HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Újonc csapatmustra: Ki lesz a szerencsés 13-as?

2010.06.02. 16:10 Real Simon says

Április 15-én lejárt a 2011-től érvényes tizenharmadik csapathelyre való nevezés határideje. A jelentkezők közül akad olyan, akinek a nevét már tavaly is hallhattuk, és vannak olyanok, akik az idén pályáznak először. Meglepetésre a tavaly ilyenkor még hevesen kampányoló Lola és Prodrive nem nyújtott be pályázatot az FIA-hoz.

Szöveg: Varga Viktória, Simon István

A Nemzetközi Autós Szövetség – okulva a US F1, és részben a Campos által okozott galibából – idén minden pályázónál meggyőződik arról, hogy rendelkeznek-e a Formula-1-hez szükséges technikai és financiális háttérrel. Továbbá több tartalékcsapatot is nevesít, hogy a 2011-es szezon már valóban 13 csapat versenye lehessen. Az FIA július elejére (nagyjából a Brit Nagydíj idejére) ígéri a nevezések elbírálását, illetve a döntéshozatalt.

De vajon kik állnak az újonnan jelentkező csapatok mögött, és milyen céllal szeretnének a száguldó cirkusz mezőnyébe bekerülni?

Legesélyesebbnek a spanyol Epsilon Euskadi tűnik, amelyet 2003-ban a baszkföldi Azgoitiában alapítottak. A bajuszos csapatfőnök, Joan Villadelprat közel harminc évet húzott le a Formula-1-ben, olyan istállóknál, mint a McLaren, a Ferrari, a Benetton, a Tyrrell és a Prost GP. Az Epsilon Euskadi megalakulásakor a Nissan Word Series-ben indult, és már a kezdetekkor célul tűzte ki egy világszínvonalú technológiai innovációs központ kialakítását. Az elképzelést tettek követték, és 2009-re készült el a Parque de Tecnológico Alava, a csapat reprezentatív, 17 ezer négyzetméteres központja, ahol a legmodernebb technika – többek között korszerű tesztpad, szélcsatorna és autoklávok (szénszálas elemek gyártásához szükséges kemence) – is rendelkezésükre áll.

Joan Villadelprat, az Epsilon Euskadi vezetője

Az Epsilon 2008-ban saját gyártású kocsival nevezett a Le Mans-i 24 órás versenyre. Jelenleg a Le Mans-i projekt mellett a World Series by Renault-ban és a Formula Renault 2.0 Euro Cup-ban szerepelnek. Eddigi legjobb eredményüket 2005-ben érték el, amikor Robert Kubicával a WSR-bajnoki címet szereztek. A baszk gárda már tavaly nevezett a királykategóriába, de akkor még csak mint tartalékcsapat szerepelt a kiválasztottak között. Ennek egyik oka az lehetett, hogy az istálló Renault V8-as erőforrásával tervezett, az FIA ezzel szemben (nem hivatalosan) a Cosworth motorokkal való indulást támogatta. Villadelprat már akkor elmondta, hogy az F1-es projektre évente legalább 75 millió eurót szánnak. Úgy gondolja, konstruktőrként már bizonyítottak, mégis komoly szándékkal és alázattal állnak az F1-hez. Hihetőek a csapatvezető érvei, ő ugyanis azon kevesek közé tartozik, akik valóban tudják, mit jelent a száguldó cirkuszban versenyezni. Amennyiben az Epsilon kapná meg az indulás jogát, a második spanyol nemzetiségű istálló lenne az F1-ben.

Az Epsilon kocsija a WSR 3.5 bajnokságban (Keiszuke Kunimoto)

Az olasz Durango Automotive csapatát 1980-ban alapította Ivone Pinton és Enrico Magro. 1987 és 1992 között több olasz formula-bajnokságban megfordultak, 1991-ben részt vettek a Le Mans-i 24 óráson, majd a Formula-3000-ben és a brit Formula-2-ben.
2005-től négy szezont húztak le a GP2-sorozatban. A jelenlegi F1-es pilóták közül Lucas di Grassi és Karun Chandhok versenyzett korábban a gárdánál. Az olasz istálló financiális okokra hivatkozva visszavonta nevezését a GP2 Ázsia sorozat 2009-10 szezonjára, és tavaly év elején kivonult a GP2-ből is.
Ivone Pinton, a Durango csapatvezetője

Erre a szezonra az olaszországi AutoGP bajnokságra adták le nevezésüket, és nagy meglepetést keltett, amikor bejelentették, hogy pályáznak a 13. F1-es csapat helyére. Nevezésüket sokan egyszerű PR fogásnak vélik, amivel az olaszok a 2009-es anyagi kudarcukat próbálják eltussolni. Ivone Pinton csapatfőnök ugyanakkor elmondta, hogy sikerült két komoly befektetőt találniuk, akik szívesebben vennének részt a száguldó cirkuszban, mint az alsóbb kategóriákban. A csapatvezető asszony szerint a Durango megérett arra, hogy a motorsportok csúcsán is bizonyítson.


Davide Valsecchi és a Durango a GP2 silverstone-i futamán, 2008-ban

Érdekes színfolt a szerb-német érdekeltségű Stefan Grand Prix megjelenése. A csapatot a szerb származású, Londonban élő mérnök-üzletember, Zoran Stefanović alapította, és feltűnése óta folyamatosan „viharok tombolnak” körülötte. Tavaly sikertelenül pályáztak erre a szezonra, de ez nem szegte kedvét a tulajdonosnak, aki továbbra is sínre akarja tenni Szerbia első F1-es csapatát. Miután pályázatukat az FIA 2009-ben elutasította, panaszt tettek az Európai Unió versenyhivatalánál, és kérték, hogy a tender eredményét nyilvánítsák érvénytelennek. Indoklásuk szerint az FIA a Cosworth-motort választó alakulatokat részesítette előnyben. A keresetet végül 2009 decemberében visszavonták, abban reménykedve, hogy így nagyobb eséllyel indulhatnak az időközben becsődölt US F1 megüresedett helyéért.

Az FIA tavaly októberben leköszönt elnöke, Max Mosley a csapatról többször is elítélően nyilatkozott, kiemelve, hogy nem látja biztosítva a szükséges anyagi hátteret, mivel nem mutattak be megfelelő üzleti tervet.

A szerbek a 2009 végén kivonuló Toyota részbeni felvásárlásával, valamint a szakembergárda egy részének átvételével újabb lépés tettek az F1 felé, és egészen az idénynyitóig abban reménykedtek, hogy a USF1 kiesésével automatikusan bekerülnek az idei mezőnybe. Erre végül nem került sor, most viszont újra beadták nevezésüket a 2011-es szezonra. Továbbra is nagy a felhajtás körülöttük: most éppen kampányba kezdtek az interneten, hogy cáfolják a róluk terjengő rosszindulatú híreszteléseket. Stefanovic áprilisban bejelentette, hogy Belgrádtól 25 km-re egy olyan technológiai park építésébe kezd, ami alkalmas lesz F1-es futamok megrendezésére is. A csapattal számos pilótát hoztak hírbe, így Nakadzsima Kazukit, Ralf Schumachert, sőt, az 1997-es világbajnokot, Jacques Villeneuve-öt, aki hajlandónak is mutatkozott a megegyezésre.

A Monacói Nagydíj hétvégéjén a GP2 legsikeresebb csapata, az ART Grand Prix is bejelentette, hogy az április 15-i határidő előtt beadta nevezését a 2011-es Formula-1 világbajnokságba. Az istálló a GP2-sorozat megalakulásakor, 2005-ben jött létre, és három bajnoki címével rövid idő alatt a széria legeredményesebb csapatává vált.

Nicolas Todt, az ART Grand Prix csapatvezetője

A Formula-3 legsikeresebb alakulatának, az ASM-nek a tulajdonosa, Frédéric Vasseur szeretett volna feljebb lépni a GP2-be, és az elképzelése találkozott az addig csak autóversenyzők menedzselésével foglalkozó Nicolas Todt terveivel. Felipe Massa, Sébastien Bourdais, és Jules Bianchi menedzsere ugyanis szintén a GP2 felé kacsingatott, de nem kívánt kizárólag csapatirányításra váltani. A két francia így a közös érdekek mentén megalapította az ART Grand Prix-t, amely rögtön 2005-ben Nico Rosberggel, majd 2006-ban Lewis Hamiltonnal is a bajnoki címig menetelt. 2008-tól a Formula-3-as alakulat is ART névre váltott, így jelenleg az F3 Euroszériában, a GP2-ben, a GP2 Ázsia sorozatban, valamint az idei évtől a GP3-ban is sikeresen szerepelnek.

Az F3 Euroszériában zsinórban hét bajnoki címmel büszkélkedhetnek (2003-2009). A GP2 Ázsia sorozatban Romain Grosjean (2008), majd a GP2 fősorozatban Nico Hülkenberg (2009) is bajnokságot nyert a csapattal. Jelenlegi a Ferrari tartalékpilótája, Jules Bianchi, valamint az angol Sam Bird versenyez a csapatnál. Az ifjabb Todt és Vasseur csapata a fent említett sikerek tükrében jó eséllyel pályázik a tizenharmadik F1-es csapat posztjára, de Nicolas Todt szerint édesapja (aki az FIA elnöke) pozíciója miatt nehezebb dolguk van, mint a többi jelentkezőnek. Ahhoz ugyanis, hogy ne érje őket a protekcionizmus vádja, kétszer olyan erős pályázatot kellett letenniük az FIA asztalára, mint a többieknek.

Lewis Hamilton 2006-os GP2 bajnoki címe felé robog az ART kocsiján

Újabban összehozták őket Peter Sauber csapatával is (esetleges társulási céllal) Törökországban ugyanakkor Sauber kijelentette, hogy csapata nem eladó. Elismerte, hogy Nicolas Todt valóban járt a hinwili főhadiszálláson, a csapattulajdonos a Motorsport-Aktuell.com-nak adott interjúban mindössze a jó baráti kapcsolattal magyarázta a vizitet.

A nevezését leadó négy gárda mellett egy amerikai alakulat, a Cypher Group is megerősítette, hogy bár a határidő lejártáig nem jelentkeztek az FIA tenderére, amennyiben biztosítottnak látják a projekt anyagi fedezetét (és a szövetség lehetővé teszi),
beadják a nevezésüket. A Cypher-csoportról egyelőre annyit tudni, hogy tapasztalt F1-es mérnökökből, tervezőkből és üzletemberekből áll, és bár központjukat ugyancsak Észak-Karolinába tervezik megépíteni, de a csúnyán megbukott US F1-nek nincs köze a csapathoz. Legfeljebb annyi, hogy több hoppon maradt, a US F1-nél alkalmazott mérnök jelezte, hogy beállna az új gárdába.

A Cypher Group mellett, korábban a US F1 megmentésén fáradozó You Tube tanácsadója, Parris Mullins is úgy nyilatkozott, hogy a cég minden lehetséges módon szerepet vállalna a Forma1-ben, hiszen véleménye szerint minden nagyvállalatnak érdeke valamilyen módon megjelenni a király-kategóriában.

Mullins a US F1 kudarcba fulladt projektjére hivatkozva, nem feltétlen egy új csapaton gondolkodik, sokkal inkább egy meglévő istálló technikai hátterére, és tapasztalataira építene. Úgy véli a jövőben több olyan működőképes lehetőség adódhat, mint például az idei évben, a Renault és Genii Capital összefonódása.

3 komment

Címkék: formula 1 pályázók újonc csapatok nicolas todt 13 rajthely 2011 es szezon fia tender ivone pinton joan villadelprat

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr672211854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gardendesigner 2010.06.02. 17:36:52

Az Euskadi szimpatikus lenne, de azért remélem nem űrhajókkal állnának fel a rajtrácsra. Láttam pár autójukat, azokkal nyugodtan lehetne újabb Csillagok háborúja részeket forgatni :-)

Ismeretlen_148360 2010.06.02. 18:55:47

:D epsilon euskadi - már a nevük is olyan, mintha az Alfa Holdbázisról jöttek volna...

Tarzaan 2010.06.05. 16:02:56

Aza baj az Epsilonnal, hogy bár van gyártó bázisa, de pl. az LMP autójuk hihetetlenül gyengén muzsikált, vagyis a humán tőke minősége minimum kétséges. Mondjuk segíthetne rajtuk, hogy a létszám korlátozások miatt sok munkaerő szabadul fel a nagyoknál. Az ART-Sauber házasság jól jönne a svájci csapat megmentésére, nem úgy tűnik, mintha tolonganának náluk a szpozorok. Stefánt meg az amikat el kéne gyorsan felejteni. A tengerentúlról max egy Roger Penske lenne komolyan vehető, de akkor is európai bázisra lenen szükségük.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása