HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettel nyert Räikkönen előtt – A világbajnok otthon szerezte meg 30. diadalát

2013.07.07. 19:26 Real Simon says

Sebastian Vettelnek a hazai pálya átka mellett két Lotus-Renault nyomását kellett megtörnie a Nürburgringen, és a világbajnok sikerrel vette az akadályokat. Vettel hatodik nekifutásra győzni tudott Németországban, ezzel pályafutása 30. diadalát aratta. A Lotusok bitang jól mentek a forró aszfalton, de hiába áldozta fel a csapat Romain Grosjeant, Kimi Räikkönennek egy-két kör hiányzott ahhoz, hogy meglepje a címvédőt. Fernando Alonso kiszámított versenyzéssel futott be negyediknek, míg a pole-ból induló Lewis Hamilton az utolsó körben előzte meg Jenson Buttont, aki így is visszaadta a reményt a McLaren elkenődött csapatának.

GP09GER_VET-RAI befuto_r600.jpgSebastian Vettel 1 másodperccel nyert Kimi Räikkönen előtt. Ha még egy körrel tovább tart a Német Nagydíj... (Fotók: Active Pictures/Jiri Krenek)

Sebastian Vettel F1-es csillaga olyan bámulatos gyorsasággal ívelt (és ível továbbra is) felfelé, hogy már csak két kellemetlen kérdés maradt számára: vajon mikor tud versenyt nyerni júliusban, illetve mikor nyer hazai pályán? A Red Bull címvédője vasárnap két legyet ütött egy csapásra azzal, hogy nyert a Nürburgringen, ezzel megszerezte első sikerét a Német Nagydíjon. Vettelt az előző években még a csapattársa, Mark Webber is sarokba szorította, az ausztrál rendszerint gyorsabb volt nála a Nürburgringen, az időmérő edzésen és a versenyen is.

Webbertől ezúttal egy balul sikerült kerékcsere vette el a küzdelem (és a siker) lehetőségét: a 8. körben úgy indult el a kerékcseréje után, hogy a szerelői nem rögzítették a jobb hátsó kereket, ami elgurult a boxutcában, és eltalált egy peches FOM TV operatőrt. Az angol Paul Allennek – aki hanyattesett az ámokfutó keréktől – eltört a kulcscsontja és néhány bordája, de végig eszméleténél maradt, és a gyors orvosi beavatkozásnak köszönhetően valószínűleg megúszta a fucsa balesetet maradandó sérülés nélkül. A Red Bull Racing 30 000 eurós "emlékeztetőt" kapott az FIA-tól, balesetveszélyes kiengedésért.

LAP1 VETTEL WEB_res600.jpg

A Német Nagydíjon azonban nem emiatt, hanem Jules Bianchi különös balesete miatt kellett beküldeni a biztonsági autót. A Marussia franciának autója motorhiba miatt lángra kapott a 23. körben, Bianchi kiszállt, gondosan visszatette a kormányt és otthagyta a kocsit a pálya szélén. A rendezők vontatókocsija éppen leparkolt a piros-fekete versenygép mellett, amikor az MR02-es – amit pilótája üresben hagyott – elkezdett hátrafelé gurulni a lejtőn. Szerencsére átlósan, így nem igazán veszélyeztette a mögötte érkezőket, Charlie Whiting versenyigazgató azonban így is indokoltnak látta az SC beküldését, amely öt körön keresztül vezette a mezőnyt, és eltüntette a különbségeket.

Vettel és Webber szinte állva hagyta a pole pozícióból induló Lewis Hamiltont, aki második fokozatban kipörgette a Mercedes hátsó kerekeit, így az első kanyarból már a két Red Bull jött ki vezető helyen, Vettel, Webber sorrendben. A Mercedes továbbra sem gyógyult ki „gumizabáló” betegségéből, amin nem segített, hogy a nürburgringi pálya talán még sohasem volt ilyen forró, 45 C-fokos, amióta átépítették. Éppen a nagy meleg segítette viszont a Lotus pilótáinak előretörését: a csapat 16 körig húzta Romain Grosjean első kerékcseréjét, amire a francia vezető helyről állt ki, és másodiknak jött vissza, közvetlenül Vettel mögé. Kimi Räikkönen alig valamivel volt lassabb, mint francia csapattársa, amit jelzett, hogy a versenytáv felénél a Lotusok egymást túllicitálva futották a leggyorsabb köröket.

A 41. körben elsőként Grosjean hajtotta végre utolsó (harmadik) boxkiállását, Vettel egy körrel később követte a francia példáját – Räikkönennek azonban csak nem akaródzott kiállnia. Miért is tette volna, hiszen a használt középkemény gumikon is stabilan autózta az 1:34-es köröket, és tartotta előnyét a második helyre előrelopakodó Fernando Alonsóval szemben. A finn végül az 50. körben állt ki utolsó frissítésére, amikor megkapta a gyorsabb lágy gumikat. Hajtóvadászata aligha járhatott volna sikerrel, ha Eric Boullier csapatfőnök nem rendeli vissza kettes számú pilótáját, Grosjeant, aki öt körrel a leintés előtt (az 55. fordulóban) mondott le végleg a második hely megszerzéséről. Räikkönen hétmérföldes léptekkel közeledett Vettelhez, az utolsó kör megkezdésekor azonban még nem volt egy másodpercen belül, ezért csak a hátsó egyenesben használhatta a DRS-t. Ez pedig pontosan elég volt ahhoz Sebastian Vettelnek, hogy az első helyen hozza célba a Red Bullt, amelynek gumijai ekkor már erősen elkoptak, ráadásul a DRS-e sem működött rendesen.

RAIKK-GRO Lotus GER13_r600.jpg

„Ez kemény volt, a Lotusok rendesen megfuttattak a pénzemért! Kimi nagyon gyorsan közeledett hozzám, ő teljesen más gumistratégiával ment és nagyon keményen kellett nyomnom, hogy ne tudjon megelőzni. Ahogy jött közelebb, úgy nőtt rajtam a nyomás, de nagyon boldog vagyok, hogy végre sikerült nyernem Németországban. Hihetetlen! A verseny közepén, néhány körre kihagyott a KERS is. Örülök, hogy a verseny hatvan körig tartott, és nem 61-ig, vagy 62-ig...” – ünnepelte magát a győztes, aki saját közönsége előtt aratta F1-es pályafutása 30. diadalát.

Vettel szerencséjére nemcsak a Lotusnál is akadt egy kis technikai malőr: Räikkönen fedélzeti rádiója csak a pálya bizonyos részein működött. „Az volt a kérdés, vajon kint maradjunk-e a pályán, vagy kiálljunk még egyszer kereket cserélni? De a rádió elromlott, én hallottam a csapatot, ők viszont nem hallottak engem. Sohasem tudjuk meg, vajon nyertem volna-e, ha nem állok ki cserélni” – mesélte a tőle megszokott tárgyilagossággal Kimi. A célvonalon egyetlen másodperc választotta el a Red Bulltól. A Jégembernek ez volt a negyedik 2. helye a szezonban, de második lotusos győzelme az idénynyitó Ausztrál Nagydíj óta várat magára. Räikkönen ezzel megtartotta világbajnoki 3. helyét, jelenleg hét ponttal van lemaradva Alonso mögött.

A Ferrari már szombaton eldöntötte, hogy „beáldozza” az időmérő edzést a verseny érdekében, ami helyes döntésnek bizonyult. Felipe Massa megint nagyot rajtolt (az ötödik helyért szorongatta Grosjeant), de a brazil a 4. körben hibázott, a hátsó kerekek blokkoltak, a brazil pedig máris búcsúzott. Innentől fogva Fernando Alonso egyedül maradt a maranellóiak becsületének megvédésére, amit annak ellenére megtett, hogy az F138 „a futam bizonyos szakaszaiban egyáltalán nem volt versenyképes”.

ALONSO2_Ferrari pitstop_r600.jpg

Alonso a tizedik körre – a többiek kerékcseréje miatt – másodiknak zárkózott fel Grosjean mögé, majd a saját boxkiállása után hetediknek esett vissza, Hamilton mögé. A 22. körben éppen a Mercedest szorongatta, amikor Hamilton kiállt előle a depóba, majd beküldték a safety cart. Alonso az első három etapban csak a Pirelli közepes keverésű gumijait használta, a végére kapta meg a lágy gumikat, amivel szárnyakat kapott. Egyre közelebb került a Lotusokhoz, a verseny leggyorsabb körének megfutása után már maga előtt látta Grosjeant. De ahogy Räikkönennek nem maradt ideje Vettel megelőzésére, úgy Fernandónak is le kellett mondania a dobogóról. A spanyol az utolsó kör kezdetére fél másodpercre zárkózott fel Grosjean mögé, majd a kockás zászló után azonnal félrehúzódott és megállt. A Ferrarinál attól tartottak, hogy nem tudnak elegendő üzemanyagmintát leadni a verseny utáni ellenőrzésre.

„Nehéz verseny volt, nem voltunk valami gyorsak, a a futam bizonyos szakaszaiban egyáltalán nem volt versenyképes az autó. Noha dobogós helyezésben reménykedtünk, az, hogy a nyolcadik helyről indulva mindössze 8 másodperccel végeztünk Vettel mögött, bizakodásra ad okot. A csapat éjt nappallá téve dolgozik azon, hogy még gyorsabbá tegye a kocsit, és néhány futam után, amelyeken nem voltunk biztosak az újításainkat illetően, kijelenthetjük, hogy ezen a versenyen végképp megértettük, mely területeken kell még fejlődnünk” – értékelt Alonso.

Vettel Raikk dobogo GER_r600.jpg

A kétszeres világbajnok hozzátette: „Amikor idejöttünk csütörtökön, a silverstone-i tesztelés még nem tűnt fontosnak, mivel úgy volt, hogy az aktuális versenyzők csak az új gumikat próbálhatják majd ki. De az FIA legfrissebb bejelentése megerősítette, hogy fejlesztéseket is tesztelhetünk, ami sokkal több lehetőséget kínál számunkra. Ha a csapat elhív Silverstone-ba, én készen állok az indulásra.”

60. Német Nagydíj, Nürburgring
60 kör = 308,623 km
A végeredmény:

1. VETTEL (D)            Red Bull-Renault  1:41:14,711 óra (182,896 km/h átlag)
2. RAIKKÖNEN (FIN)  Lotus-Renault           + 1,008 mp.h.
3. GROSJEAN (FRA)  Lotus-Renault           + 5,830”
4. ALONSO (SPA)      Ferrari                      + 7,772”
5. HAMILTON (GB)     Mercedes AMG         + 26,996”
6. BUTTON (GB)         McLaren-Mercedes    + 27,927”
7. WEBBER (AUS)     Red Bull-Renault       + 37,562”
8. PÉREZ (MEX)         McLaren-Mercedes    + 38,306”
9. ROSBERG (D)        Mercedes AMG         + 46,821”
10. HÜLKENBERG (D) Sauber-Ferrari           + 49,892”
11. DI RESTA (GB)      Force India-Mercedes + 53,771”
12. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari      + 56,975”
13. SUTIL (D)               Force India-Mercedes + 57,738”
14. GUTIÉRREZ (MEX) Sauber-Ferrari            + 1:00,160
15. MALDONADO (VEN) Williams-Renault     + 1:01,929
16. BOTTAS (FIN)        Williams-Renault        + 1 kör h.
17. PIC (FRA)              Caterham-Renault       + 1 kör h.
18. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 1 kör h.
19. CHILTON (GB)       Marussia-Cosworth      + 1 kör h.

Kiestek: Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, 23. kör; Bianchi (FRA) Marussia-Cosworth, 22. kör; Massa (BRA) Ferrari, 4. kör

Leggyorsabb kör: 1:33,468 – Alonso, Ferrari F138 (az 51. körben)

A világbajnokság állása 9 futam után. Versenyzők:

1. Vettel, 157 pont  2. Alonso, 123 pont  3. Räikkönen, 116 pont  4. Hamilton, 99 pont  5. Webber, 93 pont  6. Rosberg, 84 pont  7. Massa, 57 pont  8. Grosjean, 41 pont  9. Di Resta, 36 pont  10. Button, 33 pont  11. Sutil, 23 pont  12. Pérez, 16 pont  13. Vergne, 13 pont  14. Ricciardo, 11 pont  15. Hülkenberg, 7 pont

Konstruktőrök:

1. Red Bull Racing, 250 pont  2. Mercedes AMG F1 Team, 183 pont  3. Scuderia Ferrari, 180 pont  4. Lotus F1 Team, 157 pont  5. Force India F1 Team, 59 pont  6. McLaren Mercedes, 49 pont  7. Scuderia Toro Rosso, 24 pont  8. Sauber F1 Team, 7 pont  9. Williams F1 Team, 0 p.  10. Marussia F1 Team, 0 p.  11. Caterham F1 Team, 0 p.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr115395281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása