HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Ecclestone krízistanácsot tart ma Londonban a kiscsapatok vezetőivel

2013.02.07. 10:56 Real Simon says

Bernie Ecclestone a minap dollármilliókról szóló megállapodást kötött az Emirates légitársasággal Dubaiban, de ez nem fogja megoldani az F1-es csapatok anyagi gondjait. A Caterham, a Marussia, a Force India, de még a Lotus háza tájáról is nyugtalanító hírek érkeznek. Ecclestone ezért csütörtökre megbeszélést hívott össze Londonba, amelyre meghívta a kiscsapatok képviselőit.

Mallya_Ecclestone IND_r600.jpgVijay Mallya és Bernie Ecclestone. Vajon az F1 ura meddig hajlandó elmenni a kiscsapatok megsegítésében? (Fotó: Force India)

A kereskedelmi jogok tulajdonosánál, Bernie Ecclestone-nál csilingel a kassza – az Emirates légitársaság dollármilliókat fizet azért, hogy ők fuvarozhassák a Formula-1-es csapatok személyzetét, illetve, hogy használhassák az F1 logóját. Az Emirates és a FOM (Formula One Management) egyezségéből elvileg a csapatok is profitálnak – de csak a nagyok. A közepes- és kiscsapatok viszont kimaradnak a szórásból, hiszen ők nem tagjai a „nagy négyesnek”, amely a Ferrariból, a McLarenből, a Red Bullból és a Williamsből áll. (A Mercedes erősen szorgalmazza, hogy tradíciókira való tekintettel őket is vegyék be ebbe az elitcsapatba, de egyelőre kint rekedtek.)

A közepes- és kiscsapatok a nemrég megkötött Financial Agreement (Üzleti Megállapodás) ellenére alig jutnak több pénzhez a közös kasszából, mint korábban. A FOM által kifizetett bónuszokat a topcsapatok eleve bekalkulálják az éves költségvetésbe, a kiscsapatok számára viszont ezek a bónuszkifizetések jelenthetik a túlélést.

A 2013-as idény első tesztelése során több csapatot is az anyagi csőd veszélye fenyeget. A HRT már decemberben bedőlt, utód nélkül. A Marussia kénytelen volt megválni Timo Glocktól (akinek pedig érvényes szerződése volt), mert fizetést kapott a csapattól. A helyére leigazolt Luiz Razia kétszámjegyű milliókat hoz a csapatnak Brazíliából, hasonlóan Max Chiltonhoz, akinek édesapja, az AON cégcsoport tulajdonosa emiatt vonta meg támogatását a Ford WTCC csapatától.
Hasonló a helyzet a Caterhamnél: a tapasztalt és gyors Heikki Kovalainennek, Vitalij Petrovnak mennie kellett, hogy a helyükre két fizetős pilótát – Charles Picet és Giedo van der Gardét – ültethessenek be. A tapasztalat nem számít, csak a pénz. Tony Fernandes már 2011-ben kivonta magát a Caterham F1 Team irányításából, nyilvánvalóan jobb befektetést (és azok megtérülését) lát a futballban. Fernandes immár az angol elsőosztályú Queens Park Rangers elnök-tulajdonosa is. Ha a futball pénzt hoz a kasszába, az F1 viszont csak felemészti azt, nem kérdés, hogy egy üzletember melyik sportág mellett tart ki.

Sok spekuláció kering a Force india jövője körül is. A tulajdonos, Vijay Mallya nyakig ül az adósságban légitársasága, a Kingfisher Airlines tavalyi csődje, illetve az emiatt megvont repülési engedélyek miatt. Még mindig nem tudni, ki lesz Paul Di Resta csapattársa. A színfalak mögött állítólag ádáz harc dúl az egyetlen szabad F1-es pilótaülésért Jules Bianchi, illetve Adrian Sutil között. Az istállónak kapóra jönnének a Sutil által behozott német szponzorok. Ha viszont kicsit távolabbra tekintenek, jobban járnának Bianchival, aki amellett, hogy gyors, a Ferrari protezsáltja, és alkalmazása révén 2014-től talán kedvezményt kaphatnak a V6-os turbómotorra.

Az élcsapatok közé tartozó Lotus anyagi háttere sincs teljesen rendben. A tulajdonos Genii Capital – mint minden tőzsdén lévő vállalat – ki van téve a spekuláció veszélyeinek. A csapat elvileg megegyezett az amerikai Honeywell-lel, ami a gárda főszponzora lett volna 2013-ban, de a 30 millió dolláros üzlet végül kútba esett, napokkal a január végi autóbemutató előtt.

A Williamsnél azt állítják, hogy a csapat anyagi háttere stabil, nincs tartozásuk. Mindezt Pastor Maldonado és a venezuelai olajtársaság, a PDVSA, valamint a turisztikai hivatal („Visit Venezuela”) garantálja. De mi történik, ha a venezuelai elnök, Hugo Chávez – aki nemrég tartós gyógykezelésre utazott Kubába  meghal?

Ecclestone_FWilliams70.jpgEcclestone és Sir Frank Williams régi fegyvertársak. Vajon Bernie a saját zsebébe nyúlna, ha Williams megszorulna? (Fotó: Williams F1)

Ecclestone persze tökéletesen tisztában van a saját „nyája” helyzetével; tudja, hogy hol kongathatják meg a vészharangot a következő hónapokban. Azt is tudja, hogy húsz autó alá semmiképp sem mehet le az indulók létszáma – az elriasztaná a szponzorokat és a pályák üzemeltetőinek is szembe kellene nézniük a nézők érdeklődésének visszaesésével. Éppen ezért az F1 nagyfőnöke tárgyalásra hívta a kisebb csapatok (Sauber, Toro Rosso, Force India, Caterham, Marussia) vezetőit Londonba, amire ma (csütörtökön) kerül sor. A tárgyalásokon valószínűleg bejelentik, hogy a FOM egy új pénzügyi alapot hoz létre, kifejezetten az anyagi gondokkal küszködő kiscsapatok megsegítésére. Egy másik lehetőség, hogy az érintett istállók nagyobb szeletet kapnak a FOM kasszájába befolyó televíziós licencdíjakból, illetve az F1 reklámbevételeiből.

Érdemes figyelni a fejleményeket, mert ezen múlhat a Formula-1 (de legalábbis a csapatok felének) jövője.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr205067158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása