Magyarázatot vár a Red Bull és a Ferrari a Mercedes vezetőitől, vajon igazak-e a vasárnap reggel, Monacóban szárnyra kapott hírek, melyek szerint az Ezüstnyilak egy háromnapos, 1000 kilométeres privát gumitesztet tartottak a Spanyol Nagydíj után. A Formula-1-ben szezon közben tilos tesztelni – hacsak...
Morcosak a riválisok: a Mercedes két hete állítólag 1000 kilométeren keresztül gyűrte a Pirelli új gumijait Barcelonában... (Fotók: Mercedes Media)
Eddig minden a Mercedesek remek formájáról, Nico Rosberg és Lewis Hamilton edzéseken mutatott dominanciájáról szólt Monte-Carlóban. A csapat vezetőinek, Toto Wolffnak, Niki Laudának és Ross Brawnnak azonban választ kell adniuk egy kellemetlen kérdésre: tényleg ott maradtak-e tesztelni Barcelonában, a Spanyol Nagydíj után? A BBC Sport és az Autosport jól értesült F1-es szakírói szerint igen.
Az Autosport.com azt állítja, hogy a Mercedes kamionjai – a többi csapat járműveivel ellentétben – nem hagyták el a Circuit de Catalunyát a két héttel ezelőtti verseny után, hanem ott maradtak tesztelni. A háromnapos, 1000 kilométeres privát teszten állítólag a Pirelli abroncsait próbálgatták. A Mercedes idei autója, a W04 villámgyorsnak bizonyult az edzéseken, a futamokon azonban rendre visszaesett Hamilton és Rosberg, mivel az autó zabálja a hátsó abroncsokat.
A Formula-1-ben 2009 óta tilos a szezon közbeni tesztelés, így – ha bebizonyosodik a brit újságírók értesülése – a Mercedes roppant kellemetlen helyzetbe kerülhet, csalónak bélyegezhetik a csapatot. A tesztelésre vonatkozó szabályokban van olyan kitétel, hogy a gumiszállító indokolt esetben (pl. új gumiszerkezet bevezetése előtt) szervezhet tesztelést. Ezt azonban nem teheti meg aktuális (2013-as fejlesztésű) versenyautóval.
Ross Brawn most még mellébeszél, de hamarosan választ kell adnia az FIA és a többi csapat kellemetlen kérdéseire
A Mercedestől származó információk szerint a gumiteszt szabályos volt, mivel a Pirelli bármikor felkérheti privát tesztelésre a csapatokat (vagy azok bármelyikét), ha „a körülmények megkövetelik”. Mint ismeretes, az idény elejétől fogva számos kritika érte a Pirelli 2013-as abroncsait, amelyek rendkívül gyorsan kopnak. Barcelonában ráadásul többször előfordult, hogy a gumik futófelülete levált a karkaszról, ami potenciális veszélyforrást jelent. A kérdés az, vajon kikérte-e a Mercedes a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) engedélyét, illetve, hogy a Pirelli miért csak a Mercedesszel kívánt tesztelni, miért nem ajánlották fel ezt a lehetőséget a többi csapatnak is?
Ross Brawn, az Ezüstnyilak csapatvezetője Monacóban sokszor említette, hogy a csapat „fáradhatatlanul dolgozott a gumiproblémák megoldásán”, de nem utalt semmilyen privát gumitesztre.
„Miután visszatértünk Barcelonából, több hosszú, mélyreható elemzést végeztünk a mérnökökkel és egy végrehajtási terv mellett döntöttünk. Számos dolog már folyamatban volt, ezért nem szeretném azt a benyomást kelteni, hogy visszajöttünk és hirtelen minden működött. Rengeteget dolgoztunk ezen már korábban is” – jelentette ki Brawn brit újságíróknak még csütörtökön. „Változtatásokkal érkeztünk ide [Monacóba], de szinte lehetetlen megmondani, hogy a változtatások hatásosak voltak-e. De úgy véljük, hogy igen, és Montrealban még közelebb leszünk (az élmezőnyhöz, gumikopás szempontjából – a szerk.). Azt gondolom, majd csak Silverstone-ban látjuk meg igazán, hol is állunk pontosan. Mindig több változtatással próbálkozunk, igyekszünk a lehető legjobban alkalmazni az új tapasztalatainkat” – tette hozzá Brawn. Nesze, semmi – fogd meg jól!
A BBC Sport úgy tudja, a Red Bull és a Ferrari hivatalos óvás benyújtását fontolgatja az FIA-nál, a Mercedesnek megadott privát tesztlehetőség miatt. A BBC F1-es szerkesztője, Andrew Benson szerint "a tesztelésre az FIA tudtával került sor, szerződésen kívüli egyezményekre hivatkozva".
LEGFRISSEBB: Közben a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nyilatkozott a svájci Speedweeknek ez ügyben. "Másodkézből értesültünk a Mercedes tesztjéről. Jelenleg azon folyik a vita, hogy mit engednek meg a szabályok, és mit nem. Az biztos, hogy ezen a ponton mindenki szeretne tisztábban látni."
Horner hozzátette: "Alapvetően meg tudom érteni a Pirelli álláspontját – jó okuk van arra, hogy beiktassanak néhány gumitesztet. Amiatt viszont csalódott vagyok, hogy mindez nem transzparens módon [az összes csapat bevonásával – a szerk.] történt. Ha egy csapat három napon keresztül próbálgathatja azokat a gumikat, amelyeket a következő versenyen használni fog, az számomra tesztelést jelent, és ennyi."
Nico Rosberg az első, Lewis Hamilton a második rajtrácsról kezdheti meg a ma délután 2-kor startoló Monacói Nagydíjat.
Utolsó kommentek