HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Reagált a Pirelli: a Hungaroringen mutatkoznak be a vadonatúj gumik

2013.07.02. 20:45 Real Simon says

Több mint 48 óra hallgatás után kiadta várva várt sajtóközleményét a Pirelli, benne a silverstone-i defektsorozat okaival, illetve a hétvégi Német Nagydíjon alkalmazandó átmeneti megoldással. Az olaszok a Magyar Nagydíjra ígérik a strukturálisan átalakított, a 2012-es gumik tartósságát a 2013-as abroncsok tapadásával ötvöző, új kollekciójuk bemutatását. Az új szerkezetű F1-es gumikat három napig fogják tesztelni július közepén, Silverstone-ban, aktuális pilótákkal és autókkal.

Pirelli Hembery gumibalhe.jpgPaul Hembery (balra) utólag sajnálja, hogy nem tiltották meg a csapatoknak a hátsó kerekek felcserélését

Több mint két nap kellett hozzá, hogy a Pirelli – minden rendelkezésre álló eszközt bevetve – ki tudja deríteni, milyen körülmények vezettek a silverstone-i defektrosozathoz. Mint ismeretes, a hétvégi Brit Nagydíjon öt versenyző – Lewis Hamilton, Felipe Massa, Jean-Eric Vergne, Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez – autója kapott durrdefektet, közülük négynél a bal hátsó kerék durrant szét.

A Pirelli vizsgálata szerint négy tényezőre vezethető vissza a silverstone-i gumikálvária. Az első, hogy a csapatok felcserélték a hátsó gumikat: a jobb oldalra valót a bal oldalra szerelték fel és fordítva. Az F1-es csapatok régóta alkalmazzák ezt a trükköt, gondosan leradírozva a gumik pereméről a gyártó jelöléseit (R=right, L=left), de mivel eddig megúszták komolyabb baleset nélkül, nem vették komolyan a Pirelli mérnökeinek intéseit. A Pirelli sajtóközleményében hangsúlyozza, hogy mivel a 2013-as abroncsok aszimmetrikus szerkezetűek, egyáltalán nem ajánlatos felcserélni őket. Menetdinamikailag mégis előnyt jelenthetett a csere – ezért szerelte fel fordítva a gumikat a Mercedes, a Red Bull, a Toro Rosso és a McLaren is.

Pirelli tyre failure GB13.jpgLewis Hamilton pórul járt a Brit Nagydíjon: vezető helyről volt kénytelen a boxba vánszorogni a 8. körben

A második ok az volt, hogy a csapatok a Pirelli által javasoltnál kisebbre vették a gumik nyomását. Az enyhén leeresztett abroncs futófelülete, ezűltal a tapadási felülete ugyanis megnő – igaz, a rázószegélyek miatt így kevésbé viselik el a tempós kanyarokban, illetve kigyorsításkor rájuk ható erőket is. Silverstone-ban hemzsegnek a gyors és középgyors kanyarok  ennek egyenes következménye volt a sok defekt.

Harmadszor, egyes csapatok extrém kerékösszetartási szögeket alkalmaztak, szintén szembe menve a Pirelli javaslatával. Emlékezetes, hogy a 2011-es Belga Nagydíjon a Red Bull a nagyobbra állította az autók kerékösszetartását, emiatt az autókat tervező (így azok minden rezdülését ismerő) Adrian Newey majd' szívinfarktust kapott izgalmában, hogy kibírják a leintésig defekt nélkül. Akkor megúszták a Red Bullok, ahogy most is. A Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Toro Rosso és a Sauber már nem volt ilyen szerencsés. 

A Pirelli vizsgálatai alapján a silverstone-i pálya 4-es kanyarjának (Village) rázószegélye „különösen agresszívan bánt a gumikkal”, ami arra utal, hogy ebben a kanyarban a szokásosnál élesebb a rázókövek pereme. Ezzel magyarázható, hogy az öt pórul járt versenyző közül négy bal hátsó defektet kapott, ketten a 4-es kanyarkombinációt követő Wellington-egyenesben.

Sajtóközleménye alapján a Pirelli annyiban érzi magát hibásnak a balesetek bekövetkezésében, hogy nem tiltotta meg a csapatoknak a hátsó kerekek felcserélését. Az olaszok a hasonló esetek elkerülésére azt kérték a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), hogy hozzáférhessenek a csapatok akkurátus adataihoz a gumikkal kapcsolatban, hogy azokat felhasználhassák a jövőbeli keverékek megtervezése során. Paul Hembery, a Pirelli motorsport-igazgatója leszögezte: „a 2013-as gumigarnitúrák semmilyen mértékben nem veszélyeztetik a versenyzők biztonságát, amennyiben megelelő módon használják azokat”.

Mercedes tyre failures.jpgEgyes csapatok - köztük a Mercedes - extrém szélesre vették első kerekek összetartását Silverstone-ban

Az okok felderítése elengedhetetlen a továbblépéshez, de az igazi kérdés az: hogyan tovább? Nyakunkon a következő futam, a Német Nagydíj. Noha a Nürburgring középtempós kanyarjai közel sem jelentenek akkora megterhelést a gumiknak, mint a silverstone-i pálya, a biztonság fokozása érdekében lépéseket kell tenni. A Pirelli ezért azokat a közepes keverékű abroncsokat szállítja a Nürburgringre, amelyeket a csapatok már kipróbáltak Montrealban – igaz, csak az utolsó szabadedzésen (pénteken jobbára esett). A másik keverék (a lágy) ugyanaz marad, amit korábban Sanghajban és Monacóban használtak, problémák nélkül. Egy komoly változtatást mégis bevezetnek: acél helyett kevlár (szénszálas) megerősítést kap az abroncsok belső szerkezete, továbbá a 2012-es struktúra szerint gyártják le a gumikat. Mivel ezek aszimmetrikus szálszerkezetűek maradnak, az olaszok szigorúan megtiltották a hátsó kerekek felcserélését, aminek ellenőrzéséhez az FIA segítségét kérték.

Pirelli_Formula-1_2013_1.jpgA Magyar Nagydíjon érkezik a Pirelli új nyári-őszi kollekciója, amely az ígéretek szerint egyesíti magában a 2012-es és a 2013-as abroncsok előnyös tulajdonságait

A Pirelli a Magyar Nagydíjra ígéri vadonatúj gumikollekciójának bemutatását. Ezek az abroncsok már szimmetrikus szerkezetűek lesznek (a felcserélésük továbbra is tilos marad), és a gyár ígérete szerint egyesítik magukban a tavalyi gumik tartósságát és az ideiek jobb tapadását. A struktúra, a gyártási metódus és a váz tehát a 2012-es elveket követi, ugyanakkor a futófelület a 2013-as keverékből készül majd. Fontos fejlemény az is, hogy Jean Todt elnök közbenjárására az FIA Motorsport Világtanácsa engedélyezte, hogy az eredetileg csikótesztnek (fiatal pilóták tesztje) meghirdetett silverstone-i próbát (július 17-19.) igazi békebeli, össznépi gumitesztté változtassák.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr195388461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz