senna ezen a hétvégén többször ment neki a falnak, mint bárki más. A saját (és kocsija) határait feszegető brazil a 44. fordulóban Felipe Massa ellen csatázott a tizedik helyért, de túl agresszívan védte a pozícióját. Massa az egyik derékszögű kanyar előtt megprbálta megelőzni Sennát, aki ráhúzott a Ferrarira. Massa nagy bravúrral egyenesbe hozta a kitörni készülő F2012-es farát és átvette a tizedik helyet; Senna viszont 16 körrel a leintés előtt elvesztette a KERS-t, ezért a jobbnak látta feladni a versenyt.

ForceIndia_PDiR_SIN_r600.jpg
Di Resta a Force india idei legjobb eredményét érte el a negyedik hellyel Szingapúrban

Paul di Resta a negyedik helyről indult és – Hamilton és Maldonado kiesését kihasználva – ott is hozta célba a Force Indiát. A skót kiváló eredményének köszönhetően az indiai-brit gárda 26 pontra zárkózott fel a Sauber mögé a konstruktőr-vébén. Nico Hülkenbergnek nem volt szerencséje, a két Sauber szorításában defektet kapott a verseny hajrájában, de a fiatal német – akit legújabban Massa helyére ültetnének be a Ferrarihoz – a leggyorsabb körrel vigasztalódott.

Kimi Räikkönen – egy finom csapatutasításnak is köszönhetően – hatodikként hozta be a Lotust, megelőzve Romain Grosjeant. A finn ezzel megtartotta bajnoki harmadik helyét. A Lotus Szingapúrban futotta idei leggyengébb versenyét; két hét múlva, Szuzukában csak jobb jöhet.

A Szingapúri Nagydíj végeredménye
Marina Bay Circuit, 59 kör=299,170 km

1. VETTEL (D) Red Bull-Renault 2:00:26,144 óra (149,043 km/h átlag)
2. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 8,959 mp.h.
3. ALONSO (SPA) Ferrari + 15,227”
4. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 19,063”
5. ROSBERG (D) Mercedes AMG + 34,784”
6. RÄIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault + 35,759h
7. GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault + 36,698”
8. MASSA (BRA) Ferrari + 42,829”
9. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari + 45,820”
10. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari + 50,619”
11. WEBBER* (AUS) Red Bull-Renault + 1:07,175
12. GLOCK (D) Marussia-Cosworth + 1:31,918
13. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari + 1:37,141
14. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes + 1:39,413
15. KOVALAINEN (FIN) Caterham-Renault + 1:47,967
16. PIC (FRA) Marussia-Cosworth + 2:12,925
17. DE LA ROSA (SPA) HRT-Cosworth + 1 kör h.
18. SENNA** (BRA) Williams-Renault + 2 kör h.
19. PETROV (RUS) Caterham-Renault + 2 kör h.
* 20 másodperces büntetés, mert a pályán kívül előzött
** Kiesett, de rangsorolták

Kiestek:
Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, 39. kör; Schumacher (D) Mercedes AMG, 39. kör; Maldonado (VEN) Williams-Renault, 36. kör; Karthikeyan (IND) HRT-Cosworth, 31. kör; Hamilton (GB) McLaren-Mercedes, 23. kör

Leggyorsabb kör: 1:51,033 – Hülkenberg, Force India-Mercedes (az 52. körben)

A vb élmezőnye 14 futam után: 1. Alonso, 194 pont – 2. Vettel, 165 p. – 3. Räikkönen, 149 p. – 4. Hamilton, 142 p. – 5. Webber, 132 p. – 6. Button, 119 pont (…)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr434798216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz