HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A teszttilalom feloldásához vezethetnek a Pirelli gumiproblémái

2013.07.01. 17:55 Real Simon says

A Pirelli silverstone-i gumiproblémái láttán a Formula-1 vezetése és a csapatok is hajlanak a szezon közbeni teszttilalom feloldására. Az olasz gumigyártó már többször jelezte az FIA-nak: több lehetőséget szeretnének az új gumik kipróbálására, hogy ne a versenyhétvégéken kelljen először bevetni azokat. Úgy tűnik, Bernie Ecclestone határozott fellépése fordulatot hoz az ügyben: az F1 vezére Silverstone-ban arra kérte az FIA elnökét, Jean Todtot, tegyen meg mindent a Pirelli igényeinek kielégítéséért.

Ecclestone_Hembery Pirelli teszt.jpgBernie Ecclestone és Paul Hembery, a Pirelli motorsportfőnöke. A silverstone-i fiaskó rávilágított arra, hogy az olasz gumigyártó nem véletlenül kérte a tesztelési lehetőségek bővítését

Milyen furcsa az élet! Tíz nappal ezelőtt, június 21-én a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bírósága még elmeszelte a Mercedest és a Pirellit, amiért titokban háromnapos gumitesztelést hajtottak végre a Spanyol Nagydíj után. A Mercedes és a Pirelli megúszta valódi büntetés nélkül – mindkét felet megrovásban részesítette a szövetség. Az Ezüstnyilakat eltiltották a háromnapos, silverstone-i Young Driver tesztről, míg a Pirelli számára a silverstone-i fiaskó volt az igazi büntetés. A Brit Nagydíjon öt versenyző – Lewis Hamilton, Felipe Massa, Jean-Eric Vergne, Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez – autója kapott durrdefektet, utóbbi kettőnek fel kellett adnia a versenyt emiatt.

Az FIA elnöke, Jean Todt még Silverstone-ban válságtanácskozásra hívta össze a csapatvezetőket és a Pirelli képviselőit, amire szerdán kerül sor, két nappal a hétvégén esedékes Német Nagydíj előtt. Mint kiderült, a gumigyártó motorsport-felelőse, Paul Hembery csak azért kapott mehívót az értekezletre, mert Bernie Ecclestone nyomatékosan megkérte Jean Todtot, tegyen meg mindent a Pirelli szakmai igényeinek kielégítésére.

HAMILTON_defekt GB13.jpgLewis Hamiltont a győzelem lehetőségétől fosztotta meg a bal hátsó durrdefekt Silverstone-ban

A száguldó cirkusz irányítója konkrét javaslattal is előállt: az FIA változtassa meg a szezon közbeni tesztelést tiltó szabályt, és tegye lehetővé, hogy az F1 kizárólagos gumiszállítója kétszer három napig tesztelhessen. „Azt mondták nekem, hogy szeretnék egyenesbe hozni a dolgokat, de esélyük sincs arra, hogy teszteljenek ezek miatt az átkozott, buta szabályok miatt” – idézi Ecclestone-t az AP hírügynökség. „De beszéltem Jean Todttal a hétvégén és ő is azt mondta: engedjük őket tesztelni. Szóval, megengedte, hogy két háromnapos tesztet hajtsanak végre mostantól... nos, ameddig csak akarják, hogy tegyenek valamit a jövő évi (gumikkal) és az ideiekkel is. Pontosan ez fog történni” – mondta Ecclestone.

Mai (hétfői) fejlemény, hogy az FIA ahhoz is hozzájárult, hogy a Pirelli 2013-as autókkal tesztelje. Ezzel teljesen ellentmondtak a saját, tíz nappal ezelőtti ítéletüknek – igaz, a körülmények, amelyek keretében az új helyzetet értékelünk kell, időközben sokat változtak. A silverstone-i defektrosozat ugyanis sokkal több egy olasz gumigyártó egyre rémesebb PR-imázsrombolásánál: itt a pilóták testi épségéről, a biztonságról van szó. Az egyik érintett, Felipe Massa a Brit Nagydíj után azt mondta: „Nem arról van szó, hogy az egyik fajta gumik kedveznek bizonyos csapatoknak, a másik fajta pedig másoknak. Ami ma történt, nagyon veszélyes, így nem maradhat. A balesetem elég ijesztő volt belülről – csak a Jóisten keze mentett meg!”.
Ecclestone szavai egyébként jelenleg még csak tervek. A SKY Sports egy neve elhallgatását kérő csapat munkatársára hivatkozva azt írja honlapján, hogy ők (a csapat) még semmilyen hivatalos megkeresést nem kaptak, sem az FIA, sem a FOM részéről a teszteléssel kapcsolatban.

PEREZ_defekt GB13.jpgSergio Pérez két defektet is kapott Silverstone-ban: az elsőt a 3. szabadedzésen, a másodikat a versenyen

A Német Nagydíj előtt már nincs lehetőség egy ilyen tesztelés végrehajtására (lám-lám, mennyire nem volt szerencsés a tervezettnél egy héttel előbbre hozni a nürbugringi futamot tavaly decemberben...). A Pirelli viszont már korábban betervezett két privát gumitesztet júliusra (a Német és a Magyar Nagydíj közötti időszakra), az egyiket a Paul Ricard-on, a másikat Barcelonában. Eddig úgy volt, hogy Jaime Alguersuari egyedül köröz majd a Pirelli 2010-es Renault-jával, most azonban – elvileg – lehetősége nyílik az összes F1-es istállónak a részvételre.

Ecclestone mindenesetre elszántnak tűnik, mindenben segíteni szeretné a gumik tartósabbá tételét. „A Pirelli azt használhat, amit csak akar. Nem lesz semmilyen korlátozás, azt csinálnak, amit akarnak.”

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr305386514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2013.07.02. 06:49:26

Végre, ez kellett ahhoz, hogy győzzön az ész?
Amúgy ez egy kétoldalú lehetőség (a F1-részvétel) - ha jól csinálják, jó reklám, ha rosszul, égés.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.07.02. 06:49:58

Kell mondani, hogy a teszttilalom mellett vicc a gumiszabály (vagy fordítva) továbbra is?

DogTheDog 2013.07.02. 10:00:43

Bernie batyo elmehetne mar a picsaba,sosem lesz ebbol normalis autoverseny amig o a kozelben rontja a levegot.
Száguldó cirkusz