Kimi Raikkönen, Fernando Alonso és Sebastian Vettel személyében hat világbajnoki cím tulajdonosa locsolhatta a pezsgőt az Ausztrál Nagydíj után. Kimi csak a hetedik helyről rajtolt, de a versenyen beigazolódott, amit a szakemberek már az edzések után sejtettek, hogy a Lotus-Renault versenybeállítással remek autó. Vettel Red Bullja sok benzinnel kiszámíthatatlanná vált, a német gumijai hamar elkoptak. Alonso végig üldözte Räikkönent, ám a finn slusszpoén gyanánt megfutotta a leggyorsabb kört az utolsó előtti fordulóban és simán nyert. Hamilton egy ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél, de az Ezüstnyilaknál még bőven van hova fejlődni.
Indul a száguldó cirkusz 2013-as idénye: itt még Vettel vezet, mögötte a Ferrarik, Mercedesek és Räikkönen Lotusa (Minden fotó (c) Active Pictures / Jiri Krenek)
Tavaly tizennyolc futamot kellett várni arra, hogy Kimi Räikkönen és a Lotus együttműködése meghozza a győzelmet. Idén rögtön az első futamon, Ausztráliában csúcsra jutott a finn-brit-francia kooperáció: Kimi megnyerte a versenyt. Ez volt a finn 20. futamgyőzelme a száguldó cirkuszban, amivel beérte Mika Häkkinent a győztesek örökranglistáján. Még egy érdekes adalék: amikor Räikkönen utoljára nyert az Albert Parkban, 2007-ben, meg sem állt a világbajnoki címig.
A mezőny kiegyensúlyozottságát tekintve korai lenne még a Jégember világbajnoki címéről ábrándozni, noha kétségtelen, hogy a szezonnyitón mutatott parádés formája a bajnokság egyik favoritjává emelte Kimit (ha eddig nem lett volna az). De a Lotus mellett a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes is rendelkezik a részsikerekhez szükséges potenciállal, ami alapján idén is versenyről versenyre, pályánként változni fognak a győzelmi esélyesek. Furcsa volt látni, hogy a szombatról vasárnapra átcsúsztatott kvalifikáción (a Q2-ben és Q3-ban) még lehengerlően hasító Red Bullok elhalványultak a versenyen, Sebastian Vettel a gumik, Mark Webber a menetrendszerűen elpuskázott rajt és a rosszalkodó KERS miatt.
A Mercedesnek sem sikerült az edzéseken látott, örvendetesen jó tempót hoznia a versenyen. Lewis Hamilton ötödik helye inkább a kitartás diadala volt, míg Nico Rosberget elektronikai hiba kényszerítette a pálya szélére a táv felénél. Még nehezebben értelmezhető azonban a McLaren-Mercedes helyzete, amelynek versenyzői sem szárazon, sem vizes pályán nem találtak fogást az MP4-28-ason.
A Lotus és a Ferrari azonban – melbourne-i formája alapján – akár minden futamon ott lehet közvetlenül a Red Bull mellett, vagy akár előttük. Amennyire Webber elrontotta a rajtot, Kimi Räikkönen annyira nagyszerűen rugaszkodott el a hetedik rajthelyről. A finn a második körben agresszívan, szépen elment Hamilton mellett, ezzel átvette a negyedik pozíciót. Remekül indultak a Ferrarik is, különösen Felipe Massa, aki a rajt után másodiknak sorolt be Vettel után, maga mögött tartva Alonsót, Hamiltont, Räikkönent, Rosberget, a remek rajttal előrelépő Sutilt (Force India) és Webbert.
A Red Bull szuperlágy abroncsai a vártnál sokkal gyorsabban koptak a hűvös, 21-23 fokos aszfalton, ezért Webber már a hatodik, a világbajnok a nyolcadik körben frissítésre kényszerült. A csapat ráadásul nem tudta fogadni Vettel autójának telemetriai adatait, a verseny első harmadában a sötétben tapogatóztak. Tetézte a bikások baját, hogy Webber autójában meg a KERS mondta be az unalmast, az ausztrál az első húsz körben képtelen volt használni a plusz 80 lóerőt, ami további hátrányba hozta.
Érdekes, hogy míg a Lotus tavaly a kifejezetten meleg aszfalton rendezett versenyeken (Bahrein, Barcelona, Hungaroring) ment jól, Räikkönennek ezúttal a hűvös melbourne-i pályán sem akadtak gondjai a gumikkal. „Éreztem, hogy minden rendben lesz a gumikkal, az autó végig remekül ment, pedig a sok technikai hiba miatt nem tudtunk hosszú etapokat teljesíteni a téli teszteken. Csak az első köröket kellett túlélnem” – fogalmazott Räikkönen. A Lotus finnje két kerékcserével csinálta végig a versenyt, miközben a többségnek háromszor kellett kiállnia friss gumikért. A második kerékcseréje, majd a futam leintése előtt két körrel is megfutotta a leggyorsabb kört (erősen használt gumikon), amivel őrületbe kergette a Lotus stratégiáját, a finn köridőit árgus szemekkel figyelő konkurenciát.
Vettel kerékcseréje után Felipe Massa került az élre, de csak egy körre, a kilencedik forduló végén ugyanis ő is kiállt kereket cserélni. Ekkor Alonso vette át a stafétát egy fordulóra, majd Hamiltonnak adta át, amikor a 11. körben bekanyarodott a boxutcába, Räikkönen kíséretében. A Mercedes hat körrel tovább bírta a szuperlágy abroncsokon, mint Vettel RB9-ese, ami bizakodással tölthette el a stuttgarti gárdát.
A tizenötödik forduló végén Nico Rosbergre került a sor a boxutcában, a Mercedes németje ezzel átengedte a vezetést Adrian Sutilnak. Ezzel megértük, hogy az Ausztrál Nagydíj első tizenöt körében hat éllovasunk volt: Vettel, Massa, Alonso, Hamilton, Rosberg és Sutil. A Force India németje, aki a 2011-es Brazil Nagydíj óta először versenyzett az F1-ben, egész hétvégén úgy ment, mintha egy percre sem szállt volna ki a versenyautóból. Hiába tartotta nagy nyomás alatt a Vettel, Massa, Alonso, Räikkönen összetételű páncélvonat (volt, hogy ők öten 4,3 másodpercen belül köröztek!), a német nem hibázott, sőt, viseltes abroncsai ellenére biztosan tartotta a vezetést.
A McLarenek közben tovább szenvedtek. Jenson Button már a negyedik kör végén kiállni kényszerült, hogy friss gumikat kapjon; a gumikkal szintén jól bánó Sergio Péreznek sikerült a 17. fordulóig kihúznia a pályán. Amikor a mexikói megejtette első kerékcseréjét (Webber ekkor már a másodikat hajtotta végre, egy Red Bull volánjánál!), már csak Sutil ment ugyanazon a garnitúrán, amivel elkezdte a versenyt. Nem csoda, hogy a németnek nem akaródzott kiállni: életében először vezetett egy F1-es nagydíjon.
Sutil végül a 22. körben szánta rá magát a cserére – ugyanakkor, amikor Sebastian Vettel is kiállt a második frissítésre. Ezzel ismét Massa került az élre, akit versenymérnöke, Rob Smedley így biztatott: „Most mutasd meg, mit tudunk! Tiszta a pálya előtted.” A brazil második pitstopja azonban a vártnál rosszabbul sikerült, így nemcsak Vettel (aki időközben megelőzte Sutilt), hanem Alonso is elé keveredett. Räikkönen ekkor döntött úgy, hogy meghúzza a második etapot, igyekezett kímélni az abroncsait, hogy tartani tudja az eredeti, kétkiállásos stratégiát.
Miközben a meteorológiai előrejelzés zivatarral fenyegetett, Nico Rosberg kocsijában megszűnt a „villámlás”: elektronikai defekt miatt a 27. körben kénytelen volt kiállni. „Előbb kihagyott, majd teljesen elment a feszültség, nem tudtam váltani. Addig egész jól ment a kocsi – de a jelek szerint nem elég jól” – mondta a német. Hamilton ekkor a második helyen haladt, 11 másodperccel a vezető Räikkönen mögött. A Jégemberhez hasonlóan Lewis is azt tervezte, hogy csak kétszer fog cserélni, de a realitás átírta a forgatókönyvét. Szomorúan kellett tapasztalnia, hogy az AMG W04-est még nem sikerült teljesen kikúrálni a tavalyi betegségéből, a krónikus gumizabálásból. A futam közepén Alonso felzárkózott a Mercedes-pilóta mögé, és Hamilton minden tőle telhetőt megtett, hogy védje a pozícióját. Amikor a spanyol a 32. körben megtámadta, Lewis blokkolóra fékezte a rongyosra kopott gumikat, de ez sem volt elég ahhoz, hogy feltartóztassa a gyorsabb Ferrarit. Alonso a 33. fordulóban megfutotta az addigi leggyorsabb kört, ennek ellenére több mint 15 másodperccel volt elmaradva a taktikusan autózó Räikkönen mögött.
A finn a 34. körben hajtotta végre utolsó boxkiállását, miután Alonso, Vettel, Sutil és Massa mögé, az ötödik helyre esett vissza. Webber közben szívós munkával visszakapaszkodott a hetedik helyre, megelőzve Buttont, Romain Grosjeant és Paul di Restát. Grosjean vártnál haloványabb versenyének az volt az oka, hogy az ő E21-ére nem szereltek fel minden újítást (padlólemez, első szárny), amit Räikkönen megkapott, mivel a Lotus csak a szombati utolsó szabadedzésen tudta kipróbálni azokat, Grosjean keveset tudott menni velük szárazon. Ez visszaütött a versenyen. Paul di Resta – csapattársához, Sutilhoz hasonlóan – a középkemény gumikon vágott neki a versenynek, ennek köszönhette stabil jelenlétét a pontszerző zónában.
A fiatalok közül érdemes kiemelni Jean-Eric Vergne, Valtteri Bottas és Jules Bianchi teljesítményét. Bottas remekül rajtolt, jól versenyzett és a 14. helyen hozta célba a Williamst – de legalább célba ért, nem úgy, mint Pastor Maldonado, aki a hátsó kerekével megcsípte a rázószegélyt és kiesett. Bianchi bemutatkozásától több veterán F1-es szakíró is „el volt ájulva”. A Marussiához az utolsó pillanatban leszerződtetett francia egyenletes körei révén meglépett közvetlen vetélytársaitól, végül a caterhames Pic-nek és csapattársának, Max Chiltonnak egyformán kört adva 15. lett. Ráadásul egy olyan versenyen, amelyen nem volt safety car. Vergne teljesítménye azért tiszteletre méltó, mert az időmérő után a versenyen is sarokba szorította Daniel Ricciardót, aki pedig élvezte a hazai pálya előnyeit.
Még a világbajnok, Vettel is megtapsolta a győztes Kimi Räikkönent, aki ezt a hagyományos melbourne-i salátástálat kapta 20. GP-győzelméért
AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJ végeredménye
Melbourne, Albert Park
58 kör = 307,574 km
1. RÄIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault 1:30:03,225 óra (204,927 km/h átlag)
2. ALONSO (SPA) Ferrari F138 + 12,451 mp.h.
3. VETTEL (D) Red Bull-Renault + 22,346”
4. MASSA (BRA) Ferrari F138 + 33,577”
5. HAMILTON (GB) Mercedes AMG + 45,561”
6. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault + 46,800”
7. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 1:05,068
8. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1:08,449
9. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 1:21,630
10. GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault + 1:22,759
11. PÉREZ (MEX) McLaren-Mercedes + 1:23,367
12. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari + 1:23,857
13. GUTIÉRREZ (MEX) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
14. BOTTAS (FIN) Williams-Renault + 1 kör h.
15. BIANCHI (FRA) Marussia-Cosworth + 1 kör h.
16. PIC (FRA) Caterham-Renault + 2 kör h.
17. CHILTON (GB) Marussia-Cosworth + 2 kör h.
18. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 2 kör h.
Leggyorsabb kör: Räikkönen (Lotus-Renault) 1:29,274 (213,845 km/h átlag), az 56. körben
Kiestek: Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari), 40. kör; Rosberg (Mercedes AMG), 27. kör; Maldonado (Williams-Renault), 25. kör Nem indult: Hülkenberg (Sauber-Ferrari), az üzemanyag-rendszer hibája miatt
A konstruktőr-világbajnokság állása:
1. Scuderia Ferrari, 30 pont - 2. Lotus F1 Team, 26 pont - 3. Red Bull Racing, 23 pont - 4. Mercedes AMG, 10 pont - 5. Force India F1 Team, 10 pont - 6. McLaren, 2 pont.
Utolsó kommentek