HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Észhez térítő Red Bull-pofon a melbourne-i szabadedzéseken

2013.03.15. 08:55 Real Simon says

Teljes fordulatot vett a téli tesztekhez képest a Red Bull formája: Sebastian Vettel mindkét edzésen a legjobb időt autózta, délután Mark Webber zárt mögötte a második helyen az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein. A bikások mögött a Ferrari, a Mercedes és a Lotus következik az erősorrendben, de mindkét Ezüstnyíl megadta magát a pályán. Gondban van a McLaren: Jenson Button csak a 11., Sergio Pérez a 13. időt autózta. Két újoncot, Bottast (Williams) és Gutiérrezt (Sauber) máris megbüntettek boxutcai gyorshajtásért.

F12013GP01AUS_Vettel_FP1_600.jpgSebastian Vettel mindkét pénteki szabadedzést elsőként zárta az Albert Parkban (Fotók: Active Pictures / Jiri Krenek)

Sebastian Vettel az űrhajósok szkafanderét idéző, újfajta bukósisakban hajtott ki a pályára Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. A háromszoros világbajnok a Red Bull extrém ugróbajnoka, Felix Baumgartner előtt kívánt tisztelegni ezzel, miközben maga is hangsebességre kapcsolt Melbourne-ben. Sebastian csak az első tréning utolsó félórájában ment ki a pályára, de 1:27,211 perces idejét senki sem tudta túlszárnyalni. Ahogy a pálya telítődött gumival, a világbajnok délután további 1,3 másodpercet javított korábbi legjobb idején - annak ellenére, hogy az RB9-re még a régi, az első barcelonai teszten használt orrszárnyat szerelték.

„Minden simán ment, semmi gondunk nem volt az autóval” – értékelte pénteki futását Vettel. „A hosszú téli tesztek után jó érzés volt [igazi versenypályán] vezetni – ez a pálya nem lesz könnyebb, igazi kihívást jelent. A szuperlágy gumik nem valami tartósak, de a keményebb [közepes] abroncsokon jól lehet versenyezni. Holnapra meglehetősen változékony időjárásra számítunk, és miután nem tudjuk, ez hogyan fogja befolyásolni a gumik viselkedését és az autó balanszát, fel kell készülnünk a változtatásokra. Nagyon elégedettek lehetünk az eredménnyel, de van még lehetőség a javulásra.”

AUS_Massa_FP1_res600.jpgMassa délelőtt a második, délután a nyolcadik időt autózta - a brazil máris jobb "barátságban" van az F138-cal, mint 2009 óta bármelyik Ferrarival

A világbajnok mögött a 12. hazai nagydíjára készülődő Mark Webber végzett a másik RBR-Renault-val, hangsúlyozva a bikások jelentős formajavulását a téli tesztekhez képest. Ebben jelentős szerepet játszhatott, hogy a melbourne-i pálya aszfaltja 10-11 fokkal volt melegebb, mint a legmelegebb barcelonai tesztnapon. „Rengeteg információt kellett ellenőrizni a csapat európai központjából, de minden jónak tűnik. Még mindig sok munka áll előttünk, nem hagyhatjuk, hogy [a jó eredmény] elterelje a figyelmünket. Általában véve nem volt egy rossz rajt a csapat számára, de a verseny csak vasárnap lesz, úgyhogy a valódi tempónkra térjünk inkább vissza akkor” – óvatoskodott Webber.

A Red Bull mögött a Ferrari, a Lotus és a Mercedes alkotja a szűk üldözőbolyt. Felipe Massa és Fernando Alonso az első tréninget a 2. és 3. helyen zárta, ami nagyságrendekkel erősebb, mint ahogy a Ferrari a 2012-es idényt kezdte. Délután inkább a Mercedes (Nico Rosberg 3., Lewis Hamilton 7.) és a Lotus (Kimi Räikkönen 4., Romain Grosjean 5.) jeleskedett. A két Ezüstnyíl azonban a pálya szélén fejezte be az edzést, mivel az edzés vége előtt nyolc perccel Hamilton – vélhetően a fékek blokkolása miatt – egyenesen kifutott a 7-es kanyar bukóterébe, Rosberg pedig a váltóelektronika hibájából parkolt le, három perccel a kockás zászló meglengetése előtt.

AUS_Rosberg_Merc_FP1_r600.jpgRosberg alatt három perccel a második edzés vége előtt "lehervadt" az Ezüstnyíl, de a német 3. helye így is ígéretes

A szakemberek számításai szerint a Ferrari és a Lotus versenytempója (középkemény gumikon, sok benzinnel) átlagosan 0,5 másodperccel erősebb volt, mint a Red Bullé, ebből azonban korai lenne arra következtetni, hogy az említett két rivális ennyivel gyorsabb lesz vasárnap is. A bikások által használt benzinmennyiséget ugyanis senki sem ismeri.

Komoly gondban van viszont a negyedik elitcsapat, a McLaren-Mercedes. Jenson Button és az élesben most bemutatkozott Sergio Pérez is az autó balanszára panaszkodott, az MP4-28-as fara nem elég stabil kigyorsításkor. A wokingiak sportigazgatója, Sam Michael szerint „mérnökeink tisztában vannak, mely területeken kell javítanunk az autón, de az érzékelhető fejlődés beletelik némi időbe”. Michael ezzel lényegében kihúzta a McLarent a melbourne-i győzelmi esélyesek köréből.

AUS_Perez_Button_r600.jpgBajban van a McLaren: sem Pérez (elöl), sem Button nem volt megelégedve az autó balanszával

A viszonylag szoros idők mellett két német pilóta, Adrian Sutil és Nico Hülkenberg gondoskodott a pénteki edzésnap kellemes meglepetéséről. A Force India németje egy teljes év kihagyás után tért vissza a száguldó cirkuszba, de egész nap magabiztosan tartotta sakkban csapattársát, Paul di Restát. Sutil a nap végén közel egy másodpercet adott a tavaly is versenyző skótnak.

"Az alapbeállítás nem volt messze attól, amire szükségünk volt és az autó teljesítménye nagyon hasonló volt ahhoz, amit az utolsó barcelonai teszten tapasztaltunk. Egész nap jól éreztem magam, élveztem a munkát a mérnökeimmel, akiket persze jól ismerek. Az aszfalt tapadása folyamatosan változik, javul és a gumik viselkedésére is egyre inkább ráérzünk. Ma estére a legfontosabb feladatunk a szuperlágy gumikon tapasztalt balansz finomítása lesz" – mondta Sutil.

ForceIndia Sutil res600.jpg

Hülkenberg szolid munkát végzett a Sauber-Ferrarival, jutalma a tizedik hely lett, csapattársa, Esteban Gutiérrez azonban rázós kezdést produkált. A mexikói újonc többször is hibázott az ilyenkor szokásos rutinfeladatok (kerékcsere-szimuláció, boxutcába való be- és kihajtás) során. "Jutalma" egy 3600 eurós csekk lett, amit boxutcai gyorshajtásért szabott ki rá az FIA. Ugyanilyen büntetést kapott a Williams finn újonca, Valtteri Bottas is, míg Felipe Massát 1800 euróra büntették, sebességtúllépés miatt. 

A Caterhamhez frissen átigazolt Charles Pic is veszélyben volt, mivel többször is szabálytalanul, autójával a pit-lane-be belógva állt meg a csapat garázsa előtt, de a francia végül megúszta figyelmeztetéssel. Az első F1-es futamára készülő Giedo van der Garde blokkolóra fékezte a kerekeit a 3-as kanyarnál, kicsúszott a kavicságyba és miután az elektronika leállította a motort, már nem tudott visszatérni a pályára. 

Ausztrál Nagydíj, Melbourne, Albert Park 
A 2. szabadedzés eredménye:

1. VETTEL (D)             Red Bull-Renault      1:25,908 (33 kör)
2. WEBBER (AUS)      Red Bull-Renault      1:26,172 (31 kör)
3. ROSBERG* (D)        Mercedes AMG       1:26,322 (26 kör)
4. RAIKKÖNEN (FIN)    Lotus-Renault          1:26,361 (38 kör)
5. GROSJEAN (FRA)    Lotus-Renault         1:26,680 (32 kör)
6. ALONSO (SPA)        Ferrari F138            1:26,748 (35 kör)
7. HAMILTON* (GB)      Mercedes AMG       1:26,772 (28 kör)
8. MASSA (BRA)          Ferrari F138            1:26,855 (32 kör)
9. SUTIL (D)                 Force India-Mercedes 1:27,435 (35 kör)
10. HÜLKENBERG (D)   Sauber-Ferrari           1:28,187 (34 kör)
11. BUTTON (GB)          McLaren-Mercedes    1:28,294 (30 kör)
12. DI RESTA (GB)        Force India-Mercedes 1:28,311 (37 kör)
13. PÉREZ (MEX)          McLaren-Mercedes    1:28,566 (33 kör)
14. RICCIARDO (AUS)    Toro Rosso-Ferrari    1:28,627 (31 kör)
15. GUTIÉRREZ (MEX)    Sauber-Ferrari          1:28,772 (33 kör)
16. MALDONADO (VEN) Williams-Renault      1:28,852 (36 kör)
17. VERGNE (FRA)        Toro Rosso-Ferrari    1:28,968 (36 kör)
18. BOTTAS (FIN)          Williams-Renault       1:29,386 (39 kör)
19. BIANCHI (FRA)        Marussia-Cosworth    1:29,696 (32 kör)
20. PIC (FRA)               Caterham-Renault       1:30,165 (37 kör)
21. CHILTON (GB)         Marussia-Cosworth     1:30,600 (36 kör)
22. VAN DER GARDE* (NL) Caterham-Renault 1:32,450 (11 kör)
* Megállt a pályán, nem fejezte be az edzést

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr995135763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz