HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Sebastian Vettel kedvenc F1-es autói

2013.08.12. 20:45 Real Simon says

Németország legnagyobb sportmagazinja, a SportBild kérésére Sebastian Vettel összeállította top 10-es listáját a száguldó cirkusz történetének legjobb versenyautóiból. A Williamsek, Brabhamek, McLarenek, valamint egy-egy Mercedes, Lotus és Ferrari mellett – meglepetés! – csak két Red Bull kapott helyet a háromszoros világbajnok személyes kedvencei között.

10. Brabham BT52B (1983)

Brabham_bt52_1983_res600.jpg
Sebastian Vettel értékelésének tizedik helyére a Brabham BT52B került, amellyel Nelson Piquet megnyerte a BMW-nek az első turbómotoros világbajnoki címet 1983-ban. A főtervező, Gordon Murray csak az utolsó pillanatban készült el az autóval a szezon első versenyére, miután az FIA (a Brabham-csapatvezér Bernie Ecclestone riválisának, Jean-Marie Balestre FIA-elnöknek a politikai nyomására) csak 1982 novemberében határozott úgy, hogy betiltja az ún. „szoknyákat”, és mindenki építsen teljesen sima padlólemezes versenyautót. „Ez a kocsi kvalifikációs beállítással 1500 lőerőre volt képes, vagyis inkább rakéta volt, mint autó. Elképesztő lehetett, főleg esőben. Szívesen kipróbálnám!” – mondja Sebastian.

9. Mercedes W196 (1954-55)

Mercedes_W_196 (Fangio).jpg
Vettel ezen választását nem az udvariasság, sokkal inkább a múlt nagyjai iránt érzett tisztelet (és az aktuális pilóták közül kirívó F1-történelmi ismeretei) motiválhatta. A Mercedes első F1-es Ezüstnyilával eredetileg Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Hans Herrmann és Hermann Lang, majd 1955-ben az argentin Maestro és Stirling Moss versenyzett. A Mercedes a maga idejében, az 1950-es közepén magasan a legjobb autó volt, köszönhetően a kiváló német mérnöki munkának és Alfred Neubauer csapatvezető minden részletre kiterjedő irányításának. „A Mercedes 1954-ben éppen csak visszatért a Grand Prix-versenyzésbe, és rögtön kettős győzelmet aratott ezzel az autóval a Francia Nagydíjon. Fangio két vb-címe ennek a logikus következménye volt” – mondja Sebastian.

8. Williams FW14 (1991-92)

Williams FW14_Mansell 1991_r600.jpg
„Egy fantasztikus autó azok közül, amelyeket Adrian Newey tervezett” – dicséri Vettel minden idők legsikeresebb Williamsét, amellyel Nigel Mansell és Riccardo Patrese összesen 17 győzelmet szerzett 1991-ben és 1992-ben. Mansell több mint 50 pont előnnyel nyerte meg a '92-es világbajnokságot. „Azt hiszem, ennek az autónak aktív futóműve volt, amivel úgy ment, mintha sínen húzták volna” – árulja el kivételes F1-történelmi műveltségét Seb. Mansell egy szezonban aratott kilenc futamgyőzelmét csak Michael Schumacher (2002, 2004) és maga Vettel tudta túlszárnyalni, 2011-ben.

7. McLaren MP4-13 (1998)

Mclaren Mp4-13 1998.jpg
Vettel listájának hetedik helyén találjuk az első McLarent. Mika Häkkinen ezzel az autóval törte meg a Williams addigi dominanciáját, amikor két jelentős technikai szabályváltozás (az autók szélességének 180 cm-re csökkentése és a barázdált gumik bevezetése) ismét a főtervező, Adrian Newey kezére játszott. „Jól emlékszem, hogy akkoriban mutatkoztak be a barázdált gumik az F1-ben. Ez a McLaren Adrian Newey csodaautóinak egyike volt. Mintha csak Mika Häkkinenre öntötték volna, a finn megnyerte vele a vb-címet is” – értékel Vettel.

6. Ferrari F2002 (2002)

Ferrari F2002 MS Monza_r600.jpg
Kissé meglepő, hogy Vettel személyes kedvencei között csak ez az egy Ferrari szerepel. Kölyökkori hőse (és későbbi cimborája), Michael Schumacher minden babért learatott ezzel az autóval. A kerpeni a 2002-es idény tizenhét futamából hétszer indult a pole pozícióból, 11 győzelmet aratott és hétszer futotta meg a leggyorsabb versenykört. „Ez a Ferrari egy igazi állat volt! Michael úgy játszott a konkurenciával, ahogy akart. Nem csoda, hogy már a szezon 11. futamán, a Francia Nagydíjon bebiztosította a világbajnoki címet” – emlékezik fiatalkori kedvencére Vettel. Schumacher két évvel később még ezt a sikerét is felül tudta múlni: 148 pontot szerzett (szemben a 2002-es 144-gyel), igaz, akkor egy futammal több szerepelt a versenynaptárban.

5. Lotus 72 (1970-75)

Lotus 72D Fittipaldi.jpg
Vettel történelmi tájékozottságára leginkább a Lotus 72-es megnevezése utal, ami 1970-től öt éven keresztül volt a száguldó cirkusz egyik legjobb versenyautója, és amely az utolsó év kivételével minden szezonban futamot nyert. Sebastian vegyes érzelmekkel gondol vissza Colin Chapman remekművére. „Ez a kocsi egyszerre szép és tragikus. Ezzel lett világbajnok Jochen Rindt, de ez okozta a halálát is Monzában.” Az osztrák kiválóság életét vesztette az 1970-es Olasz Nagydíj időmérő edzésén, de olyan tetemes pontelőnnyel rendelkezett, hogy Jacky Ickx már nem tudta befogni a Ferrarival az év végéig. Rindten kívül Emerson Fittipaldi is a vb-címig menetelt a Lotus 72-vel (1972-ben), de Ronnie Peterson is nyert vele hét nagydíjat.

4. Brabham BT46B (1978)

Brabham BT46-fancar.jpg
Harmincöt évvel ezelőtt ez a kocsi számított az F1 csodabogarának, amellyel Niki Lauda és John Watson küzdött a győzelmekért, dobogós helyekért. Az autót Gordon Murray tervezte, különlegességét az Alfa Romeo 12 hengeres boxermotorja mellett a hátsó fertálya adta. „Ez Lauda autója, aminek a hátuljára egy hatalmas propellert szereltek” – mondja Vettel. A „porszívós Brabham” csodája azonban csak három napig tartott. Lauda megnyerte vele az 1978-as Svéd Nagydíjat, majd a többi csapat nyomására betiltották a megoldást, mondván, az autó hátuljára felszerelt propeller (amelynek elsődleges funkciója az volt, hogy kiszívja a levegőt a kocsi alól, így az aszfalthoz tapassza az autót) túl sok kavicsot és törmeléket dobál a mögöttük haladó bukósisakjára.

3. Red Bull RB7 (2011)

Vettel RB07 Valencia_r600.jpg
Nem csodálkozhatunk azon, hogy Sebastian a saját listája dobogós helyére tette az első Red Bull versenygépet. Azt az RB7-est, amellyel 2011-ben letaglózta a konkurenciát: Sebastian jóvoltából 15 edzéselsőséget és 11 futamgyőzelmet szerzett. „Ezzel a szörnyeteggel lettem világbajnok 2011-ben. Egy remek all-rounder [minden pályán győzelmi esélyes] autó, egyszerűen minden porcikájában jó és gyors volt." Vettel uralta vele az egész szezont, amit mutat, hogy rekordnak számító 392 ponttal, 122 pont előnnyel nyerte meg a vb-címet Jenson Button előtt.

2. Red Bull RB6 (2010)

RedBull RB6_2010_Vettel_r600.jpg
Nincs édesebb az első győzelemnél – Vettel ezzel a kocsival aratta első világbajnoki sikerét 2010-ben, miután az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon megverte Fernando Alonsót és a Ferrarit. „Ez volt a mi csodafegyverünk – a legjobb autó a 2010-es évadban. Hatalmas csalódás lett volna, ha nem nyertük volna meg vele a világbajnokságot – de megnyertük!” – mondja Sebastian. Az RB6-os kiválóságát jelzi, hogy a német csapattársa, Mark Webber is megnyert vele négy futamot.

1. McLaren Mp4/8 (1993)

McLaren Mp4-8 Hakkinen 93.jpg
Kifinomult ízlésre, a múlt tiszteletére és udvariasságra vall, hogy Sebastian nem egy Red Bullt, hanem a rivális McLaren egyik autóját állította listája első helyére. Vettel másik gyerekkori hőse, Ayrton Senna vezette ezt az MP4/8-ast öt futamgyőzelemre, és második lett vele a vébén Alain Prost (Williams-Renault) mögött. „Ez az autó az abszolút kedvencem. Egyike az első modelleknek, amelyeket gyerekkoromban a vitrinben őriztem. Ebben az idényben nem a McLarené volt a legjobb autó, Senna ennek ellenére megnyert vele öt versenyt.” Különösen kellemes emlék Vettel számára a doningtoni Európa Nagydíj, ahol a brazil világbajnok káprázatosan versenyzett. „Senna a negyedik helyről rajtolt a szakadó esőben, de az első körben mindenkit megelőzve az élre állt és simán nyert.” Körhátrányba taszítva világbajnoki riválisát, Prostot.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr645458144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemorino 2013.08.13. 18:42:48

Nem rossz lista, az 1993-as McLaren szerintem a csapat valaha volt legszebb autója. A Lotus 72 korszakalkotó kocsi volt, megérdemli a listás helyezését. Nyilván a saját kocsijai és Newey kocsijai előnyt élveznek, de én erre a listára felvenném a Lotus 49-et (1967-1970), a Lotus 97T-t (1985), a Williams FW11-est (1986), a Ferrari 412T2-t (1995) és a Williams FW17b-t (1996). Meg még egy rakás más kocsit is, de ezek a kedvenceim :-)

Fisk 2013.08.13. 18:46:19

"Az RB6-os kiválóságát jelzi, hogy a német csapattársa, Mark Webber is megnyert vele négy futamot."

Ez milyen kedves...Webbernek az utolsó futamig több pontja volt, mint Vettelnek és majdnem világbajnok lett az RB6-tal.
És VEttel is 5 futamot nyert vele. Nem volt elsörpő fölényben.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.08.13. 19:38:32

Pedig az 1993-as McLaren volt a legsikerültebb konstrukció amit kb. valaha összehoztak, csak a motorszerződésekkel jártak szarul.

Nekik sikerült pl. a legjobb aktív felfüggesztési rendszert összehozni arra az évre, na meg a többi elektronikus kütyüről nem is beszélve.

Teszteltek ugye is a Chrysler/Lamborghini V12-essel, Senna lobbizott érte, Ron Dennis viszont hajthatatlan maradt valami okból. Lehet azzal jobban mentek volna, és bajnok lehetett volna Senna megint, így is marha sokat sikerült kihoznia belőle.

atesz77 2013.08.13. 20:41:51

@Fisk: 3 világbajnoki cím a 0 ellen. Szerintem elsöprő a fölény vebberrel szemben.
Majdnem az nem számít.

==T== 2013.08.13. 21:19:33

Pár megjegyzés Seb megállapításaihoz:

Tudtommal nem a 83-as, hanem a 86-os BMW motor tudott 1500 lóerőt produkálni kvalin, a szezon vége felé.

A 2002-es Ferka tényleg fantasztikus gép volt. Tulajdonképp az utolsó szabadjára engedett F1-es autó volt, mert ettől kezdve jöttek a mindenféle motorszabályok, meg teszttilalmak.

@Vajda Gábor (Gee Halen):
Ezzel én is így vagyok. A 93-as Meki egy nagyon jó gép volt - több forrás szerint elektronikailag fejlettebb volt, mint a Williams, amiben lehet valami, hiszen a Malbi révén ők költötték a legtöbb pénzt 93-ban. Lóerőben volt némi hiányuk, bár annyiban jobban jártak a Benettonnál, hogy ők legalább viszonylag kipróbált erőforrásokat kaptak, szemben az angolasz istállóval.

az én listám (leginkább érzelmi & esztétikai motiváció alapján):

1: Benetton BT195 (és ugye ugyanezen évből a Ligier)

2. A 85/86-os McLaren (MP4/2B ill C)

3. Ferrari F2001

4. Ferrari 641Brutális gép, V12

5. Benetton B189

6. Arrows A23 (2002)

7. Ferrari F2004

8. Renault RE40 (1983)

9. Benetton B194

10. Sauber C13

Fisk 2013.08.13. 23:35:04

@atesz77: Okosat mondtál. Kár, hogy szövegértésből megbuktál, mert én KIZÁRÓLAG 2010-re írtam, amit írtam. Csak megjegyeztem, hogy abban az évben 5-4 volt a Vettel-Webber győzelmek száma abban a kocsiban, ezért ez a "Az RB6-os kiválóságát jelzi, hogy a német csapattársa, Mark Webber is megnyert vele négy futamot" erősen félrevezetö.

atesz77 2013.08.14. 16:31:41

@Fisk: Szövegértésem kiváló,és nem téged minősítettelek a megjegyzésemmel,hanem a véleményemet írtam le. Ismeretlenül minősíteni bárkit is modortalanság,de manapság nagy divat.
Nem értünk egyet,de ettől színes a világ...

Fisk 2013.08.14. 16:39:53

@atesz77: Elnézést a modortalanságért. De! Én 2010-ről beszéltem! Annyit írtam,h akkor még nem volt fölényben Vettel. Természetesen 2010-2013 között hatalmas fölényben van, ebben nincs véleményeltérés köztünk. Peace és éljen a 93-as McLaren.

atesz77 2013.08.14. 20:21:28

@Fisk: Imádom a finneket,és SENNA a király!
Száguldó cirkusz