HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Bércre hágnak, völgybe szállnak – Belga GP tech háttér

2010.08.25. 18:07 Real Simon says

Az egyhónapos nyári szünet után, augusztus utolsó hétvégéjén Belgiumba költözik a Formula-1 mezőnye. Spa-Francorchamps egy lendületes, izgalmas, kihívásokkal teli versenypálya, amit minden valamire való autóversenyző imád, és ahol mindent áthat a történelem szelleme. (KG)

Habár az évtizedek során az eredeti, 14 kilométeres hosszát jelentősen megkurtították, több mint 7 kilométerével még így is ez a leghosszabb pálya a versenynaptárban.



Az Ardennekben található aszfaltcsík legismertebb pontja az Eau Rouge („vörös víz”) nevű kanyarkombináció. Nevét a pálya alatt csordogáló patakról kapta, amit a talajból kioldott ásványi anyagok vörös színűre festenek. A La Source hajtűből egy völgybe érkezve, egy enyhe balos hajlat után erőteljesen jobbra ível a pálya, neki a hegynek. Néhány másodpercig szinte csak az eget látják a pilóták, amíg el nem érik az emelkedő tetejét - nem lehet tudni pontosan, mi vár ott rájuk. Ez a kanyar meglepte már Alessandro Zanardit (Lotus, 1993) Jacques Villeneuve-öt (BAR, 1999) és Giancarlo Fisichellát (Renault, 2006) is: mindhárman a gumikordonnak csapódtak, de csak Zanardinak esett komolyabb baja.

Hullámvasútra hasonlít ez a lélegzetelállító bal-jobb-bal kombináció, ami egyértelműen a versenyzők kedvenc kanyarja. A V8-as motorok bevezetése (2006) óta már gázelvétel nélkül száguldanak át rajta a pilóták, hatodik fokozatban, közel 300 km/órás sebességgel. Eközben nemcsak 3-4G-s oldalirányú, de –3,5G függőleges terhelést is el kell viselniük. Ez az egyetlen kanyar a száguldó cirkuszban, ahol negatív oldalirányú erő hat a vezetőre.



Mivel a pálya főként elnyújtott, padlógázas egyenesekből, gyors és közepes tempójú kanyarokból áll, a hangsúly az aerodinamikai hatékonyságra helyeződik. A felfüggesztést sokkal keményebbre hangolják az áltagosnál, viszont az autók alvázát magasra állítják, ugyanis az Eau Rouge-ban akár 2,5 cm-t is mozoghatnak az autók függőlegesen.

Spa roppant megterhelő a motorok számára. Az F1-esek a La Source-tól egészen a Les Combes-ig 23 másodpercen keresztül padlógázzal autóznak – ez a leghosszabb teligázas szakasz, amióta nincs nagydíj Indianapolisban. A szakasz kellős közepén, az Eau Rouge-ban a függőleges és oldalirányú erőhatások miatt extra kompresszió keletkezik a motorban, ami kimaradásot okozhat a V8-asok működésében, kenésében.

A belga pálya nem a fékekről szól. Csupán három komolyabb féktáv van: az első (La Source), az ötödik (Les Combes) és az utolsó (Buszmegálló) kanyarok előtt. Ezek közül a Buszmegálló a legnehezebb, ahol 140 méter alatt 200 km/órát lassulnak a versenyautók, ezalatt pedig 5,2 G nehezedik a versenyzőkre.



Spa további jellegzetessége a kiszámíthatatlan időjárás. Az Ardennek sűrűjében kanyargózó aszfaltcsíkon az évek során számtalanszor előfordult már, hogy míg a pálya egyik részén szakadt az eső, addig a másik felén csontszáraz volt az aszfalt.

A hétvégi futamon debütál a Renault F-csatornája, a Ferrari és a Force India új diffúzora, de a legfontosabb esemény mégis az lesz, hogy Rubens Barrichello most ünnepli 300. GP-részvételét. Ugyanott, ahol 1994-ben a Jordan-Harttal élete első pole pozícióját szerezte. Full respect, Rubens!

Tech_file
Circuit de Spa-Francorchamps



Pályahossz: 7,004 km
Versenytáv: 308,052 km
Padlógáz: 72%
Fékek igénybevétele: alacsony
Leszorítóerő: közepes (10/4)
Gumikopás: közepes

2009-es eredmények:
Pole pozíció: 1:46,308 (237,183 km/h) G. Fisichella (Force India-Mercedes)
Leggyorsabb kör: 1:47,263 (235,070 km/h) S. Vettel (Red Bull-Renault)
Csúcssebesség: 330,7 km/h L. Badoer (Ferrari)
 

5 komment

Címkék: gp; belga; nagydíj; spa francorchamps; előzetes; tech háttér;

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr992247343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zevilaga 2010.08.25. 20:35:27

A kedvenc pályáim egyike. Nagyon várom a versenyt!
May the Force be with India! :D

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.08.25. 21:10:46

Jó cikk! Eau Rouge balesetekhez kis kiegészítés: Villeneuve 99-es balesete akkor már a második volt, gyakorlatilag pontosan ugyanott 98-ban a winfieldes Williams-t is a gumifalba csapta. A 99-es meg arról is nevezetes, hogy akkor a BAR Hondáknál valamait elszúrtak a setupban és Zonta is elszállt az Eau Rouge-ban.

Videók itt:
www.youtube.com/watch?v=bIOPbDGd5o4

www.youtube.com/watch?v=ELI44M0pU6I

Real Simon says 2010.08.26. 09:59:04

@Putz Patrik: köszi a kiegészítést, úgy van! Winfield Williams... micsoda név volt! :)

dp27 2010.08.26. 12:10:16

Imádom ezt a pályát, szinte sosincs rajta unalmas verseny. Maga a karakterisztikája pedig egyedülálló. Tilke miért nem ilyesmiket tervez...?(Okés, nem sík terepen gondoltam.)

A 2. kép nagyon jó. Tv-ből nem jön át h mekkora is az Eau Rouge...

Simon Péter EPI 2010.08.26. 21:48:35

@dp27:
tvből egyáltalán nem jön át, max belső kamerából.
itt egy másik kép:
berndsteinbeck.com/assets/images/Spa-_Blick_Rad-EauRouge.jpg
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása