HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettel: Monzai diadalmenet a negyedik vb-cím felé

2013.09.08. 21:58 Real Simon says

Alaptalanul tartottak Monzától a Red Bullnál. Sebastian Vettel egész hétvégén dominált, a német gumi- és váltóproblémái ellenére is megszerezte idei hatodik, pályafutása 32. diadalát. Fernando Alonso hiába előzte meg egy szépségdíjas manőverrel Mark Webbert, második hely ellenére 53 pontra nőtt a hátránya a világbajnokságban. A szintén váltóhibától gyötört Webber dobogós hellyel zárta utolsó F1-es futamát Európában, megelőzve Felipe Massa Ferrariját. A nap versenyzését Nico Hülkenberg mutatta be, akinek ötödik helye a szezon egyik legbravúrosabb teljesítménye. Ráadásul a legjobbkor és a legjobb helyen született, a Ferrari ugyanis napokon belül eldönti, ki legyen Alonso csapattársa 2014-től.

F12013GP12ITA_Dobogo_600.jpg

Aki eddig behunyt szemmel járt, most már kinyithatja: Sebastian Vettel a legjobb úton halad zsinórban negyedik világbajnoki címe megszerzése felé. A Red Bull németje egész hétvégén dominált Monzában, a pénteki második szabadedzéstől kezdve senki sem tudta megelőzni. A pole pozícióból induló németnek csak a rajt utáni pillanatokban akadt félnivalója (a megszokottnál harmatosabbra sikerült az elrugaszkodás), de az első kanyarban mögé besorolt Felipe Massa nem tudta tartani a tempóját, később pedig hiába verekedte fel magát mögé Fernando Alonso, a Red Bull utolérhetetlennek bizonyult.

Vettel dominanciáját jellemezte, hogy sem az első kanyar előtt kockásra fékezett első kerekek, sem a futam közepe felé jelentkező váltóproblémák (amelyek miatt Vettelnek és Webbernek is rövideket kellett váltania az alsó fokozatoknál) nem törték meg a tempóját. A kerékcseréjét leszámítva alig mutatták a kamerák, a leintés után pedig örült, hogy a faragatlan olasz közönség fújolta, kifütyülte, miközben beszélt a dobogón. „Már a levezető körben mondtam a rádióban, hogy minél nagyobb fújolást kapunk majd, annál jobb munkát végeztünk. Legyőztük a Ferrarit a hazai pályáján, ennél többet nem is tehettünk volna” – jelentette ki Seb. „A monzai dobogó mindig nagyon hangulatos. Bármerre nézel, itt minden a Ferrariról szól, mindenütt az ő ruháikat árulják, a legkisebb mérettől kezdve. Ez benne van az olaszok vérében, amit meg tudok érteni. Jól állunk, de nem szeretnék nagyon előre tekinteni, mindig csak a következő versenyre. Most Szingapúr következik, ami talán az egész idény legnehezebb versenye – remélem, ott is célba tudok érni!”

GP12ITA_ALONSO_WEBBER_600.jpg

A szombati időmérőn balul sikerült szélárnyék-taktika után Fernando Alonsónak az ötödik rajthelyről kellett felküzdenie magát, és megnehezíteni a Red Bull-pilóták életét. Ez félig sikerült is a spanyolnak, aki a negyedik körben egy zseniális, agresszív, ugyanakkor tiszta manőverrel cselezte ki Mark Webbert a Roggia-sikánnál. Alonso ezzel átvette a második helyet, és amikor az elfékezett gumikon lavírozó Vettelt a tervezettnél jóval korábban (már a 24. körben) kirendelte a Red Bull kerékcserére, Fernando átvette a vezetést. Tehát, nem a Ferrari nyújtotta el a spanyol első etapját a 28. körig, hanem a Red Bull számára diktálták a körülmények az előrehozott boxkiállást. Webber váltóhibája ellenére (a második és harmadik fokozat között kellett rövideket váltania az utolsó 15 körben) derekasan megizzasztotta Fernandót, aki azonban kitartott, és negyedik ferraris versenyét is a dobogón zárta Monzában.

„Ezen a hétvégén kihoztuk a maximumot az autóból, fantasztikus érzés volt újra a dobogóra állni a tifosók előtt. Ez a negyedik idényem a Ferrarival, és a negyedik alkalom, hogy a dobogón végeztem – ez valami egészen különleges dolog. Kihoztuk a maximumot, majdnem tökéletesen zárult a hétvégénk. Igaz, a bajnokságban nem sikerült közelebb kerülnünk (Vettelhez, illetve a Red Bullhoz), de most ők voltak a legjobbak, amihez csak gratulálni tudunk. A következő futamon jobb eredményt kell elérnünk” – jelentette ki Alonso.

Felipe Massa remekül rajtolt, hét körön keresztül üldözte Vettelt, ám amikor Alonso megtámadta a célegyenes végi féktávon, ellenállás nélkül átengedte neki a második pozíciót. A brazil még mindig reménykedik, hogy a felé áramló negatív hullámok és előítéletek ellenére megtarthatja a Ferrari ülését jövőre. Ezt a Scuderia elnöke, Luca di Montezemolo sem cáfolta Monzában: „Tárgyalunk Felipével is, de egyelőre semmiről sem döntöttünk.” Hogy Massa negyedik helye elég lesz-e a pilótaülése megmentéséhez, néhány napon belül kiderül. Kimi Räikkönen – aki a rajt után hátulról nekicsúszott Sergio Pérez McLarenjének – már az első kör végén orrcserére kényszerült, ahonnan csak a 11. helyre tudott visszakapaszkodni, ezzel némiképp csökkentek az esélyei a Ferrarinál. Nico Hülkenberg viszont élete egyik legjobb (és a Sauber idei legerősebb) versenyét produkálta: csodával határos módon szerezte meg az ötödik helyet (10 pontot), kivédekezve Nico Rosberg támadásait is a Mercedesszel!

HULKENBERG_ZEHNDER_res600.jpg
„Annak ellenére, hogy a harmadik helyről rajtoltam, tudtam, hogy nem reális célkitűzés lépést tartani a Ferrarikkal és a Red Bullokkal. Két helyet veszítettem rögtön a rajt után, de aztán stabilizálódott a tempóm, főleg az utolsó 15 körben, amikor sokat hoztam az előttem autózókon. Nico végig szorosan a nyomomban jött a Mercedesszel, nem hagyta, hogy hibázzak. Az ötödik hely remek eredmény a Sauber számára is – remélem, ez megadja a lendületet a hátralévő versenyekhez is!” – ujjongott Hülkenberg.

Nico Rosberg hatodik helye nem jelentett gyógyírt a Mercedes sebeire, pláne úgy, hogy Lewis Hamilton (akinek a futam elejétől kezdve nem működött a rádiója, így csak a depófalnál betartott tábláról tudta meg, mikor kell kiállnia a boxba) csak nagy küzdelem árán jött be kilencediknek. Hamilton elrontotta a legígéretesebb körét az időmérő edzésen (ami után idiótának nevezte saját magát), így csak a 12. helyről vághatott neki az 53 körös futamnak. A rajtnál két helyet tudott fogni, de mivel egy lassúdefekt miatt már a 14. körben kerékcserére kényszerült, ez felborította a versenye ritmusát. A Mercedes kénytelen volt kétkiállásos stratégiára váltani, de Hamilton nem adta fel: leggyorsabb köröket futva visszakapaszkodott a pontszerzők mögé, és az utolsó öt körben hármat előzve mentette meg a kilencedik pozíciót.

BUTTON_PEREZ_ITA13_600.jpg

Egy ideig úgy tűnt, mindkét McLaren pontot szerezhet az Olasz Nagydíjon. Sergio Pérez reményei a rajt után elhalványultak, amikor Räikkönen hátulról belerongyolt, és forgácsként repültek a műanyag alkatrészek az MP4-28-as hátuljáról. A mexikói ennek ellenére derekasan tartotta a nyolcadik helyet, ám Daniel Ricciardón nem tudta áthámozni magát. Hiába volt gyorsabb a McLaren a kanyarokban, az egyenesekben a Toro Rosso mindig elhúzott. Jenson Button tizedik helyét akkor lehet komoly eredménynek értékelni, ha hozzátesszük, hogy 45 perccel a rajt előtt még úgy tűnt, ott sem lehet a rajtrácson. A McLaren mérnökei ugyanis észrevették, hogy szivárog a benzin a tankból, ezért villámgyors mentőakciót szerveztek. Button végül ott lehetett a rajtnál, de csúszó kuplungja miatt nem tudott jól indulni, a 11. helyre esett vissza. A futam elején még tartotta a lépést a középmezőnnyel (Ricciardóval és Grosjeannal), de ahogy fogyott a benzin, kiderült, hogy nem jól állították be a váltóáttételeket, és a motor leszabályzott. Tizenöt körrel a leintés előtt ráadásul Jenson elfékezte a jobb első kereket, amitől „úgy ment az autó, mintha LEGO-kockákon gurultam volna”.

Ennyi szenvedés után a tizedik hely ha nem is látványos, de legalább minimális jutalom a jobb sorsra érdemes csapat számára, amely Monzában ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját.

Az Olasz Nagydíj végeredménye
Autodromo Nazionale, Monza
53 kör = 306,720 km

1. VETTEL (D)               Red Bull-Renault      1:18:33,352 óra (234,269 km/h átlag)
2. ALONSO (SPA)         Ferrari F138              + 5,467 mp.h.
3. WEBBER (AUS)        Red Bull-Renault       + 6,350"
4. MASSA (BRA)           Ferrari F138              + 9,361"
5. HÜLKENBERG (D)     Sauber-Ferrari           + 10,355"
6. ROSBERG (D)           Mercedes AMG         + 10,999"
7. RICCIARDO (AUS)     Toro Rosso-Ferrari     + 32,329"
8. GROSJEAN (FRA)     Lotus-Renault            + 33,130"
9. HAMILTON (GB)         Mercedes AMG        + 33,527"
10. BUTTON (GB)           McLaren-Mercedes   + 38,327"
11. RAIKKÖNEN (FIN)    Lotus-Renault           + 38,695"
12. PÉREZ (MEX)          McLaren-Mercedes    + 39,765"
13. GUTIÉRREZ (MEX)   Sauber-Ferrari           + 40,880"
14. MALDONADO (VEN) Williams-Renault       + 49,085"
15. BOTTAS (FIN)          Williams-Renault        + 56,827"
16. SUTIL* (D)                Force India-Mercedes + 1 kör h.
17. PIC (FRA)                Caterham-Renault       + 1 kör h.
18. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault   + 1 kör h.
19. BIANCHI (FRA)         Marussia-Cosworth     + 1 kör h.
20. CHILTON (GB)          Marussia-Cosworth     + 1 kör h.
* Kiállt, de rangsorolták

Kiestek: Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, erőátvitel (15. kör); Di Resta (GB) Force India-Mercedes, ütközés (1. kör)
Leggyorsabb kör: 1:25,849 - Hamilton (Mercedes AMG), az 51. körben

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA 12 FUTAM UTÁN:
1. Vettel, 222 pont  
2. Alonso, 169 pont  3. Hamilton, 141 pont  4. Räikkönen, 134 pont  5. Webber, 130 pont  6. Rosberg, 104 pont  7. Massa, 79 pont  8. Grosjean, 57 pont  9. Button, 48 pont  10. Di Resta, 36 pont  11. Sutil, 25 pont  12. Pérez és Ricciardo, 18-18 pont.

KONSTRUKTŐRÖK:
1. Red Bull Racing, 352 pont  2. Scuderia Ferrari, 248 pont  3. Mercedes AMG F1 Team, 245 pont  4. Lotus F1 Team, 161 pont  5. McLaren-Mercedes, 66 pont  7. Force India F1 Team, 61 pont  8. Scuderia Toro Rosso, 31 pont  8. Sauber F1 Team, 17 pont  9. Williams F1 Team, 1 pont  10. Marussia F1 Team, 0 pont  11. Caterham F1 Team, 0 pont.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr275501192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz