A Red Bull szaktanácsadója, Helmut Marko szerint a bajnokcsapat idén nem építhet kizárólag a kiváló edzéstempójára. Ha a vébécímekért akarnak hajtani, meg kell tanulniuk a versenyen is tartósan egyforma tempót hozni. A McLaren közben bocsánatot kért Mark Webbertől, amiért az ausztrált cserben hagyta az autó elektronikáját vezérlő egységcsomag, ezért csak hatodik lett Melbourne-ben.
Christian Horner és Helmut Marko (jobbra): egy háromszoros világbajnok csapat vezetőinek olykor már a harmadik hely miatt is magyarázkodniuk kell... (Fotók: Red Bull/GEPA)
Kimi Räikkönen eggyel kevesebbszer állt ki kereket cserélni az Ausztrál Nagydíjon, mint a Red Bull, a Ferrari, vagy a McLaren. A Lotus-Renault gumijai mégis végig kitűnő állapotban maradtak, a finn az utolsó előtti fordulóban még a leggyorsabb kört is megfutotta és simán nyerte a futamot. Sebastian Vettel a pole pozícióból indulva harmadikként futott célba, Fernando Alonso Ferrarija mögött. Az Infiniti Red Bull Racing szaktanácsadója, Helmut Marko szerint a csapatnak sürgősen javítania kell a versenytempóján.
„Keserű csalódás volt, hogy nem tudtuk győzelemre váltani Sebastian edzéselsőségét” – jelentette ki a szókimondásáról ismert osztrák sportkonzulens a Servus TV adásában. „Miután slicgumikon, intermediate-eken és esőgumikon egyaránt mi voltunk a leggyorsabbak, azt gondoltuk, minden rendben van az autó balanszával. A versenyen azonban kiderült, hogy rosszul mértük fel a helyzetet. Jobban meg kell értenünk a gumik viselkedését, és fogást kell találnunk a működési tartomány ingadozásain is.”
Vettel az első kerékcseréjéig vezetett, később végig a legjobb hatban autózott. Mark Webber ezzel szemben – látszólag – elrontotta a rajtot, ezzel a hetedik pozícióba esett vissza. Kiderült, hogy a McLaren Electronics által gyártott, az FIA-val kötött megállapodás alapján az összes csapatnak általuk szállított standard ECU (Electronic Control Unit) romlott el az ausztrál kocsijában – ezért esett vissza a rajt után. Webber a defektes ECU miatt az első 18 körben nem tudta használni a KERS-t, ami a középmezőnybe vetette vissza, onnan küzdötte fel magát hatodiknak.
Marko elmondta: „Mark beállítása csak apróságokban tért el Sebastianétól, de minden jel arra mutat, hogy övé volt a jobb megoldás”. Vettel keményebb beállítást választott, ami azt eredményezte, hogy a világbajnok szinte sohasem tudott a gumik ideális üzemi hőmérsékletén autózni. Ennek köszönhetően „a versenyen nem tudtuk reprodukálni azt a tempót, amivel az edzéseken rendelkeztünk”.
Webber az ECU és a KERS problémáinak megoldódása után a negyedik leggyorsabb kört futotta az Albert Parkban
„Később, amikor újra működött a KERS, Mark egészen versenyképes időket tudott autózni – sokkal jobbakat, mint Vettel”. Ezt támasztja alá az ausztrál 1:29,732 perces, negyedik leggyorsabb versenyköre, amire a világbajnok csak 1:30,409-cel tudott válaszolni, ami összesítésben csak a tizedik helyre volt elég.
Marko szerint a Red Bullnak keményebben kell dolgoznia, hogy tartósítani tudják az edzéseken mutatott tempójukat. „Meg kell tanulnunk, hogy az egykörös kvalifikációs tempóból még nem lehet megélni, és hogy mindezt tartósítanunk kell a versenyen is. Ebben kulcsfontosságú lesz, hogy szélesebb sávon tudjuk beállítani az autót. Räikkönen és a Lotus mindkét gumikeveréken a leggyorsabb volt, miközben mindenki másnál nagyobb távot tudtak megtenni ugyanazokon az abroncsokon.”
Az osztrák szakember elismerte: „Nemcsak Räikkönen, hanem Alonso és a Ferrari tempójától is mérföldekkel elmaradtunk. Massa a tavalyi évvel ellentétben abszolút felért Alonso nívójára, amiből arra következtetek, hogy a Ferrari idén még keményebb ellenfél lesz a konstruktőr-vbén, mint tavaly volt. Csapatként nagyon erősek.”
A McLaren eleinte tagadta, hogy Webber visszaesésének köze lett volna az általuk gyártott ECU hibájához, kedden azonban a wokingi gyártó végeredményben elismerte a hibáját.
„Maguk az elektronikai egységek hibátlanul üzemeltek Melbourne-ben, de adódott egy szoftverrel kapcsolatos probléma, ami oda vezetett, hogy Mark Webber Red Bulljának garázsban található adattároló egységét újra kellett indítani a felvezető kör alatt. Ez megzavarta a pilóta fekészülését a versenyre, amiért elnézést kérünk Marktól és csapatától” – áll a McLaren Electronics sajtóközleményében.
Utolsó kommentek