HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Botrány Monacóban: Titkos gumiteszteléssel vádolják a Mercedest

2013.05.26. 11:00 Real Simon says

Magyarázatot vár a Red Bull és a Ferrari a Mercedes vezetőitől, vajon igazak-e a vasárnap reggel, Monacóban szárnyra kapott hírek, melyek szerint az Ezüstnyilak egy háromnapos, 1000 kilométeres privát gumitesztet tartottak a Spanyol Nagydíj után. A Formula-1-ben szezon közben tilos tesztelni – hacsak...

Mercedes_tyretest_res600.jpgMorcosak a riválisok: a Mercedes két hete állítólag 1000 kilométeren keresztül gyűrte a Pirelli új gumijait Barcelonában... (Fotók: Mercedes Media)

Eddig minden a Mercedesek remek formájáról, Nico Rosberg és Lewis Hamilton edzéseken mutatott dominanciájáról szólt Monte-Carlóban. A csapat vezetőinek, Toto Wolffnak, Niki Laudának és Ross Brawnnak azonban választ kell adniuk egy kellemetlen kérdésre: tényleg ott maradtak-e tesztelni Barcelonában, a Spanyol Nagydíj után? A BBC Sport és az Autosport jól értesült F1-es szakírói szerint igen.

Az Autosport.com azt állítja, hogy a Mercedes kamionjai – a többi csapat járműveivel ellentétben – nem hagyták el a Circuit de Catalunyát a két héttel ezelőtti verseny után, hanem ott maradtak tesztelni. A háromnapos, 1000 kilométeres privát teszten állítólag a Pirelli abroncsait próbálgatták. A Mercedes idei autója, a W04 villámgyorsnak bizonyult az edzéseken, a futamokon azonban rendre visszaesett Hamilton és Rosberg, mivel az autó zabálja a hátsó abroncsokat.
A Formula-1-ben 2009 óta tilos a szezon közbeni tesztelés, így – ha bebizonyosodik a brit újságírók értesülése – a Mercedes roppant kellemetlen helyzetbe kerülhet, csalónak bélyegezhetik a csapatot. A tesztelésre vonatkozó szabályokban van olyan kitétel, hogy a gumiszállító indokolt esetben (pl. új gumiszerkezet bevezetése előtt) szervezhet tesztelést. Ezt azonban nem teheti meg aktuális (2013-as fejlesztésű) versenyautóval.

Mercedes RossBrawn_res600.jpgRoss Brawn most még mellébeszél, de hamarosan választ kell adnia az FIA és a többi csapat kellemetlen kérdéseire

A Mercedestől származó információk szerint a gumiteszt szabályos volt, mivel a Pirelli bármikor felkérheti privát tesztelésre a csapatokat (vagy azok bármelyikét), ha „a körülmények megkövetelik”. Mint ismeretes, az idény elejétől fogva számos kritika érte a Pirelli 2013-as abroncsait, amelyek rendkívül gyorsan kopnak. Barcelonában ráadásul többször előfordult, hogy a gumik futófelülete levált a karkaszról, ami potenciális veszélyforrást jelent. A kérdés az, vajon kikérte-e a Mercedes a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) engedélyét, illetve, hogy a Pirelli miért csak a Mercedesszel kívánt tesztelni, miért nem ajánlották fel ezt a lehetőséget a többi csapatnak is?

Ross Brawn, az Ezüstnyilak csapatvezetője Monacóban sokszor említette, hogy a csapat „fáradhatatlanul dolgozott a gumiproblémák megoldásán”, de nem utalt semmilyen privát gumitesztre.

„Miután visszatértünk Barcelonából, több hosszú, mélyreható elemzést végeztünk a mérnökökkel és egy végrehajtási terv mellett döntöttünk. Számos dolog már folyamatban volt, ezért nem szeretném azt a benyomást kelteni, hogy visszajöttünk és hirtelen minden működött. Rengeteget dolgoztunk ezen már korábban is” – jelentette ki Brawn brit újságíróknak még csütörtökön. „Változtatásokkal érkeztünk ide [Monacóba], de szinte lehetetlen megmondani, hogy a változtatások hatásosak voltak-e. De úgy véljük, hogy igen, és Montrealban még közelebb leszünk (az élmezőnyhöz, gumikopás szempontjából – a szerk.). Azt gondolom, majd csak Silverstone-ban látjuk meg igazán, hol is állunk pontosan. Mindig több változtatással próbálkozunk, igyekszünk a lehető legjobban alkalmazni az új tapasztalatainkat” – tette hozzá Brawn. Nesze, semmi – fogd meg jól!

Mercedes_tyretest22_res600.jpg

A BBC Sport úgy tudja, a Red Bull és a Ferrari hivatalos óvás benyújtását fontolgatja az FIA-nál, a Mercedesnek megadott privát tesztlehetőség miatt. A BBC F1-es szerkesztője, Andrew Benson szerint "a tesztelésre az FIA tudtával került sor, szerződésen kívüli egyezményekre hivatkozva". 

LEGFRISSEBB: Közben a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nyilatkozott a svájci Speedweeknek ez ügyben. "Másodkézből értesültünk a Mercedes tesztjéről. Jelenleg azon folyik a vita, hogy mit engednek meg a szabályok, és mit nem. Az biztos, hogy ezen a ponton mindenki szeretne tisztábban látni."

Horner hozzátette: "Alapvetően meg tudom érteni a Pirelli álláspontját  jó okuk van arra, hogy beiktassanak néhány gumitesztet. Amiatt viszont csalódott vagyok, hogy mindez nem transzparens módon [az összes csapat bevonásával  a szerk.] történt. Ha egy csapat három napon keresztül próbálgathatja azokat a gumikat, amelyeket a következő versenyen használni fog, az számomra tesztelést jelent, és ennyi."

Nico Rosberg az első, Lewis Hamilton a második rajtrácsról kezdheti meg a ma délután 2-kor startoló Monacói Nagydíjat.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr525318553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lobster thermidor 2013.05.26. 16:29:53

Ez a Brawn egy piszkos csaló!
Már a Ferrarinál eltöltött évek alatt is többször bizonyította, hogy a sportszerűség nem a kenyere.

Flúgatlan 2013.05.26. 18:05:45

No, ez igazán nagy svindli. Mit dumálnak? Idei autóval, idei gumit teszteltek.

Mondjuk egy 2 futamos eltiltás vagy a mostani monacoi eredmény törlése kellő büntetés lenne.

Vagy szervezzenek mindenkinek ugyanilyet, és a költségeket a Merci állja.

Ilyet nem szabad csinálni!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.26. 18:54:27

A Balaton retro jutott eszembe, abban van az a rész, amikor (illegális), sokszobás nyaralót épít a krapek, majd azzal védekezik, hogy "A Tanács adta ki az engedélyt, akkor már ez hogy lenne az én hibám? Ha én hibáztam, akkor a Tanács is."

...és ez bármilyen hülye érvelés, van benne igazság.

A Mercit igazán nem lehet hibáztatni azért, mert megkeresték a kiskaput, hogy hogyan tudnának gumit tesztelni, ezt minden csapat meglépte volna a helyükben. És ha tényleg úgy van, hogy az FIA-nál kiadták erre az engedélyt, akkor ott kell keresni a felelőst.
Száguldó cirkusz